Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 9776
Venter på en rettsak hvor jeg antageligvis får en fengselsstraff på over 1 år. Er førstegangskriminell så er ny i gamet..

Spørsmål 1: Er det mulig å sende en forespørsel om å få sone i spesifikke fengsler rundt om i landet? Jeg har ikke behov for å sone nært familie, så kan sone i et fengsel langt vekk. HVIS det er mulig, spør jeg om dette før rettsaken, under rettsaken eller etter rettsaken..?

Spørsmål 2: Hvilke fengsler er topp 3 hva angår standard i Norge?
Vet allerede at noen mener Halden fengsel er et av landets bedre fengsler siden det er nytt, har musikkstudio osv.
Sist endret av Kvakvorkvifor; 24. januar 2015 kl. 23:38.
1. Ja, det er mulig, men du må sannsynligvis møte opp i et fengsel i nærheten av hjemstedet ditt før du overføres til nytt fengsel, hvis du i det hele tatt blir overført.
Soningskøer kan sette en stopper for planene dine så jeg ville prøvd å kontakte kriminalomsorgen på forhånd - samt levert en skriftlig henvendelse hvor jeg hadde presentert flere gode grunner for mine personlige preferanser angående valg av soningssted.

2. Jeg har vært i ca. ti forskjellige fengsler i sør og vest og det er ingen tvil om at Evje fengsel er det beste.
Sitat av Knask Vis innlegg
1. Ja, det er mulig, men du må sannsynligvis møte opp i et fengsel i nærheten av hjemstedet ditt før du overføres til nytt fengsel, hvis du i det hele tatt blir overført.
Soningskøer kan sette en stopper for planene dine så jeg ville prøvd å kontakte kriminalomsorgen på forhånd - samt levert en skriftlig henvendelse hvor jeg hadde presentert flere gode grunner for mine personlige preferanser angående valg av soningssted.

2. Jeg har vært i ca. ti forskjellige fengsler i sør og vest og det er ingen tvil om at Evje fengsel er det beste.
Vis hele sitatet...
Mener du at jeg bør kontakte kriminalomsorgen før jeg går i rettsak, eller?

Hvorfor er Evje fengsel det beste? Og ut av de ti fengslene, har du vært i Halden fengsel?
Sitat av Kvakvorkvifor Vis innlegg
Mener du at jeg bør kontakte kriminalomsorgen før jeg går i rettsak, eller?

Hvorfor er Evje fengsel det beste? Og ut av de ti fengslene, har du vært i Halden fengsel?
Vis hele sitatet...
Nei, dette må gjøres etter at du har fått dommen din slik at du kan plasseres i et egnet fengsel basert på dommens lengde og hva slags type kriminalitet du er dømt for.

Evje fengsel:

- Kjøkken med god nok plass til at to personer kan kokkelere samtidig
- Godt utstyrt treningsrom
- Sykler som kan brukes i helgene
- Volleyballbane
- Relativt stort uteareale
- Svært avslappet stemning med hyggelige fengselsbetjenter
- Man kan sysselsettes med variert arbeid
- Fritidsaktiviteter som fotball, fjellturer og fisking
- Store enkeltrom med TV og eget bad med dusj


Jeg har ikke vært i Halden, nei.
The Merciful One
mr5050's Avatar
det beste fengselet hvis du er førstegangssoner er larvik fengsel


etter egen erfaring er

1 skien fengsel
2 kragerø fengsel
3 drammen fengsel
4 ringerike fengsel
5 sem fengsel

skien og ringerike har egen dusj og toalett på cella med mulighet for playstation hvis du jobber ( ringerike )

Og det har litt og si hva du er dømt for i forhold til hvor du kommer

er det fyllekjøring og sånt er det garantert at du havner på et lavsikkerhetsfengsel
narko vold osv lukket anstalt

Og det har litt og si hva du er dømt for i forhold til hvor du kommer

er det fyllekjøring og sånt er det garantert at du havner på et lavsikkerhetsfengsel
narko vold osv lukket anstalt
Sist endret av mr5050; 25. januar 2015 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
av lukkede fengsler synes jeg halden er det beste, ellers er oslo avd a (c2) (c3) ikke så aller værst ullersmo ,hvis du kommer deg på avd u er bra, med egen luftegård som er oppe hele dagen, de jeg har likt minst av lukkede er små fengslene som fredrikstad, gjøvik ,hamar, og avd b i oslo suger jo også greit
Du spør etter Norges beste fengsel. Det kommer jo an på øyet som ser. Et godt fengsel bør jo rehabilitere deg. Ikke besørge dusj, Playstation og room service. Er ikke du som lovbryter ute etter at dette skal bli din siste frihetsberøvelse, eller er du mest interessert i å erfare hvor du evt ikke skal oppholde deg neste gang du blir tatt for et lovbrudd?
Sitat av dynamite Vis innlegg
Du spør etter Norges beste fengsel. Det kommer jo an på øyet som ser. Et godt fengsel bør jo rehabilitere deg. Ikke besørge dusj, Playstation og room service. Er ikke du som lovbryter ute etter at dette skal bli din siste frihetsberøvelse, eller er du mest interessert i å erfare hvor du evt ikke skal oppholde deg neste gang du blir tatt for et lovbrudd?
Vis hele sitatet...
Nå er det meg bekjent ingen fengsel i Norge som besørger "room service" og både dusj og fritidstilbud er helt grunnleggende for en fungerende rehabilitering så innlegget ditt blir litt tåpelig.

