Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3089
For en tid tilbake mottok jeg følgende e-post fra politi-kontoret i min hjem-kommune:
Din datamaskin er blitt avslørt i å ha lastet ned ulovlig piratkopiert materiale fra Internett. Dette er et alvorlig brudd på åndverksloven og er blitt anmeldt til politiet. Du kan vente deg å bli straffet med bøter eller fengsel inntil tre måneder.

E-posten som angivelig skal være fra politiet ble merket som søppelpost av spam-filteret og havnet derfor i spam-boksen så jeg oppdaget den ikke med det samme. Jeg har ikke blitt kontaktet av politiet hverken før eller etter at jeg hadde mottatt denne e-posten, og jeg lurer på om dette bare er noe tull eller en ny form for nigeria-brev der noen folk later som de er fra politiet og krever at jeg betaler en "bot" for noe jeg egentlig ikke har gjort. Jeg VET at jeg ikke har gjort noe som helst ulovelig, så hvis det faktisk skulle komme til en anmeldelse så kommer jeg selvfølgelig til å benekte alt.

Men det jeg synes er en smule pussig er at jeg fikk en e-post, noe jeg trodde ikke var særlig vanlig. Jeg trodde at hvis jeg faktisk ble anmeldt for noe, så ville jeg fått et fysisk brev i postkassen, og ikke via e-post som i tillegg havner i spam-filteret på e-posten. E-posten var også undertegnet av en politibetjent som jeg aldri har hørt om, og jeg bor i en ganske liten kommune uten særlig mange politi-ansatte. Jeg prøvde å søke opp navnet i skattelister og lignende og fikk ikke noe treff, så det øker kanskje muligheten for at navnet bare er noe som er funnet på av en eller annen svindler som har planer om å sende meg en "liksom-bot" for noe jeg egentlig ikke har gjort.

Er det noen som har blitt utsatt for noe lignende? I e-posten sto det noe om at jeg risikerte å få en bot. Er det noen som vet hvor stor en slik eventuell bot kunne bli for å "ha brutt åndsverkloven" og sånt??
Hvis det er alt som stod i eposten, så caller jeg bullshit. Politiet bruker mer ordentlig språk enn som så.
Hva er e-postaddressen?

Avhengig av hvilken e-posttjeneste du bruker kan du se den "originale" meldingen hvor det bl.a. står hvilken IP den ble sendt fra i tillegg til en god del annen info som kan indikere hvor mailen kommer fra. Som f.eks. en smtp-server hos et selskap i statene eller nigeria for den saks skyld.

Tror egentlig bare det er noen som tuller med deg.
Her er det nok noen som kødder med deg. Å fake avsender på en e-post er veldig enkelt.
Old news. Det er ikke politiet.
fake, politiet sender ikke epost.
Tviler på at politiet sender epost. De sender brev i posten ved mindre forelegg eller i et slikt tilfelle som dette ville de mest sansynelig dukket opp uandmeldt på døra di.
Minner mistenkelig om dette "politi"-viruset som gikk for en tid tilbake ( http://www.tk.no/nyheter/article6635624.ece )… Ellers så er det bare noen som kødder med deg..
Sist endret av h3kr0; 12. juni 2013 kl. 21:33.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Haha... så langt jeg vet, så fyller man aldri inn en email adresse når man registrerer seg som statsborger. Jeg hadde i alle fall ingen email da jeg ble født, og har aldri måtte melde ifra når jeg har laget en.
Sist endret av Zarlach; 12. juni 2013 kl. 21:44.
totalt fake:
1: språket
2: straffen for dette er nok en god del år høyere i Norge
3: politiet ville brukt mye mer utfyllende som eksakt hvor straffbart og bøter+henvisning til paragrafer
4: aldri brukt epost, er de sikker så kommer de nok på døra med ransaksordre uten noen forvarsel

og det hadde ikke vært bare bøter, men bøter iht loven+erstatning til hollywood etc OG fengsel til 10-15 år sikkert...
Det hadde blitt mye spam her om alle skulle lagt ut alle rare mail man får. At noen må spørre om sånne ting vil jeg si er grunnen til at man får sånne mail, rart hva folk går på.
Trådstarter
Altså denne politi-e posten kommer fra:fornavn.mellomnavn.etternavn@politiet.com' og navnet i selve e-post adressen er den samme som har 'undertegnet' e-posten..

Denne e-posten er undertegnet politibetjent og deretter ett navn, adressen til det nærmeste politi-kontoret (som stemmer nøyaktig med adressen til det nærmeste politi-kontoret der jeg bor, men denne adressen er det selvsagt fullt mulig å finne på internett)
Sist endret av Fishface; 12. juni 2013 kl. 21:56.
@politiet.com og du tror det er ekte ?
Sitat av Elshop Vis innlegg
fake, politiet sender ikke epost.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på dette?

Jeg mottok i dag (faktisk) mail fra en person i politiet (for.etternavn@politiet.no) hvor jeg ble informert at de hadde funnet mitt bankkort (som jeg faktisk har mistet) og det kan hentes ved personlig fremmøte på: navnpåpolitistasjon.
Sist endret av Spelly; 12. juni 2013 kl. 21:58.
Sitat av Fishface Vis innlegg
@politiet.com
Vis hele sitatet...
"Politiet" just went full retard.
Hvordan skulle politiet fått tak i eposten din? Har du bare 1 epost-adr.? Jeg skjønner ikke at du kan tro det her er ekte
Sitat av Spelly Vis innlegg
Har du kilde på dette?

Jeg mottok i dag (faktisk) mail fra en person i politiet (for.etternavn@politiet.no) hvor jeg ble informert at de hadde funnet mitt bankkort (som jeg faktisk har mistet) og det kan hentes ved personlig fremmøte på: navnpåpolitistasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg har også mottatt epost fra politiet, men ikke for straffbare forhold.

Men i saker hvor du kan bli straffeforfulgt vil du ikke bli kontaktet via epost. Da vil du jo kunne fjerne alt av bevis innen de rekker å gjøre noe.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Altså denne politi-e posten kommer fra:fornavn.mellomnavn.etternavn@politiet.com' og navnet i selve e-post adressen er den samme som har 'undertegnet' e-posten..

Denne e-posten er undertegnet politibetjent og deretter ett navn, adressen til det nærmeste politi-kontoret (som stemmer nøyaktig med adressen til det nærmeste politi-kontoret der jeg bor, men denne adressen er det selvsagt fullt mulig å finne på internett)
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i tråden er det veldig lett å forfalske avsenderadresse. Sikkert noen du kjenner som tuller med deg.
Noen prøver å få deg til å sette en magnet mot harddisken din. Ignorèr eposten og nyt sommeren
Sitat av Elshop Vis innlegg
fake, politiet sender ikke epost.
Vis hele sitatet...
Hatt flere e-post-korrespondanser med politiet, så jo - det gjør de. Dog sender de fra @politiet.no (noe som kan fakes, but still).
Source: Jobbet som vekter på kjøpesenter, og e-post var en av kommunikasjonsmetodene.
Har også fått to legit eposter fra politiet. En fra kripos og en fra
Politiet sender ikke ut eposter når det er snakk om lovbrudd nei.
Hadde de hatt kilder på dette, så hadde de kalt deg inn til avhør.