Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 18385
Hei, er en 22år gammel usosial failure som trenger tips til å søke jobb siden jeg mangler livserfarenhet.

Har tatt et par feilsteg i livet og droppet ut av VGS, begynte å jobbe i byggebransjen for 160kr timen i 4år.
I et typisk polakk firma sleit jeg ræven av meg med 0 overtidsbetaling i 4år, men greide å spare opp 200k,
Har nå vært arbeidsløs i over et år, bare sittet på ræven og runket døgnet rundt og brukt opp sparepengene. (DW, hadde mer selvrespekt enn å suge av NAV det siste året)

Desverre er pengene slutt og vil finne noe bedre betalt å holde på med.
Er ute etter å jobbe godt over 60t i uken bare for å hamstre inn så mye penger som overhodet mulig og spare opp for å dra til helvette ut av dette landet om når eg har spart opp en kvart mil elns.

Er det noen gode anbefalinger til nattjobber eller ideer til en person som meg som faktisk har så mye krutt opp i ræven til å slite livet av seg for en stor lønning?
Tenker gjerne standards salgsjobb om dagen og avisbud/nattvakt/helg så som mulig.
Men del gjerne ideer til yrker etc.

Takk på forhånd..
Du er bare 22 år. Hvorfor ikke tilbake til skolebenken? Da åpner det seg veldig mange muligheter for deg i fremtiden!
Trådstarter
2 2
Sitat av reklame Vis innlegg
Du er bare 22 år. Hvorfor ikke tilbake til skolebenken? Da åpner det seg veldig mange muligheter for deg i fremtiden!
Vis hele sitatet...
Ønsker å dra til Amerika og deretter fullføre utdanningen enten via community college eller privatstudier.
Trenger dermed penger til å gjøre det, og er villig til å slave meg selv ut i et år eller mer om det behøvs
Sist endret av Sodapoppin; 20. april 2015 kl. 17:35.
Din lokale dagligvarebutikk kan vel være svaret? Spesielt de litt større har ofte behov for folk, og viser du eg som en type som jobber mye og sier mye ja, kan du få en god del jobb der.

Og om du trives, kan jo jobbingen der lede mot et fagbrev i salg og service, og en hel del av de større kjedene tilbyr driftskurs til de ansatte, så noen år med god jobb, så kan du ende opp som butikksjef.
TS, har du bil? Da åpner det seg en del muligheter. Det finnes de som har kjørt flere avisruter på natta/morgenen og gjort gode penger på det. Utdannelse kreves heller ikke.
Vi er flere i din situasjon TS (jeg er og ca der du er idag, bare det at jeg er utdannet maskinfører, vel og merke uten begynt læretid) og jeg vil ikke kalle oss tapere. Det er faktisk flust med folk som er langt dypere nede i dritten enn vi er. Vi er faktisk enda det jeg kaller heldig, og står vi på i 2-3 år i en jobb er vi kommet LANGT opp på stigen mtp. jobb og ansvar, og selvfølgelig lønn som sådan.


Mitt mål frem til jeg er 30 år er å være nær 850k i året, og om jeg failer hasardiøst skal jeg klappe meg selv på skuldra og si godt jobba.
Norge bygges av de som gjør et arbeidsslag, ikke av alle byråkratene, slik at det er ikke noe taperaktig ved å utføre et håndverk.

Ettersom du allerede har jobbet i byggebransjen så må vel bygg eller anleggsbransjen være tingen.
Min erfaring er at anleggsbransjen betaler noe bedre, det kan selvfølgelig også være fordi jeg har et fagbrev i den bransjen ?

Samtidig kan man velge å jobbe ute på anlegg og tjene godt i perioder, være med på større veiprosjekter o.l.
Det trengs alltid spreke grøftegutter som kan ta i en spade, assistenter til landmåler som løper rundt hele dagen med en pinne, og den slags jobber som ikke akkurat krever høyere utdannelse.

Nå snakker jeg ikke om bakgårdsfirmaer med polakklønn, men jobb i et til dels respektabelt firma, og som regel får man en slik jobb ved å møte opp hos entreprenører og rett og slett spørre om jobb.

