Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1181
Sitter å tegner en robotarm i Google Sketchup akkurat nå. Og kom nettopp på hvor utrolig kjekt det kunne ha vært å få laget en liten animasjonsfilm der den beveger seg.

Noen som har tips til et program der man kan tagne i 3d, for så å markere "ledd" som henger sammen. Slik at man kan dra armen slik man vil ha den og til slutt lage en aimasjon der den beveger seg.

PS: Det er snakk om en robotarm av typen UR10 (for industrielt bruk), ikke en arm med hår og hud

mvh GreenRay
Sist endret av GreenRay; 29. juli 2013 kl. 13:13.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Har sett en på YT som anbefalte 3DS Max eller Maya for dette, han brukte en av de for noe lignende.

(En animasjon av en maskin som viste en "arm" bevege seg opp og til siden, bare en lett animasjon.)

Aner ikke om det passer for deg dog.

btw, om du liker Autodesk og du ønsker deres 3d animasjonsprodukter elns. lovlig:

http://students.autodesk.com/?nd=download_center

EDIT: Unnskyld for måten teksten ser ut, sitter og progger litt i C++ vedsidenav så er ikke helt fokusert
Sist endret av Freddy_fred5; 29. juli 2013 kl. 13:39.
Alternativt gjør Blender også jobben (og er gratis).
Sist endret av MrBlaine; 29. juli 2013 kl. 13:40.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Har sett en på YT som anbefalte 3DS Max eller Maya for dette, han brukte en av de for noe lignende.

(En animasjon av en maskin som viste en "arm" bevege seg opp og til siden, bare en lett animasjon.)

Aner ikke om det passer for deg dog.

btw, om du liker Autodesk og du ønsker deres 3d animasjonsprodukter elns. lovlig:

http://students.autodesk.com/?nd=download_center
Vis hele sitatet...
Har sett litt på maya og 3ds max når jeg vurderte å gå over til autodesk, men fikk intrykk av at det var programmer som var mest egnet til å lage filmer. Altså litt mer avansert enn det jeg trenger. Men takk for tipset, skal sjekke det ut

Student versjon av autodesk, hmm, ikke dumt Kan være greit å holde seg på den lovlige siden av og til også. Takk for tipsene!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har sett litt på maya og 3ds max når jeg vurderte å gå over til autodesk, men fikk intrykk av at det var programmer som var mest egnet til å lage filmer. Altså litt mer avansert enn det jeg trenger. Men takk for tipset, skal sjekke det ut

Student versjon av autodesk, hmm, ikke dumt Kan være greit å holde seg på den lovlige siden av og til også. Takk for tipsene!
Vis hele sitatet...
For å få det sagt, jeg registrerte en Maya lisens på en skole i lokalområdet som het "Jegvilbarehaengratislisens-skolen" som noen andre hadde registrert, så de sjekker det ikke så veldig bra

Men tenkte på at det var nogenlunde for film-fokusert ja, men tror det burde gjøre jobben ^^
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Til din bruk er Blender helt ypperlig, det er som sagt gratis, og selv om det er mer hotkeybasert så tar det ikke mange minuttene å se introduksjonsvideoen.

Man har kinetiske system: definering av ledd og "skjellett" som man bare manipulerer for å endre posisjon på modeller.

Jeg drev selv med 3D studio MAX og erfaringsmessig er slike dyre programmer bare nødvendig om man skal gjøre avansert animasjon, man kan f.eks definere fotspor på bakken og vips vil modellen gå i disse stegene, i blender er dette en mer manuell oppgave.
Har sett litt på maya og 3ds max når jeg vurderte å gå over til autodesk, men fikk intrykk av at det var programmer som var mest egnet til å lage filmer.
Vis hele sitatet...
Kan lage alt fra det enkleste til det mest avanserte.
Blender som nevnt vil også gjøre dette greit.
Jeg bruker 3ds max fordi jeg kjenner det godt,og har brukt det i mange år.

Kan gi det noen stikkord og linker,da det du skal gjøre ofte har felles uttrykk i alle 3d programmer.
Prosessen kalles "Rigging" her bruker man "Bones"(3ds max) eller Armatures(Blender)
Et par tutorials som skulle passe til det du vil gjøre.
Intro to Rigging with Bones - 3DS Max
Rigging a Piston in Blender
Solide Edge burde funke bra, der kan du i tillegg få modellen til å bevege seg.
Kanskje dette funker, siden du allerede kan sketchup: http://www.youtube.com/watch?v=7e60qBasT84. Vet ikke hvordan det er med eksportering til video, dog.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Kanskje dette funker, siden du allerede kan sketchup: http://www.youtube.com/watch?v=7e60qBasT84. Vet ikke hvordan det er med eksportering til video, dog.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg kommer til å prøve dette akkurat til dette prosjektet takk for videoen og tips!

Sitat av xaine Vis innlegg
Solide Edge burde funke bra, der kan du i tillegg få modellen til å bevege seg.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset Skal ha det i bakhodet

Sitat av snippsat Vis innlegg
Kan lage alt fra det enkleste til det mest avanserte.
Blender som nevnt vil også gjøre dette greit.
Jeg bruker 3ds max fordi jeg kjenner det godt,og har brukt det i mange år.

Kan gi det noen stikkord og linker,da det du skal gjøre ofte har felles uttrykk i alle 3d programmer.
Prosessen kalles "Rigging" her bruker man "Bones"(3ds max) eller Armatures(Blender)
Et par tutorials som skulle passe til det du vil gjøre.
Intro to Rigging with Bones - 3DS Max
Rigging a Piston in Blender
Vis hele sitatet...
TakkTakk. Har planer om å gå over til et mer avansert 3D program snart. Savner å få modellene penere.
Skal ta en titt på både blender og 3DS max

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Til din bruk er Blender helt ypperlig, det er som sagt gratis, og selv om det er mer hotkeybasert så tar det ikke mange minuttene å se introduksjonsvideoen.

Man har kinetiske system: definering av ledd og "skjellett" som man bare manipulerer for å endre posisjon på modeller.

Jeg drev selv med 3D studio MAX og erfaringsmessig er slike dyre programmer bare nødvendig om man skal gjøre avansert animasjon, man kan f.eks definere fotspor på bakken og vips vil modellen gå i disse stegene, i blender er dette en mer manuell oppgave.
Vis hele sitatet...
Blender hadde jeg helt glemt. Så på det for noen år siden. Takk for tipset Kommer til å prøve både blender og 3ds max