Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4066
Hei! Jeg går bygg og anlegg VG2 akkuratt nå. Angrer egentlig ganske sterkt siden jeg har alltid hatt lyst å jobbe med noe innen IT og lurte på om noen av dere vet om det er verdt å gå IKT etter dette året? Alle lærerene sier det ikke er jobb og jeg ikke må finne på å søke ikt for bygg er tingen.. men jeg har en sterk interesse for Data og har lyst å fordype meg i det. Hva burde jeg gjøre?
Tror du ikke lærerne i bygg favoriserer hjemmelaget? Glem det de sier. Gjør det du selv ønsker. IKT er en lukrativ bransje, og kommer mest sannsynelig til å fortsette å være i en god stund fremover.
Hadde heller tatt opp fag for å komme inn på Universitet/Høyskole, brukt 3 år på en IT-studie og fått en ordentlig jobb istedet for et fagbrev som er heller lite verdt i denne bransjen.

Ta en titt på finn.no, omtrent alt som er interessant av IT-jobber spør etter folk med høyere utdanning eller mye relevant erfaring.
dalken's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Hadde heller tatt opp fag for å komme inn på Universitet/Høyskole, brukt 3 år på en IT-studie og fått en ordentlig jobb istedet for et fagbrev som er heller lite verdt i denne bransjen.

Ta en titt på finn.no, omtrent alt som er interessant av IT-jobber spør etter folk med høyere utdanning eller mye relevant erfaring.
Vis hele sitatet...
Så da må jeg gå påbygg neste år og deretter søke universitet/høyskole?
IKT fra VGS er en ganske ubrukelig utdannelse, ta heller fagbrev eller påbygging og fortsett på universitetet

Sitat av Amida Vis innlegg
Tror du ikke lærerne i bygg favoriserer hjemmelaget? Glem det de sier. Gjør det du selv ønsker. IKT er en lukrativ bransje, og kommer mest sannsynelig til å fortsette å være i en god stund fremover.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en bachelor eller mastergrad ja
Sist endret av petterpan2; 18. oktober 2015 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Amida Vis innlegg
Tror du ikke lærerne i bygg favoriserer hjemmelaget? Glem det de sier. Gjør det du selv ønsker. IKT er en lukrativ bransje, og kommer mest sannsynelig til å fortsette å være i en god stund fremover.
Vis hele sitatet...
IKT driftsfag gir ingen gode jobber, samt at det er vanskelig å få jobb/lærling plass etter på. Jeg gikk IKT for 9 år siden, og må si at det var et kjedelig år. Alt man lærte kunne jeg fra før av. Men jeg fullførte året for det, kun for å ikkje kaste bort året jeg hadde startet på.

Jeg vet om et par stk'er i klassen min som fullførte IKT driftsfag, men som aldri klarte å få seg lærlig plass. En annen i klassen min fikk seg lærling plass, men avdelingen han jobbet på ble lagt ned. Så han står i dag med halvfullført utdannelse, da han ikkje klarte å finne seg en ny lærling plass.

Jeg ble såpass «skremt» av hva disse IKT-karene jobber med, at jeg aldri prøvde å finne lærling plass.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dalken Vis innlegg
Så da må jeg gå påbygg neste år og deretter søke universitet/høyskole?
Vis hele sitatet...
Ja. Og du må - avhengig av linjer - få med deg litt realfag. Om du skal gå ingeniørlinjer er forkurs for ingeniørfag eit svært bra alternativ å vurdere.
Jeg kan bekrefte av erfaring som andre nevner, at dersom du ønsker jobb innen IT, "må" du ha høgskole/høyere utdanning.
IKT på VGS gir deg ingenting av verdi for fremtidig jobbsøking, dessverre.
Etter 2-3 år med aktiv jobbsøking med fagbrev som IKT-Servicemedarbeider jobber jeg nå som taxisjåfør.
Sist endret av MrCryptical; 19. oktober 2015 kl. 02:40.
Da jeg gikk IKT for 9 år siden var det et bortkastet år på flere måter. Det var utdaterte bøker, det var lite eller ingenting nytt å lære i forhold til hva man allerede kunne, det var mye uvitenhet hos lærerne og ellers mye vas hele greia. Det eneste positive var at jeg fikk nok et år skole godskrevet i papirene mine, med gode karakterer i det minste.

