Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6783
Har lenge hatt en drøm om å bo/jobbe i usa, har mye familie som bor i usa. Jeg går VGS1 elektro nå og har tenkt å gå automasjon til neste år og VGS3 automasjon for så å ta fagbrev som automatiker.

Tror automatiker er "Instrument Technician" på engelsk([COLOR="Red"]er dog litt usikker[/COLOR])

Noen som vet hvordan jobb mulighetene som Automatiker i usa er? Hva ligger lønnen på? Hvor i USA er det best å bo, med tanke på å skaffe seg jobb? Er det lett å få oppholdstillatelse?

Alle innspill hjelper på!
Hvis du har nær familie der har du kanskje en sjangse på å komme inn, hvis ikke er det bare å glemme.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Hvis du har nær familie der har du kanskje en sjangse på å komme inn, hvis ikke er det bare å glemme.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Selv ikke visst man får jobbtilbud?
Sist endret av Keegasus; 21. september 2015 kl. 00:15.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Takk for svar!

Selv ikke visst man får jobbtilbud?
Vis hele sitatet...
Nei, er veldig vanskelig å få oppholdstillatelse der borte.
her er noen ting du kan gjøre: join green card lotteriet, sjekk ut H-1B visa, dra til usa og finn jobb personlig når du har litt erfaring i jobben din.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Takk for svar!

Selv ikke visst man får jobbtilbud?
Vis hele sitatet...
Hvis du får jobb er det ikke så stort problem, men det er ingen som gidder å ansette folk fra andre land. Det er fordi det koster arbeidsgiveren mye penger (for å fikse papierer) og mye tid. Så da ansetter han heller noen som bor i USA fra før, så slipper han det.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Hvis du får jobb er det ikke så stort problem, men det er ingen som gidder å ansette folk fra andre land. Det er fordi det koster arbeidsgiveren mye penger (for å fikse papierer) og mye tid. Så da ansetter han heller noen som bor i USA fra før, så slipper han det.
Vis hele sitatet...
Vet du om de trenger Automatikere i usa?
Sist endret av Keegasus; 21. september 2015 kl. 17:37.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Vet du om de trenger Automatikere i usa?
Vis hele sitatet...
Du kan kanskje prøve å spørre noen som jobber med automatikk om dette. F.eks via linkedin?
Sitat av murloc Vis innlegg
Du kan kanskje prøve å spørre noen som jobber med automatikk om dette. F.eks via linkedin?
Vis hele sitatet...
ikke dumt
Vurdert å jobbe på oljeplattform i Nordsjøen og bo i USA? Som nevnt her, når du har jobb så er det ikke veldig store hinderet å få seg green card i USA.
Planlegger selv å ta en jobb i Houston til neste år, hvis alt går etter planen.
Hm, leser litt rundt her. Setter en knapp på kanskje Austin.
Sist endret av Lucy In The Sky; 21. september 2015 kl. 18:51.
Å få green card direkte er såvidt jeg har forstått nesten umulig. Det beste er å gå veien via H1b visa for spesialistyrker, men tror man som regel trenger college-utdannelse for å gå inn under det. http://www.h1base.com/content/h1boccupations
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Vurdert å jobbe på oljeplattform i Nordsjøen og bo i USA? Som nevnt her, når du har jobb så er det ikke veldig store hinderet å få seg green card i USA.
Vis hele sitatet...
Har sett på den muligheten og. Da får man Norsk lønning samtidig som man bor i usa! Minus er vell bare pendlingen Men det er ingen dum tanke! Har lest om mange som Gjør det på den måten. Må vell nesten bare vente på at oljeprisen snur å de ansetter igjen :/

