Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3554
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
MERK! Denne tråden heter ikke "hva mener du om bompenger", "hvor provosert blir du av bompenger", e.l.
Vennligst ta disse diskusjonene et annet sted, samme hvor varm i trøya emnet gjør deg.


Kort og godt: vet vi at bompenger faktisk senker trafikken?

Har noen greid å påvise, eller i hvert fall sannsynliggjøre, et årsaksforhold? Det meste jeg finner er enten ren synsing fra økonomer, anekdoter, eller informasjon som er så latterlig innlysende farget av supersalte bilister og potensielt litt for ideologisk drevne miljøfolk at det blir direkte vanskelig å ta seriøst.

Etter alt maset om bompenger og en absurd høytemperert debatt i det siste året spesielt virker dette ganske sentralt til hele greia, og det er bekymringsverdig at så viktig info ikke er lettere å finne.
Psykedelisk bakverk
Dette er helt nytt for meg, kilder hvor dette påstås?

Edit: ser nå du skriver senker, ikke sinker.. så spørsmålet er om bompenger får folk til å la bilen stå, som dermed gir mindre trafikk?
Sist endret av FlyvendeVaffel; 4. januar 2020 kl. 13:51.
En økning i avgifter på blant annet alkohol reduserer alkoholforbruk, det finnes det konkrete studier på blant annet fra Skottland, hvor de økte prisene relativt nylig. Det virker logisk å anta at det samme vil gjelde for trafikken, og selv om jeg vet at anekdoter generelt ikke bidrar med så veldig mye, vet jeg at jeg ville solgt min bil om avgiftene hadde blitt 10-20% større enn det de er idag.

Basert på dette virker det logisk å anta at bompenger senker biltrafikken, men jeg har ikke sett noen konkrete tall på det.
Sist endret av Skepty; 4. januar 2020 kl. 13:54.
Jeg mener nettavisen tok for seg tidligere noen strekninger der bompengene IKKE førte til redusert biltrafikk over X antall måneder.

For totalen så tror jeg det gir marginal effekt. Enkelte steder ikke, men andre steder noe.

Dette er kanskje ikke noe for SSB heller(?)
https://m.samferdsel.toi.no/forsknin...4316-2206.html

En fin artikkel med kilder nederst.

I forbindelse rushtid https://vegnett.no/2018/08/effekten-...afikk-i-bergen

Så ja bompenger kan påvirke antall biler på veien vil jeg påstå.
Sist endret av tearz83; 4. januar 2020 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjorde litt ytterligere research ettersom det var et interessant spørsmål, jeg fant endel ulike bevis for effekten av bompenger på trafikkvolum.

The total traffic volume in the comparable toll stations in June 2019 is 6.3 per cent lower than in June 2018. Adjusted for more holidays in June 2019 than in 2018, the factual decline is approx. 2 per cent.
Vis hele sitatet...
https://norwaytoday.info/news/oslo-road-tolls-wall/

TRAFFIC on the AP-1 motorway has rocketed by 58% since the government scrapped the tolls on December 1, giving an idea of what is yet to come when the next batch of pay-per-use highway franchises come up for renewal.
Vis hele sitatet...
https://www.thinkspain.com/news-spai...ic-volume-hike

Det var i snitt i overkant av 60.000 daglige passeringer i bomringen i rushen før taksten økte, drøyt to år etter er det i snitt 8000 færre passeringer.
Vis hele sitatet...
https://vegnett.no/2018/08/effekten-...fikk-i-bergen/

Variable pricing was found to have caused significant changes in the travel behavior of eligible users.
Vis hele sitatet...
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3141/1732-07