Man må selvfølgelig ikke være redd for å bli møkkete, få litt menneskebæsj i håret etter å ha kappet avløpsrør eller krabbe ned i en septiktank, alt ettersom hva man jobber med, men anleggsbransjen er generelt langt mer grisete enn mye av byggebransjen, bokstavelig talt
Sist endret av adeneo; 21. april 2015 kl. 01:14.
Alt er i ditt sinn. Husk alle dine tanker er menneskeskapt, flytt ditt mindset fra å være en taper til å ha midlertidig motgang.

Du er ung, stå på så skal du ikke se bort ifra at du er den neste Røkke om 10 år
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
160kr timen??


Jeg jobbet som 50% stilling som bl.a telefonterrorist og annet rart i tre år imens jeg produserte opp mot +/- 30 studiepoeng hvert semester.
Det der er så dekadent utsagn at jeg får fnatt. Seriøst, 22 år? Kun?

(...) Stikk på skolebenken, eller få deg en jobb, eller en kombinasjon av begge.



*edit; hvordan våger du å kalle 160,- timen for polakklønn? *provoserende*
En annen ting; "ut av landet" Hæh? Tror du at det er bedre arbeidsmarket i det forgjettede USA kanskje, el.ns? Stikk hodet ut av sanden du.

Sitat av Sodapoppin Vis innlegg
Ønsker å dra til Amerika og deretter fullføre utdanningen enten via community college eller privatstudier.
Trenger dermed penger til å gjøre det, og er villig til å slave meg selv ut i et år eller mer om det behøvs
Vis hele sitatet...
De fleste utdanninger er gratis i Norge, og ikke f*** om de er i noen grad dårligere if.t det du får i USA. I USA er det så og si bare toppuniversitetene som gir utdanning av en kvalitet som overgår resten av verden / det beste Norge har å tilby.


M.a.o; du har svært mange muligheter i Norge, ja egentlig mer enn i USA, siden man trenger penger og flaks for å kunne lykkes i USA. Og jeg tror ikke du har lyst til å oppleve baksiden av den amerikanske medaljen, - som f.eks å stå uten helseforsikring hvis det skjer noe ulykke eller du blir syk.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. april 2015 kl. 02:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er 33, har heller ikke fullført videregående og sitter i dag med ei årslønn på nesten 1 mill

Det skal sies at veien dit var lang og jeg har gått på trynet flere ganger og vært mer eller mindre konkurs, men alt er mulig hvis man virkelig vil og er litt seig...
Sist endret av Judaz; 21. april 2015 kl. 06:42.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg er 33, har heller ikke fullført videregående og sitter i dag med ei årslønn på nesten 1 mill

Det skal sies at veien dit var lang og jeg har gått på trynet flere ganger og vært mer eller mindre konkurs, men alt er mulig hvis man virkelig vil og er litt seig...
Vis hele sitatet...
Er 23, har 120 i årslønn og er kjempe glad i livet, så alt går ann hvordan man ser på livet
Har du behovet for sydenreiser, biler, elektronik stasj, egen bolig, evig med snus, dyr mat og champange, nyeste mobil eller andre, da forstår jeg de som vil ha stor års lønn.

Ps. Hva gjør du nå?
Du skriver at alt under 160 blir polakklønn, men det er ikke uvanlig at det er mindre enn det i f.eks. Transport bransjen. Du utelukker muligheter ved å ha slike holdninger for en jobb fungerer bra som plattform videre.
Finnes det noe type landsomspennende gjennomsnitt for timeslønn i det norske arbeidslivet anno 2015?
Jeg jobber i matbutikk med 150 kroner timen. Men hvis man er villig til å jobbe kvelder og helger så er det ofte mye tillegg. Jobber jeg på søndag for eksempel, har jeg 250 kroner timen. Kveldstillegg er på 30 kroner eller noe og lørdagstillegg er ca 70 i timen. Så kan faktisk tjene ganske bra i matbutikk.. Men alt er jo relativt da.
Ufaglært kokk starter ihvertfall på rundt 150 i timen. Der jeg jobber får vi bare 20 kr ekstra i timen på søndager.

Mener å ha hørt at renholdsarbeider starter på 180.
Har nå jobbet ei uke som driftsoperatør, hvor jeg kun kjører truck. Uten utdannelse eller erfaring.

Og en grunnlønn på 187 kr timen og 100 kr i tillegg om jeg jobber helg.

Mener og si at om du jobber ettermiddag får du rundt 37 kr ekstra, og om du jobber natt får du 47.