Jeg fikk meg lærlingplass etter mye om og men, hos noen som aldri før hadde hatt lærlinger inne. Det var en heller dårlig opplevelse, der jeg ble plassert alene i en krok for å utføre jobbene ingen andre ville ta; oppdatere windows, montere ram-brikker og "virus/malware-fjerning" stortsett, mens resten av gjengen dro ut på større oppdrag. Læreplan og fremdrift i den var det ingen som overhodet orket å ta en titt på. Til tider fikk jeg beskjed om å vaske ned hele butikken, skifte dekk på sjefenes private kjøretøy og ellers ting som ikke hadde en dritt med IT å gjøre.

Kanskje havnet jeg på virkelig feil plass, å kanskje er det slik man må tåle å få servert som lærling, men det virker som de fleste her i tråden her har erfaringer med at høyere utdannelse på høyskole/universitet er veien å gå om man virkelig vil _jobbe_ med IT. Jeg for min del fikk skrekken på hele greia etter 8 måneder som lærling og jobbet aldri igjen med IT. Lykke til videre!
Jeg gikk Data og elektronikk-linje og var allerede bestemt fra elektro VG1 på at IT var tingen. etter 3-årig VGS og 1,5 år lærling gikk jeg ut i jobb med fagbrev. Har fått flere jobber med denne utdannelsen, men det handler mer om dine personlige kvaliteter enn hva du har på papiret, IT er et fag som fint læres utenfor skolen. Det handler om din brennende interesse.

3 årig bachelor er ikke det som vil gi deg det store lønnshoppet innen IT-bransjen. Først når du får tatt sertifiseringer eller klatrer i en bedrift er det noe å snakke om. Vil forøvrig anbefale deg å søke i en mindre bedrift. -500 ansatte. Å klatre noen få steg i et selskap som f.eks EVRY vil ta lang tid.
Sist endret av flexx; 19. oktober 2015 kl. 07:39.
Sitat av flexx Vis innlegg
3 årig bachelor er ikke det som vil gi deg det store lønnshoppet innen IT-bransjen. Først når du får tatt sertifiseringer eller klatrer i en bedrift er det noe å snakke om. Vil forøvrig anbefale deg å søke i en mindre bedrift. -500 ansatte. Å klatre noen få steg i et selskap som f.eks EVRY vil ta lang tid.
Vis hele sitatet...
Først må du jo i det heletatt bli ansatt, jeg har aldri hørt om noen uten minst bachelor som har fått jobb her ihvertfall :/
Hopper på de fleste andre og anbefaler å ta høyere udanning fremfor fagbrevet. Det er enklere å få jobb, og jobben du ender opp i kan være mer interessant.

