Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1465
Hei!

Jeg tar høyere utdanning, og tenker på å kanskje søke utveksling til Hong Kong. MEN, jeg har et rulleblad.

Som norsk statsborger kan man reise til Hong Kong i 90 dager uten visum, men ettersom det er snakk om å være der lengre, så må jeg søke visum.
I vedtektene for å søke visum står at det for å kvalifisert for visum må man være "free of criminal record" og videre at "not be a burden to the HKSAR".
Jeg er ingen "aktiv kriminell", men har hatt noen hendelser tidligere (samfunnsstraff for 3 år siden, og voldsdom for 7 år siden).

Når jeg ser videre på visumguiden, så er det en rekke beviser og dokumenter man må levere sammen med visum-søknaden, bl.a. bevis på opptak til utdanningsinstitusjon, bevis på økonomiske ressurser og bosted, men det står ingenting om at man må innsende politiattest.


Betyr det at jeg klarer å komme meg inn uten å bli lagt merke til? Sjekker de dette opp med det norske politiet når de behandler søknaden? Noen som har noe erfaring?
Tror du er safe-
Politiet er ikke pliktig å oppgi noen vandelsattest til Hong Kong-er vel bare at du skal "erklære" at du ikke har criminal record. Hade de ønsket vandelsattest hade de jo skrevet det rett ut.
Sitat av Berlusconi Vis innlegg
Hei!

Jeg tar høyere utdanning, og tenker på å kanskje søke utveksling til Hong Kong. MEN, jeg har et rulleblad.

Som norsk statsborger kan man reise til Hong Kong i 90 dager uten visum, men ettersom det er snakk om å være der lengre, så må jeg søke visum.
I vedtektene for å søke visum står at det for å kvalifisert for visum må man være "free of criminal record" og videre at "not be a burden to the HKSAR".
Jeg er ingen "aktiv kriminell", men har hatt noen hendelser tidligere (samfunnsstraff for 3 år siden, og voldsdom for 7 år siden).

Når jeg ser videre på visumguiden, så er det en rekke beviser og dokumenter man må levere sammen med visum-søknaden, bl.a. bevis på opptak til utdanningsinstitusjon, bevis på økonomiske ressurser og bosted, men det står ingenting om at man må innsende politiattest.


Betyr det at jeg klarer å komme meg inn uten å bli lagt merke til? Sjekker de dette opp med det norske politiet når de behandler søknaden? Noen som har noe erfaring?
Vis hele sitatet...
Studerte litt sjæl i utlandet. Når jeg skulle søke om visum og ved innreise, måtte jeg svare på spørsmål om tidligere dommer osv. Du kan alltids svare nei, tviler på at de sjekker. Men så er det jo noe du risikerer å ha hengende over deg hele studieperioden.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Berlusconi, om du holder denne tråden oppdatert ville i det aller minste jeg sette stor pris på det. Sitter i nøyaktig samme situasjon (men HK blir først om noen år). Om du ikke har vært der anbefales HK sterkt, enormt kult sted

Ps. Har hørt at de spør om du har rulleblad, men at de ikke sjekker det. I din situasjon ville jeg vurdert å lyve på søknaden.

Takk!
Hei. Har bodd to år i Hong Kong. Oppholdt meg det første året ved å reise litt fram og tilbake, og dermed få nytt 90 dagers visum hver gang jeg kom hjem til HK.... noe som teknisk sett ikke er lov. Så søkte jeg om permanent visum da fruen er fra HK. Det ble ordnet rimelig kjapt (1-2 uker). Min erfaring er at de som jobber på HK Immigration Tower er veldig greie, fleksible og løsningsorienterte. Jeg fikk også fornyet mitt permanente visum et halvt år etter at vi flyttet fra HK grunnet at jeg har et enkeltmannsforetak der, og da så de at jeg ikke hadde vært i HK på over et halvt år... men sa ingenting om dette enda det er et klart brudd på visum reglene. Man må oppholde seg der størsteparten av året ellers har man ikke krav på å beholde visumet.

Jeg fikk aldri noe spørsmål om dommer, rulleblad etc i noen del av prosessen. Jeg tviler på at de sjekker noe som helst opp mot norsk politi.

Forøvrig anbefales HK sterkt. Det er en super by som du nok kommer til å trives i
Takk for svar!

Som Conflicted sier, så er det jo selvfølgelig noe som vil være en risiko jeg må veie opp, men det er heldigvis enda litt fram i tid.

HK virker som et veldig spennende sted!
De har relativt nye og oppdaterte utdanningsinstitusjoner med sinnsykt mye stash og frynsegoder, spesielt innenfor teknologi. De ligger også utrolig høyt plassert på internasjonale uni/college-rankinger, så håper virkelig at det ender opp med at jeg reiser!

Neurotor: Ting, severdigheter, særegne preg og muligheter i HK du kan anbefale å gjøre/få med seg?



Skal prøve å holde tråden oppdatert!