Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7564
En del utenlandske medier rapporterer at det var over 1000 muslimer i demonstrasjonen på lørdag, men det virker å stemme bedre med antall totalt. Breitbart mener at det ikke var flere enn 20. Diderik Søderlind sier på twitter at de mest kritiske mener at det var 200-300, men at det nok var mellom 300-500. Jeg vet ikke hvor han har det fra.

Norske medier skriver totalt 1000 og "mange av de var muslimer". Livedekningen viser flest rotnorske fjes (ifølge en på kvinneguiden, har ikke sett det selv). Er det noen som har noen sikrere tall? For ordens skyld, jeg synes at det er bra selv om det bare var 20. Kudos til arrangørene og de som møtte opp.
virker som det er mer og mer propaganda for å fremme/forsvare innvandrings politikken i Norge og EU. At noen muslimer går ut offentlig og tar avstand er selvfølgelig bra, men blir hauset opp av media til å bli noe større en det er.
Lurer på det samme selv. Ut ifra denne videoen ville jeg tippet omtrent 80 % nordmenn, noe som ville støttet greit opp om 200-300-estimatet, men det er selvfølgelig vanskelig å si noe sikkert ut ifra noen få sekunder fra et par forskjellige vinkler. Uansett ganske skuffende. Synes de muslimske felleskapene i mye større grad bør kollektivt vise sin avsky mot jødehat og andre ulumskheter som mange åpenbart begynner å assosiere med Islam, dersom dette er noe så mange av dem faktisk tar kraftig avstand fra, som en del folk hevder. Man så det samme med demonstrasjonen mot ISIS og ved andre anledninger; ganske labert oppmøte av muslimer. Kan godt skjønt at mange ikke gidder å "unnskylde" seg for ting de ikke ikke har gjort, men det er jo samtidig ikke som om de ikke klarer å mobilisere for andre ekstremt viktige saker (tegninger!) de åpenbart bryr seg om. Og de ville jo heller ikke vært de første til å vise avsky mot ting de ikke hadde skyld i.

Jeg har i hvert fall inntrykk av at dette sier noe om den jevne muslims prioriteringer. Jeg håper noen kommer med bevis på det motsatte.
Sist endret av DonAqua; 24. februar 2015 kl. 01:59.
@ Don Aqua: jeg ser denne DB-videoen at the moment, og mitt inntrykk er at det er mange muslimer der, men at det absolutt kunne ha vært flere. Hvor får dere fra at mange muslimer ikke møtte opp?


Jeg tror alle dere, wintip, DonAqua samt TS, tror de fleste muslimer bruker sterkt nsymbolske religiøse klær. Mange kvinner, og særlig menn, ..har ikke noe som helst antydning til hverken skaut eller skjegg, ..og de er likefullt muslimer så mye som de med full hijab eller trimmet helskjegg.
Kan dere ikke bare innse at muslimer også, som andre typer religiøse mennesker, kan være vel så moderne som ikke-religiøse mennsker?

Sitat av evilmom Vis innlegg
En del utenlandske medier rapporterer at det var over 1000 muslimer i demonstrasjonen på lørdag, men det virker å stemme bedre med antall totalt. Breitbart mener at det ikke var flere enn 20. Diderik Søderlind sier på twitter at de mest kritiske mener at det var 200-300, men at det nok var mellom 300-500. Jeg vet ikke hvor han har det fra.

Norske medier skriver totalt 1000 og "mange av de var muslimer". Livedekningen viser flest rotnorske fjes (ifølge en på kvinneguiden, har ikke sett det selv). Er det noen som har noen sikrere tall? For ordens skyld, jeg synes at det er bra selv om det bare var 20. Kudos til arrangørene og de som møtte opp.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/norge/1300-mennesk...tiv-1.12222551

Hva sier du? Ikke nok muslimer, eh??

Vil du ha hele Groruddalen ned til Synagogen, samt alle norske jøder dit, også?

Sitat av DonAqua Vis innlegg
Jeg har i hvert fall inntrykk av at dette sier noe om den jevne muslims prioriteringer. Jeg håper noen kommer med bevis på det motsatte.
Vis hele sitatet...

Jeg har ihvertfall inntrykk av hvilke situasjoner den jevne såkalte islamkritiker faktisk fokuserer på. Anekdotiske "bevis" hjelper ikke en eneste dritt, hverken fram eller tilbake.

Du har ikke her bevist noe som helst, og dét faktumet at en muslimsk ungdomsorganisasjon i utgangspunktet tok initiativ til denne "ringen" er mer enn nok bevis på muslimenes prioriteringer.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. februar 2015 kl. 02:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Don Aqua: jeg ser denne DB-videoen at the moment, og mitt inntrykk er at det er mange muslimer der, men at det absolutt kunne ha vært flere. Hvor får dere fra at mange muslimer ikke møtte opp?