Vil si at det er håp for oss som ikke har sittet på skolebenken også
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Har nå jobbet ei uke som driftsoperatør, hvor jeg kun kjører truck. Uten utdannelse eller erfaring.

Og en grunnlønn på 187 kr timen og 100 kr i tillegg om jeg jobber helg.

Mener og si at om du jobber ettermiddag får du rundt 37 kr ekstra, og om du jobber natt får du 47.


Vil si at det er håp for oss som ikke har sittet på skolebenken også
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det håp for dere, men dere burde jobbe for og begynbe administrativt på et relativt tidlig punkt.
Siden ingen andre har nevnt helsevesen nattejobbing - så nevner jeg det her. En haug med hjem rundt for psykisk utvilklingshemmede, autister, downs etc - hvor man kan jobbe døgnet rundt om man vil. Dem aksepterer lett folk uten utdanning. Selv om betalinga ikke er kjempegod, blir den det fort når man jobber dobbeltvakter, netter og helger etc.
Sist endret av Bearass; 21. april 2015 kl. 13:25.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Siden ingen andre har nevnt helsevesen nattejobbing - så nevner jeg det her. En haug med hjem rundt for psykisk utvilklingshemmede, autister, downs etc - hvor man kan jobbe døgnet rundt om man vil. Dem aksepterer lett folk uten utdanning. Selv om betalinga ikke er kjempegod, blir den det fort når man jobber dobbeltvakter, netter og helger etc.
Vis hele sitatet...
Jepp, nattvakter trengs. På sykehjem må du ofte være sykepleier, og ofte må nattevakter på boinstutisjoner for funksjonshemmende ha medisinkurs. 3 netter på - 1 uke av, fin turnus.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Beste rådet jeg kan gi (utenom utdanning)
Søk, søk, søk. Gi helvete i å tenk "denne jobben er ikke for meg" og tenk "denne er midlertidig".
Søk, søk, søk mer på jobb. Etter du har søkt søker du på fler, om du får napp er det bra, om du ikke får napp, vet du hva du gjør da? Søk, søk, søk.
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men å jobbe for securitas på flyplasser får du greit betalt, det er en del tillegg å hente om du jobber kveld/natt. Det du trenger er noen kurs, usikker på hvor mange og om det er noen spesielle for å jobbe på flyplass.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vet man trenger å vise vandelsattest om man søker seg på bakkecrew i SAS Holding i hvert fall. Kilde: avisannonse i...tja, var det AN?
Sist endret av Duckie; 21. april 2015 kl. 18:41.
Jobber i byggebransjen som ufaglAErt naa og har 196kr timen og polakkene her faar 182 selvom de er fagutdannede og noen av de har ogsaa ingeniOr utdannelse. Saa no "polakklOnn" trenger du ikke aa nOye deg med. Dra rundt, spOr om 1mnd prOvetid aa jobb skjorta av deg. Hvis det kun er penger du er ute etter saa kjOr paa, jeg selv er saa lei av byggebrangsjen at jeg spyr nesten fOr jeg drar aa jobb hver dag kl 5.30-15.00 pluss 40min hver vei. ( 350kr i kjOregodtgjOrelse though.)
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Til sammenligning har jeg fullført videregående og tjener "kun" 148.77NOK/h. Og det er med studieforb.-tillegg.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Er 23, har 120 i årslønn og er kjempe glad i livet, så alt går ann hvordan man ser på livet
Har du behovet for sydenreiser, biler, elektronik stasj, egen bolig, evig med snus, dyr mat og champange, nyeste mobil eller andre, da forstår jeg de som vil ha stor års lønn.

Ps. Hva gjør du nå?
Vis hele sitatet...
Jeg lærte meg programmering og grafisk design, og jobber som selvstendig konsulent. Det jeg ville fram til var på ingen måte at høy inntekt = lykke, men heller at det er mulig å gjøre "karriere" selv om man ikke har gått et tradisjonelt utdanningsløp. Selv om penger ikke er noen garanti for lykke, er det veldig greit å ikke behøve å tenke på om pengene strekker til neste lønn og det er greit å vite at man har en buffer om ting skulle gå skeis. Trives i jobben min gjør jeg også

Jeg har på ingen måte noe ekstravagant forbruk. Jeg har en relativt enkel bolig, beskjeden japansk bil av type hvermannsen og få duppeditter. Siden jeg jobber relativt mye året gjennom synes jeg det er godt å komme seg bort og få reist litt av og til, men ikke noe veldig lukseriøst på den fronten heller.
Truckførerbevis = Lagerjobb = 150kr/t. Ofte gode betingelser siden det er mest større firmaer som har råd til å drifte et lager.

