Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 9194
Ser man får kjønnspoeng for en del studier:

https://www.samordnaopptak.no/info/o...g/kjonnspoeng/

Med en nye loven om endring av juridisk kjønn, kan man enkelt endre det via et skjema i Altinn.

Spørsmålet mitt er da
1. Er det konsekvenser ved å endre juridisk kjønn?
2. Kan jeg endre tilbake etter man ev. har brukt kjønnspoengene?
Kanskje det er begrensninger som ved navnebytte

Om du bytter kjønn juridisk så endrer jo ikke det hvem du er, du er jo deg uansett hva som står i passet.
Om du kan få fordeler fra å bytte kjønn så hvorfor ikke? Og skulle du senere skifte tilbake så må jo det også være greit.

Kjør på nikita
Sist endret av frtoretang; 13. september 2016 kl. 12:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
GENIALT! gjør dette hvis tilleggspoengene du får fra kjønnskvotering får deg inn på studiet du ønsker. hvis ikke er dt kanskje ikke verdt byråkratiet.
Du er faen meg en luring:L
Lurer også på om dette gjelder for eksempel styremedlemmer? Kan vi i praksis beholde glasstaket ved å få noen av styremedlemmene til å skifte kjønn på papiret? *queue ondskapsfull latter*
Kjør på og prøv! Gleder meg til å få prøvd dette vepsebolet i den offentlige debatten xD
Tenkte tanken selv her om dagen. Skal bruke det nye systemet for alt det er verdt. Trenger ingen konsultasjon, operasjoner eller noen ting.
Alt er det skjemaet til folkeregisteret.
Hvis jeg en gang skal i fengsel igjen, så kjører jeg på for å sone i et dame fengsel.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Hvis jeg en gang skal i fengsel igjen, så kjører jeg på for å sone i et dame fengsel.
Vis hele sitatet...
Siden biologiske kjønn ikke finnes lengre kan du jo gjøre dette. Det er ingen grunn til å skulle nekte deg dette om du føler deg som ei dame.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Siden biologiske kjønn ikke finnes lengre kan du jo gjøre dette. Det er ingen grunn til å skulle nekte deg dette om du føler deg som ei dame.
Vis hele sitatet...
Det finnes fortsatt i mange sammenhenger, man kan feks ikke juridisk endre kjønn og drive med dame idrett.

Jeg har ingen planer om å ende i fengsel men hvis jeg gjør så ville det helt klart vært et alternativ. Men man får nok systemet etter seg om man er en for stor luring.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Hvis jeg en gang skal i fengsel igjen, så kjører jeg på for å sone i et dame fengsel.
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at soningsforholdene til damer jevnt over suger, så det ville jeg ikke gjort...
Sitat av entropi Vis innlegg
Mitt inntrykk er at soningsforholdene til damer jevnt over suger, så det ville jeg ikke gjort...
Vis hele sitatet...
Jeg følte meg psykisk torturert den ene gangen jeg sona så jeg forsøker gjerne et dame fengsel om jeg kunne velge.
Man får kanskje ikke skiftet kjønn, juridisk før prosessen har kommet ett godt stykke på vei - og det ikke er noen vei tilbake?
Jaja. Så kommer gamle Myoxo McKjip på banen og ødelegger moroa ved å lenke til den aktuelle loven:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-06-17-46?
Dette var virkelig en kort lov som konkret sier... nesten ingenting. Se for eksempel på §5:
§ 5.Behandlingen av søknader om å endre juridisk kjønn

Søknader om å endre juridisk kjønn behandles av skattekontoret (folkeregistermyndigheten). Skattekontorets vedtak i sak om endring av juridisk kjønn kan påklages til Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
[...]
Vis hele sitatet...
Du fyller inn et skjema og en eller annen byråkrat avgjør. Du kan klage til fylkesmannen hvis du er uenig, hvilket er vanlig. Men hvilke kriterier skal denne søknaden vurderes etter? Hva skal vektlegges? Hvordan? Hvorfor? Her har man i det stille overlatt hele sulamitten til skatteetatens skjønnsutøvelse (skjønt, 'kjønnsuttøvelse' passer kanskje bedre i dette tilfellet). Anyhoo, dersom systemet misbrukes - og ja, å hacke systemet for å undergrave likestillingslova blir nok betraktet som misbruk - så kan du være temmelig sikker på at retningslinjene for å vurdere disse søknadene blir korrigert over natta.

Så.