Virker generelt som effekten av bompenger er godt dokumentert, til tross for at den kanskje ikke er like stor som mange politikere ønsker å gi inntrykk av.
Sitat av Skepty Vis innlegg
En økning i avgifter på blant annet alkohol reduserer alkoholforbruk, det finnes det konkrete studier på blant annet fra Skottland, hvor de økte prisene relativt nylig. Det virker logisk å anta at det samme vil gjelde for trafikken, og selv om jeg vet at anekdoter generelt ikke bidrar med så veldig mye, vet jeg at jeg ville solgt min bil om avgiftene hadde blitt 10-20% større enn det de er idag.
Vis hele sitatet...
En økning av alkoholavgiftene reduserer forbruket blant de som er utenfor risikogruppene. En aktiv alkoholiker bryr seg ikke om prisnivå. Sammenligningen med bompenger er derfor ikke spesielt god. Der er det oftest de med mest behov for å bruke bil, som ikke lenger har mulighet for å kjøre, som forsvinner fra veien proporsjonalt med økt pris.
Sitat av Bored Vis innlegg
En økning av alkoholavgiftene reduserer forbruket blant de som er utenfor risikogruppene. En aktiv alkoholiker bryr seg ikke om prisnivå. Sammenligningen med bompenger er derfor ikke spesielt god. Der er det oftest de med mest behov for å bruke bil, som ikke lenger har mulighet for å kjøre, som forsvinner fra veien proporsjonalt med økt pris.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du innser det selv, men hvorvidt det reduserer forbruk for alkoholikere eller ikke er irrelevant for hvor god sammenligningen er. Poenget var at på tvers av alle råvarer/tjenester vil en tilstrekkelig økning i prisen senke forbruk, og dette er dokumentert for blant annet alkohol.
(Med mindre råvarene er livsnødvendige selvfølgelig).

Forøvrig fant jeg en ytterligere studie som underbygger effektiviteten av bompenger, fra London og Singapore.

The total number of vehicles with four or more wheels entering the zone during the charging hours was reduced by 18%
Vis hele sitatet...
For London ble altså antall passeringen mellom innsiden og utsiden av bomringen redusert med 18%, samtidig som økningen i trafikken utenfor og innenfor bomringen var neglisjerbar.

Willoughby (2000, p. 10) points out that traffic volumes during the morning peak hours fell by 45%, well above the expected reduction of 25–30%.
Vis hele sitatet...
For Singapore sank faktisk trafikken med 45% under morgenrushet, noe som vitner om hvor høy reduksjon i trafikk bompenger kan føre til om prisen er tilstrekkelig høy.
https://doi.org/10.1080/01441640500064439
Sist endret av Skepty; 4. januar 2020 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
I mange av disse tilfellene er det snakk om tidsbegrenset innkrevning - det kan planlegges rundt og virker vanskelig å sammenlikne med konvensjonelle bommer. Hvis man må betale 100kr 9:00 og slipper unna 8:59 virker det logisk at ganske mange bare forskyver tidspunktet de reiser på, og det virker suspekt å anta at all tilsynelatende reduksjon er reell.
Sist endret av robhol; 4. januar 2020 kl. 14:50.
Sitat av robhol Vis innlegg
I mange av disse tilfellene er det snakk om tidsbegrenset innkrevning - det kan planlegges rundt og virker vanskelig å sammenlikne med konvensjonelle bommer. Hvis man må betale 100kr 9:00 og slipper unna 8:59 virker det logisk at ganske mange bare forskyver tidspunktet de reiser på, og det virker suspekt å anta at all tilsynelatende reduksjon er reell.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det er årsaken for rushtrafikken at folk starter på jobb rundt da, og såvidt jeg vet har man i de fleste jobber ikke mulighet til å forskyve når man starter, dermed blir alternativene andre transportmidler. Jeg er enig i at en ikke kan anta at all reduksjon er reell, men reduksjonen er med overveiende sannsynlighet reell. Ut fra det virker det logisk å konkludere med at bompenger reduserer trafikken.
Sist endret av Skepty; 4. januar 2020 kl. 14:55.
Kanskje litt off topic, men vet vi noe om hva ønsket reduksjon er, kontra reell reduksjon, hvis vi antar at reell reduksjon er 0-20% basert på distrikter
Staten har da biltellere som sitter på mange nye veier. Er i hvertfall det jeg har antatt den blinkende elektronikken under bruer o.l. for å være.
Googlet "bilteller" og fikk denne linken som øverste resultat:
https://old.datahub.io/dataset/bilte...6-287db1644806
Ikke at det er så relevant, men litt merkelig.

Uansett vil jeg anta at Vegvesenet og/eller SSB vil lage seg noe statstikk på dette, men jeg er enig i at det er rart det ikke finnes allerede. Du får sende en mail til SSB
Mener at jeg leste i en artikkel for en stund tilbake at den nye bomringen har ikke bidratt til reduksjon i trafikken. Noen er jo avhengig av bilen sin og kan ikke bli «pressa» ut. Men bomselskapene skal tjene grove spenn på ringene ihvertfall