Butikkjobb har jeg hørt er godt betalt om du jobber kvelder og helger. Leste om noen som fikk 23 000 etter skatt i mnd.

Har hørt om folk som jobber på akkord med å tømme containere med varer, 2-3000 per dag ca. Ikke superbra betalt, men relativt enkelt, og du kan ta det som trening.

Jeg hadde ikke taklet å sitte som selger og ringe "cold calls" hele dagen, hadde bare følt jeg hadde plaget livet av folk. Skjønner heller ikke hvordan de firmaene kan tjene så mye penger og betale ut så bra lønn, i hvert fall ut fra hva jeg har hørt.

Jeg har lenge luktet på muligheten om å starte et enkeltpersonforetak (ENK), og holde øyene åpne for forskjellige store ansamlinger og hendelser i avisene, for deretter å kjøpe inn store partier med for eksempel brus, enkel mat og diverse, og selge det på de hendelsene. Det virker for meg som en enkel og god måte å tjene mye penger på. Har lenge forundret meg hvor mye disse pølsebodene og brusautomatene tjener. Kanskje du kunne prøve dette, virker som du er litt uredd.

Ellers etter mine erfaringer er det best å ta en skikkelig utdanning så du kan tjene mye penger, og helst noe som gjør at andre dører åpner seg på veien, for eksempel økonom eller advokat.
Sist endret av Oro; 22. april 2015 kl. 09:08.
Stikk på sjøen, krabbe/reke fiske er godt betalt og du jobber ræva av deg. der har du jobben som passer deg ser det ut til. Om du vil være hardcore kan du jo prøve og få deg jobb med 2 båter så når du kommer til land med den ene båten reiser du ut med den andre, da har du sikkert fått jobbet inn noen år på den måten der.
Hva er du interessert i?

Ønsker du å ta utdannelse i det hele tatt?

I såfall hvor mange måneder eller år er du villig til å investere?

Trives du med skiftarbeid og ubeleilig arbeidstid?

Vil du trives med en fysisk tung jobb?

Vil du helst jobbe alene eller sammen med andre?

Er du intelligent eller vil du si at du er sånn midt på treet? Hva slags jobber takler du?

Er du villig til å flytte på deg?
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Stikk på sjøen, krabbe/reke fiske er godt betalt og du jobber ræva av deg. der har du jobben som passer deg ser det ut til. Om du vil være hardcore kan du jo prøve og få deg jobb med 2 båter så når du kommer til land med den ene båten reiser du ut med den andre, da har du sikkert fått jobbet inn noen år på den måten der.
Vis hele sitatet...
hvor kan man finne alle disse jobbene? har sett litt rundtomkring men. tar gjerne imot tips
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
hvor kan man finne alle disse jobbene? har sett litt rundtomkring men. tar gjerne imot tips
Vis hele sitatet...
Kontakt rederier. Utlyses sjelden. Er en tråd om det her på Freak - du kan søke.
Til TS, du har fått mange gode råd her i tråden, men jeg har et lite tips til deg jeg også. Du må slutte med å kalle deg for en taper. Det kommer ikke noe godt ut av å snakke og tenke negativt om seg selv. Tidligere hadde jeg en lei tendens til å snakke om meg selv med negativt fortegn, en dag bestemte jeg meg for å slutte med det. De første ukene sa jeg lite, da jeg var så vandt til å si dårlige ting om meg selv. Noen eksempler," jeg er ikke flink til å kjøre bil" eller " jeg får aldri gjort det jeg har planlagt", " alle andre kan dette bedre enn meg".
Jeg mener ikke at du skal være urealistisk eller gå i den fella som vi lures i nå for tiden, den tullete ideen om at dersom du tenker positivt så vil alt ordne seg. Det er hardt arbeid å søke jobb, men jeg tror at dersom du går inn for det fullt og helt, så vil du lykkes til slutt. Det er synd at det kreves unødvendige kvalifikasjoner for å gjøre en enkel jobb, kan ikke la være å fortelle om da jeg søkte min første betalte jobb😄 Den gangen sendte jeg søknader til alle store institusjoner i Oslo, sa at jeg kunne jobbe på kjøkken, med renhold, stelle syke/eldre, jobbe ute med park eller kirkegård, salg/service m.m
Dette var i 1985, fikk jobb på Oslo Legevakt, og siden sykehjem. Vel, kanskje ikke helt relevant i dag, men det gjelder å stå på i dag også. Du vet at du kan jobbe, og det er fremdeles det viktigste, å komme på jobb til riktig tid, og å gjøre jobben tilfredsstillende.
Klem fra Betty
Sitat av Arne_J Vis innlegg