Jeg tror alle dere, wintip, DonAqua samt TS, tror de fleste muslimer bruker sterkt nsymbolske religiøse klær. Mange kvinner, og særlig menn, ..har ikke noe som helst antydning til hverken skaut eller skjegg, ..og de er likefullt muslimer så mye som de med full hijab eller trimmet helskjegg.
Kan dere ikke bare innse at muslimer også, som andre typer religiøse mennesker, kan være vel så moderne som ikke-religiøse mennsker?



http://www.nrk.no/norge/1300-mennesk...tiv-1.12222551

Hva sier du? Ikke nok muslimer, eh??

Vil du ha hele Groruddalen ned til Synagogen, samt alle norske jøder dit, også?




Jeg har ihvertfall inntrykk av hvilke situasjoner den jevne såkalte islamkritiker faktisk fokuserer på. Anekdotiske "bevis" hjelper ikke en eneste dritt, hverken fram eller tilbake.

Du har ikke her bevist noe som helst, og dét faktumet at en muslimsk ungdomsorganisasjon i utgangspunktet tok initiativ til denne "ringen" er mer enn nok bevis på muslimenes prioriteringer.
Vis hele sitatet...
Det bevises ingenting, nei. Men man trenger fortsatt ikke å forholde seg helt blind for argumentene som blir gjengitt i tråden. Jeg har ingen statistikk på hvor mange som muslimer som bærer hvilken hudfarge og hvilket plagg i Norge, men utifra innholdet som kommer frem i videoen syntes jeg absolutt ikke det er urimelig å anta at brorparten av deltakerne ikke er muslimer.
Men ja, det baseres på spekulasjoner og observasjoner i videoene gjengitt i media. Spekulasjoner og observasjoner basert på rein fornuft. Likegyldig å argumentere for? Kanskje, men mest sannsynlig ikke.

For å vinkle det på en annen måte; Er det noe som tyder på at muslimer var overrepresenterte i denne demonstrasjonen?
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Det bevises ingenting, nei. Men man trenger fortsatt ikke å forholde seg helt blind for argumentene som blir gjengitt i tråden. Jeg har ingen statistikk på hvor mange som muslimer som bærer hvilken hudfarge og hvilket plagg i Norge, men utifra innholdet som kommer frem i videoen syntes jeg absolutt ikke det er urimelig å anta at brorparten av deltakerne ikke er muslimer.
Men ja, det baseres på spekulasjoner og observasjoner i videoene gjengitt i media. Spekulasjoner og observasjoner basert på rein fornuft. Likegyldig å argumentere for? Kanskje, men mest sannsynlig ikke.

For å vinkle det på en annen måte; Er det noe som tyder på at muslimer var overrepresenterte i denne demonstrasjonen?
Vis hele sitatet...

Anta at brorparten av deltakerne ikke er muslimer? Sist jeg sjekket var ikke muslimer engang i flertall i noen bydel i Oslo ( ja innvandrerantallet..), og det kom uansett mange nok nordmenn for å vise sin tilstedeværelse. Mange av disse av disse var for alt vi vet norske jøder, og disse bruker ikke mye symbolikk i det offentlig rom ( referer f.eks til amerikanske eller israelske jøder, kippa, skjegg, svarte hatter, skaut, etc..).

Og hvorfor skulle tilfeldige norske muslimer, enkeltindivider og familier med absolutt ingen som helst tilknytning til hendelsene i hverken Paris eller København, være "forpliktet" til å delta ved synagogen? At noen gjorde det var riktignok bra..
Jeg er klar over at de fleste muslimer ser ut som hvemsomhelst, jeg er fra Oslo. Markeringen har i mine øyne lite med Islam å gjøre, jeg vet fra før av at de aller fleste muslimer ikke støtter drap og terrorhandlinger, netopp derfor det er latterlig hvor mye oppmerksomhet ''fredens ring'' får.
Sist endret av wintip; 24. februar 2015 kl. 03:19.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Anta at brorparten av deltakerne ikke er muslimer? Sist jeg sjekket var ikke muslimer engang i flertall i noen bydel i Oslo ( ja innvandrerantallet..), og det kom uansett mange nok nordmenn for å vise sin tilstedeværelse. Mange av disse av disse var for alt vi vet norske jøder, og disse bruker ikke mye symbolikk i det offentlig rom ( referer f.eks til amerikanske eller israelske jøder, kippa, skjegg, svarte hatter, skaut, etc..).

Og hvorfor skulle tilfeldige norske muslimer, enkeltindivider og familier med absolutt ingen som helst tilknytning til hendelsene i hverken Paris eller København, være "forpliktet" til å delta ved synagogen? At noen gjorde det var riktignok bra..
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt.
Mener du at at muslimer som ikke er direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris ikke trenger og engasjere seg?
Tror du de 1000+ som møtte opp var direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris?

Jeg forstår ikke helt.
Mener du at at muslimer som ikke er direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris ikke trenger og engasjere seg?
Tror du de 1000+ som møtte opp var direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris?