Loven er søt. Idéen var vel å gi den lille minoriteten i landet som føler sterkt behov for å få riktig bokstav i passet sitt en litt enklere vei frem til det; før måtte man som mann la seg kastrere for å endre den bokstaven. Sånn sett er det jo en omtenksom tanke, men kanskje ikke like gjennomtenkt i uttførelsen. Jeg tipper imidlertid at TS store planer kommer til å bli torpedert før du kan rope "transkjønnede, panseksuelle angrepshelikoptre".
Sist endret av Myoxocephalus; 14. september 2016 kl. 12:59.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg tipper imidlertid at TS store planer kommer til å bli torpedert før du kan rope "transkjønnede, panseksuelle angrepshelikoptre".
Vis hele sitatet...
Hvordan skal de torpedere? Og kan de nekte meg å endre tilbake?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvordan skal de torpedere? Og kan de nekte meg å endre tilbake?
Vis hele sitatet...
F.eks. ved å ikkje tildele kjønnspoeng basert på endringer siste to år, e.l.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
F.eks. ved å ikkje tildele kjønnspoeng basert på endringer siste to år, e.l.
Vis hele sitatet...
Er ikke det diskriminering?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikita Vis innlegg
Er ikke det diskriminering?
Vis hele sitatet...
Jo, det er det, i ordboka si forstand av diskriminering.

At 17-åringer ikkje får kjøpt øl er og diskriminering.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, det er det, i ordboka si forstand av diskriminering.

At 17-åringer ikkje får kjøpt øl er og diskriminering.
Vis hele sitatet...
Men det er forskjell på å regulere på bakgrunn av alder, og på bakgrunn av hvor lenge man har vært et kjønn...
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvordan skal de torpedere? Og kan de nekte meg å endre tilbake?
Vis hele sitatet...
De kan torpedere opplegget ditt ved å ikke innvilge søknaden. Det står ingenting i loven om at de innvilge søknadene som kommer inn, og det står ikke engang hvilke kriterier de skal vurdere de etter. Det betyr i praksis at skatteetatens saksbehandlere har fått frie tøyler.
Unlicensed Surgeon
Dette tror jeg er "skjemaet" Søknad om å endre juridisk kjønn. Selvom jeg må si dette virkelig ikke så ut som standard Skatteetaten....

Såvidt jeg skjønner er dette eneste vilkårene som nevnes noensted
Personer som har fylt 16 år og er registrerte som bosatt i Norge, har rett til å få endre sitt juridiske kjønn. Personer mellom 6 og 16 år kan søke om å få endre sitt juridiske kjønn sammen med foreldrene sine eller andre med foreldreansvar.
Vis hele sitatet...
Loven nevner litt mer, men jeg tviler på at Skatteetaten kommer til å påstå at de har kompetansen til å gå i mot "opplever å tilhøre det andre kjønnet enn det vedkommende er registrert med i folkeregisteret". Spesielt når det er så få felter å fylle ut i søknaden.

Det ser faktisk ut som det ikke er nødvendig å være statsborger heller... Kun registert i folkeregisteret. Ser for meg et praktisk byrokratisk mareritt om dette starter å bli missbruket xD
Sitat av dafog Vis innlegg
Dette tror jeg er "skjemaet" Søknad om å endre juridisk kjønn. Selvom jeg må si dette virkelig ikke så ut som standard Skatteetaten....

Såvidt jeg skjønner er dette eneste vilkårene som nevnes noensted

Loven nevner litt mer, men jeg tviler på at Skatteetaten kommer til å påstå at de har kompetansen til å gå i mot "opplever å tilhøre det andre kjønnet enn det vedkommende er registrert med i folkeregisteret". Spesielt når det er så få felter å fylle ut i søknaden.

Det ser faktisk ut som det ikke er nødvendig å være statsborger heller... Kun registert i folkeregisteret. Ser for meg et praktisk byrokratisk mareritt om dette starter å bli missbruket xD
Vis hele sitatet...
Ja, skjemaet har få felter. Disse feltene kan de imidlertid fritt endre.

