Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3317
Hei alle sammen!

Jeg skal på jobbintervju, og jeg er så nervøs! Jeg har virkelig lyst på denne jobben, det er innenfor mat og servering. Jeg har jobbet med dette siden jeg var 16 (jeg er 23 nå), men jeg har aldri hatt en "lederstilling". Jeg har så lyst til å lære mer om drift og få erfaring som butikksjef.
Jeg vet at man skal smile og være hyggelig på intervju, men er det noen som jobber som butikksjef (eller enda høyere opp) som har noen tips?

Det blir personalansvar og mye fokus på resultater i forhold til budsjetter osv, og jeg vet jeg passer bra til jobben selv om jeg kanskje ikke vet akkurat hvordan alt skal gjøres i starten. Jeg har hatt ansvar for varebestillinger, timelister og ansatte tidligere, men det er jo så mye mer enn det. Godt kjent med internkontroller, rutiner og HMS :-)

Jeg prøver å forberede meg så godt jeg bare kan, og jeg har selvfølgelig googlet masse. Dette er ikke mitt første intervju, men hver gang jeg har vært på jobbintervju føler jeg at noe kunne vært bedre, selv om jeg forbereder meg godt. Når det er sagt så har det alltid gått min vei på alle intervjuene jeg har vært på, men det har bare vært "vanlige" stillinger. Jeg føler det er mye mer som står på spill nå, haha..

Jeg vil gjerne høre deres erfaringer og råd, både som arbeidsgiver og arbeidstaker
Har vært på begge sider av bordet flere ganger, så kan vel dele et par tips i full fart.

Møt opp til avtalt tid til intervjuet. Kle deg riktig i henhold til stillingen du søker. En ren og pen bukse og tilhørende genser eller skjorte gjør nok jobben der. Et fast, men ikke for hardt håndtrykk samt øyekontakt er viktig. Førsteinntrykk kan være avgjørende.

Still forberedt. Les deg opp på bedriften i forkant, her kan det være bonuspoeng å hente
Ta med penn og notatblokk for å notere underveis i intervjuet. Ha gjerne et par spørsmål skrevet ned. Sitter du å nikker å smiler fremfor å virke genuint interessert i stillingen ligger du tynt an.

Trekk gjerne frem suksesshistorier fra tidligere arbeidsgiver, men husk å ikke overdriv eller på noen som helst måte være høy på deg selv. Å være leder handler om å få det beste ut av hver enkelt medarbeider.

Det er helt normalt å være nervøs. Dette er den eller de som skal intervjue deg klar over. Om du synes ting går i ball og ikke får slappet av, gi beskjed! De fleste som jobber med ansettelser ser forbi dette og en kaffekopp og til småprat gjør som oftest susen før man går videre.

Og ikke minst, vær deg selv. Lykke til, dette fikser du!
"Øko-Terrorist"
De kommer til å spørre om du har noen spørsmål, tenk ut noen gode spørsmål på forhånd. F.eks spør sjefen hva h*n liker best og minst med å jobbe akkurat der, hvilke muligheter kan jeg få for å videreutvikle meg selv?
Ikke slep deg bortover når du går og sitt rett i ryggen. Ha en god kroppslig holdning, det gir inntrykk av at du er sprek og aktiv. Det er lite som gir så dårlig inntrykk som en slappfisk. Vær blid og hyggelig, som om du liker vedkommende som intervjuer deg (men ikke overdriv).
Det er viktig å gi et godt førsteinntrykk, selv om kvalifikasjoner er viktig blir etter min erfaring valget mellom de kvalifiserte tatt på magefølelsen.

Det er som DårligVane nevner kjempeviktig å lese seg opp på bedriften! Jeg dreit meg skikkelig ut på det en gang. Trodde jeg hadde jobben i lommen allerede før intervjuet (var blitt anbefalt til stillingen) og så spør intervjuer -Hva vet du om vår bedrift? Kunne ikke svare noe annet enn helt banale fakta, det var forferdelig pinlig! Jeg fikk forresten jobben, men hadde det vært meg som intervjuet en annen og fått slike flåsete svar tror jeg ikke jeg selv ville gitt vedkommende jobben.... Lykke til!
True phreak.
En ting de andre ikke har nevnt; du har blitt innkalt til intervju! Du har kommet deg gjennom første sortering, og bedriften synes åpenbart du har kvalifikasjonene som skal til (de kaller ikke folk inn til intervju for å være høflige). Det vil si at jobben nå er din å tape. Så smil, gå inn med rett rygg, i full viten om at bedriften er klar over dine kvalifikasjoner, - men synes likevel du er interessant for jobben. Du behøver altså ikke være bekymret eller la deg stresse om du får spørsmål om kompetanse som du ikke klarer å svare på. Om du ikke klarer å svare på spesifikke spørsmål om hva en person i den stillingen du har søkt på gjør; understrek heller at du er ivrig og villig til å lære.

