Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2878
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Diagnostisert med depresjon, moderat tilbakevendende. Har ADD og bruker Aduvanz for økt konsentrasjon og bedre humør. Men er på mitt 3.sett og har ca halve mnd igjen av minstedose. Har fått tilbake dårlig søvn, generell uro i kropp og sinn. Det brenner inni meg på en måte. Tankekjøret starter, jeg får angst når jeg ikke hae noe å drive med. Beste jeg vet på jobb er å få varer jeg må plassere og det kommer kunder for da slipper jeg å tenke så, må ha fokuset utover. Men så snart jeg er ferdig så er det tilbake.


Bør jeg få ny time hos legen? Eller skal jeg fortsette med å prøve å ta meg sammen? Noe jeg jar gjort hele mitt 29 år lange liv
Anonym bruker
"Fri Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ny time. Ikke selvmedisiner. Har du ADD så er vel målet å oppnå riktig dosering av lisdeksamfetamin så akkurat den biten er stabil?

Vær ærlig med legen din du. Bestill en/dobbel konsultasjon med oppmøte.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Ta deg en tur til legen, kompis. Å ta seg sammen kan man gjøre når man er furten fordi man ikke får viljen sin - ikke når det angår psyken og hvordan man har det i hverdagen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Syns du skal se på jobb / skole, hvis du føler det går dårligere der fordi helsen din skranter, er det en god indikasjon
Sist endret av meaculpaUIO; 31. juli 2020 kl. 17:34.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg føler meg ikke trygg, men vet ikke fra hva. Er ikke redd at noen skal ta meg liksom. Jeg er rastløs i hodet og ibgenting av det jeg gjlr hjelper. Jeg sprinter og trener moderat. Driver ikke lenger hardkjør og dette blir fort en tvangstanke. Går hele dagen og stresser fordi jeg føler meg sløv som ikke har trent. Før stor jeg opp før jobb og trente, men klarte det ikke i lengden. Har mer energi om kvelden og føler det er mer gunstig for kroppen i stedet for rett ut av senga og full puls.
Har mange tanker bare keg kommer ikke i gang med ting fordi jeg bare tenker og planlegger men det blir aldri av. Føler livet er enten død eller liv. Er veldig slik «er det her alt?» for tiden..
vet ikke hva jeg skal med livet lenger. Jobber dugnad pga mye. Så jeg gjør altså noe...men det er ikke nok i lengden. Jeg vil ha en større identitet.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Syns du skal se på jobb / skole, hvis du føler det går dårligere der fordi helsen din skranter, er det en god indikasjon
Vis hele sitatet...
Dårligere der? Nei jeg har ikke redusert helse...
Anonym bruker
"Fri Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror nok det ligger litt mer enn én konsultasjon og reseptfornyelse i dette.. En "større identitet" og en kjip livssituasjon får du sjeldent på resept.

Bestill en time hos legen din, be om henvisning til DPS? Så får du noen å prate med og kanskje lagt en plan.

Slik du fremstiller dette, er ting litt kaotisk. Amfetamin er ikke nødvendigvis det beste å mikse inn i det, just saying.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror nok det ligger litt mer enn én konsultasjon og reseptfornyelse i dette.. En "større identitet" og en kjip livssituasjon får du sjeldent på resept.

Bestill en time hos legen din, be om henvisning til DPS? Så får du noen å prate med og kanskje lagt en plan.