Dersom det er av interesse for TS burde han kanskje vurdere hvilke utdanningstilbud som er tilgjengelig, og dersom det er av behov hvilke program som er der, men spesielt det siste er i kanskje i overkant privat å spørre om på en slik plass som dette.
Sist endret av Cikey; 25. januar 2015 kl. 19:00.
Det er snakk om økonomisk bedrageri. Kommer jeg da på åpen soning? Isåfall er det relevant å vite hvilke fengsler som er best for førstegangsforbrytere på åpen soning. (?)
Det hadde jo vært foretrukket å ikke måtte sone sammen med voldsforbrytere og folk med høyt temperament. Jeg er ikke voldelig i det hele tatt og ei heller er jeg i et narkomiljø. Men jeg må nok bare tilpasse meg regner jeg med.

Litt aktivitetsturer i skog eller padling hadde jeg ikke sagt nei til.
Sist endret av Kvakvorkvifor; 25. januar 2015 kl. 20:16.
Verdal fengsel er ikke så ille, søk dere inn på Bodø overgansbolig, sykt bra fengsel! du har både internett og tlf, får dra hjem en gang i månden.
og har ute tid på 10 timer uken..

Verdal fengsel er ikke så ille, søk dere inn på Bodø overgansbolig, sykt bra fengsel! du har både internett og tlf, får dra hjem en gang i månden.
og har ute tid på 10 timer uken..
Sist endret av makkanykinen; 25. januar 2015 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kvakvorkvifor Vis innlegg
Det er snakk om økonomisk bedrageri. Kommer jeg da på åpen soning? Isåfall er det relevant å vite hvilke fengsler som er best for førstegangsforbrytere på åpen soning. (?)
Det hadde jo vært foretrukket å ikke måtte sone sammen med voldsforbrytere og folk med høyt temperament. Jeg er ikke voldelig i det hele tatt og ei heller er jeg i et narkomiljø. Men jeg må nok bare tilpasse meg regner jeg med.

Litt aktivitetsturer i skog eller padling hadde jeg ikke sagt nei til.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanlig å komme rett på "åpen" (avdeling med lavt sikkerhetsnivå) når man soner lengre dommer. Så uten å kunne si det sikkert er det lite trolig at du kommer rett på en slik avdeling.


Høyt og lavere sikkerhetsnivå

Innsatte vil ofte begynne straffegjennomføringen i et fengsel med høyt sikkerhetsnivå. Kriminalomsorgen skal vurdere overføring til fengsel med lavere sikkerhetsnivå når det gjenstår ett år til innsatte kan løslates på prøve. Overføring skjer for å skape en gradvis tilbakeføring fra fengsel til full frihet. Både sikkerheten, rømningsfare og målet med straffen blir tatt med i vurderingen før en overføring.
Vis hele sitatet...
http://www.kriminalomsorgen.no/type-...96-237877.html

Du finner veldig mye nyttig informasjon på http://www.kriminalomsorgen.no/
Sist endret av Cikey; 25. januar 2015 kl. 21:59.
Blir du å sone i Oslo/østlands området, så er Ullersmo et fint fengsel. Godt med aktivitetstilbud i "hagen". Bl.a svømmebasseng på sommeren.

Oslo fengsel er ikke så kos, men hyggelig nok.

Av åpen soning, ville jeg heller satset på kroksrud enn Ilseng. Ilseng er det nesten kun dobbeltrom. Kroksrud har ennå enkeltrom.
Jeg verdsetter å ha dusj med avlukke (ikke fellesdusj) og eget rom, det er vel det viktigste. Og et treningsrom. Hvilke fengsler har dette? Nå aner jeg ikke om jeg havner rett på åpen soning eller ikke.. Så hvis det stemmer det Cikey sier så havner jeg kanskje på lukket avdeling med engang.
Dusj med avlukke har du de fleste plasser jeg har jobbet i allefall.
Eget rom varierer veldig. Flere og flere fengsler går over til dobbeltrom. Spesielt på åpen soning.
Treningsrom har meg kjent alle fengsel. Men kvaliteten er meget varierende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Jeg ble dømt for grovt bedrageri av biler til totalt ca. 2,2 mill, og endte i Lagmannsretten på 8 mnd ubetinget. Ble sendt rett til åpen soning uten å komme innom lukket avdeling først, så det er sludder og pølsevev at du må innom lukka...
Sitat av Btyven Vis innlegg
Jeg ble dømt for grovt bedrageri av biler til totalt ca. 2,2 mill, og endte i Lagmannsretten på 8 mnd ubetinget. Ble sendt rett til åpen soning uten å komme innom lukket avdeling først, så det er sludder og pølsevev at du må innom lukka...
Vis hele sitatet...
Alle regler har unntak, så bombastiske uttalelser basert på egen begrenset erfaring er sjelden spesielt givende. Det skjer nok at man kan komme rett på åpen, men det er ikke regelen / normalen.

Det har også vært nevnt tidligere i tråden at det ikke er vanlig at man kommer rett på åpen (og da implisitt at det er mulig å gjøre det).

Jeg kjenner også til eksempler der voldsforbrytere kommer på åpen etter meget kort tid, og rett fra lukket avdeling på psykiatrisk klinikk til åpen avdeling, men alt dette er unntakene fra regelen om at man må gjennom avdeling med høy sikkerhet før man kommer på åpen avdeling.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har noen av dere erfaring med Soning i overgangsbolig? Har fått inkallelse til fengsel, men har en valp jeg må ta vare på... Har egentlig åpen soning i et lite fengsel, så tenkte å høre med de, men antar mulighetene er små.. Har antakelig større sjanse i en overgangsbolig.. Noen som vet noe om dette? Samt dette med valper som trenger å være med eier?