Poenget er nettopp at slikt misbruk kan omgås ved et pennestrøk. De kan lage interne retningslinjer som strammer inn. Eller, hvis man vil gjøre det formelt, så kan helsedepartementet lage en forskrift som utfyller. Dette står i loven:
"...og som opplever å tilhøre det andre kjønnet enn det vedkommende er registrert med i folkeregisteret, har rett til å få endret sitt juridiske kjønn"
Vis hele sitatet...
OK. Men det står ingenting om hvilke kriterier som skal legges til grunn. Dette kan leses som at din subjektive opplevelse er nok. Hvilket sikkert også er hensikten da det har vært en ganske kjipt prosess for noen. Men de kan legge ganske så hva de vil i et ord som 'oppleve'. Hvis de velger å tolke "opplever å tilhøre" til å innebære en attest fra fastlegen og en uavhengig psykiater, så ser jeg ikke at loven er til hinder. Før var det et formelt krav om kirurgiske inngrep, deriblandt kastrasjon for menn som ville bli kvinner. Dette kravet er nå borte. Men loven er så vag at denne rettigheten til å endre kjønn veldig lett kan bli illusorisk og like vanskelig å gjørde gjeldende som den var før. Nå mistenker jeg at Nikita er mer interessert i å sabotere feministisk ideologi og likestillingpolitikk enn å studere realfag ved NTNU, så for hen er det trolig likegyldig hva sluttresultatet blir, så lenge det innebærer klabb og babb. Sånn sett må idéen sies å være god.

Avsporing: Jeg observerer forøvrig at man kun har to kjønn å velge mellom. Jeg hadde ærlig talt forventet at lovgiver skulle gå et par skritt videre når de først lagde en egen lov for dette, her.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
feministisk ideologi
Vis hele sitatet...
Er det feministisk ideologi å gi menn ekstrapoeng for å bli veterinær?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, skjemaet har få felter. Disse feltene kan de imidlertid fritt endre.

Poenget er nettopp at slikt misbruk kan omgås ved et pennestrøk. De kan lage interne retningslinjer som strammer inn. Eller, hvis man vil gjøre det formelt, så kan helsedepartementet lage en forskrift som utfyller. Dette står i loven:
OK. Men det står ingenting om hvilke kriterier som skal legges til grunn. Dette kan leses som at din subjektive opplevelse er nok. Hvilket sikkert også er hensikten da det har vært en ganske kjipt prosess for noen. Men de kan legge ganske så hva de vil i et ord som 'oppleve'. Hvis de velger å tolke "opplever å tilhøre" til å innebære en attest fra fastlegen og en uavhengig psykiater, så ser jeg ikke at loven er til hinder. Før var det et formelt krav om kirurgiske inngrep, deriblandt kastrasjon for menn som ville bli kvinner. Dette kravet er nå borte. Men loven er så vag at denne rettigheten til å endre kjønn veldig lett kan bli illusorisk og like vanskelig å gjørde gjeldende som den var før. Nå mistenker jeg at Nikita er mer interessert i å sabotere feministisk ideologi og likestillingpolitikk enn å studere realfag ved NTNU, så for hen er det trolig likegyldig hva sluttresultatet blir, så lenge det innebærer klabb og babb. Sånn sett må idéen sies å være god.

Avsporing: Jeg observerer forøvrig at man kun har to kjønn å velge mellom. Jeg hadde ærlig talt forventet at lovgiver skulle gå et par skritt videre når de først lagde en egen lov for dette, her.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det at man må til lege/psykolog for å få "bestemt" kjønn undergrave litt av poenget med lovendringen? Slik jeg forstår den, så er litt av meningen at man selv kan kunne bestemme sitt kjønn uavhengig av hva andre/samfunnet mener. Blir ikke det litt paradoksalt at man må ha en uavhengig vurdering for fastslå noe som er opp til enkeltpersoner å vurdere.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det er jo åpenbart ingen her som nok blir å endre kjønn for studiepoeng. Men det er jo et interessant emne, om en skal endre kjønn hvilke fordeler skal en da få og ikke få? Og hvis en ikke kan få samme fordeler som en "ekte" kvinne, vell da er du jo bare "halveis" en kvinne. Og det ville jo vært diskriminerende da kjønn tydeligvis ikke lengre er biologisk, kun hva du føler du er.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det finnes fortsatt i mange sammenhenger, man kan feks ikke juridisk endre kjønn og drive med dame idrett.

Jeg har ingen planer om å ende i fengsel men hvis jeg gjør så ville det helt klart vært et alternativ. Men man får nok systemet etter seg om man er en for stor luring.
Vis hele sitatet...
Nåer jeg ikke noen ekspert på dette med kjønnsskifte, men jeg sonte med en kar/frøken ifjor. Han var født mann, men hadde både skiftet navn, juridisk kjønn på papiret og gikk på hormon-medisiner (eller noe slikt), men han ble av Kriminalomsorgen fremdeles kategorisert som mann og sonte i et "mannefengsel", så spørs om de bryr seg altså.