Slik du fremstiller dette, er ting litt kaotisk. Amfetamin er ikke nødvendigvis det beste å mikse inn i det, just saying.
Vis hele sitatet...
Har vært hos dps og ingenting skjer. Havnet først på en dps for litt over 1 år siden og gikk der nesten 1 år, men det bar direkte dårlige psykologer.
Kom på en bedre en men den ligger så langt borte at det vil da over 6 timer tur retur.
Jeg skal flytte men NÅ går det ikke, orker ikke forklare det her nå, det er noe jeg må ta selv.
De avsluttet saken min da jeg fikk riktig medisin for etter min beskrivelse virket Aduvanzen utmerket.
Legen da evt.
Har samtalepartner fra psykisk helse som virkelig gjør jobben sin. Hører meg, foreslår og hjelper meg med mye men er nå langtidssykemeldt. Har gått hos henne over et år..
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vært hos dps og ingenting skjer. Havnet først på en dps for litt over 1 år siden og gikk der nesten 1 år, men det bar direkte dårlige psykologer.
Vis hele sitatet...
en viktig ting å vite om terapi er at du får like mye ut av det som du legger inn i det. skal ikke påstå at alle psykologer er flinke, men da handler det om å være flink selv til å ta tak i det og bytte til noen som forstår din situasjon bedre. terapi er ikke en kjapp fiks, 1 år er ikke nok tid til å virkelig ha prøvd ut alt som terapi kan tilby! husk at psykologen kan ikke fikse deg, det er din jobb, psykologen hjelper deg bare å finne metoder du kan ta i bruk for å håndtere ditt liv og din psyke, og forhåpentilgvis vil det føre til økt livskvalitet.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
en viktig ting å vite om terapi er at du får like mye ut av det som du legger inn i det. skal ikke påstå at alle psykologer er flinke, men da handler det om å være flink selv til å ta tak i det og bytte til noen som forstår din situasjon bedre. terapi er ikke en kjapp fiks, 1 år er ikke nok tid til å virkelig ha prøvd ut alt som terapi kan tilby! husk at psykologen kan ikke fikse deg, det er din jobb, psykologen hjelper deg bare å finne metoder du kan ta i bruk for å håndtere ditt liv og din psyke, og forhåpentilgvis vil det føre til økt livskvalitet.
Vis hele sitatet...
Ja men følte jeg dro til dps bare for å prate. Gikk alltid fra timen og følte det var totalt unødvendig å reise dit. det er heller ingen som forstår hva jeg egentlig leter etter når jeg nevner at jeg vil få terapi så jeg kan forandre meg. Hvor skjer denne terapien?! Og så er det ikke helt som jeg tror. Målet er at jeg skal forandre meg og bli en annen, men det er vel kanskje umulig? Jeg gir meg liksom ikke før alle trekk av meg er borte. Jeg liker ikke bakgrunnen min på en måte.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja men følte jeg dro til dps bare for å prate. Gikk alltid fra timen og følte det var totalt unødvendig å reise dit. det er heller ingen som forstår hva jeg egentlig leter etter når jeg nevner at jeg vil få terapi så jeg kan forandre meg. Hvor skjer denne terapien?! Og så er det ikke helt som jeg tror. Målet er at jeg skal forandre meg og bli en annen, men det er vel kanskje umulig? Jeg gir meg liksom ikke før alle trekk av meg er borte. Jeg liker ikke bakgrunnen min på en måte.
Vis hele sitatet...
ja, det er gjerne slik man kommer fram til ting; ved å prate. prate om forskjellig, så finner man litt her og der. ting man er ufornøyd med, mønster som er dårlige for deg, og tanker som er skadelige. psykologen må bli kjent med deg, du må være åpen og ærlig, for å lære å kjenne deg selv i dybden.

altså, du kan forandre deg og late som du er en annen, men du er deg selv. du kan ikke unngå å være deg selv, men det du kan gjøre er å være beste versjon av deg selv! bakgrunnen din blir du ikke kvitt, den vil være der, men du kan velge om du vil la den tynge deg ned eller ikke.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gi yoga og mindfullness 10 timer på kurs, og derfra vil du merke det hjelper så du kommer til å fortsette med det. Lover
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De avsluttet saken min da jeg fikk riktig medisin for etter min beskrivelse virket Aduvanzen utmerket.
Legen da evt.
Har samtalepartner fra psykisk helse som virkelig gjør jobben sin. Hører meg, foreslår og hjelper meg med mye men er nå langtidssykemeldt. Har gått hos henne over et år..
Vis hele sitatet...
Ja men da må du ta din del av konsekvensen. Sånn type medisinering er sjeldent at man treffer på første forsøk. Mange kan bruke flere år på dosering, prøving og feiling av medikamenter.
Terapauter, samtalapartner, fagpersonell generelt vil alltid komme og gå. Permisjoner, bytte av jobb, sykemeldinger for å nevne noe. Det er bare sånn det er. Du har fått mange gode svar over, terapi går litt i bølger hva man får ut av det. Det er jo kombinasjonen av behandler og din situasjon der og da hva som kommer ut av det. Det er ikke nødvendigvis en statisk lineær utvikling.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja men følte jeg dro til dps bare for å prate. Gikk alltid fra timen og følte det var totalt unødvendig å reise dit. det er heller ingen som forstår hva jeg egentlig leter etter når jeg nevner at jeg vil få terapi så jeg kan forandre meg. Hvor skjer denne terapien?! Og så er det ikke helt som jeg tror. Målet er at jeg skal forandre meg og bli en annen, men det er vel kanskje umulig? Jeg gir meg liksom ikke før alle trekk av meg er borte. Jeg liker ikke bakgrunnen min på en måte.
Vis hele sitatet...
Som over, tidvis blir det litt sånn at man føler det bare blir for å prate. Det er ikke dermed sagt at den beste løsningen er å gi opp.
Det siste du skriver der er utrolig viktig, og noe du skal ta med deg å snakke om. Du skal ikke nødvendigvis bli en annen. Du trenger åpenbart litt bistand med å få på plass hva du kan akseptere av deg selv, hva du kan forvente å kunne forandre. Har du hatt mye tanker i hodet kan det være vanskelig å skille på hva som er normalt og unormalt. Hva som faktisk er et problem for deg og hva som er innenfor det de fleste kan slite med.

