Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1149
Hvordan kan jeg lage en enkel lydkontroll (som skal brukes med headsett)?
Kan jeg koble hann og hunn minijack til et potmeter (isåfall hvilken maksressistans)?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så vidt jeg har skjønt, må potensiometeret være av logaritmisk type for at det skal høres naturlig ut når du justerer på det.
Her finner du slike hos elfa: Link
Hvilken motstand som er egnet for ditt bruk er jeg ikke sikker på.
Sist endret av datagutten; 1. juni 2007 kl. 18:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Logaritmisk pot eller ikkje har jo ikkje med om det hørest naturlig ut eller ikkje IMHO. Et lineært potmeter gir deg bedre kontroll over volumet.

Dersom du vil ha evt. forsterking må du til med operasjonsforsterkere.

For øvrig vil eg anmode deg om å søke en tanke på google. Det finst mange sider som beskriver lignande ting.
Et logaritmisk potmeter (riktignok koblet riktig veg, så ikke logaritmen blir omvendt) gir en oppfattelse av nogenlunde jevn volumøkning gjennom hele potmeterbanen. Det er pga at menneskets hørselssans volummessig er logaritmisk. Det skal en mindre effektøkning til ved lavt volum for å gi det som oppfattes som den samme volumøkningen som ved en høyere effekt. Mao er forskjellen fra "veldig lavt" til "lavt" mindre enn fra "høyt" til "veldig høyt".

Over til saken.
Hva du mener med hannjack og hunnjack til potmeter vet jeg ikke helt. Men du kan bruke et dobbeltpotmeter, eller stereopotmeter som det også kalles, og koble signal fra kilden til den ene enden, jord til den andre, og signal ut til headset til wiperen. Du passe på å koble dette riktig! Det er fordi du må være sikker på at lastresistansen aldri går under det hedsettet ditt er. Kobler du det feil, f.eks. ved å ta jord til wiperen, vil du ved potmeteret skrudd helt til den ene siden kortslutte utgangen til kilden, og kilden din kan gå kraftig i stykker.
Sist endret av Provo; 1. juni 2007 kl. 23:16.
vidarlo: Jeg trenger ikke noen forsterkning.

Kan jeg ikke bare bruke volumkontrollen fra et annet hundrekronersheadsett? Det står "MJ B102"
på den.
Sitat av Ost2k
vidarlo: Jeg trenger ikke noen forsterkning.

Kan jeg ikke bare bruke volumkontrollen fra et annet hundrekronersheadsett? Det står "MJ B102"
på den.
Vis hele sitatet...

Ja, det kan du nok.
Eller kjøpe en sånn:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383540