Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2818
Erfaringer? Anslått forløp?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lykke til! Det er nesten umulig å slutte med har jeg hørt og et helvette uten like, kan ta flere måneder til et år avhengig av dose
La meg omformulere; hvilken erfaringer har dere med å slutte med metadon overhodet? Først og fremst interessert i å høre fra folk som har gått litt i LAR. Illegalt bruk blir aldri samme kontinuitet
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ingen erfaring selv men anbefaler å se brennpunkt dokumentaren Den siste dosen
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Siri Getz Sollie som Den siste dosen handler om gikk på 240mg i døgnet mener jeg. Det er ekstremt høyt. Det er som med mye annet greit i starten men så begynner det. Du kjenner opiatabstinenser så du vet hva som venter ved brå slutt. Bare at metadon varer mye lenger enn heroin. Avhengig av hvor mye du står på så trapp ned si en femtedel, eller en kvart og se det an rett og slett. Deretter så bruk en sprøyte og trekk ut mg for mg og gå av gradvis. Det er mitt råd ihvertfall.

Jeg har selv ikke vært avhengig av metadon, men det er det Siri gjør i dokumentaren og det ser ikke morro ut.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ingen erfaring selv men anbefaler å se brennpunkt dokumentaren Den siste dosen
Vis hele sitatet...
Nettopp, man trenger ingen erfaring selv, er bare å se dokumentaren evt lese seg opp på nedtrappingsplaner, men er det vanskeligste LAR-medikamentet å slutte med, subutex blir nok bare barnemat i forhold og det tar 14-21 dager å bli ferdig med, går selv på subutex men skal snart gå over på buvidal. Håper det hjelper litt. En annen ting er gruppa på facebook som heter noe a la rettferd for LAR brukere, der er det mange som har erfaring med metadon, vil anbefale deg å gå over til subutex da metadon er helseskadelig
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobbet på avrusning i to år. Fremdeles ikke sett noen komme inn for nedtrapping metadon i 0. Kun sett konvertering til enten lavdose buprenorfin, eller budvidal. Virker som noe man burde gjøre poliklinisk over en lang lang periode. Dog ingen erfaring selv med opiater. Så vet ikke hvor jævlig nedtrapping er. Man mange som er inne sier at metadonnedtrapping er blytungt i forhold feks heroin.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hmmm, ser på Brennpunkt-dokumentaren nå. Vil ikke ibogain hjelpe betraktelig mye med å slutte? Eller må man være ferdig med abstinensene før man evt tar ibogain? Og en annen ting - hvis metadonabstinensene er så langvarige, hvorfor ikke gå over til subutex/heroin og trappe ned med de?
Av nysgjerrighet hvilken dose er det snakk om?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmmm, ser på Brennpunkt-dokumentaren nå. Vil ikke ibogain hjelpe betraktelig mye med å slutte? Eller må man være ferdig med abstinensene før man evt tar ibogain? Og en annen ting - hvis metadonabstinensene er så langvarige, hvorfor ikke gå over til subutex/heroin og trappe ned med de?
Vis hele sitatet...
Det er mange som feks slutter på metadon for å begynne på subutex, men man blir visst veldig dårlig når man da skal over på buprenorfin. For du må være ren for metadon før du kan ta buprenorfin har jeg blitt fortalt, og da blir man ganske dårlig. Viss du tar buprenorfin rett etter metadon blir du også dårlig fordi det kræsjer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Av nysgjerrighet hvilken dose er det snakk om?
Vis hele sitatet...
90

Buprenorfin er nogo for min del.

Jeg skal slutte med metadon, men det blir neppe cold turkey. Skal sjekke ut brennpunkt, takk for tipset folkens - og beklager sent svar
Sist endret av Tøffetom; 14. august 2020 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tilfellet jeg kjenner best brukte mange år på å komme seg ned til 80. Derfra flere år til 40 og da var det full sprekk på alt som heter rus og heroin. Ble narkoman igjen og gikk bare en vei etter det desverre..