Det er heller ikke snakk om hele Norges befolkning. Det er snakk om muslimer som dreper i profetens navn. Jødene uttrykker at de er redde, og jeg ser ikke problemet med at muslimer skal møte opp å si at dette ikke er nødvendig. Hadde Nordmenn generelt (Døpt inn i kristendommen og om du vil) blitt beskyldt for ''Svenske hat'' hadde jeg ikke hatt noen problemer med å stilt opp å vist at dette ikke var mitt synspunkt ihvertfall.
Jeg sammenlikner det gjerne med ''No pain, No gain''.
Sist endret av random12345677; 24. februar 2015 kl. 03:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt.
Mener du at at muslimer som ikke er direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris ikke trenger og engasjere seg?
Tror du de 1000+ som møtte opp var direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris?

Jeg forstår ikke helt.
Mener du at at muslimer som ikke er direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris ikke trenger og engasjere seg?
Tror du de 1000+ som møtte opp var direkte tilknyttet til angrepene i Danmark og Paris?

Det er heller ikke snakk om hele Norges befolkning. Det er snakk om muslimer som dreper i profetens navn. Jødene uttrykker at de er redde, og jeg ser ikke problemet med at muslimer skal møte opp å si at dette ikke er nødvendig. Hadde Nordmenn generelt (Døpt inn i kristendommen og om du vil) blitt beskyldt for ''Svenske hat'' hadde jeg ikke hatt noen problemer med å stilt opp å vist at dette ikke var mitt synspunkt ihvertfall.
Jeg sammenlikner det gjerne med ''No pain, No gain''.
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke?
Ingen har sagt at de muslimene i Oslo var tilknyttet terrorangrepene i de to andre respektive hovedstedene. Les mellom linjene!

Jeg sier derimot at det er ingen grunn til at muslimen i Oslo skal føle skyld og plikt til å måtte delta i en støtteaksjon for det jødiske samfunnet i Norge, og at det ikke gjør særlig mye hvis det eventuelt viser ser at under typ 50% av de fremmøtte var ikke-muslimer -- når vi allerede vet at muslimer tok initiativet og var pådriverne bak aksjonen.
Jesus.

Altså, et (betydelig) mindre arrangement fra muslimenes side hadde vært skuffende riktignok. Men dette er bra, og viser at mange enkeltmuslimer og organisasjoner har oppfattet redselen blant norske jøder, og gått aktivt inn for å samarbeide og bygge relasjoner og broer.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. februar 2015 kl. 03:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du forstår ikke?
Ingen har sagt at de muslimene i Oslo var tilknyttet terrorangrepene i de to andre respektive hovedstedene. Les mellom linjene!

Jeg sier derimot at det er ingen grunn til at muslimen i Oslo skal føle skyld og plikt til å måtte delta i en støtteaksjon for det jødiske samfunnet i Norge, og at det ikke gjør særlig mye hvis det eventuelt viser ser at under typ 50% av de fremmøtte var ikke-muslimer -- når vi allerede vet at muslimer tok initiativet og var pådriverne bak aksjonen.
Jesus.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forstår ikke. Jeg kan lese mellom linjene, men jeg ser ikke potensialet her. Du drar frem argumenter som;
Sist jeg sjekket var ikke muslimer engang i flertall i noen bydel i Oslo.
Vis hele sitatet...
Du har med andre ord ingenting å klage på i mine øyner. Det er ein heller relatert til at jeg antar at brorparten som stilte ikke var muslimer.

Og hvorfor skulle tilfeldige norske muslimer, enkeltindivider og familier med absolutt ingen som helst tilknytning til hendelsene i hverken Paris eller København, være "forpliktet" til å delta ved synagogen? At noen gjorde det var riktignok bra..
Vis hele sitatet...
Ja! Kjempe stemning å stelle i stand dette her. Men kan det virkelig ikke forventes at ''Muhammed Nordmann'' stiller til ett slikt engasjement? Det støtter deres sak. Det er en god sak. Saken har tilsynelatende ingen negative sider. Kan man ikke forvente at en større andel møter opp til ett slikt arrangement? Som i stor grad er skapt for og bedre samfunnets syn på muslimer, samtidig som man sender ''trygghet til Jøder''? Er det for mye og kreve i ett samfunn som i stor grad fremstiller muslimer som en ''såpass'' fiendtlig religion?

For all del; Jeg skulle gjerne ønske vi alle levde i paradis, og at dette ikke var nødvendig, men det er det tilsynelatende utifra hva man hører i media, og hva som representeres i media.

Jeg frykter dessverre en Breivik v.2, og syntes muslimer burde ta sitt ansvar for og forhindre dette.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Nei, jeg forstår ikke. Jeg kan lese mellom linjene, men jeg ser ikke potensialet her. Du drar frem argumenter som; Du har med andre ord ingenting å klage på i mine øyner. Det er ein heller relatert til at jeg antar at brorparten som stilte ikke var muslimer.
Vis hele sitatet...

Poenget er at hvorfor i all verden skal muslimer som ikke har noe som helst ansvar for siste tiders terrorangrep måtte vise offentlig avsky.. Og at det en naturlig effekt av at mange mennesker kommer til denne jævla fredsringen at muslimene ikke er i flertall blant de oppmøtte. Det var mange andre enn muslimer der, ergo er det ikke 90% muslimer der.


Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg frykter dessverre en Breivik v.2, og syntes muslimer burde ta sitt ansvar for og forhindre dette.
Vis hele sitatet...
What?? Why? Hvorfor skal uskyldige mennesker, enkeltindivider som familier, være indirekte ansvarlige for enda en massemorder?

Så, hvis jeg har forstått deg rett, .."noe fælt" kan skje, hvis ikke 'muslimene' gjør sitt? ..Og en ABB #2 handlet da bare i selvforsvar for å beskytte oss fra kulturmarxismen....
Sist endret av aeon_illuminate; 24. februar 2015 kl. 04:24.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Poenget er at hvorfor i all verden skal muslimer som ikke har noe som helst ansvar for siste tiders terrorangrep måtte vise offentlig avsky.. Og at det en naturlig effekt av at mange mennesker kommer til denne jævla fredsringen at muslimene ikke er i flertall blant de oppmøtte. Det var mange andre enn muslimer der, ergo er det ikke 90% muslimer der.




What?? Why? Hvorfor skal uskyldige mennesker, enkeltindivider som familier, være indirekte ansvarlige for enda en massemorder?

Så, hvis jeg har forstått deg rett, .."noe fælt" kan skje, hvis ikke 'muslimene' gjør sitt? ..Og en ABB #2 handlet da bare i selvforsvar for å beskytte oss fra kulturmarxismen....
Vis hele sitatet...
Du kan ikke be meg lese igjennom linjene, for så og komme med dette pisset her!

Hvem skal forhindre en Breivik #2 om ikke muslimene kan det? Er det virkelig HELT urimelig og legge deler av ansvaret på Norske muslimer? Jeg skulle som sagt helst sitt at vi unngikk dette, men hvem ellers? Hjelper det om de kristne møter opp når de ikke involveres i konflikten? Neppe.
Er det da heeeelt urimelig å stille spørsmål til oppmøtet til de som faktisk kan påvirke konflikten?

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan fremstille det som ett såpass stort problem for Norske muslimer og stille når det bare er med og bedrer situasjonen deres. Har de noe og tape? Nei. Har de noe og vinne? JA. Forståelse for at religionen ikke baserer seg på slike handlinger. Tilsynelatende almen respektert og oppfattet, men samtidig lagt ifra med alle fordommene vi har her i landet.

Og som sagt; Jeg skulle ønsket vi levde i ett samfunn der dette ikke var nødvendig, men dette er dessverre ikke tilfelle.

Jeg sier ei heller at familier osv plikter seg til å møte på grunnlag av religion som du fremstiller det, men heller at det ikke finnes noen negative sider med det. Og samtidig med all generalisering i Norges land burde virkelig ikke dette være ett problem for Muhammed Nordmann.
Sist endret av random12345677; 24. februar 2015 kl. 04:37.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Du kan ikke be meg lese igjennom linjene, for så og komme med dette pisset her!

Hvem skal forhindre en Breivik #2 om ikke muslimene kan det? Er det virkelig HELT urimelig og legge deler av ansvaret på Norske muslimer? Jeg skulle som sagt helst sitt at vi unngikk dette, men hvem ellers? Hjelper det om de kristne møter opp når de ikke involveres i konflikten? Neppe.
Er det da heeeelt urimelig å stille spørsmål til oppmøtet til de som faktisk kan påvirke konflikten?

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan fremstille det som ett såpass stort problem for Norske muslimer og stille når det bare er med og bedrer situasjonen deres. Har de noe og tape? Nei. Har de noe og vinne? JA. Forståelse for at religionen ikke baserer seg på slike handlinger. Tilsynelatende almen respektert og oppfattet, men samtidig lagt ifra med alle fordommene vi har her i landet.

Og som sagt; Jeg skulle ønsket vi levde i ett samfunn der dette ikke var nødvendig, men dette er dessverre ikke tilfelle.

Jeg sier ei heller at familier osv plikter seg til å møte på grunnlag av religion som du fremstiller det, men heller at det ikke finnes noen negative sider med det. Og samtidig med all generalisering i Norges land burde virkelig ikke dette være ett problem for Muhammed Nordmann.
Vis hele sitatet...
Du later til å ha like rasjonell tankerekke/tankegang som jihadister og div islamistidioter i den arabisk-muslimske verden;

- Muslimene kommer til Norge og bor så i Norge, da finnes det en Anders Behring som ikke liker det, Anders har lyst til å drepe litt, og da er det muslimenes eget ansvar for å forhindre det.

- Det amerikanske marineflyvåpenet samt hæren har mange og store baser i Saudiarabia og Irak, jihadister liker ikke det siden disse ligger rett ved div islamske helligdommer (Mekka og Medina til eks), islamister raser og blir sinte, ..og enda litt mer sinte, og så finner noen ut at vi kan straffe vestlige sivile for det. Deretter har vi islamister i Europa, samt i muslimske land som forsvarer drap på sivile og forsvarer det med at amerikanske militre styrker er tilstede like ved Muhammeds grav.