.........

Butikkjobb har jeg hørt er godt betalt om du jobber kvelder og helger. Leste om noen som fikk 23 000 etter skatt i mnd.

.........
Vis hele sitatet...
Det høres riktig ut. Men også gode muligheter for å tjene mer enn det også.

Jeg går på skole og jobber 5 timer hver tirsdag kveld, annenhver fredag og lørdag, og hver fjerde søndag. Har mellom 11-12 tusen utbetalt. Og med stipend på 7800 eller hva det er så lever jeg som en konge iforhold til medstudenter. :P
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Dette kan da ikke stemme? Betaler du skatt? Hva er i så fall skatteprosenten din? Timesbetalingen ligger på...?
Og hvordan får du over dobbelt så mye i stipend som "normalen"?
5 timer hver tirsdag, blir 20 timer i måneden.
Annenhver fredag og lørdag, blir vel 7.5 time ganger 2 dager ganger 2 ganger i måneden, altså 7.5 x 2 x 2 = 30 timer.

20 + 30 timer === 50 timer

50 timer / 12 000,- === 240 kroner per time utbetalt, eller 340,- i timen før skatt dersom skattesatsen er på rundt 30%.

Høres ut som god timebetaling for å jobbe i butikk ?
Sist endret av adeneo; 23. april 2015 kl. 19:45.
Nå glemte du vel en søndagsvakt, så da er det vel nesten 60 timer. Bør være greit å blippe varer da ja.
En kamerat av meg hadde originalt arbeid på en nattklubb, som krevde at han tok et kurs for å beholde jobben. Tror det var noe ala ordensvaktkurs. Nattklubben gikk konkurs omtrent like etter han fikk sitt bevis, og søkte så jobb i kommunen(?) som ordensvakt. Han kjører nå rundt hele natten, fra sent på kvelden til tidlig om morgenen, med hunden sin som passasjer - som er med på alle rundene, og får seg masse lufteturer på natterstider og elsker jobben. Han patruljerer områder og kjører rundt på bestemte ruter hver natt, og trår til der det trengs en ordensvakt. F.eks. kan han få som arbeidsoppgave å passe på en snydens kar, følge han til legevakten og holde oppsyn med han til han kommer seg hjem/får bekreftelse på at han må ligge over på sykehuset. Han tjener ufattelig godt (i forhold til meg, hehe) på denne jobben.
Kanskje dette kunne være noe for deg?
Sitat av adeneo Vis innlegg
5 timer hver tirsdag, blir 20 timer i måneden.
Annenhver fredag og lørdag, blir vel 7.5 time ganger 2 dager ganger 2 ganger i måneden, altså 7.5 x 2 x 2 = 30 timer.

20 + 30 timer === 50 timer

50 timer / 12 000,- === 240 kroner per time utbetalt, eller 340,- i timen før skatt dersom skattesatsen er på rundt 30%.

Høres ut som god timebetaling for å jobbe i butikk ?
Vis hele sitatet...
Blir fort 8.5 timer med stenging på fredag og lørdag. Og blir fort vekk 5.5 timer på tirsdag også. Pluss søndag som er minst 9 timers vakt. Så den dagen alene er jo 2250.

Skatter ikke 30% prosent. Er tabell, så usikker på hva det er. Men mellom 10-15% skatt.

------------

Stipend og studielån* beklager...
PS: Du er ikke en failure. Du har ambisjoner for fremtiden, du har klart å holde på en fast og stabil jobb og du klarte i tillegg å spare opp en stor del penger. Det er få som har viljestyrke og disiplin til det.
Det er bare samfunnet, skolesystemet, som har trent deg opp til å tro du er en failure bare fordi dine evner ikke ligger innenfor deres rammer. Du er flink til ting som virkelig betyr noe i livet.

