Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1609
Jobben begynner og gå meg på nervene, jeg gjør ikke annet en og ta imot telefoner fra sinte brukere og sinte blikk fra sinte medarbeidere som forventer overdrevent mye fra meg, sitte på et kontor smikk alene og har gjort det siden dag 1, det er ingen andre lærlinger her eller noen som «Byr» seg om att det sitter en her helt «ubrydd» Ikke det att dette skal være en barnehage men det å være sosialt isolert på jobben en plass du skal tilbringe 7,42 timer av din dag 5 dager i uken, det er….vell IKKE akseptabelt, ingen har tid elle har hatt tid te og vise meg noe, det vill se de første dagene gikk det greit men dette dabbet av rimelig raskt. Mye av de interne systemene og rutinene var for meg ukjente som på ett senere tidspunkt ville bli forlanget at jeg skulle kunne, dette uten noen form for opplæring.
Det har seg slik att arbeidsplassen hvor jeg jobber har tidligere hatt en slags «lærling» rotasjon der 2 års lærlingen har tatt 1 års lærlingen litt under vingene og vist han litt, men etter som det ikke fikk inn lærlinger det ene året så ble dette systemet ikke lenger eksisterende, men for meg så virker det som om att det går rundt og lever i den hallusinasjonen att det faktisk sitter en 2 års ikt lærling her, men det gjør det då altså ikke. Eg begynte i arbeid 01.08.2013 i dag er det 02.12.2013 eg gjør enda det samme jeg gjorde da jeg begynte. Altså her har du en oversikt over hvilke arbeids oppgaver jeg har.

#Telefonsupport
#Installasjon av nye maskiner samt re-installasjon av gamle maskiner.
# Tilbake stilling av passord
# oppretting av nye brukere.
Dette er da hva min arbeidsdag består av, i tillegg mener jeg selv att min arbeidsgiver stiller urealistiske høye krav til hva jeg skal kunne av det «interne systemer» Har spord etter dokumentasjon av nettverket hvor jeg jobber prøver og være engasjert og prøver og plukke opp alt jeg kan om alt mulig, men dette viser seg og være meget vanskelig ettersom jeg er stuck på kontoret med telefonvakt hver eneste forbaskede dag, så hver enkelt annen kan gjør det de vill og det de mener er viktig,. Det er liten eller ingen form for samhandling mellom meg og de andre ansatte. Har allerede tatt opp forholde for personal ansvarlig 1 gang og det er like før jeg bare leverer inn oppsigelsen og finner meg noe annet og drive med, om dette er et faktisk gjenspeilende bilde over hvordan det er og jobbe innen IT-bransjen vill jeg ikke ha noe med den og gjøre.
Men det er jo nett dette jeg lurer på er det bare jeg som er storforlangende eller er det noe som skurer her ? Trodde det skulle være slik att bedriftene skulle ta vare på lærlingene og la dem LÆRE ikke bruke dem som billig arbeidskraft fordi de allerede er unner bemannede. På denne tiden jeg har vert her har jeg ikke lært særlig mye jeg ikke allerede viste eller kunne, lært en del om det interne systemene men ikke på langt nokk til og kunne hjelpe brukere og gi en fullstendig og god brukerstøtte elle svare på litt mer avanserte spørsmål en hvorfor en ikke får lagt til skriveren.
Om det er så gale som du sier og at det ikke bare du som er lei så ville jeg sagt opp. Poenget er at du skal lære noe men du er forsåvidt heldig som har lærlingplass. Var utplassert 1 år da jeg gikk på IKT, eneste jeg gjorde var å rydde på lageret så skjønner godt hvordan du har det :P

Virker som et useriøst og dårlig firma.
Vil bare si at jeg forstår veldig godt den frustasjonen.
Jeg er ganske ung, men har fagbrev i IKT og alt det.
Fikk jobb på et universitet i Norge, da var det en eldre kar der som var lærling på slutten av sitt første år. Jobben min var å være mentor for ham, men samtidig utføre vanlige arbeidsoppgaver som de andre. Jeg fikk dog. ikke tilgang til kjernesystemet, det vil si de viktigste serverne og kjernenettverket. For min del var det greit, forstår jo at de to som hadde ansvaret for dette helst ikke ville la folk som ikke var med på oppsettet knote med det.

