Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7009
Norges softeste mann
Gislefoss's Avatar
18 9
Hello, freaks!

Satt her om dagen sammen med familien og så på norske talenter, og der dukker det selvfølgelig opp en tryllekunster, illusjonist, magiker, trollmann, kall det hva enn du vil.

Her rev han av en bit fra et kort, og på mirakuløst vis endte dette opp i mobildekselet til en av dommerene, garantert noen av dere som fikk det med seg.

Så kommer spørsmålet, hvordan i helvete er dette mulig? Føler at det må ha vært et setup, for.. ja, det er jo umulig? Anyhow, hvis det finnes en trollmann der ute som er interessert til å fortelle meg hvordan det har skjedd settes det stor pris på! Kunne faktisk tenkt å lære meg noe slikt selv, ser for meg at de kunstene er killer partytriks!

Ønsker alle en fin natt videre!
Hei!

Jeg så dessverre ikke på Norske Talenter her om dagen, men har noen tanker og dele med deg allikevel. Jeg har ikke noe svar på dette spørsmålet i det hele tatt - og mest sannsynlig er det svært få/nærmest ingen som har noe konkret svar på hvordan han fikk dette til. Dedikerte folk kan muligens gjette seg til det, men i all hovedsak er dette personer som har dedikert livet sitt til magi siden de var prepubertale kort-stokkende lurifakser.

Det gikk et program på NRK i fjor som het "Magikeren Troy". Det er en brite i tidlig 20-årene som presterer å utføre illusjoner på sparket jeg enkelt og greit bare kan beskrive som magi, med en enorm karisma. Han er leken og utfører triks blant folkemengder og blant tilfeldige mennesker, alt filmet på en artig måte og du merker at det aller meste er helt genuint og at denne mannen faktisk er en dyktig kunstner. (Det er visse innslag som rett og slett er så utrolige at det umulig ikke kan være planlagt; det er rett og slett ikke mulig uten hjelp i mine øyne.)

Han forklarer i løpet av sesongen (5 episoder på 1 time om jeg ikke husker helt feil; utrolig underholdende! Anbefales!) en del om sitt personlige liv, hvordan han har brukt lang tid på å lære seg sleight of hand og hvordan han bruker mesteparten av tiden sin på og teste og tenke ut nye illusjoner.

I tillegg ønsker jeg å legge ved en artikkel jeg leste for et par måneder siden - om hvordan (en håndfull) tryllekunstnere i dagens moderne samfunn lærer seg nye triks og litt om det lukkede "samfunnet" deres fungerer. Utrolig interessant lesning som kan gi deg et lite innblikk i hvor utrolig strenge de er på at kunnskapen de sitter på forblir hemmeligholdt.

http://nordic.businessinsider.com/in...6-11?r=US&IR=T
De er jo illusjonister så det er vel innafor å få noen i produksjonen til å snike en bit bak dekselet før programmet starter.
Jeg har ikke sett det du prater om, men det kan jo hende at denne personen har øvd på dette og lignende ting i 15 år. Alt handler om slight of hand og distraksjoner.

Og umulig er det jo ikke. Det heter jo tross alt en illusjonist fordi han lager en illusjon om et eller annet.
Vi så ikke at han rev av en bit, men at han latet som. Biten var nok revet av på forhånd og lagt inn i dekselet før programmet startet. I likhet med magikeren Troy og en god del andre tryllekunstnere, så får de folkene rundt seg til å være med på bløffen med løfte om å ikke avsløre noe i ettertid.
Norges softeste mann
Gislefoss's Avatar
Trådstarter
18 9
Men hvor enkelt blir ikke det da, han ble jo stemt videre i første omgang, så ikke om han kom videre etter dette. Føler hvertfall det blir litt fake av norske talenter å sende et illusjonist videre som stager kunstene sine med dommerene!

Beklager for dårlig formulering, ser Champions league og hjerterytmen er på 9000!
Minner meg om trikset til David Blaine... jeg har ingen anelse!
Avtalt spill med gode skuespillere..
Uvaksinert 👍
Ang David Blaine så er kortet lagt inni der på forhånd.
https://www.youtube.com/watch?v=Ek2Qn4sB2c4
Sitat av Gislefoss Vis innlegg
Men hvor enkelt blir ikke det da, han ble jo stemt videre i første omgang, så ikke om han kom videre etter dette. Føler hvertfall det blir litt fake av norske talenter å sende et illusjonist videre som stager kunstene sine med dommerene!