Det er som over ikke noe her som fikses med en legetime. Den type medisinering du går på skal også følges opp av fagpersonell, ikke fastlege.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bør jeg heller prøve ut antidepressiva da? Har ikke turt pga hørt det gir så mange bivirkninger. Og at det tar så lang tid før det funker.
Velger du selv hvem du vil starte på eller er Cipralex alltid det første?
Ssri er en ting, snri er noe annet. Kan man starte rett på snri? Jeg forstår heller ikke helt forskjell
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gi yoga og mindfullness 10 timer på kurs, og derfra vil du merke det hjelper så du kommer til å fortsette med det. Lover
Vis hele sitatet...
Yoga yoga yoga. Hørt det siden jeg var tenåring. Var mamma som prøvde å få meg til å starte for det var den tiden dette liksom ble oppdaget. Jeg har vært litt av og på yoga. I 2017 holdt jeg på veldig mye. Gjør det enda, og har faktisk drevet mindfullness i 7 timer hver dag frem til i juli nå, ikke lebger noen effekt :S
Det hadde forresten bare midlertidig effekt, så fort det var ut av rommet og ut i livet så var det på en måte borte...effekten av det.
R.i.p 23.04.2021
Er oss legen opptil flere ganger i mnd ,skal ikke mye til for at man kan dra dit og få råd/medisiner. Jeg sliter med kroniske smerter så får slengt etter meg paralgin men den skiten hjelper ikke mye mot smertene desverre. Yoga og meditasjon derimot hjelper bedre en de usle medisinene
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Er oss legen opptil flere ganger i mnd ,skal ikke mye til for at man kan dra dit og få råd/medisiner. Jeg sliter med kroniske smerter så får slengt etter meg paralgin men den skiten hjelper ikke mye mot smertene desverre. Yoga og meditasjon derimot hjelper bedre en de usle medisinene
Vis hele sitatet...
Nei! Jeg er så lei av yoga. Rart så mange går til legen da og at vi trenger apoteket dersom yoga er slik en mirakelkur.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei! Jeg er så lei av yoga. Rart så mange går til legen da og at vi trenger apoteket dersom yoga er slik en mirakelkur.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en mirakel fix ,men der og da så hjelper det bedre en en pille. Du må fortsette daglig på samme måte som du må ta en tablett daglig. Tabletter er eller ingen mirakelkur.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Det er ikke en mirakel fix ,men der og da så hjelper det bedre en en pille. Du må fortsette daglig på samme måte som du må ta en tablett daglig. Tabletter er eller ingen mirakelkur.
Vis hele sitatet...
Tabletten fungerte isåfall bedre hele dagen enn yoga. Og jeg vil gjøre andre ting enn yoga hele dagen liksom.
Anonym bruker
"Redd Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes du skal prøve ut antidepresiva medesiner. De kan gi deg en pause fra kaoset du opplever nå og fungerer for veldig mange utrolig bra.

Har selv vært som deg, og jeg fikk veldig god hjelp med noen piller.
Fikk kanskje bivirkninger som rare drømmer, men heller det enn uro dagen lang.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Synes du skal prøve ut antidepresiva medesiner. De kan gi deg en pause fra kaoset du opplever nå og fungerer for veldig mange utrolig bra.

Har selv vært som deg, og jeg fikk veldig god hjelp med noen piller.
Fikk kanskje bivirkninger som rare drømmer, men heller det enn uro dagen lang.
Vis hele sitatet...
Og hvordan velger de disse? Er det som om å velge adhd medisin? For der måtte jeg starte med Ritalin.

MÅ man starte med Cipralex ? Kjenner flere som har brukt den og det var ikke bra
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke, men hadde nok takket nei om de prøver å pushe på deg cipralex. Jeg vet at folk reagerer forskjellig på medisiner men den perioden jeg gikk på cipralex tok det ikke lange tida før det klikka for meg å alt jeg ville var å kjøre i en fjellvegg. Mener bare at antidep kan gå veldig veldig gærnt, samtidig som mange leger elsker å skrive ut denne jævla cipralexen. ØV deg heller på forskjellige tankeøvelser med å lese deg opp, hver eneste dag. Har blitt flinkere og flinkere på å sortere tanker og velge selv hva som skal tenkes på og ikke (Satt nesten hele tiden og grublet på diverse depressive tanker, ble helt kjørt) det er så absolutt mulig å bli sjefen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis man ikke klarer å fungere i jobb/skole, så er antidepressiva et alternativ som gir deg en boost, kanskje i flere år, som kan gi deg det pusterommet du trenger for å få ting på plass. Men det har motforestillinger, og du gjør klokt i å lese deg opp på det, med din aller største nøysomhet og forståelse, slik at du selv tar et informert valg, med ihvertfall litt kunnskap, istedenfor å akseptere eller kun basere deg på det andre sier,.