Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3809
Hei.

Det har seg slik at jeg nå skal kjøpe min første bil. Min bilkunnskap er tilnærmet null, jeg kan ikke skru/mekke.

Det som jeg ser etter i en bil er noe som ser greit ut (volkswagen golf f.eks) Komfor: noe som er greit å sitte i, både for de som er bak og forran. Det aller viktigste for meg er å ha muligheten til å putte i en aux kabel/bluetooth, så jeg kan høre på musikk.

Jeg har et budsjett på 20000 kroner.

Forøvrig så har jeg prutet ned denne volkswagen golfen til 20000. Er det en grei deal? - https://www.finn.no/car/used/ad.html...&fks=119901514

Tittet litt på denne volkswagen polo også - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109384593

Takk om noen gidder å ta en titt på bilene, eller gi input på noe bedre jeg burde gå for.
Kollisjonssikkerheten til Golfen er på et helt annet nivå enn Poloen, og den er veldig trygg også sammenlignet med langt nyere biler, så hadde heller gått for den. Derimot er kilometerstanden noe høy (men prisen samsvarer). Den generasjonen av Golf sliter mye med rust i hjulbuene (kosmetisk) og i kanalene ved dørene foran, er dette i god stand er det en grei bil.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Golf'en er helt klart å foretrekke for din del, da Poloen har knekt fjær og det vil koste deg noen lapper å fikse. Står og at den selges as is og er derfor kanskje ikke den eneste feilen som må utbedres. Om du har de to å velge i så burde du legge inn ett bud på Golfen da den fremstår som i best stand og er i tillegg nylig EU godkjent, som er gull verdt.
Som første gangs bil er nok begge greie biler, men ved eldre biler følger oftes feil og utgifter med tiden man eier disse(min erfaring).
Begge bilene finnes det ettermarkeds slitedeler for en grei penge, da må du skru selv eller ha en kompis med litt skru erfaring som kan hjelpe for å dra nytte av billige slitedeler. Oftes vil bilverksteder stå for deler og arbeid om du ønsker et verksted skal utføre jobben.

Golf - Nylig hatt PKK(også kalt EU-Kontroll) og dette trengs ikke gjennomføres før om 2år(2020). Når PKK er utført kan man regne med at lys, dekk, understell, bremser, lekkasjer og annet miljø/sikkerhets relatert skal være i orden. Vanskelig å bedømme en bil uten å se den og "se over den selv". litt høy KM stand for at jeg hadde handlet, men igjen ingen kostbar bil og er bilen vedlikehold så kan KM stand være likegyldig.

Polo - Her må du regne med utgifter for reparasjon av knek fjær som beskrevet i annonsen. Bilen skal inn på PKK neste måned(noe selger ikke informerer om?), enda en utgift. Skulle det dukke opp flere feil/mangler på PKK så må dette utbedres for å kjøre den lovlig. Jeg personlig hadde styrt unna.
man skal aldri bruke pkk (eu-kontroll) som grunnlag for vurdering av bilens tilstand. Det viser at bilen var i orden den dagen den var på eu-kontroll og ingenting annet. om bremsene er så dårlig at de er utslitt om 2-3 mnd, men er bra nok dagen den blir kontrollert, så blir bilen alikevel godkjent. bilen kan lekke olje, men ikke akkurat de 30 minuttene den står på bukken, bilen blir godkjent. understell kan ha skjult rust. Så det du skriver over her er helt feil. en eu kontroll er IKKE en tilstandsrapport på noe som helst måte. det er straks 3 mnd siden golfen var på kontroll, og mye kan skje på den tiden. En skikkelig tilstandsrapport får du på naf, og er vel verdt penga.
Trådstarter
Takk for svar folkens, tar alt til betraktning.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Golf'en er helt klart å foretrekke for din del, da Poloen har knekt fjær og det vil koste deg noen lapper å fikse. Står og at den selges as is og er derfor kanskje ikke den eneste feilen som må utbedres. Om du har de to å velge i så burde du legge inn ett bud på Golfen da den fremstår som i best stand og er i tillegg nylig EU godkjent, som er gull verdt.
Vis hele sitatet...
Golf'n jeg har mest lyst på også, men den har kjørt så langt fra før som er en downside. Har ikke bare disse bilene å velge ut ifra, har et budsjett på 20k, men de bilene jeg linket er de eneste jeg klarte å finne med mine begrensede kunnskaper.
Sist endret av ronny23; 31. mai 2018 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikkert litt rasistisk av meg. Men jeg kjøper aldrig biler av folk jeg ikke kan uttale navnet til. Har flere bekjente som hat fått på en smell med det.
Trådstarter
Hvis noen har forslag til andre biler under 20k, så er det bare å poste det.
Kjøp denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118020065

Billig i drift og vedlikehold. Med FM-sender får du kobla på mobilen.
Så lenge ikke utsende og luksus er ett krav så er Toyota veien og gå
Limited edition
Moff's Avatar
Hett tips: https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/
Hvis du ikke kan noe som helst om bil fra før, så kan det være greit å få en uavhengig tredjepart som kan greiene sine til å ta en kikk. Som NAF også skriver, så står du mye sterkere juridisk hvis det skulle vise seg å være noe galt med bilen etter at du har kjøpt den.