Og siden jeg hadde ansvaret for lærlingen, ble jeg OFTE irritert på den øverste IT-sjefen og lokale sjefer (flere campuser). De ga ham oppgaver som å flytte ting ut og inn av lageret. Greit nok, noen må gjøre den jobben, det var en dag jeg og han var alene på den lokale campusen. Vi fikk beskjed om at han skulle gå og rydde bort pappesker etter de nye PC-ene vi nettopp hadde kjøpt inn, mens jeg skulle sitte alene og ta meg av arbeidsoppgavene. Alle henvendelser ble altså registrert sentralt, og ingen ringte derfor til meg, men til IT-avdelingen på hovedcampusen der det satt tre folk med utdanning innenfor det å ta telefoner, registrere ting osv, altså folk som vil ha en sånn jobb.
Da jeg fikk beskjeden om hva lærlingen skulle gjøre, og hva jeg skulle gjøre, satte jeg foten ned og ga lærlingen mine arbeidsoppgaver mens jeg ryddet på lageret. Det tok meg tre timer, men det var verdt det!
I dag jobber jeg ikke på samme sted lenger, men jeg hører fra lærlingen ganske ofte hvor mye bedre han har det etter at jeg var der og lærte ham opp og ga ham oppgaver som sjefene ikke ville gi ham

EDIT: En ting jeg glemte å si.. da han fikk mine oppgaver, og jeg tok hans, visste sjefene om det. Vi brukte MantisBT, og jeg flyttet altså sakene til ham. Sjefene var derfor fullstendig klar over hvem det var som gjorde de mer avanserte oppgavene. Jeg fulgte selvfølgelig med på hva han gjorde når jeg kunne det, og rettet opp i småfeil han gjorde og lignende.
Sist endret av Crisposjokolade; 2. desember 2013 kl. 09:12.
Ville anbefalt deg å snakke med opplæringsavdelingen (de som har med lærlinger å gjøre), forklare situasjonen så kan dem nok hjelpe deg med å finne et annet sted å være lærling
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville tatt det opp med sjefen/kontaktpersonen din. Det er ingen som venter at en lærling skal løse alt av problemer. At du er der for å lære ligger jo litt i navnet?
Robhol er inne på det, du må finne ut hva du trenger opplæring i, og si til arbeidsgiver at du forventer å få opplæring i det. Ting som å sitte alene, kun snakke med illsinte brukere, repetive oppgaver, og slikt er du ikke alene om, du får bite tenna sammen og tenke på at det er midlertidig.
IKT og IKT, det høres mest ut som du er i vaktmesteravdelingen eller IKT drift som det også kalles... Om det mange brukere å forholde seg til bør du kanskje sette deg inn i SKEL( malbrukere, jeg ser at det står reinstallasjon av gamle maskiner ) eller andre teknologier som kan hjelpe deg i å drive mer effektivt med flere brukere og deres oppsett.

På MacOS X og linux( debian ) har jeg laget egne prosedyrer som legger inn alt av e-post oppsett og malfiler/bokmerker automagisk i installasjonsminnepinnen, jeg skriver kun inn brukernavn og passord for brukeren under installasjonen også går resten av seg selv, inkludert installasjon og oppset av programvare.
Sist endret av nudo; 2. desember 2013 kl. 11:33.
Lærebedriftene skal utarbeide en plan for opplæringen. Denne planen skal konkretisere hvilke arbeidsoppgaver lærlingen/lærekandidaten skal jobbe med for å nå kompetansemålene i læreplanen for faget. Lærebedriften skal også ha en faglig leder/instruktør med ansvar for opplæringen. Dette står i loven, og er et krav for at bedriften skal kunne godkjennes som lærebedrift.