Jeg selv er et skolelys med null ambisjoner for fremtiden. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg kan få til hva jeg vil, og alltid blitt rost opp i skyene av lærere såfremt som foreldre. Men, jeg har aldri jobbet, sløser penger som en milliardær og bruker rusmidler daglig. Hvem av oss to som er en failure kan du selv bedømme.
Anbefaler deg å trene deg opp til å bli supersmaker/lukter. Har hørt at alle kan trene opp disse sansene til et nivå vi vanlige aldri kommer i nærheten av. Da blir du spesialist innen ditt felt og får fete jobber og bra betalt.

Tror forresten det var han svenske champagne mannen som sa det at alle kan trenes opp til å bli supersmaker.
Sist endret av frtoretang; 24. april 2015 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bli vekter!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Anbefaler deg å trene deg opp til å bli supersmaker/lukter. Har hørt at alle kan trene opp disse sansene til et nivå vi vanlige aldri kommer i nærheten av. Da blir du spesialist innen ditt felt og får fete jobber og bra betalt.

Tror forresten det var han svenske champagne mannen som sa det at alle kan trenes opp til å bli supersmaker.
Vis hele sitatet...
Sjekk ut dokumentaren "Somm". Det er virkelig ikke bare bare å få en god jobb from smaker.
Det er vel aldri "bare bare" å få en god jobb - om du ikke har mulighet for å komme inn via nepotisme

Det er nok der som ellers at du får gå gradene, du må utvikle deg og dine evner underveis og til sist så lander du kanskje en spennende jobb i et spennende land.

Uansett det var jo et poeng i å anbefale ham å bli supersmaker. Og for å påpeke poenget så var budskapet at alle kan bli noe. Ingen trenger å gå et helt liv å føle seg som en taper. Men det krever at en selv tar tak i sin situasjon, er ærlig med seg selv uansett hvor det svir og finner sin vei i livet mtp hva som gir deg glede og tiltakslyst. Kanskje er TS egentlig en kunstner, pølsemaker, foredragsholder eller selger. Han må selv ta tak i det han føler kan utvikles til å bli noe ts kan trives med over lang tid.

Lykke til ts.
Sist endret av frtoretang; 25. april 2015 kl. 22:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bor du ved noen havnebyer? Lossing av fiskebåter kan være ekstremt lukrativt, om det jobbes på akkord. Jeg jobbet deltid der, og tjente rundt 1500-8000 kr dagen. Skal dog sies at jeg jobbet alt fra en gang annenhver uke, til 3-4 ganger i uka...

Jobben i seg selv er utrolig hard og krevende (Fysisk), men de fleste kommer inn i rytmen. Arbeidsdagene kan være fra 3 til 20 timer lange, alt ettersom hvor store båten er, og hvor mange båter det er. Ikke uvanlig for folk å tjene 80000-100000 kr i mnd. når det er mest trykk. Generelt en veldig fleksibel jobb, men når du jobber, så jobber du.

Det er utrolig stor gjennomstrømning av folk der, da de fleste slutter etter et par dager, eller ikke duger...så du får i alle fall en sjanse om du vil prøve! De er alltid på utkikk etter folk, spesielt rundt høst når det er sesong.
Begynn som fisker. Halve året fri, godt betalt og ingen utdanningskrav (bortsett fra IMO60).
Sitat av Tawon Vis innlegg
Finnes det noe type landsomspennende gjennomsnitt for timeslønn i det norske arbeidslivet anno 2015?
Vis hele sitatet...
Tall fra 2014, med graf for forskjellige yrker under gjennomsnitts månedslønn

http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sta...aar/2015-03-20
Jeg tror du rett og slett må fokusere litt mer på hvordan du oppfatter deg selv. Hvordan en oppfatter seg selv, og hva en tror om seg selv kan påvirke hvordan du presterer og oppfattes for andre i veldig stor grad. En psykolog kan virkelig være å anbefale. Det lyser dårlig selvbilde av deg, og dette kan reflekteres enkelt til andre mennesker, noe som kan skape problemer. Rent jobbmessig har jeg ingenting å anbefale atm.. Håper det løser seg for deg, lykke til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gidder ikke å lage en tråd til i samme natur, så kaprer denne litt.