Er det virkelig HELT urimelig [COLOR="Blue"]og legge deler av ansvaret på Norske muslimer[/COLOR]? Jeg skulle som sagt helst sitt at vi unngikk dette, men hvem ellers? Hjelper det om de kristne møter opp når de ikke involveres i konflikten? Neppe.
Vis hele sitatet...
Jeg fatter ikke hvorfor normale muslimer i f.eks Groruddalen skal ha noesomhelst ansvar for Breiviks bestialske handlinger. Hvorfor i huleste ansvaret? Hvis noen så er det jo Profetens Ummah og IslamNet (..som såvisst nører opp hat btw) du må rette pekefingeren mot, ja ikke engang Krekar faktisk.
Ikke mot "vanlige" muslimer, hva enn det er.

Nei, det er ikke noe problem å stille opp til demonstrasjonen for ditten og datten for norske muslimer, men skal muslimene også ta (delvis) ansvaret for Utøyamassakren og bombene mot Regjeringskvartalet?


Og nei, for meg så ser det ut til at ikke klarer å lese imellom linjene.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. februar 2015 kl. 05:04.
Jeg vil nesten gå så langt å si at å klandre norske muslimer for ABB sine handlinger er som å si:
"Jeg har forståelse for handlingene til ABB, han hadde et godt motiv siden norske muslimer har disse holdningene som de helt klart må ta tak i og disse må forandres, ellers kommer det en til ABB til for å ta dere."

Det at visse innvandrer grupper i Norges gjeng og undergrunns miljøer kan være en faktor i hvorfor han gjorde det han gjorde er nok tilfellet, men da burde vi rette vel rette fokus mot gjengene og familiene deres ikke islam? Så prøve å finne en løsning, kanskje i retningen i å prøve og sysselsette disse familiene så de ikke behøver å lange sjall, rane skole elever og kjøre privattaxi for å få mat på bordet.
Norsk innvandring og integrering politikk derimot er noe å rette en finger mot, ting var absolutt ikke lagt til rette for en innvandring av denne skalaen.

Islam.. ja islam. -
Kan vi ikke rive løs å skille islam fra muslimske mennesker?
Er du født i India så vil du mest trolig bli oppdratt til å tro på Shiva, er du født i bibelbelte i USA så blir du mest sannsynlig oppdratt til å tro på Jesus eller Jaweh, om du er født i Syria så tror du mest trolig på Allah, eller
hadde du vært født i antikken tid i Hellas så hadde du helt sikkert trodd på Zeuz.

Velger disse menneskene å tro på akkurat det samme, eller blir de oppdratt til å tro det samme?

Landets kultur og religionene det følger former hva du skal tro, ikke folkene som allerede har blitt oppdratt til å tro akkurat det de tror fordi ble født akkurat der de ble født.

Så, ser vi bort fra folket og mot Islam så ser vi mange morbide holdninger mot blant annet kvinner, homofile og ikke troende, samt helt grusome straffe metoder som går ut på tortur i variert grad.
Hva disse religiøse holdningene har gjort med hele landets kultur og deres innbyggere er både trist og skremmende.

Til trådstarter så synes jeg at flere muslimer burde møte opp i protester som dette.
Det at de muslimske ekstrimistene også får motstand av andre muslimer må jo ha en godt effekt for å minske antallet som velger å gjøre bisarre ting i Allahs navn?


Uansett livssyn så er det viktig å si ifra når mennesker blir skutt og drept for å tegne en mann med skjegg.
Vanskelig å si hvor mange muslimer som møtte opp. Værre er det at han som tok initiativ til dette har kommet med svært grove antisemittiske uttalelser tidligere.

Sa han hatet jøder i 2009 - arrangerer støttemarkering for norske jøder lørdag
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/j...re/a/23400290/

Det kan jo hende han har snudd 180 og endret oppfatning, men på bakgrunn av hva han har sagt tidligere stiller jeg meg skeptisk.

Ett av slagordene i denne demonstrasjonen var "Nei til antisemittisme, nei til islamofobi". Man sidestiller med andre ord hat på grunnlag av rase med en skeptisk innstlling til islam.

Med tanke på at islam kommer med mange oppfordringer til vold er det for mange rasjonslt å være "islamofobisk" eller skeptisk til islam. Hat på grunnlag av rase kan aldri bli rasjonelt.

Blir dette gjort for å kuppe demonstrasjoner mot antisemittisme og jødehat for å få fokus over på islam, og for å sidestille påstått islamofobi og jødehat?

Hvem er det som lever med politibeskyttelse og står i reell fare for å bli drept i dag? Er det jøder eller muslimer?
Sist endret av belisarius; 24. februar 2015 kl. 22:40.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
What?? Why? Hvorfor skal uskyldige mennesker, enkeltindivider som familier, være indirekte ansvarlige for enda en massemorder? .
Vis hele sitatet...
Vi alle er indirekte ansvarlige for det samfunnet vi lever i. De verdiene som man selv velger å stråle ut vil påvirke mennesker man møter på veien; og jeg har håp om at denne fredssirkelen kan ha hjulpet noen ned fra et generaliserende gjerde.

