Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2149
Hei,

trenger man ID hvis man skal reise innenfor Skandinavia med fly og er under 16 år?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, flyselskapa står fritt til å krevje ID. Om dei gjer det er litt avhengig av billetttype du har, og billigselskapa er rimelig grundige på det, mens f.eks. SAS gir relativt grundig faen, med mindre du sjekker inn manuelt...
Det er vel et krav at du legitimerer deg hvis du sjekker inn bagasje (eller at selskapet på annet vis sørger for at de er sikre på at det er samme person som leverer bagasje som også går ombord).

Hvis du reiser bagasjeløst har jeg aldri opplevd å få sjekket legitimasjon innenlands (jeg reiser kun med SAS).
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
De aller færreste under 5-10 år har vel verken pass eller annen dokumentasjon, og jeg har aldri hørt om at de blir nektet å fly i Norden pga det. De har nok lov å nekte deg inngang på flyet hvis de har en grunn til å sjekke legitimasjon og du ikke har det, men ellers tror jeg det skal gå greit.

Tok nettopp fly to ganger på en uke ut av Norge (innenfor Skandinavia) med en kompis som er 17 og ikke hadde med passet. Ingen av gangene ble noen som helst av oss sjekket for legitimasjon eller pass. Unntatt når vi ble stoppet i tollkontrollen når vi kom til Norge igjen, men da gikk det også greit for 17 åringen uten legitimasjon.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er vel et krav at du legitimerer deg hvis du sjekker inn bagasje (eller at selskapet på annet vis sørger for at de er sikre på at det er samme person som leverer bagasje som også går ombord).

Hvis du reiser bagasjeløst har jeg aldri opplevd å få sjekket legitimasjon innenlands (jeg reiser kun med SAS).
Vis hele sitatet...
Norwegian har selvbetjent bagasje-drop nå. Ingen ID-sjekk der.
Man viser pass før sikkerhetskontroll
Trådstarter
Trenger man tillatelse fra foreldre / foresatte hvis man skal ta fly i Skandinavia og er under 15?
Selv flydd alene, til trondheim og fra new york til oslo som 15åring trengte ikke tillatelse, hadde det, men trengte det ikke. Eneste man får er på flyplassen at man reiser alene som mindreårig
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Man viser pass før sikkerhetskontroll
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå det når jeg nylig som sagt dro med en kompis på fly når han ikke hadde legitimasjon? Hvis det var vanlig prosedyre å sjekke pass hos absolutt alle så hadde de nok gjort det.
Var ute å reiste for ei uke sida. Snakker da av det jeg måtte gjør hvertfall, aner ikke om det var bare den dagen, men jeg måtte hvertfall det. Beklager glemte at det var til utlandet, har vel noe å si.
Sist endret av Oatre; 25. juli 2013 kl. 20:39.
Trodde de sjekket pass når du går inn i internasjonal terminal.... de gjorde det på meg før utveksling... vakta spurte med ut om papirer osv. så måtte dra frem visum, underskrifter fra foreldre osv. SLIIIIT!
Slik bruker det iallefall å foregå når jeg flyr innenlands med jobben:
Viser mobilen før køen begynner ved sikkerhetskontrollen, for på mobilen har jeg eposten med vedlegget som beviser at jeg faktisk skal ut å fly. Viser altså ikke leg her.
Ved gate/boarding drar jeg kredittkortet jeg brukte ved bestilling, men de som står der ser kun navnet (kommer også på seteanvisningen som blir printet ut ved sveiping av kortet), har aldri blitt bedt å vise baksiden av kredittkortet, altså har de ikke noe fotobevis på at jeg er den jeg er.

Alt i alt burde det altså gå greit å fly uten leg, både ved sikkerhetssjekken (flyplassens ansvar) og ved boarding (flyselskapene sitt ansvar) men jeg er rimelig sikker på de fleste flyselskap har stipulert i vilkårene at de kan nekte deg adgang hvis de spør og du ikke kan legitimere deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oatre Vis innlegg
Man viser pass før sikkerhetskontroll
Vis hele sitatet...
Gjer du? Du viser boardingpass ja. Men ikkje pass afaik.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Tror mange her i tråden misforstår det å fly innenfor Norge og Skandinavia, og det å fly lengre bort enn Sverige og Danmark.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Trodde de sjekket pass når du går inn i internasjonal terminal.... de gjorde det på meg før utveksling... vakta spurte med ut om papirer osv. så måtte dra frem visum, underskrifter fra foreldre osv. SLIIIIT!
Vis hele sitatet...
Visum faktisk... man slipper jo fortsatt både pass og visum innen norden. Innen Schengen slipper man jo teoretisk sett også pass og visum (men Norge har ingen offisielle dokumenter annet enn pass som er akspertert i hele Schengen, så det er og blir et teoretisk poeng).
Sitat av TPCG Vis innlegg
Trenger man tillatelse fra foreldre / foresatte hvis man skal ta fly i Skandinavia og er under 15?
Vis hele sitatet...
Jeg reiste Oslo-Amsterdam-Vancouver når jeg var 15. Null problem
Du trenger ikke pass / legitimasjon for å gå gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen.
Er kun om du reiser utenfor Norden at det kan være lurt å ha med passet, men du skal ikke ha noe behov for å vise det.

Om du f.eks reiser til London må du vise pass når du lander

Angående om du kan reise alene, så ja. Du kan det. Er du mellom 5-11 år så må du booke reiser alene med f.eks SAS
Er du over det, kan du reise alene.
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Reis...lene/?vst=true
Når jeg har vært i Nederland må jeg ha vist pass pga. jeg flyr med KLM, generelt så trenger en ikke pass for land som er med i schenka-avtalen. Er ikke helt sikker på hvordan det er med Sverige da.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Når jeg har vært i Nederland må jeg ha vist pass pga. jeg flyr med KLM, generelt så trenger en ikke pass for land som er med i schenka-avtalen. Er ikke helt sikker på hvordan det er med Sverige da.
Vis hele sitatet...
Schengen.

Sverige og Danmark har passfrihet, etter særavtale mellom de nordiske landene.

Hvis du hadde hatt en gyldig legitimasjon fra Nederland (eller annet EU-land) så hadde du sluppet pass (Nederland er også med i Schengen).