Det bør kanskje nevnes at han sonte en dom på 14 år for overlagt drap. Mulig de hadde vært mer åpen for å "anse han som kvinne" om det var snakk om 6 mnd for NAV-svindel...
Sitat av Btyven Vis innlegg
Nåer jeg ikke noen ekspert på dette med kjønnsskifte, men jeg sonte med en kar/frøken ifjor. Han var født mann, men hadde både skiftet navn, juridisk kjønn på papiret og gikk på hormon-medisiner (eller noe slikt), men han ble av Kriminalomsorgen fremdeles kategorisert som mann og sonte i et "mannefengsel", så spørs om de bryr seg altså.

Det bør kanskje nevnes at han sonte en dom på 14 år for overlagt drap. Mulig de hadde vært mer åpen for å "anse han som kvinne" om det var snakk om 6 mnd for NAV-svindel...
Vis hele sitatet...
Måtte han/hun sone med menn? Men hadde han/hun utseende som en mann?
Sitat av Btyven Vis innlegg
Nåer jeg ikke noen ekspert på dette med kjønnsskifte, men jeg sonte med en kar/frøken ifjor. Han var født mann, men hadde både skiftet navn, juridisk kjønn på papiret og gikk på hormon-medisiner (eller noe slikt), men han ble av Kriminalomsorgen fremdeles kategorisert som mann og sonte i et "mannefengsel", så spørs om de bryr seg altså.

Det bør kanskje nevnes at han sonte en dom på 14 år for overlagt drap. Mulig de hadde vært mer åpen for å "anse han som kvinne" om det var snakk om 6 mnd for NAV-svindel...
Vis hele sitatet...
Vil tro det handlet mest om sikkerhet, som jo er litt høyere prioritert i et fengsel enn på en skole.
Sist endret av entropi; 26. september 2016 kl. 17:04.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av nikita Vis innlegg
Måtte han/hun sone med menn? Men hadde han/hun utseende som en mann?
Vis hele sitatet...
Han/hun sonte med menn ja, i et "mannefengsel" som sagt, det var kun andre menn på avdelingen. Han/hun så vel ut som en dame om man legger godviljen litt til... Selv oppfattet jeg vedkommende som en mann med langt hår, men jeg opplevde stadig at nye innsatte kom og spurte om det var kombinert dame/mann-fengsel fordi de trodde vedkommende var dame, så lar tvilen komme til gode og går for at han/hun så ut som en dame.

Poenget mitt var i hovedsak rettet mot dem litt lengre oppe i kommentarene som ønsket å skifte kjønn ved en evt. fengselsdom for å få sone i kvinnefengsel. Det funker altså ikke, da Kriminalomsorgen, hvertfall i dette tilfellet, bare bestemte seg for at vedkommende fremdeles var en mann til tross for hva som står i Folkeregisteret.

Nå tviler jeg på at det var årsaken til at vedkommende jeg sonte med hadde skiftet kjønn, men han/hun var jo som sagt også dømt for et ganske drøyt drap. Mulig det ville vært annerledes om det var en mindre alvorlig handling det var snakk om, det aner jeg ikke.
Denne nye kjønnsskiftelloven åpner for en rekke morsomme muligheter fremover.
Snart leser vi de første avisoppslagene om mannlige elever i 3. klasse på gymnaset (russ) som endrer kjønn til jenter via Altinn, og deretter valser rett inn i damegarderoben på skolen når de kvinnelige medelevene står i dusjen... ;-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Denne nye kjønnsskiftelloven åpner for en rekke morsomme muligheter fremover.
Snart leser vi de første avisoppslagene om mannlige elever i 3. klasse på gymnaset (russ) som endrer kjønn til jenter via Altinn, og deretter valser rett inn i damegarderoben på skolen når de kvinnelige medelevene står i dusjen... ;-)
Vis hele sitatet...
Det er i praksis rimeleg trivielt å forhindre. For eksempel er det jo ei sakshandsamingstid med i biletet her, og det er gjerne ikkje like kult når skulen i neste handvendig nekter vedkommande adgang til herregarderoben? Og lova har jo eit krav om at [...]opplever å tilhøre det andre kjønnet[...], som jo utelukker bruk til pranks.

Om det vert eit problem spår eg at praksisen vert stramma inn rimelig kjapt. I tillegg er du korttenkt idiot om du øydelegg ei etterlengta lov på det viset.