Når man ikke makter, eller ønsker, å bære byrden av kontrasten mellom ideal og realitet: kan man enten snu ryggen til moralen eller styrke den. Noen ganger blir man påtvunget virkeligheten så hardt at det å gjøre noe blir mindre smertefult enn falsk naivitet.

Sålangt har mennesketheten, som helhet, valgt å være selvdestruktiv hver gang det kommer dårlige år. Likevel kan vi trøste oss med en treg, men på alle måter positiv utvikling. Takket være aksjoner som denne og for eksempel talen til Martin Luther King. Selv om ikke resultatene kan sammenliknes, så er kampen på mange måter den samme.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Ett av slagordene i denne demonstrasjonen var "Nei til antisemittisme, nei til islamofobi". Man sidestiller med andre ord hat på grunnlag av rase med en skeptisk innstlling til islam.

Med tanke på at islam kommer med mange oppfordringer til vold er det for mange rasjonslt å være "islamofobisk" eller skeptisk til islam. Hat på grunnlag av rase kan aldri bli rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Du gjør en megatabbe ved å sidestille det å være kritisk til islam og det å være islamofobisk. Islamofobi er hatske ytringer basert på at noen har en tro - helt irrasjonelt og diskriminering basert på fordommer, helt på lik linje med å diskriminere på bakgrunn av "rase". For øvrig er semittene en folkegruppe der både arabere og jøder er innlemmet, så legger man godviljen til er det store deler av muslimer og jøder. Hvis du ikke ser forskjellen på å kritisere noens tro og diskriminere for noens tro, så er det lite jeg kan gjøre for deg.

[quote=belisarius;3212221]Blir dette gjort for å kuppe demonstrasjoner mot antisemittisme og jødehat for å få fokus over på islam, og for å sidestille påstått islamofobi og jødehat?

Islamofobi og jødehat er rimelig sidestilt. Jeg vet ikke om du gjør denne tabben i at du har misforstått hva islamofobi er, eller om du virkelig mener det.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvem er det som lever med politibeskyttelse og står i reell fare for å bli drept i dag? Er det jøder eller muslimer?
Vis hele sitatet...
Hva har dette for relevans? Jeg ser ikke mange tusen mennesker ta til gatene i Tyskland for å få ut jødisk innflytelse, ei heller at de vandrer i Oslos gater. Jeg vet ikke om du åpner aviser, men PEGIDA slaktes like mye sønder og sammen for sine fordommer som enhver nazistisk samling ville blitt. Men de vandrer mange tusen, og i så måte er vel muslimer mer utsatt?

Uansett så er dette en håpløs sidesporing av noe mye viktigere, samt sidesporet hvor mange mørkhudede muslimer som møtte opp. Noen gjorde en symbolsk handling for noe godt, og dere hakker på ordlyden i eventen og hvor mange media melder at var tilstede? Bare fordi man ikke møter opp, betyr heller ikke at man er imot, som dere så stygt insinuerer. Jeg hadde blitt rimelig rasende om jeg ble innlemmet med PEGIDA-folkene bare fordi jeg ikke møtte opp på en Amnestydemonstrasjon.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Don Aqua: jeg ser denne DB-videoen at the moment, og mitt inntrykk er at det er mange muslimer der, men at det absolutt kunne ha vært flere. Hvor får dere fra at mange muslimer ikke møtte opp?

Jeg tror alle dere, wintip, DonAqua samt TS, tror de fleste muslimer bruker sterkt nsymbolske religiøse klær. Mange kvinner, og særlig menn, ..har ikke noe som helst antydning til hverken skaut eller skjegg, ..og de er likefullt muslimer så mye som de med full hijab eller trimmet helskjegg.
Kan dere ikke bare innse at muslimer også, som andre typer religiøse mennesker, kan være vel så moderne som ikke-religiøse mennsker?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke spesielt kontroversielt å innrømme at den jevne nordmann og den jevne muslim i Norge skiller seg utseendemessig fra hverandre på flere måter enn klesstil. Jeg anslo ut ifra hvor stor andel som så etnisk norske ut. En eventuell seleksjonsbias ville nok uansett slått ut andre veien, altså økt den antatte andelen muslimer, ettersom det er langt større etnisk diversitet blant ikke-muslimer i Norge enn blant muslimer selv.

Men jeg sier ikke at estimatet mitt må stemme. Det kan godt hende det var mange flere muslimer der, men foreløpig har jeg sett flere grunner til å ikke tro det enn til å tro det.


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva sier du? Ikke nok muslimer, eh??

