Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3103
her avloddet noen transistor'er fra noen data deler og trenger litt hjelp til å finne ut om det er pnp eller npn så jeg kan teste di for å se om di fremdeles er i live. disse heter så mye som:

1 h46 fqp50n06
1 h47 fqp50n06
irf 740 p736xd 2j 3O

etter det jeg har googlet skal alle være N Channel
Bruk "diode mode" på et multimeter: +ve kobles til et av de tre beinene, -ve på en av de to gjennværende beinene. Om multimeteret viser 0,7V er det npn. Gjennta dette med +ve og -ve reversert. Viser det 0.7 V er det pnp. Om du får tall som er veldig nære 0,7 har dette ingen ting å si.

Du kan sjekke nummeret på transistoren og google deg frem til en tabell som kan fortelle deg hva slags transistor det er.
Sist endret av Prognisse; 2. august 2013 kl. 12:45.
ok prøvde dette og multimeteret startet på 300+ og steg i passe fart oppover
Datablad for nummer 1 og 2
Datablad for nummer 3
Begge er N-kanal FET-er, ja.
PNP/NPN er betegnelser på BJT.
Sist endret av Gerbizzle; 2. august 2013 kl. 12:54.
Om du reverserer det får du en verdi nærmere 0.7? Isåfall er det en npn.
http://www.youtube.com/watch?v=1S-Ptf8w1s0
Enkelt forklart i videoen over.
reverserte di og kom ned i 093 på irf740 og 105 på fqp 50n06
TS: Hvorfor ikke se svaret til Gerbizze? Her har du databladene og all nødvendig info!
Det visvasset Prognisse serverer er ikke mye å bry seg med!
joa er vel noe i det da. takker for hjelpa!

har et spørmål om kondensator vist jeg kan poste dette i samme tråd? tar en skjanse
en stone kondis på 16v 470 uf, er det så at denne kan lades opp til 16v?
kan denne lades opp av solsellepanel som gir ut 2v+ og kan drive en lysdiode?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan lade den opp til maksimalt 16V ja.

Du kan lade den opp frå ei vilkårleg spenningskjelde, men spenninga vil ikkje verte høgare enn spenningskjelda si spenning.

Den kan drive ein lysdiode, men den lagrer relativt lita energimengde, så det er lite eigna måte å lage ein slik krins på.
Sist endret av vidarlo; 2. august 2013 kl. 18:49.
ok så om jeg lader den opp med 2v fra solselle så vil den ikke gi mer enn 2v ut?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Teamxray Vis innlegg
ok så om jeg lader den opp med 2v fra solselle så vil den ikke gi mer enn 2v ut?
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Spenningsratingen er maksimal spenning den tåler.
I tillegg, som slashdot har nevnt klarer ikke en liten kondensator å drive en lysdiode da energien som kondensatoren har er alt for liten. Du vil i heldigste fall bare se et veldig kort blink før kondensatoren er utladet. Du trenger et oppladbart batteri for å få til lys over lengre tid...
fint takk for hjelpa. da er spørsmålet til meg selv om jeg skal bruke denne kondisen eller om jeg skal mikke til noe med oppladbare batterier istede.

om noen har forslag til åssen jeg kan gjøre det er det bare å poste. gjerne med tegning og liste på komponenter.

det var igrunnen det jeg regnet med jeg måtte bruke noen aa/aaa batterier kan bruke større også det dette skal være stasjonært har noen rc batterier liggende som er utgått på dato i rc verden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du seier jo ikkje akkurat kva du vil oppnå...
jeg skal ha et solsellepanel (lodde 2-3 sammen) hvert panel er på 5 volt og 500 ma med dette skal jeg da prøve å drive et ledlys system i boda der jeg sitter å diller med elektro. har mange muligheter innen batterier. hovedsaklig skal jeg ha ledlys over mekke bordet. kan bruke av -på bryter og et potmeter til å justere lys styrken med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første er potmeter ineffektiv måte å dimme LED's på. Gå for PWM - langt meir effektivt, og meir lærerikt.

For det andre er 5V @ 500mA 2.5W. Eg jhar LED-belysning på kjøkkenet, og det er 6x5W LED-spotter. Og det gir eit lysnivå som er under det eg ville hatt for å drive med elektronikk. Det er akseptabelt, men i nedre halvdel - og da snakker vi femgangen av det du har.

Så for den slags lys? Bruk det kjære elnettet vårt
Sist endret av vidarlo; 3. august 2013 kl. 02:08.
ok tekte kansje det var mulig å lade opp 2 batterier på 8,4v 5000makoble disse to sammen til 16,8v 5000ma?
Det er mulig å gjøre det, men hvis du har paneler som leverer 500mA (da antageligvis med ganske bra sol) så vil det ta ganske så lang tid å lade to batterier på 5Ah hver. Sånn veldig rundt regnet i allefall 10 timer, hvis du får de til å ta lading med så lite energi - hvis du i tillegg leverer relativt lav ladespenning (kilde << batterier) så bør du vel ikke belage deg på å ha lys hver dag ;-) - og antageligvis ikke noe som helst på vinteren :-D.
Sist endret av MrBlaine; 3. august 2013 kl. 11:14.
Regnet med det ja, men kan jeg lodde disse sammen på noe vis så jeg før økt ma?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skaff deg ei bok i grunnleggande elektronikk og elektroteknikk Bøkene nytta på grunnkurs elektro dekkjer det på rimelig grei måte, og gir deg kunnskapane du treng til eit slikt prosjekt
Sitat av Teamxray Vis innlegg
Regnet med det ja, men kan jeg lodde disse sammen på noe vis så jeg før økt ma?
Vis hele sitatet...
Tja, flere paneler gir jo høyere effekt. Litt forenklet så vil to paneler koblet i serie gi dobbel spenning, men samme strøm (som ett panel). To panel koblet i parallell gir dobbel strøm, men samme spenning (som ett panel).

Så skulle produsere nok energi til å lade dette på saklig vis så ser jeg for meg at du behøver to-sifret antall paneler...