Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1786
Hei, jeg lurer på hvordan man skal fortynne/utvanne 0,5dl 60% til 30%? og eventuelt hva fremgangsmetoden er.

Stemmer denne formelen?
0,5dl 60% + 0,5dl vann = 1L 30%?

Håper på svar
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
stemmer det ja
Vis hele sitatet...
har hørt noe om at må destillere vannet? stemmer dette?
Du skal helst bruke så rent vann som mulig, men jeg tror det holder lenge med å koke litt vann eller kjøpe flaske vann. Du får kjøpt destillert vann på apoteket, men jeg tror det kun er nødvendig om du tenker å lagre spriten lenge. I verste fall fungerer det sikkert med vanlig springvann også...
Sitat av Alge Vis innlegg
Du skal helst bruke så rent vann som mulig, men jeg tror det holder lenge med å koke litt vann eller kjøpe flaske vann. Du får kjøpt destillert vann på apoteket, men jeg tror det kun er nødvendig om du tenker å lagre spriten lenge. I verste fall fungerer det sikkert med vanlig springvann også...
Vis hele sitatet...
Supert, tusen takk!
Sitat av jegermeister Vis innlegg
har hørt noe om at må destillere vannet? stemmer dette?
Vis hele sitatet...
vann rett fra springen går helt fint. har du hardt vann og er veldig uheldig kan det etter tid felle ut litt kalk/salter som vil se ut som litt cloudy melkehvitt slum i bunn av spriten, men dette er ikke farlig og ikke setter det no bismaker.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
vann rett fra springen går helt fint. har du hardt vann og er veldig uheldig kan det etter tid felle ut litt kalk/salter som vil se ut som litt cloudy melkehvitt slum i bunn av spriten, men dette er ikke farlig og ikke setter det no bismaker.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Tenker at vist du må spør om dette så er du faktisk ikke gammel nok til og drikke. Vær snill med faren din og ikke vann ut spriten hans i værtfall.
Sitat av jegermeister Vis innlegg

Stemmer denne formelen?
0,5dl 60% + 0,5dl vann = 1L 30%?
Vis hele sitatet...
Nei, med det regnestykket vil du nok sitte igjen med 1dl, altså 0,1l.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Nei, med det regnestykket vil du nok sitte igjen med 1dl, altså 0,1l.
Vis hele sitatet...
lol, det stemmer, at jeg ikke så det! xD
Sitat av Alge Vis innlegg
Du skal helst bruke så rent vann som mulig, men jeg tror det holder lenge med å koke litt vann eller kjøpe flaske vann. Du får kjøpt destillert vann på apoteket, men jeg tror det kun er nødvendig om du tenker å lagre spriten lenge. I verste fall fungerer det sikkert med vanlig springvann også...
Vis hele sitatet...
Merk at de fleste plasser i Norge er vann fra kranen bedre enn flaskevann på kvalitet. Flaskevann kan etter regelverket inneholde mer salter og mineraler enn det som er tillatt for vannverkene. Med mer salter og mneraler kan en fort få en lett matt farge på spriten.
Sitat av Don P Vis innlegg
Merk at de fleste plasser i Norge er vann fra kranen bedre enn flaskevann på kvalitet. Flaskevann kan etter regelverket inneholde mer salter og mineraler enn det som er tillatt for vannverkene. Med mer salter og mneraler kan en fort få en lett matt farge på spriten.
Vis hele sitatet...
tror jeg bare tar springvann og koker det, også bruker det til å blande ut
Hadde ikke hatt bry til og koke vannet. Skal du drikke spriten ren eller lage drinker?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde ikke hatt bry til og koke vannet. Skal du drikke spriten ren eller lage drinker?
Vis hele sitatet...
skal drikke den ren
Sitat av jegermeister Vis innlegg
skal drikke den ren
Vis hele sitatet...
Jo, men uansett så er det nesten bare enkelte typer gjær, som overlever alkoholkonsentrasjoner opp til ca. 20 % (tror det er omtrent maks dem har klart å tyne frem nå). Altså i konsentrasjoner over, så blir alt drept om det får ligget en stund. Alkohol dreper bakterier o.l. ved at det løser opp cellemembranen.
hadde bare brukt springvann uten og koke. Burde jo ikke gjøre det store på smaken så lenge ikke vannet er helt ræva der du bor