Underveisvurderinger skal gis løpende og systematisk, som skriftlige eller muntlige meldinger. Meldingene skal gi begrunnet informasjon om hvilken kompetanse du har og veiledning om hvordan du kan øke kompetansen din i faget. Det skal kunne dokumenteres at underveisvurdering er gitt.

Som en del av underveisvurderingen har du minst én gang hvert halvår rett til en samtale med instruktøren din om din utvikling i forhold til kompetansemålene i faget og opplæringsplanen som er utarbeidet for deg.

Mot slutten av læretiden, skal det gis anledning til å gå opp til en kompetanseprøve som viser det nivå opplæringen har ført fram til. Dette er lærebedriftens ansvar. Ved prøveavleggelsen skal lærebedriften stille til rådighet nødvendig tid, arbeidsplass, materialer og verktøy.

Dersom du ikke får denne oppfølgingen i bedriften du er i nå, anbefaler jeg deg å finne en ny lærebedrift. Gjerne i samarbeid med fylkeskommunen.

For å ta min historie kjapt, har jeg selv fullført 2 år læretid i en elendig lærebedrift, og angrer veldig på at jeg ikke tok tak i faresignalene med én gang. Etter et års tid med tilsvarende behandling som du beskriver, uten at formelle klager og samtaler førte noen vei, endte det med at jeg tok meg til rette og sluttet å gjøre de repetative rutineoppgavene jeg ble satt til. Jeg hang meg heller med andre ansatte på mer krevende oppdrag, og bisto de som håndtlanger og hjelpemann. Dette fungerte godt for meg, og jeg lærte mye. Som forventet, medførte dette et lunket forhold til sjefen. Heldig vis har man som lærling et meget sterkt oppsigelsesvern, og når sjefen selv ikke har dokumentasjon og papirene i orden, er du så godt som umulig å si opp. Anbefaler dog ingen andre å følge denne framgangsmåten. Det er slitsomt å ha et forhold til sjefen der du vet at du er misslikt.

Fagprøven endte med «meget godt bestått» og svært gode skussmål fra sensor. Selvsagt fikk jeg ikke tilbud om å fortsette engasjementet mitt i bedriften, akkurat som om det var noe tap... Jeg hadde allerede ordnet meg ny arbeidsplass, samme bedrift som jeg fortsatt arbeider i nå fire år etter. Her har jeg arbeidsoppgaver jeg elsker, fantastiske kolleger og et knakende godt forhold med sjefen. Dersom du ikke trives i den livssituasjonen du er i nå, så må du selv gjøre noe med det. Jeg kjenner meg godt i gjen i det du beskriver, og sympatiserer med deg. Husk at du er din egen lykkes smed, ingen ting kommer av seg selv!
Trådstarter
27 4
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Robhol er inne på det, du må finne ut hva du trenger opplæring i, og si til arbeidsgiver at du forventer å få opplæring i det. Ting som å sitte alene, kun snakke med illsinte brukere, repetive oppgaver, og slikt er du ikke alene om, du får bite tenna sammen og tenke på at det er midlertidig.
Vis hele sitatet...
joda stemmer det men føler ikke 2 år er så "midlertidig" Å har allerede snakket med "personal" ansvarlig for bdriften, det har ikke hjulpet noe særlig.
Sitat av Tast1 Vis innlegg
joda stemmer det men føler ikke 2 år er så "midlertidig" Å har allerede snakket med "personal" ansvarlig for bdriften, det har ikke hjulpet noe særlig.
Vis hele sitatet...
To år er jo veldig midlertidig... husk at folk gjerne jobber 20 år + i samme bedrift, 2 år er jo et blaff. De fleste større bedrifter har jo også full styring på at 4 år er grensa for midleritidighet, du er jo knappast for problem å regne...

Ser at du klager over arbeidsoppgaver som oppretting og administrasjon av brukere (les: fiks glemte passord) og tanking av maskiner osv... hvis ikke IKT-operatører/lærlinger skal gjøre dette... hvem skal gjøre det da?
Det er mulig det ikke er den oppgaven i verden som føles mest meningsfylt eller krever veldig mye tankevirksomhet etter første runde, men likefullt er det jo det vaktmesteravdelingen skal gjøre - så vi andre slipper.

