Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6551
Har tenkt og plante rundt 4-5 planter på et garasjeloft. Så lurte på et par ting. Blir det nok med en 600w hps lampe? Hvor mange planter kan jeg ha per lampe? Hva er best å bruke slike eller extern ballast og en reflektor?

Blir nok ikke å bruke hele rommet, så burde jeg avgrense der jeg skal ha plantene eller er det uansett?


ja og en til ting, vil det fungere bra å kle veggene i alu-folie. Eller burde jeg bruke noe annet?
Sist endret av ||viper||; 1. august 2006 kl. 07:34.
600w holder fint. Prøv med 20 planter, så får du kanskje 10 hunner. Avgrens gjerne planteområdet, ha gjerne et gro-lokale og et blomster-lokale. Husk uansett på å tette godt igjen rundt området ditt så plantene ikke får lys når de ikke skal ha det.

Aluminiumsfolie, annen reflektiv folie, eller rett og slett hvit plast fungerer helt fint.
takker for svar..

avgrense for gro- og blomstrings lokale var ikke dumt. men da må jeg ha det helt lystett mellom disse 2 siden blomstringen skal bare ha 12/12 med lys. Hvordan skal jeg få det til tro. Noen ideer?


mente foresten slike
eller ekstern ballast med reflector

urln i førsteposten ble borte.
Sist endret av ||viper||; 1. august 2006 kl. 12:26.
Gå på www.norcan.org , der finner du svar på alt du trenger

EDIT: Alu folie er ikke å anbefale, mal heller veggene hvite, eller trekk dem med hvit plast, mylar, supermylar el.
Sist endret av Jeb; 1. august 2006 kl. 12:45.
Hvorfor ikke alu folie?

Har ikke helt muligheten til og male veggene, men hvit plast eller mylar/supermylar kan funke.
Fordi alufolie fungerer dårlig som reflektor..
Bruk hvit plast eller mylar/supermylar da..

Og les på http://www.norcan.org
Litt off topic, men hvordan ser man om det er hunn eller han?
Sitat av petterøes 3000
Litt off topic, men hvordan ser man om det er hunn eller han?
Vis hele sitatet...
www.weed.no
www.norcan.org/
Sitat av ||viper||
takker for svar..

avgrense for gro- og blomstrings lokale var ikke dumt. men da må jeg ha det helt lystett mellom disse 2 siden blomstringen skal bare ha 12/12 med lys. Hvordan skal jeg få det til tro. Noen ideer?
Vis hele sitatet...
Stift fast søppelsekker, svart stoff e.l. mellom områdene. Det er selvsagt best om du har noen bjelker e.l. å feste til, kanskje du har det på loftet ditt? Hvis ikke finner du nok ut av det... Necessity is the mother of invention
Ekstern ballast og reflektorskjerm er absolutt best. Aluminiumsfolie er bare tull, det skaper såkalte hotspots som kan svi og skade plantene dine.. Mal med hvitt eller kjøp mylar på internett eller på cropshop hvis du ikke har noe imot å betale litt.
Du kan ha mange planter på en 600W, Det som betyr noe er hvor MYE plante du har. Hvis du har mange planter må du passe på at de ikke blir for store, har du få planter kan du gro opp noen skikkelige beist. For mest mulig resultat er det anbefalt å bruke mange små planter, da får du fordelt lyset bedre utover avlingen.
▼ ... over et år senere ... ▼
noen som vet hvordan man kobler sammen en ballast med grolyset? kjøpt på weedshop.. trenger nøye forklaring
Du setter kontakten i støpselet.. Hvor vanskelig kan det være?

Hvis ballasten ikke har støpsel så må du kutte opp en ledning og sette på ledningene manuelt. Den grønne og gule ledningen er jording og de to andre er strøm. Det er bare jordingen som må inn i et spesielt hull, du ser antageligvis jordingstegnet der.
fulgte ikke med ledninger.. også på ballasten er det 6 utganger som heter La- Lr- N- N- F- F. Hvem skal til lampa og hvem skal til stikkkontakten? den ledningen jeg har kjøpt som strøm til ballasten munner ut i tre ledninger.. en gul, en blå og en brun. hvem skal hvor?