Vil du ha hele Groruddalen ned til Synagogen
Vis hele sitatet...
Hva med f.eks. 3000? Samme antall som gadd å gå ut i vinterkulda for å protestere mot tegninger i 2010. Det hadde vært en god start. For å sitere en muslim og genuin reformist Maajid Nawaz:

"[..] In the same week, in the same week that thousands of girls had been enslaved and raped in Nigeria, and in Syria, and in Somalia, and 21 coptic christians were beheaded, and there is an attempted genocide against the Yazidis, we choose to protest - against cartoons."


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har ihvertfall inntrykk av hvilke situasjoner den jevne såkalte islamkritiker faktisk fokuserer på.
Vis hele sitatet...
Hvilke situasjoner er det? Og hva skal "såkalte islamkritiker" bety?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Anekdotiske "bevis" hjelper ikke en eneste dritt, hverken fram eller tilbake.
Vis hele sitatet...
Sånn flaks at jeg ikke forsøkte meg med anekdotiske bevis, da! Det jeg derimot kom med var en video som jeg mener, og tydelig presiserte, at kun kan brukes til å indikere noe.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du har ikke her bevist noe som helst, og dét faktumet at en muslimsk ungdomsorganisasjon i utgangspunktet tok initiativ til denne "ringen" er mer enn nok bevis på muslimenes prioriteringer.
Vis hele sitatet...
Det er et bevis for en viss andel muslimers prioriteringer, ja. Dessverre er det mye som tyder på at den andelen ikke er særlig stor.

La meg spørre deg: Er dette, og dette, og dette, og dette også "mer enn nok bevis" på muslimers prioriteringer, eller er det bare de gangene det passer inn med din virkelighetsoppfatning?

Rettelse: Formulerte meg litt uheldig. Med "den jevne nordmann" mente jeg altså "den jevne etnisk norske personen". Mente altså ikke å insinuere at muslimer ikke kan være nordmenn. Det kan de selvfølgelig.
Sist endret av DonAqua; 25. februar 2015 kl. 04:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Jeg har i hvert fall inntrykk av at dette sier noe om den jevne muslims prioriteringer. Jeg håper noen kommer med bevis på det motsatte.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal den jevne muslim bry seg i det hele tatt? Den religion de fleste har henger sammen med hvem de er født av, og hvor de er født, og forøvrig forventinger i familie og samfunn rundt dem. De fleste lever opp til forventningene andre har til dem. Ergo er religion man har i stor grad bygget på tilfeldigheter, uansett hvor lite eller hvor mye man ønsker å innrømme dette. Noen vil sikkert endog fnyse på nesen og bli fornærmet.

Dersom jeg tilhørte en bestemt religion, men hverken var spesielt engasjert eller veldig religiøs, og heller ikke hadde noen ansvarsfølelse for hva andre i min religion gjorde, hvorfor skulle det så være min oppgave å glatte over, formilde, unnskylde, rette opp eller på annen måte agere i forhold til min religion generelt sett. Man kan rett og slett ikke ha ansvar for hva andre i "sin" gruppering gjør. Spesielt ikke når det gjelder en stor gruppering. Så lenge man har sitt på det tørre i sitt begrensede engasjement, så må det være nok.

De fleste muslimer ønsker bare en rolig og fin hverdag. Noen ønsker det motsatte, men er det de fredelige sin oppgave å unnskylde eller markere for de andre? Muslimske ledere har selvsagt et ansvar i sin flokk, men det er lite enkeltmuslimen kan gjøre.

Jeg mener utdannelse kan lede menneskeheten langt. Å starte på et punkt der man ikke skal behandle andre slik man ikke ønsker å bli behandlet selv, er egentlig en veldig enkel regel, og en god start. En annen god start er å ikke lære opp barn til å drive med hatretorikk.

