Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 718
Hei. Har noen cubensis som ble tatt litt for tidlig med et uhell. Har alikevel tørka dem i avis, men ser at de er litt blå nederst ved stilken. Det jeg lurer på er om de kanskje har blitt contaminated(i mangel på et norsk ord) De jeg ikke har tatt enda har blitt store og fine nå og ser ikke ut til å være noe dårlige.

Eventuelt, hva er det værste som kan skje om de har blitt contaminated. Er de ikke spiselige lenger? Er de farlige?

I hvor stor grad blir soppen ødelagt hvis jeg skal ta med meg noen gram utørket på en relativt lang togreise i en boks?

Fant noe relevant på nettet, men mye eldre poster der jeg ikke får loada bilder o.l.

https://imma.gr/63357

På forhånd, takk. Og beklager hvis det er feil sted å poste
Sist endret av roundpotato; 21. oktober 2015 kl. 08:42.
Normalt at de har farge på stilken, ingen fare, google det mann.
Greit, takk. Fikk en preken av en kompis i går som mente det hadde gått til helvete med alt sammen. Så måtte forsikre meg
Sist endret av roundpotato; 21. oktober 2015 kl. 08:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Helt vanlig, blåning av sopp er et tegn på psilocinholdige sopper:

Psilocybin Mushrooms of the World, Stamets writes: "Apparently, the bluing pigmentation is a result of a phenomenon paralleling the degradation of unstable psilocin (dephosphorylated psilocybin) to presently unknown compounts by enzymes within the mushroom cells." (pg 56). According to this theory, bluing in these species means there is (or was) some psilocin present (don't use that as the only method of identification). Many people theorize that more blue means the mushroom is more potent, but there is no evidence for this that I know of.
Vis hele sitatet...
For øvrig så er kontaminert et norsk ord også