Beklager for dårlig formulering, ser Champions league og hjerterytmen er på 9000!
Vis hele sitatet...
Men all denne tryllekunsten er jo staget, det er nok underholdningsverdien de har sett på og så lenge publikum sitter med "wtf?" uttrykk så er trikset en suksess.
Tipper han har hatt nærkontakt med dommerne på forhånd. For en god tryllekunstner/lommetyv er det trivielt å manipulere lommeinnholdet til en intetanende person. Hadde han ikke fått til det på forhånd, hadde han nok utført en annen tryllekunst.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men all denne tryllekunsten er jo staget, det er nok underholdningsverdien de har sett på og så lenge publikum sitter med "wtf?" uttrykk så er trikset en suksess.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noe på at han staga det med dommerne. Hvor ligger talentet da, liksom? Hvordan skal dommerne bli imponerte nok til å la ham bli med videre?
Sist endret av kallisti; 15. mars 2017 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han kan ha kontaktet en som bor sammen med dommeren og fått den personen til å legge inn kortbiten i dekselet.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Tipper han har hatt nærkontakt med dommerne på forhånd. For en god tryllekunstner/lommetyv er det trivielt å manipulere lommeinnholdet til en intetanende person. Hadde han ikke fått til det på forhånd, hadde han nok utført en annen tryllekunst.



Tror ikke noe på at han staga det med dommerne. Hvor ligger talentet da, liksom? Hvordan skal dommerne bli imponerte nok til å la ham bli med videre?
Vis hele sitatet...
Ikke direkte med dommerne men noen i produksjonen.
Så du mener noen i produksjonen klarte å lure til seg telefonen til en av dommerne underveis? Virker som et risky kort å sette alle penga på. Hva skulle han ha gjort om det ikke funka?

Har man brukt litt tid på å se på tryllekunstnere, vet man at lommetyveri er en grunnleggende ferdighet for mange av dem. Jeg anser det som langt mer sannsynlig at han har gjort dette på egenhånd, enn at han skal ha stolt på at en utrent person i produksjonen ville hale i land trikset hans..
Sist endret av kallisti; 15. mars 2017 kl. 21:43.
Lvl 5 Taskenspiller
Jeg endte opp med å "bistå" en tryllekunstner for en del år siden.
Det hele startet med at ei søt jente kom bort til meg når jeg sto i baren med en whisky.
Etter litt prat spurte hun om jeg kunne hjelpe hennes tryllekunstnervenn, som var i det samme lokalet.
Han hadde holdt en lav profil inntil da, så når han presenterte seg som tryllekunstner hadde det gått mer enn 30 min siden jeg puttet kortet jeg fikk fra venninna hans på innerlomma. Et lite stykke skuespillerkunst senere var publikum veldig imponerte over "magien"....
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Scenario: Du er sjefen over Norske Talenter.

La oss si at dere får inn 95% musikere, og resten er andre.

Med bare den informasjonen er det 95% sjanse for at vinneren er musiker.

Men det ville jo blitt kjedelig, og for nære Idol-konseptet. «Her har alle en sjanze!»

Så du drar fram folk som er helt OK på andre ting enn musikk, garanterer dem TV-tid, imens du vet at sjansen for at de kommer til finalen er forsvinnende liten. Så du hjelper dem et stykke på vei, ved å tilrettelegge litt ekstra.

Målet er høyt antall seere. Ikke rettferdig konkurranse.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Så du mener noen i produksjonen klarte å lure til seg telefonen til en av dommerne underveis? Virker som et risky kort å sette alle penga på. Hva skulle han ha gjort om det ikke funka?

Har man brukt litt tid på å se på tryllekunstnere, vet man at lommetyveri er en grunnleggende ferdighet for mange av dem. Jeg anser det som langt mer sannsynlig at han har gjort dette på egenhånd, enn at han skal ha stolt på at en utrent person i produksjonen ville hale i land trikset hans..
Vis hele sitatet...
Så du tror altså at han faktisk har stjelt telefonen og rigget den for så å levere den tilbake i stedenfor at noen som jobber rundt dommerne har lurt til seg telefonen mens de er i sminken e.l?

Men uansett hvordan det ble gjort så er dette ren underholdning og ikke magi. Noen spiller på menneskets psykologi og vaner/forutsigbarhet mens andre skaper illusjoner og distraherer publikum for å oppnå en illusjon av magi.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er godt mulig at noe skjedde i banene som Jonta nevner her, at det ble gjort for produksjonsverdien.