Lykke til!
r8a
Trådstarter
11 5
Tusen takk for svar :-)

Jeg er nervøs for at de skal spørre om negative sider/svakhet ved meg selv. Jeg har høye krav til meg selv, og vil ikke komme med noe klisjè-greier som at jeg jobber alt for hardt for å så kunne vri det om til noe positivt.. Det er så standar svar på slike spørsmål, og de andre "negative" sidene mine går ikke utover jobben jeg gjør, så føler ikke det vil være relevant.

Noen som vil dele noen eksempler på dette? Jeg har blitt spurt om det før, så det er mulig at spørsmålet kommer
Sitat av r8a Vis innlegg
Tusen takk for svar :-)

Jeg er nervøs for at de skal spørre om negative sider/svakhet ved meg selv. Jeg har høye krav til meg selv, og vil ikke komme med noe klisjè-greier som at jeg jobber alt for hardt for å så kunne vri det om til noe positivt.. Det er så standar svar på slike spørsmål, og de andre "negative" sidene mine går ikke utover jobben jeg gjør, så føler ikke det vil være relevant.

Noen som vil dele noen eksempler på dette? Jeg har blitt spurt om det før, så det er mulig at spørsmålet kommer
Vis hele sitatet...
Vel, hva slags negative sider har du da?
Det trenger jo absolutt ikke være relevant til jobben liksom.

Jeg for eksempel kan fort oppfattes som noe direkte og ser ikke på overfladisk høflighet som noe som beriker dagen min så kan fort oppfattes som noe kort, men siden jeg er veldig klar over dette så tar jeg jo grep og sier god morgen til kollegaer og småprater om været allikevel.
I tillegg tar jeg med gjerne et par minutter ekstra når jeg skriver mails og legger til "vennlig hilsen" og pynter på det hele for å ikke virke som en aggresiv fucker til enhver tid.
r8a
Trådstarter
11 5
Sitat av moret Vis innlegg
Vel, hva slags negative sider har du da?
Det trenger jo absolutt ikke være relevant til jobben liksom.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg oppfattes som litt sur, fordi jeg er ganske streng når det kommer til hvordan ting gjøres. Men jeg er aldri sur, jeg bare går ikke rundt grøten når jeg gir beskjed om ting. Vet jo dette selv, så jeg prøver å gjøre så det jeg sier ikke oppfattes som nedlatende eller kritisk, men heller gi en forklaring på hvorfor jeg sier det jeg sier.

I tillegg klarer jeg ikke slappe helt av hvis andre gjør ting på en annen måte, jeg må alltid ha oversikt og vite at ting blir gjort rett. Prøver å si til meg selv at min måte ikke alltid er den beste måten, men helt ærlig så syns jeg ofte at min måte er lettest og best, også en negativ side.. Men jeg har ikke såååå lyst til å nevne det, for hvis man skal ha ansvar for ansatte er man jo nødt til å stole på at de gjør arbeidsoppgavene sine rett uten å hele tiden dobbeltsjekke, det vil jo bare gjøre at de ansatte føler at de blir fulgt med på, og jeg vet selv hvordan det er.

Også får jeg fort dårlig samvittighet, selv om det ikke er min feil eller noe jeg har gjort. Vet ikke om dette er en negativ ting egentlig, men det gjør jo at jeg kan bli stresset for helt uviktige ting, og henger meg opp i det. Kundene har jo nesten glemt hele greia, også går jeg fortsatt rundt å prøver å ordne opp i småting fordi jeg får dårlig samvittighet, haha.
Sitat av r8a Vis innlegg
Jeg tror jeg oppfattes som litt sur, fordi jeg er ganske streng når det kommer til hvordan ting gjøres. Men jeg er aldri sur, jeg bare går ikke rundt grøten når jeg gir beskjed om ting. Vet jo dette selv, så jeg prøver å gjøre så det jeg sier ikke oppfattes som nedlatende eller kritisk, men heller gi en forklaring på hvorfor jeg sier det jeg sier.

I tillegg klarer jeg ikke slappe helt av hvis andre gjør ting på en annen måte, jeg må alltid ha oversikt og vite at ting blir gjort rett. Prøver å si til meg selv at min måte ikke alltid er den beste måten, men helt ærlig så syns jeg ofte at min måte er lettest og best, også en negativ side.. Men jeg har ikke såååå lyst til å nevne det, for hvis man skal ha ansvar for ansatte er man jo nødt til å stole på at de gjør arbeidsoppgavene sine rett uten å hele tiden dobbeltsjekke, det vil jo bare gjøre at de ansatte føler at de blir fulgt med på, og jeg vet selv hvordan det er.