Det er modig og bra av deg om du føler deg klar for å slutte men jeg kan ikke anbefale å satse på det siden så mange får tilbakefall da. Ser metadon, subutex og antabus som sikkerhetsnett mot tilbakefall og sprekk og det er vel sånn at de mest suksessfulle historiene går på moderat og lavdose livet ut såvidt meg bekjent.

Snakk med profesjonelle og hør på dem. Masse lykke til på veien!
Sist endret av Mefibon; 14. august 2020 kl. 15:40.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
90

Buprenorfin er nogo for min del.

Jeg skal slutte med metadon, men det blir neppe cold turkey. Skal sjekke ut brennpunkt, takk for tipset folkens - og beklager sent svar
Vis hele sitatet...
Tåler du ikke buprenorfin ?
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Tilfellet jeg kjenner best brukte mange år på å komme seg ned til 80. Derfra flere år til 40 og da var det full sprekk på alt som heter rus og heroin. Ble narkoman igjen og gikk bare en vei etter det desverre..

Det er modig og bra av deg om du føler deg klar for å slutte men jeg kan ikke anbefale å satse på det siden så mange får tilbakefall da. Ser metadon, subutex og antabus som sikkerhetsnett mot tilbakefall og sprekk og det er vel sånn at de mest suksessfulle historiene går på moderat og lavdose livet ut såvidt meg bekjent.

Snakk med profesjonelle og hør på dem. Masse lykke til på veien!
Vis hele sitatet...
Jeg tror det handler mer om hva man går til enn hva man kommer fra. Er overbevist om at så lenge livet ser lyst nok ut så lar metadonen seg ovetvinne.

Tror det kan ha mye å si om en forelsker seg ifbm overgangsperioden. Dog det selvsagt gjør en ekstra sårbar for brudd, men jeg tenker mest på det seksuelle. Opiater er jo største cockblocken I historien - kan ikke se for meg sterkere motivasjon

Sitat av Imawesome Vis innlegg
Tåler du ikke buprenorfin ?
Vis hele sitatet...
Går mest på pulingen. Metadon kan man stå over én dag og man er klar, sub derimot... dessuten får jeg vondt i hodet av Sub. Nektet blankt å engang vurdere det. Startet rett på metadon.
Sist endret av Tøffetom; 15. august 2020 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg tror det handler mer om hva man går til enn hva man kommer fra. Er overbevist om at så lenge livet ser lyst nok ut så lar metadonen seg ovetvinne.

Tror det kan ha mye å si om en forelsker seg ifbm overgangsperioden. Dog det selvsagt gjør en ekstra sårbar for brudd, men jeg tenker mest på det seksuelle. Opiater er jo største cockblocken I historien - kan ikke se for meg sterkere motivasjon



Går mest på pulingen. Metadon kan man stå over én dag og man er klar, sub derimot... dessuten får jeg vondt i hodet av Sub. Nektet blankt å engang vurdere det. Startet rett på metadon.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener! Er mange som har dette problemet når det kommer til sub'en, jeg har funnet ut at 4-8mg fungerer bra ettersom det ikke ødelegger like mye. Kanskje konseusen er at de tar alt for høye doser?
Cappelen vart tatt med godt over 100 flasker til egetbruk. Han skal vist være rusfri nå. Men har hørt det er ganske jævlig ja. Har gått av heroin et par ganger selv, å syns det var helt jævlig.
Hvorfor ikke bare gå over på et litt mer kortidsvirkende opiat, bli stablisert. eks Dolcontin, så trappe ned?
▼ ... over et år senere ... ▼
Fuck Mr. Plod!
Hvordan går det med deg Tom?


Har ikke hørt ifra deg på lenge, håper alt er bra
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tøffetom har ikke vært innlogget siden oktober i fjor.

Lurer virkelig på hvordan det går med han