Tok opp noen siste fag fra VGS, så har nå utdanningen Bygg og teknikk VG1-VG2. Men står uten lærlingsplass, siden det ikke er så mange tømrerfirmaer som har bruk for lærlinger.

Hva gjør jeg nå a..

Har tidligere hatt butikkjobber og syntes det var så ræva at det var til å grine av. Derfor tok jeg opp fag, men står jo nå fast i samme hølet som sist. Vil helst slippe å gå tilbake til Kiwi, igjen..
Til ts og andre som føler de sliter med å finne "sin plass" i samfunnet og sin vei i livet.
Vi har alle egenskaper som kan brukes som grunnstein i forhold til utdanning og karrierevalg. Alle har vi noe som vi gjør raskere, bedre eller med større lidenskap enn andre. Ta tak i dette som et utgangspunkt. Sliter du med å finne ut av akkurat dine ekstrem-egenskaper er? Det finnes hjelp. Alt fra bedrifter som lever av å hjelpe folk å finne rett karrierevei til å starte lokalt hos din lokale veileder/rådgiver på skolen. Eller ta turen på utdanningsmesser. Snakk med andre om utdanning, jobber og finn ut hva som frister.

Ikke vær redd for å tenke primært utifra dine interesser og hva du liker å bruke tiden på, men vær realist om det eneste du liker er å spille NES på emulator. Du bør forsøke å tenke utdanning og yrkesvalg på en måte som ikke lukker dører med som åpner dører slik at du ikke maler deg inn i et hjørne i forhold til kompetanse.

Noen omtaler coacher og veiledere som bløffmakere, men om du ikke finner din vei så gi det en sjanse. Det finnes både dyktige og ærlige veiledere som virkelig kan bidra til å gjøre din fremtid både lysere og mer spennende. De kan hjelpe deg med å avdekke dine beste egenskaper som det vil være fornuftig å bygge videre på.

Husk en er aldri for gammel til å endre fremtiden. Selv en femtiåring kan glatt ta seg en mastergrad, for om helsa holder så skal vi jobbe til vi er minst 70 år. Da er det greit å jobbe med noe vi både trives med og verdsetter.
Søk, søk. Vær forberedt på 100 avslag, kanskje et par intervjuer, og hvis du er heldig; en jobb!

Få noen til å hjelpe deg med å skrive en god søknad (har alt å si). Ikke bruk en helt åpen søknad. Få arbeidsgiver til å ville ha deg.

Bruk familien, venner, og bekjente.. <- Letteste måten å komme seg inn i arbeid!

Ser blant annet at transport yrket alltid trenger folk. Kanskje et firma kan sponse bil / nødvendig utdanning og beviser?

-------

Droppet ut av skolen som 15/16 selv, er akkurat passert 22, og jeg har oppnådd alt jeg kunne tenke meg å oppnådd på dette punktet i livet. Sitter med ca 500 000 i året, egen, nybygd leilighet til 2 500 000, bil til 150 000. Jeg er i tillegg hobby-narkis. Det handler kun om ståpåvilje når du først har fått jobben.
Sist endret av junkiebum; 21. mai 2015 kl. 21:32.
Sitat av junkiebum Vis innlegg
Søk, søk. Vær forberedt på 100 avslag, kanskje et par intervjuer, og hvis du er heldig; en jobb!

Få noen til å hjelpe deg med å skrive en god søknad (har alt å si). Ikke bruk en helt åpen søknad. Få arbeidsgiver til å ville ha deg.

Bruk familien, venner, og bekjente.. <- Letteste måten å komme seg inn i arbeid!

Ser blant annet at transport yrket alltid trenger folk. Kanskje et firma kan sponse bil / nødvendig utdanning og beviser?

-------

Droppet ut av skolen som 15/16 selv, er akkurat passert 22, og jeg har oppnådd alt jeg kunne tenke meg å oppnådd på dette punktet i livet. Sitter med ca 500 000 i året, egen, nybygd leilighet til 2 500 000, bil til 150 000. Jeg er i tillegg hobby-narkis. Det handler kun om ståpåvilje når du først har fått jobben.
Vis hele sitatet...
tørr jeg spørre hva du jobber med, artig når folk kan fortelle hvor suksessfulle de har blitt, men aldri hvorfor og på hva