Også får jeg fort dårlig samvittighet, selv om det ikke er min feil eller noe jeg har gjort. Vet ikke om dette er en negativ ting egentlig, men det gjør jo at jeg kan bli stresset for helt uviktige ting, og henger meg opp i det. Kundene har jo nesten glemt hele greia, også går jeg fortsatt rundt å prøver å ordne opp i småting fordi jeg får dårlig samvittighet, haha.
Vis hele sitatet...
For min del høres det ut som du har svaret på spørsmålet klart...
r8a
Trådstarter
11 5
Sitat av moret Vis innlegg
For min del høres det ut som du har svaret på spørsmålet klart...
Vis hele sitatet...
Vel, ja, det svarer på spørsmålet. Jeg vet bare ikke hvor godt svar det er
Anonym bruker
"Tjukk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Går litt off-topic men jeg har aldri forstått hvorfor klær skal ha noe som helst betydning i et intervju. Det lager absolutt null mening for meg, skal sies at jeg går "pent" kledd selv men har aldri forstått hvorfor dette skal ha noen som helst betydning for hvor bra et intervju går. Da man er på jobb er det normalt krav til hvilke klær man skal ha på seg å slik er det bare samme faen hva du bruker på fritiden. Hadde jeg intervjuet en person som gikk kledd som en "slask" hadde det absolutt ikke brydd meg, så lenge denne personen er interessert i jobben å viser dette å har rette kvalifikasjoner. Men at det er slik at en "pent" kledd har større sjanse til å få en jobb enn en som går kledd som en "slask" er helt hull i hodet for meg.
r8a
Trådstarter
11 5
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Går litt off-topic men jeg har aldri forstått hvorfor klær skal ha noe som helst betydning i et intervju. Det lager absolutt null mening for meg, skal sies at jeg går "pent" kledd selv men har aldri forstått hvorfor dette skal ha noen som helst betydning for hvor bra et intervju går. Da man er på jobb er det normalt krav til hvilke klær man skal ha på seg å slik er det bare samme faen hva du bruker på fritiden. Hadde jeg intervjuet en person som gikk kledd som en "slask" hadde det absolutt ikke brydd meg, så lenge denne personen er interessert i jobben å viser dette å har rette kvalifikasjoner. Men at det er slik at en "pent" kledd har større sjanse til å få en jobb enn en som går kledd som en "slask" er helt hull i hodet for meg.
Vis hele sitatet...
Tror nok fåtallet er enig med deg i dette. Jeg forstår hvorfor man skal gå pent kledd å ikke komme i joggebukse. Man skal jo selge seg selv. Ingen selger bilen sin når det ligger masse skrot i baksetet og den er skitten
True phreak.
Sitat av r8a Vis innlegg
Vel, ja, det svarer på spørsmålet. Jeg vet bare ikke hvor godt svar det er
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe "riktig" eller "feil" svar på det spørsmålet. Hovedhensikten med det spørsmålet er egentlig ikke å finne ut av dine negative sider (vi har alle negative sider!), men å evaluere kandidatens evne til selvrefleksjon. Ja, de får nok litt informasjon ut fra hva du svarer, men de er også enormt klare over at de aller færreste vil komme med kritisk informasjon i en slik situasjon, av den enkle grunn at vi alle er ute etter å fremstille oss selv på en så god måte som mulig. Din evne til å reflektere over din egen adferd forteller dem derimot enormt mye! Selvinnsikt, og evnen til å analysere og - hvis nødvendig - korrigere egen adferd er meget gode egenskaper å ha, spesielt i en ledende stilling. Så ikke bekymre deg så mye for hva du svarer, det du har nevnt her er en fin start.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Går litt off-topic men jeg har aldri forstått hvorfor klær skal ha noe som helst betydning i et intervju. Det lager absolutt null mening for meg, skal sies at jeg går "pent" kledd selv men har aldri forstått hvorfor dette skal ha noen som helst betydning for hvor bra et intervju går. Da man er på jobb er det normalt krav til hvilke klær man skal ha på seg å slik er det bare samme faen hva du bruker på fritiden. Hadde jeg intervjuet en person som gikk kledd som en "slask" hadde det absolutt ikke brydd meg, så lenge denne personen er interessert i jobben å viser dette å har rette kvalifikasjoner. Men at det er slik at en "pent" kledd har større sjanse til å få en jobb enn en som går kledd som en "slask" er helt hull i hodet for meg.
Vis hele sitatet...
Det forteller mye om en persons evne til å tilpasse seg forskjellige situasjoner. Det finnes en hel haug med situasjoner hvor det er upassende å kle seg som en slask. Møter med kunder av bedriften du jobber for, bryllup, gravferd, konferanser, osv.

Dette varierer selvsagt med hva slags jobb man skal intervjues til, og arbeidsmiljøet i bedriften. Er det en salgsjobb i en eller annen industri er dress, skjorte og slips mer eller mindre obligatorisk (avhengig av dress code hos kundene). Er det en stilling som kundebehandler i en dyrebutikk er det kanskje ikke like avgjørende.
Sist endret av Orph; 23. august 2017 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke helt relevant til det du spør om, men jeg føler det er viktig å si det. Det er ikke helt uvanlig å ansette en uerfaren person i en tilsynelatende ledende og fri stilling, ene og alene for å utnytte det som billig arbeidskraft. Som butikksjef har man ikke arbeidstider og blir gjerne betalt med fastlønn, men det er forventet at man stiller opp hele tiden. Hvis du skulle få jobben og føle at det er sånn: Si opp med en gang, cut your losses.