Siden du nå gå vg2, finnes det flere muligheter. På begge må du gjøre ferdig året og bestå, men etter det:
1) Gå påbygg, forbered deg på en sabla tung arbeidsmengde fra dag 1, og søk 3-semesterordning. Da følger du vanlige fag på et studie, i tillegg har du ekstra undervisning for å få fordypning i matte/fysikk som trengs til ingeniørfag.
2) Gå forkurs, det kan du muligens gjøre rett etter vg2 (?), da får du tilsvarende påbygg med fordypning i matte/fysikk.
3) Ta opp fag som privatist. I motsetning til de to over, kan det fort bli dyrere om du ønsker å undervisning i fagene.
Ser flere anbefaler å glemme fagbrev og gå for høyere utdanning. Når det også slik at de med både fagbrev og høyere utdanning er mer ønsket eller lettere får seg jobb en kun de som har høyere utdanning. For du har hatt relevant praktisk erfaring også (mest sannsynlig) og ikke bare "teori". Som noen er inne på er vell største utfordingen å få seg lærlingplass, men det kommer vell annpå hvor i landet man er eller vil søke i.
sertifisert idiot
For å gi en liten pekepinn til dere som gikk IKT "Driftsfag" for mange år siden må oppdatere seg kraftig før man uttaler seg. Det har nå blitt endel endringer, og faget heter nå IKT servicefag, her har IKT delen blitt veldig utvannet og går nå mest på Service delen av yrket. Selv med valgfagene, så får man 80% service og 20% IKT etter min mening.
Jeg ville heller satset på data og elektronikk vg2, og tatt data og elektronikk vg3. I dette studiet får man mye bredere erfaring på IT feltet, samt at man får jobbe med mye annet kult.
PS, på data og elektronikk får du generell studiekompetanse, og da kan du ta høyskole med en gang du er ferdig med 3. året!
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
Jeg ville heller satset på data og elektronikk vg2, og tatt data og elektronikk vg3. I dette studiet får man mye bredere erfaring på IT feltet, samt at man får jobbe med mye annet kult.
Vis hele sitatet...
Kan også si det at de som har gått dette løpet fram til Dataelektroniker VG3, er mer og mer ønsket over de som har gått IKT-servicefag som lærlinger Iallfall ifølge en "representant" fra opplæringskontoret jeg snakket med
Sitat av mo66y Vis innlegg
Ser flere anbefaler å glemme fagbrev og gå for høyere utdanning. Når det også slik at de med både fagbrev og høyere utdanning er mer ønsket eller lettere får seg jobb en kun de som har høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Dette er nok mer sant for andre ingeniørfag som bygg, maskin og elektro, men i IT-bransjen spiller dette fint liten rolle.

At en lærling i verste fall har brukt to år på antivirus, tanking av klienter og småting er enkle og elementære oppgaver sammenlignet med abstrakte konsepter i programmering, databaser, systemutvikling eller drift av komplekse systemer.

For IT-studenter med BsC/MsC er det generelt ikke noe stort problem å finne en arbeidsgiver, og å ha et fagbrev i fjasoppgaver er uansett ikke særlig relevant.
Kommer med innspill fra min side angående videregående utdanning innenfor IT ( dataelektroniker fagbrev )

Det er ikke lett å få jobb bare med fagbrev innenfor IT idag med bare fagbrev ved mindre man har mange års erfaring og har skikkelig peiling på hva man jobber med. Men å komme inn å jobbe hos en bedrift og få den erfaringen nå idag er vanskelig uten videre skole. Hadde nok vært lettere med IKT fagbrev for 5-6 år siden.

angående skolegangen så var det "ekstremt" lite IT greier man holdt på med og lærte mye en femmåring kan google på egenhånd men lærte mye på egenhånd og ved lærlingtiden men det kommer veldig an på hvilken bedrift du får opplæring hos.

Hadde jeg kunne tatt skolevalget på nytt hadde jeg tatt en bachelor innenfor faget istedenfor fagbrev. Men har fagbrevet så tenker å starte på bachelor neste som sikkert vil være en god kombinasjon med fagbrevet.
hva med å fullføre VGS og starte på Noroff sine studier ang nettverks-administrator \ systemadministrator studie, mange som har fått greie junior stillinger på det og så har bygget seg opp internt i det firmaet via div kursing osv

Eventuelt starte nå med å få "relevant" erfaring med å ta en teknisk support stilling på kvelstid
Sitat av knutazz Vis innlegg
hva med å fullføre VGS og starte på Noroff sine studier ang nettverks-administrator \ systemadministrator studie, mange som har fått greie junior stillinger på det og så har bygget seg opp internt i det firmaet via div kursing osv
Vis hele sitatet...
Betale for utdannelse i Norge? LOL!
For fucks sake, da kan du heller ta et par enkeltemner på universitet/høgskole og søke med det i bagasjen.
Gikk elektro første og andreåret. Data- og elektronikksystemer andreåret. Det var jævla dritt så begynte på IKT. Suste gjennom året fordi IKT er easy og er nå i læra. Er ikke drømmejobben akkurat, men trenger ikke gjøre stort, og får inn en deilig sum med penger i mnd. og du får fagbrev som er en solid grunnmur da du heller kan studere videre etterpå. Og går alt i dass har du i det minste fagbrevet ditt, så du vet du kan få deg en jobb! Alle bedrifter (nesten alle) trenger IT ansvarlig. Du blir ikke millionær, though, men penger er ikke så viktig for meg som det kanskje er for mange andre. lykke til anyways
Sist endret av roundpotato; 19. oktober 2015 kl. 15:12.
Sitat av knutazz Vis innlegg
hva med å fullføre VGS og starte på Noroff sine studier ang nettverks-administrator \ systemadministrator studie, mange som har fått greie junior stillinger på det og så har bygget seg opp internt i det firmaet via div kursing osv
Vis hele sitatet...
Å betale 60-100k for et år på Noroff er imho galskap. Og med den oversikten de lister opp på sidene hadde jeg aldri i verden ansatt noen som kom med kun den utdanningen på cv-en. Kanskje til en ren helpdesk-funksjon, men det anser jeg ikke som en IT-jobb.