Jeg kan ikke se hvordan den vanlige muslim i Norge kan ha et ansvar for de terrorhandlinger som er begått i Frankrike og Danmark i den siste tid.
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Det er vel ikke spesielt kontroversielt å innrømme at den jevne nordmann og den jevne muslim i Norge skiller seg utseendemessig fra hverandre på flere måter enn klesstil. Jeg anslo ut ifra hvor stor andel som så etnisk norske ut. En eventuell seleksjonsbias ville nok uansett slått ut andre veien, altså økt den antatte andelen muslimer, ettersom det er langt større etnisk diversitet blant ikke-muslimer i Norge enn blant muslimer selv.
mente jeg altså "den jevne etnisk norske personen". Mente altså ikke å insinuere at muslimer ikke kan være nordmenn. Det kan de selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Når du baserer anslaget ditt på etnisk utseende kan det være greit å ha i mente at persere også anses som et arisk/indoeuropeisk folkeslag, som i utseende og hudfarge er nokså like som nordeuropeere. Det er således absolutt ikke umulig at mange av de du mente var nordmenn i demonstrasjonen kan være persere.
Sitat av doseren Vis innlegg
Når du baserer anslaget ditt på etnisk utseende kan det være greit å ha i mente at persere også anses som et arisk/indoeuropeisk folkeslag, som i utseende og hudfarge er nokså like som nordeuropeere. Det er således absolutt ikke umulig at mange av de du mente var nordmenn i demonstrasjonen kan være persere.
Vis hele sitatet...
..Og ikke bare persere/iranere generelt sett. Mange etniske tyrkere (er mange av i Norge) og samt også etniske arabere fra nordlige Midtøsten/Nordafrika har et ganske europeisk utseende. Likner ofte søreuropeere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av doseren Vis innlegg
Når du baserer anslaget ditt på etnisk utseende kan det være greit å ha i mente at persere også anses som et arisk/indoeuropeisk folkeslag, som i utseende og hudfarge er nokså like som nordeuropeere. Det er således absolutt ikke umulig at mange av de du mente var nordmenn i demonstrasjonen kan være persere.
Vis hele sitatet...
For å ikkje snakke om kosovoalbanere, som i stor grad er relativt sekulære muslimer - for å bruke det uttrykket.
Sitat av doseren Vis innlegg
Når du baserer anslaget ditt på etnisk utseende kan det være greit å ha i mente at persere også anses som et arisk/indoeuropeisk folkeslag, som i utseende og hudfarge er nokså like som nordeuropeere. Det er således absolutt ikke umulig at mange av de du mente var nordmenn i demonstrasjonen kan være persere.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Og ikke bare persere/iranere generelt sett. Mange etniske tyrkere (er mange av i Norge) og samt også etniske arabere fra nordlige Midtøsten/Nordafrika har et ganske europeisk utseende. Likner ofte søreuropeere.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt hende det, men det kan godt hende biasen gikk andre veien også. Det finnes rimelig mange ikke-muslimer som godt kan, unnskyld uttrykket, "se muslimske ut", og som jeg da sannsynligvis ville latt være å telle med (muligens inkludert meg selv, ettersom jeg er halvt tyrkisk).

Det er også verdt å merke seg at det er rimelig få man ville gjettet på at var etnisk norske i denne videoen. Det kan jo selvfølgelig være at kosovoalbanere og tyrkere er underpresentert blant de som bryr seg om å protestere mot tegninger, men jeg vet ikke, det var ganske mange som protesterte i Tyrkia også.

Men så var det jo også nettopp fordi jeg er fullstendig klar over at en kort video ikke er en optimal måte å skulle estimere slikt på, at jeg brukte ordet "tippe" og også understreket at "det selvfølgelig er vanskelig å si noe sikkert ut ifra noen få sekunder fra et par forskjellige vinkler". Men alt i alt, ut ifra det "antallet" politiet oppga ("veldig mange etnisk norske"), det jeg har sett av bilder og video, det jeg har lest, og det jeg opplever har vært erfaringen når det kommer til liknende arrangementer tidligere, så finner jeg mer som peker mot at andelen muslimer var ganske liten, enn som peker mot at den var stor.

*Underrepresentert

Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Hvorfor skal den jevne muslim bry seg i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Si det. Hvorfor skal noen bry seg om noe som helst i det hele tatt? Hvorfor gadd egentlig 40 000 mennesker å gå i fakkeltog for Benjamin Hermansen? Jo, fordi man bryr seg om verdenen man lever i, på godt eller vondt. Og det gjelder selvfølgelig muslimer også.

Er det utbredte og sterkt uønskede elementer i et samfunn, så er det helt normalt å se demonstrasjoner eller andre former for aktiv motstand mot disse. Du ser det her, mot f.eks. dyremishandlingsindustrien, i USA, mot f.eks. politivold, og i stort sett hele verden mot alle mulige slags forskjellige ting. Og det vet du selvfølgelig godt. Det jeg og mange andre synes er ganske skremmende, er at når det gjelder de muslimske samfunnene, så virker f.eks. antisemittisme og homofobi utbredt, men ikke fullt så uønsket, dersom du sammenligner motstanden mot de to med motstanden mot f.eks. islamkritikk.

Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg frykter dessverre en Breivik v.2, og syntes muslimer burde ta sitt ansvar for og forhindre dette.
Vis hele sitatet...
Det er godt over gjennomsnittlig fucka å antyde at muslimer skal ha ansvaret for 22. juli. Breivik er en regelrett nazist. Det er ikke på grunn av ham at Islam bør reformeres.
Sist endret av DonAqua; 26. februar 2015 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du gjør en megatabbe ved å sidestille det å være kritisk til islam og det å være islamofobisk. Islamofobi er hatske ytringer basert på at noen har en tro - helt irrasjonelt og diskriminering basert på fordommer, helt på lik linje med å diskriminere på bakgrunn av "rase". For øvrig er semittene en folkegruppe der både arabere og jøder er innlemmet, så legger man godviljen til er det store deler av muslimer og jøder. Hvis du ikke ser forskjellen på å kritisere noens tro og diskriminere for noens tro, så er det lite jeg kan gjøre for deg.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at også legitime kritikere av islam blir kalt islamofobe. Stort sett alle som ytrer seg kritisk om islam får den merkelappen, så i dagligtale gjelder ikke din definisjon.

Jeg må forholde meg til hvordan betegnelsen islamofob faktisk blir brukt.
Sist endret av belisarius; 26. februar 2015 kl. 22:32.