Hvis du ikke liker oppgavene, så bør du jo som du skriver - se deg rundt etter noe annet. Som sist inn i vaktmesteravdelingen, så må man gjøre en del "skitarbeid" sånn vil det vel alltid være...
Trådstarter
27 4
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
To år er jo veldig midlertidig... husk at folk gjerne jobber 20 år + i samme bedrift, 2 år er jo et blaff. De fleste større bedrifter har jo også full styring på at 4 år er grensa for midleritidighet, du er jo knappast for problem å regne...

Ser at du klager over arbeidsoppgaver som oppretting og administrasjon av brukere (les: fiks glemte passord) og tanking av maskiner osv... hvis ikke IKT-operatører/lærlinger skal gjøre dette... hvem skal gjøre det da?
Det er mulig det ikke er den oppgaven i verden som føles mest meningsfylt eller krever veldig mye tankevirksomhet etter første runde, men likefullt er det jo det vaktmesteravdelingen skal gjøre - så vi andre slipper.

Hvis du ikke liker oppgavene, så bør du jo som du skriver - se deg rundt etter noe annet. Som sist inn i vaktmesteravdelingen, så må man gjøre en del "skitarbeid" sånn vil det vel alltid være...
Vis hele sitatet...
Ingen problem med og gjøre "skittarbeid" som du sier, men eg er da for svarte ikke her som billig telefonsupport heller, eg er enda under opplæring. Dette betyr att eg skal lære noe, ikke bli brukt som billig arbeidskraft /gratis ettersom de får inn støtte for å ta i mot lærlinger. Det er her hele essens av problemet ligger, eg finner det å lære essensielt da eg valgte og opparbeide meg "feild xp" Det handler mer og mindre om att de forlanger ting av meg, eg på ingen måte har forutsetninger for og klare grunnet manglende opplæring, sosialt exil på et kontor 40 meter vekke fra nermeste kolega. Om det er slik lærlinger skal bli behandlet så begynner ting å bli for dumt. Det som eg nemte tidligere i første innlegg er att de går rundt og tror att eg skal fungere like bra alene som den tidligere ordningen demmes med 2 lærlinger gjorde før eg begynte. Da begynner arbeidsmengden og kravene å bli latterlig store, da eg #1 sitter alene #2 mangler kunskap om bedriftens infrastruktur, selv om eg har bedt om dokumentasjon på alt som er #3 sitter alene fra 07:30 til 15:00/16:00 . Får å dra læreplan målene inn i bilde så skal eg være med på mye og bli inkludert i mye, opparbeide meg erfaringer som skal gjøre meg istand til og avlegge en eventuell fagprøve senere.
Lære perioden skal være utfordrende og variert, så om du sitter der og sier att det og ha telefonsupport i 6mnd i strekk hver dag i 8 timer gjør deg klar til og avlegge fagprøve så tror eg du er ute og sykkler...
Så skal det også sies att jeg ikke er særlig redd for og gjøre mye dritt arbeid, eg ga bare en liste over alle mine arbeids oppgaver, noe som skulle tilsi att OI her mangler det mange essensielle oppgaver for og kunne bestå en fagprøve, dritt arbeid bring it the fugde on, men da skal det for svarte svinngende vere lov å be om en liten gullerot på slutten der du blir hensatt til mer utfordrende oppgaver og gitt nødvendig opplæring.

Side note
Det er ikke dittarbeide eg syter om, det er rett og slett det att eg på ingenmåte blir ivaretatt som lærling. eller får den nødvendige opplæringen.
Men hva sier personen som er din overordnede om dette? Du har vel uttrykt bekymring om at du ikke når målene du må for å avlegge fagprøve suksessfullt? Du vet jo hva du må kunne, det er vel bare å slå i bordet og si at du må jobbe med ditt og datt.