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Planlegger selv å ta en jobb i Houston til neste år, hvis alt går etter planen.
Hm, leser litt rundt her. Setter en knapp på kanskje Austin.
Vis hele sitatet...
Tror Texas er en grei stat å bo I sånn generelt. Husprisene er relativt lave, arbeidsledighet er lav og skattene er vell ikke så gale. Gjør jo ikke noe at du finner noen av verdens beste burgere der
Sist endret av Keegasus; 21. september 2015 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjør jo heller ikke noe at Austin er kjent for sin studentbefolkning, sitt livlige natteliv, store festivaler/konserter samt blomstrende teknologi. Etter det jeg har lest, i alle fall. Har ikke satt meg så mye inn i Houston da jeg allerede har hus, får avtale om lønn samt at de ordner alt som kreves for meg. Det er så klart enda et par ting som gjenstår, så klart. Håper jo at det går i orden, he he. Men akkurat dette med jobbsøking og boplass slipper nå jeg å tenke på.

Alt er større i Texas, sier de. Kanskje jeg legger på meg litt, after all. Mehe.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Gjør jo heller ikke noe at Austin er kjent for sin studentbefolkning, sitt livlige natteliv, store festivaler/konserter samt blomstrende teknologi. Etter det jeg har lest, i alle fall. Har ikke satt meg så mye inn i Houston da jeg allerede har hus, får avtale om lønn samt at de ordner alt som kreves for meg. Det er så klart enda et par ting som gjenstår, så klart. Håper jo at det går i orden, he he. Men akkurat dette med jobbsøking og boplass slipper nå jeg å tenke på.

Alt er større i Texas, sier de. Kanskje jeg legger på meg litt, after all. Mehe.
Vis hele sitatet...
Kunne tenkt meg å bo der jeg og, hva arbeidsgiver har du?
Du kan ta en titt innom https://www.reddit.com/r/electricians og spørre der om det er noe som veit hvordan det er med automatikere og jobbtilbud, USA er et svært land veit du.
Bare en liten notis, hvis du tenker på automatiker yrket som relatert til "automasjon" som det heter på videregående (med kontaktorer, motorer, styring, PLS og slikt) tar du feil. Automatikere kan ikke jobbe på spenning høyere enn 50V, jobben går i all hovedsak ut på pnaumatikk, hydraulikk, noe PLS (selv om dette ofte blir gitt elektrikerene). Du vil også kalibrere utstyr som automatiker. For alt som ev over 50V må du være elektriker eller energimontør. Energimontører jobber dog mer på trafoer, master og (som navner tilsier) med høye energier, opp over 1000V.

Som elektriker kan du med loven i hånda jobbe med alt en automatiker kan, og bedrifter bruker ofte elektrikere til å gjøre automatikerenes arbeid (med litt opplæring i interne systemer, som du garantert ikke har kjennskap til ifra videregående om du går automatiker yrket på skolen uansett). Elektrikere kan jobbe med alt ifra 0-1000 volt, og tar som sagt ofte ansvaret for det som regnes som "automatikerenes ansvar".

Sier dette fordi jeg kjenner en som ble "lurt" av navnet til automasjons faget (som over hode ikke er relatert til automasjons linja).
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
Bare en liten notis, hvis du tenker på automatiker yrket som relatert til "automasjon" som det heter på videregående (med kontaktorer, motorer, styring, PLS og slikt) tar du feil. Automatikere kan ikke jobbe på spenning høyere enn 50V, jobben går i all hovedsak ut på pnaumatikk, hydraulikk, noe PLS (selv om dette ofte blir gitt elektrikerene). Du vil også kalibrere utstyr som automatiker. For alt som ev over 50V må du være elektriker eller energimontør. Energimontører jobber dog mer på trafoer, master og (som navner tilsier) med høye energier, opp over 1000V.

Som elektriker kan du med loven i hånda jobbe med alt en automatiker kan, og bedrifter bruker ofte elektrikere til å gjøre automatikerenes arbeid (med litt opplæring i interne systemer, som du garantert ikke har kjennskap til ifra videregående om du går automatiker yrket på skolen uansett). Elektrikere kan jobbe med alt ifra 0-1000 volt, og tar som sagt ofte ansvaret for det som regnes som "automatikerenes ansvar".