Det er forøvrig også en uskreven regel som sier at alle har plikt til å eie en Golf på ett eller annet tidspunkt i livet sitt, så du bør derfor velge Golf over Polo.
Trådstarter
Sitat av Moff Vis innlegg
Hett tips: https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/
Hvis du ikke kan noe som helst om bil fra før, så kan det være greit å få en uavhengig tredjepart som kan greiene sine til å ta en kikk. Som NAF også skriver, så står du mye sterkere juridisk hvis det skulle vise seg å være noe galt med bilen etter at du har kjøpt den.

Det er forøvrig også en uskreven regel som sier at alle har plikt til å eie en Golf på ett eller annet tidspunkt i livet sitt, så du bør derfor velge Golf over Polo.
Vis hele sitatet...
Takk for rådet!

Ang plikten til å eie golf, er det fordi de er morsomme å kjøre?

Har en bekjent som sa jeg kunne kjøpe en Opel Corsa 2004 av han, den har gått 55000 km. Han driver å fikser den nå for å selge den (han er mekaniker). Han nevnte at jeg kunne kjøpe den for rundt 22k, er dette en grei deal? Den har jo bare gått 55k
Sist endret av ronny23; 1. juni 2018 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Likte ikke at han brukte 32 lag med filter på bildene sine men den ser brukbar ut. Test den og undersøk, aldri vær redd for og backe ut av en deal
Ja ville gått for den Opelen til din mekaniker kompis,da kan han kanskje hjelpe deg litt ved senere problemer. Alternativt for du mye mer bil for pengene hvis du går for merker som anses som ukurante feks Franske som Renault. Opel ligger også på denne siden av skalaen.
Sitat av Moff Vis innlegg

Det er forøvrig også en uskreven regel som sier at alle har plikt til å eie en Golf på ett eller annet tidspunkt i livet sitt, så du bør derfor velge Golf over Polo.
Vis hele sitatet...
Dette er fullstendig feil, plikten er at man må eie minst èn Alfa Romeo i løpet av livet

Man er ifølge Jan Erik (autofil) Larsen homo om man ikke har eid en golf..
Sist endret av DSlhm; 1. juni 2018 kl. 16:48.
Uvaksinert 👍
Med det budsjettet så ville jeg faktisk sett på en Peugeot 307, de er hel galvanisert og lite rust. Husk at golf er overpriset og man får lite for pengene mens med peugeot så er det annerledes, det får man mye for pengene. Citroen også for den saks skyld.
Her f.eks tror jeg man får mye for pengene
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119030960
nesten 100.000 km mindre enn Golfen og billigere. Kan sikkert prutes litt også. Husk at en VW er ikke mer holdbar enn en PSA (Peugeot / Citroen), de er rett og slett bare overpriset.
Sist endret av daffe; 1. juni 2018 kl. 21:03.
Om jeg ikke hadde hatt noe peiling på bil og mulighet til og skrue selv hadde jeg holdt meg unna VW (golf-passat)

At du kan spille musikk med AUX er det siste du skal tenke på, da montere spiller er noe av de enkleste/billigste du kan gjøre.

Bruk de 20k på en litt kjedelig og driftsikker bil. Toyota eller Honda er veien og gå. Her sparer du både verkstedutgifter og forsikring. Så kan du heller spare opp noen år og kjøpe noe litt morsommere siden. Det sagt så er det få biler jeg har hatt som har gitt like mye glede som en gammel Civic. Den tålte rett og slett mishandling.

Edit; Alle biler, nye som gamle har kjente feil. Finner du en du liker, sjekk div forum hva som er vanlig oppstår på den bilen og vær forbredt på det.
Sist endret av Skaddfrontallap; 1. juni 2018 kl. 21:15.
Om 20k er budsjettet, er Nissan Primera gode og relativt driftsikre biler. Let fra '97 og oppover, da første utgave er litt gammeldags og ikke rimeligere enn den nyere utgaven.
Ville holdt meg unna 1,4l i denne bilen da den er svært svak med sine 75hk, samt at disse motorene ikke er særlig driftsikre. Disse hadde dårlige veivlagre.

Hold deg heller til Toyota, Honda eller Mazda. Mazda 323 er ikke super spennende, men herregud du får aldri problemer med den.