En ekte tryllekunstner/illusjonist derimot, skal ha evnen til å kunne få publikum til å tro at ting har ligget i lomma til intetanende tredjepersoner. Slight of hand er alt, noe Penn og Teller demonstrerer i bl.a. her:Slight of hand/Smoking trick
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Så du tror altså at han faktisk har stjelt telefonen og rigget den for så å levere den tilbake i stedenfor at noen som jobber rundt dommerne har lurt til seg telefonen mens de er i sminken e.l?
Vis hele sitatet...
Så bastant bør jeg vel ikke være. Det er selvsagt godt mulig, til og med sannsynlig, at han har samarbeidet med noen om å lure noe inn i telefoncoveret, hvis han ikke har klart å komme inn på en av dommerne på egen hånd.

Jeg kan heller ikke utelukke at det hele er staget, men jeg har ikke noe tro på det, simpelthen fordi det finnes så mange tryllekunstnerre som utfører tilsvarende triks vha. lommetyv-teknikker og/eller medhjelpere. Det ville også ha vært svært dårlig PR om noe slikt kom ut (men det ville i så fall ikke vært første gang i historien).

Jeg kan f.eks. se for meg at han, som eneste tryllekunstner i hurven, har fått kjøre et triks eller to med closeup-magi for dommerne tidligere på dagen, og benyttet anledningen til å snike en mobil ut av og inn i en lomme. Men han kan selvsagt også ha imponert en tilfeldig ansatt og sjamert han/henne til å hjelpe ham, eller t.o.m. bestukket noen. Jeg hadde blitt svært skuffet, og flau på magikerens vegne, om det kom ut at produksjonsselskapet hadde vært med på slikt juks.

Når man ser på show som f.eks. Penn & Teller - Fool Us (et slags Idol for tryllekunstnere hvor det er om å gjøre å gjøre et triks de erfarne illusjonistene ikke forstår hvordan er gjort), der muligheten for juks vel må sies å være tilnærmet eliminert, blir det raskt åpenbart at det finnes mennesker der ute som kan utføre ting som for de fleste fremstår som umulig uten lureri av typen som antydes i denne tråden.
Sist endret av kallisti; 19. mars 2017 kl. 00:31.
Du kan ikke forklare hvordan det er mulig.. og lurer på om det kan være virkelig Magi ? - Er det rart det finnes så mange religioner spør jeg da..
Norges softeste mann
Gislefoss's Avatar
Trådstarter
18 9
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Du kan ikke forklare hvordan det er mulig.. og lurer på om det kan være virkelig Magi ? - Er det rart det finnes så mange religioner spør jeg da..
Vis hele sitatet...
Du kunne vel ikke tatt mer feil, I guess. Lurte på om noen viste hvordan det ble utført.
Sitat av Gislefoss Vis innlegg
Du kunne vel ikke tatt mer feil, I guess. Lurte på om noen viste hvordan det ble utført.
Vis hele sitatet...
Så det nå! Beklager, var for kjapp i min konklusjon :/
Sitat av Gislefoss Vis innlegg
Hello, freaks!

Satt her om dagen sammen med familien og så på norske talenter, og der dukker det selvfølgelig opp en tryllekunster, illusjonist, magiker, trollmann, kall det hva enn du vil.

Her rev han av en bit fra et kort, og på mirakuløst vis endte dette opp i mobildekselet til en av dommerene, garantert noen av dere som fikk det med seg.

Så kommer spørsmålet, hvordan i helvete er dette mulig? Føler at det må ha vært et setup, for.. ja, det er jo umulig? Anyhow, hvis det finnes en trollmann der ute som er interessert til å fortelle meg hvordan det har skjedd settes det stor pris på! Kunne faktisk tenkt å lære meg noe slikt selv, ser for meg at de kunstene er killer partytriks!

Ønsker alle en fin natt videre!
Vis hele sitatet...
Vel.. En ting er 100% sikkert. Når det kommer til trylletriks der et kort havner i en annen persons mobil så er dette en inside job. Det er UMULIG at det er gjort på en annen måte. Det er noen som på forhånd har lagt dette kortet oppi
mobilen hennes.
Sist endret av Politiet; 22. mars 2017 kl. 19:13.
Denne tråden minnet meg litt om tv programmet ''The Carbonaro Effect''.
Ganske mye som skjer man ikke får med seg nettopp pga dette ''sleight of hand'' og avledninger.
En magiker/tryllekunster vil gjerne bestemme hvor du fokuserer forså å kunne lure deg trill rundt der du ikke følger med.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Politiet Vis innlegg
Vel.. En ting er 100% sikkert. Når det kommer til trylletriks der et kort havner i en annen persons mobil så er dette en inside job. Det er UMULIG at det er gjort på en annen måte. Det er noen som på forhånd har lagt dette kortet oppi
mobilen hennes.
Vis hele sitatet...
Du undervurderer hvor mye teknikk, årevis med øvelser som ilegges slike tryllekunster.
Se f.eks Dethe bidraget i penn and teller:fool us