Skulle ønske det var like enkelt som du sa men.

beklager, så ikke det siste du skrev der. Men den ledningen jeg har munner bare ut i tre ledninger. gul,blå og brun

Noen som vet hvor jeg kan finne ut noe slikt? vet også ikke hva slags ledning jeg skal ha fra ballasten til lampa
Sleng opp et bilde, eller en link davel. Vil tippe at N (Neutral) er jord og resten enkelt..
har desverre ikke mulighet til å legge ut et bilde, men her er adressen til hvor jeg kjøpte sakene:

http://www.weedshop.no/product_info....roducts_id=232
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trippel
har desverre ikke mulighet til å legge ut et bilde, men her er adressen til hvor jeg kjøpte sakene:

http://www.weedshop.no/product_info....roducts_id=232
Vis hele sitatet...
Ser ikkje eg heilt feil er det nydeleg skjema for korleis det skal gjerast på ballasten.
men noen som vet om det er samme type ledningen fra lampa til ballasten, som fra ballasten til stikkontakten?

Og hittentil vet jeg da at den gule ledningen fra stikkkontakten skal inn i den enne som det står N på. Takker for det, er ett skritt nærmere. men aner ikke noe mer. Krise.. skulle ha montert den opp i dag.
Ja, det er samme type ledning. Men du må selvsagt finne ut hva som går til vegg og hva som går til pære.. Sikker på at det ikke står på ballasten? Må si jeg stadig undrer meg over at folk ikke spør leverandøren sin om ting som dette
Er det farlig hvis jeg bare prøver meg fram? regner med at det er endel strøm som passerer igjennom ballasten!?!

Skulle gjerne ringt og hørt med leverandøren, men går bare ann å kontakte dem over mail. og det kan nok ta sin tid. Hadde virkelig ikke trodd at dette skulle bli så vanskelig når jeg kjøpte den. Så for meg enkle plugg-inn kontakter
Vet ikke om det sier poff, men om du ikke skjønner tegningen på ballasten bør du kanskje ta kontakt med noen som gjør. Eventuelt legge opp koblingsskjema her. Det skal som slashdot påpeker være rimelig enkelt å følge..

Dessuten : Når du kobler _ tenk på tilfelle av vannlekkasje. Alt El. på planterom bør kobles i kne-hoftehøyde. En annen grunn til å bruke hvitmaling, er at den leder ikke strøm, om katastrofe skulle oppstå. Aluminium gjør. Hvitmaling er vel kanskje like effektiv på å reflektere lys, vil jeg tro..
Prøv uten La og Lr, blå på N, brun på F og Grønn/gul på jord, samme på begge endene, fargene har ingenting og si.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei.
jeg har et problem med at hps lampen slutter å lyse etter 2 minutter, den slutter å lyse men gløder svakt.
Jeg må slå av strømen og vente i 10 minutter så kan jeg tende lyset igjen, men det slutter å lyser igjen etter et par minutter som sagt

Jeg har brukt 1000W hps pære før, men nå har jeg skiftet til 250W pære.
Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette skjer, og som kan komme med forslag hvordan jeg kan fikse det?

På forhånd takk.
Sist endret av phyton; 28. desember 2008 kl. 20:10.
Hvis du har en ballast som er laget for pærer på 1000W så er det vel nettopp derfor det ikke går så bra med en pære på 250W.
Sist endret av mentalmelt; 28. desember 2008 kl. 21:48.
Det skal stå merket på ballasten hvordan pærer den klarer. F.eks 400-1000w (VA). Alle elektroniske ballaster har en minste-effekt man må opp i før de fungerer.