Sier dette fordi jeg kjenner en som ble "lurt" av navnet til automasjons faget (som over hode ikke er relatert til automasjons linja).
Vis hele sitatet...
Helt feil, det er fagansvarlig som bestemmer hva man kan jobbe med. Man kan som automatiker jobbe på tilsvarende spenninger og effekter som en elektriker gjør. Så hvis du tror at en automatiker kan bare jobbe opp til 50V så tar du grundig feil.
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
Bare en liten notis, hvis du tenker på automatiker yrket som relatert til "automasjon" som det heter på videregående (med kontaktorer, motorer, styring, PLS og slikt) tar du feil. Automatikere kan ikke jobbe på spenning høyere enn 50V, jobben går i all hovedsak ut på pnaumatikk, hydraulikk, noe PLS (selv om dette ofte blir gitt elektrikerene). Du vil også kalibrere utstyr som automatiker. For alt som ev over 50V må du være elektriker eller energimontør. Energimontører jobber dog mer på trafoer, master og (som navner tilsier) med høye energier, opp over 1000V.

Som elektriker kan du med loven i hånda jobbe med alt en automatiker kan, og bedrifter bruker ofte elektrikere til å gjøre automatikerenes arbeid (med litt opplæring i interne systemer, som du garantert ikke har kjennskap til ifra videregående om du går automatiker yrket på skolen uansett). Elektrikere kan jobbe med alt ifra 0-1000 volt, og tar som sagt ofte ansvaret for det som regnes som "automatikerenes ansvar".

Sier dette fordi jeg kjenner en som ble "lurt" av navnet til automasjons faget (som over hode ikke er relatert til automasjons linja).
Vis hele sitatet...
Da bryter jeg loven daglig.

På vgs fikk vi opplæring i spenninger fra 0v til 400v, regner da med at man har lov til å fortsette å jobbe innen dette området.
Sist endret av GreenRay; 23. september 2015 kl. 15:12.
Da må det ha vært interne regler, har uansett aldri hørt om en automatiker som gjør jobben til en elektriker. En annen ting er at det kun er 1434 automatikere i hele Norge mot elektro som har 25457 i hele Norge (http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/elektriker). 3 av 4 store fabrikker jeg har vært innom brukte elektrikere til å gjøre jobben til automatikerene, og det er det samme på en fabrikk en bekjent jobber på. Når jeg tenker meg om var det faktisk 2 av 3 automasjons lærlinger jeg jobbet med som hadde tatt feil yrkesvei basert på at faget automasjon ikke hadde noe med automasjons yrket å gjøre. Automatikere har i hvert fall noen begrensninger, uten at elektrikeren har det (https://www.trainor.no/cms/nor/Forum...e-i-egen-bolig).

Der jeg jobbet hadde også elektrikere tilgang til alle tavlerom uten videre, mens automatikerene måtte lese og skrive under på noen papirer. Det ble ikke tatt så høytidlig, men syns det er rart hvis det var ett internt reglement når det ikke ble tatt så alt for seriøst. Automatikerene hadde også bare lov å jobbe ifra siste sikring før anlegget deres, som jo kan være forståelig at var ett internt reglement for å ha ett spesifikt skille.

Skal man ta høyere utdanning (ingeniør) mener jeg man kan bli både automasjons- og elektro ingeniør uavhengig om man er elektriker eller automatiker (i hvert fall ifra automatiker til elektroingeniør).
http://lovdata.no/forskrift/2013-06-19-739/§6
Hvis fagansvarlig kan dokumentere at man kan utføre dette, så er det i praksis svært liten forskjell på hva en elektriker og hva en automatiker kan gjøre. Man har så så si samme pensum på EL-energi som man har I automatiseringsfaget(med tanke på elektroteknikk)
Dataene med antall automatikerer og elektriker er forhåndsvis svært feil.