Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4785
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
18 5
Hei - jeg poster denne i dette forumet, fordi jeg rett og slett ikke aner hvor ellers jeg skulle postet den. Dvs. om den skal i 'elektronikk' eller 'vitenskap', hvem vet.

Dette bildet ble opprinnelig postet på et annet forum, og etter at ca 400 har fått bryne seg, er det fortsatt ingen som vet hva dette er. Eier kjøpte den på et loppemarked uten å ane noe om hva den gjør.

Det nærmeste vi har kommet en løsning, er at det kanskje kan være et type verktøy for å kortslutte koblinger. Men vedkommende (eldre elektriker) som kom med den teorien var ikke helt sikker heller.

Det er i hvert fall IKKE:

Helserelatert
Matrelatert
Fiskeredskapsrelatert (altså ikke noe til fluebinding)
Odontologisk
Musikkrelatert

Vi lurer litt nå på om det altså kan være:

a) Et gammeldags verktøy for en elektriker
b) Noe med til tekstilproduksjon
c) En miniarmbrøst
d) Limpistol

http://i.imgur.com/ZHB8NFc.jpg

Video:

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=s1b2TZb9xdU

Hva tror folket?
Sist endret av kvamsky; 9. mai 2014 kl. 08:55. Grunn: Skrivefeil
Jeg har ingen anelse, men ser for meg att de 3 ringene ikke er med i designen for skøy skyld, og skal brukes. Kån jo være en fancy flaskeåpner liksom.
Synes det ser ut som en form for sprøyte uten at jeg kan svare noe bedre på det.
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
Trådstarter
18 5
Reddit er forsøkt, uten resultat.
Jeg såxpå filmsnutten, og dingsen ser ut til å være lagt for å strekke ut eller vide ut et eller annet. Så jeg går for noe rart innen tekstilindustrien.
Kanskje det ikke er noe. Altså at noen bare har laget noe en gang, sånn at folk skal ha noe å vri hjernen sin på. Ser dog ut som at det handler om elektrisitet på en måte, ref. "avtrekkeren" som berører metallplata når man trykker den inn. Ikke at jeg har noe peiling på elektrisitet heller, men.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Kanskje det ikke er noe. Altså at noen bare har laget noe en gang, sånn at folk skal ha noe å vri hjernen sin på. Ser dog ut som at det handler om elektrisitet på en måte, ref. "avtrekkeren" som berører metallplata når man trykker den inn. Ikke at jeg har noe peiling på elektrisitet heller, men.
Vis hele sitatet...
Så du synes det virker som en god idé, og berøre ledere med strøm med ting, som for det meste lagd av metall?
Kan ikke være en eller annen form for morsenøkkel?
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
Trådstarter
18 5
Til opplysning er det sorte laget av noe form for treverk.
Sist endret av kvamsky; 9. mai 2014 kl. 12:33.
Sitat av svaart Vis innlegg
Synes det ser ut som en form for sprøyte uten at jeg kan svare noe bedre på det.
Vis hele sitatet...
Nå lurer jeg på hvordan du mener at du skal få den der i armen?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Selge den?
Jeg støtter tekstil/skomaker/håndverk instrument.

Visst ikke det er et leketøy ala skyte gummistrikk. Det ser ut som at det er noen spor på hjulet på toppen og i front.
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
Trådstarter
18 5
@Ignifer: det er ikke min dings! Men jeg kan selvsagt videreformidle interessen.
Sist endret av kvamsky; 9. mai 2014 kl. 13:22.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av kvamsky Vis innlegg
@Ignifer: det er ikke min dings! Men jeg kan selvsagt videreformidle interessen.
Vis hele sitatet...
jeg kjøper alt som er rart
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så du synes det virker som en god idé, og berøre ledere med strøm med ting, som for det meste lagd av metall?
Vis hele sitatet...
Vet ikke med deg, men jeg har iallefall hatt det mye gøy med å gi uvitende venner et støt i ny og ne (hvis det er lov å si).
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Vet ikke med deg, men jeg har iallefall hatt det mye gøy med å gi uvitende venner et støt i ny og ne (hvis det er lov å si).
Vis hele sitatet...
Du bør være obs på. At kavringer fra spenninger på 50 V eller mer, der en er et jordingspunkt, er potensielt dødelig! Noe som kan gi deg opptil 6 år i "buret".
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du bør være obs på. At kavringer fra spenninger på 50 V eller mer, der en er et jordingspunkt, er potensielt dødelig! Noe som kan gi deg opptil 6 år i "buret".
Vis hele sitatet...
Er ikke selve spenninga som er farlig, er mer strømmen som er farlig. Men selvfølgelig, er ikke sunt å ta på høyspent med 40KV
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Er ikke selve spenninga som er farlig, er mer strømmen som er farlig. Men selvfølgelig, er ikke sunt å ta på høyspent med 40KV
Vis hele sitatet...
Jeg vet det! Men det er kretsens motstand i ohm og spenning i Volt, som egentlig bestemmer hvor mye strøm (Ampere) det går.
Du har ohms lov, ikke sant? I=U/R
I= strøm i A
U= spenning i V
R= motstand i ohm.
Men selvsagt når motstand er for liten, eller går mot 0. Så er det noe, som går til helvete. I det minste en sikring.
Det er et instrument gynekologen bruker.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Er ikke selve spenninga som er farlig, er mer strømmen som er farlig. Men selvfølgelig, er ikke sunt å ta på høyspent med 40KV
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt riktig, det er påtrykt spenning som avgjør hvor mye strøm som vil gå gjennom kroppen.
Så dersom det er vanlig 230v, spiler det ingen rolle hvor stor sikring det er, om sikringen er på 1 eller 1000 amper har ingen betydning når det kommer til berøring av to faser, kortslutning er noe annet.
Om det derimot er snakk om 40kv som er sikret med en 0,5A sikring, ville jeg hold fingrene langt unna, da det vil være livsfarlig å berøre.
Så ja, det er strømgjennomgang som dreper, men uten tilstrekkelig spenning, vil man ikke få farlig strømgjennomgang.
Det er derfor man snakker om høyeste tillatte berøringsspenning (50v), og ikke høyeste tillatte 'berøringsstrøm'.
Sist endret av Veggen; 9. mai 2014 kl. 19:44.
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
Trådstarter
18 5
Gynekologisk instrument er det ikke (en gynekolog har avkreftet dette).