Sitat av moret Vis innlegg
Betale for utdannelse i Norge? LOL!
For fucks sake, da kan du heller ta et par enkeltemner på universitet/høgskole og søke med det i bagasjen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke ansatt noen med kun et par enkeltemner heller, men det er i det minste en langt billigere løsning. Og med et årsstudie i realfag/informatikk får man inn en god porsjon teori som danner grunnlaget for videre realfagsstudier.
Jeg gikk på IKT-servicefag i fjord, og etter det jeg har lest avhenger veldig mye på læreren din, da de har en del frihet. Vi lærte kjedelige ting som f.eks. ITIL, bedriftstøtte generelt etc, men vi drev også mye med Driftsfaget, som jeg likte best. Læreren min var veldig grei, fordi jeg fikk lov til å sette meg inn i ting selv når jeg hadde gjort ferdig oppgavene mine, som f.eks. å leke med switcher (Lærte meg VLAN, cli osv.)

Men det viktigste er lærlingplassen du kommer på. Jeg jobber på en skole, hvor vi selvfølgelig har helpdesk-relaterte oppgaver, men vi har også enorm tilgang til fysiske servere, alt av lisenser og Cisco-utstyr. I tillegg har skolen et eget nettverk for IKT-servicefag linja som jeg og den andre lærlingen setter opp og drifter. Vi har også muligheter for gratis og billige sertifiseringer (som CCNA).
Ridder av 1. klasse
Ser at de fleste anbefaler høyere utdanning, for å få en god/lukrativ jobb innen IT.
Men hva hvis du f.eks har sertifikater uten at du har høyer utdanning? Er høyere utdanning så viktig hvis du f.eks er sertifisert pentester? I tillegg til at du har diverse andre sertifiseringer f.eks CCNA, MCSE, ITIL?
Om du kun har sertifiseringer og ikke erfaring å vise til er de lite verdt. En god del sertifiseringer er mer pugging av detaljer enn det er forståelse av emnet (og det avslører man gjerne raskt på et teknisk intervju). Har du sertifiseringer sammen med 10 års erfaring, og kan vise det i praksis, spiller derimot utdanning liten rolle
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Har vurdert å skaffe generell studiekompetanse selv og i den forbindelse lurer jeg på hva som i Norge tilsvarer det dem kaller '' computer science '' I USA? Jeg tror det tilsvarer noe lignende dataingeniør men er ikke sikker.
Sist endret av Quakecry; 26. oktober 2015 kl. 10:43.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Har vurdert å skaffe generell studiekompetanse selv og i den forbindelse lurer jeg på hva som i Norge tilsvarer det dem kaller '' computer science '' I USA? Jeg tror det tilsvarer noe lignende dataingeniør men er ikke sikker.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forsto det, så går det mest ut på programmering. Da blir vell Informatikk det nærmeste du kommer i Norge.
Jeg vet ikke hvordan det er pr. dags dato med IKT-utdanningen på skolen, men den "IKT-utdanningen" jeg gikk i 2007 har ikke gitt meg noe annet enn masse jobbtilbud i hytt og gevær. Jeg vet at det kom ut en ny reform året etter jeg var ferdig, men hvor annerledes den var kan kanskje noen andre her svare på.