Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  156 33373
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ikke ta denne posten rasistisk, eller støtende for trosamfunn e.l

Jeg sitter her å funderer litt.. Om Adam og Eva er opphavet vårt. Var dem hvite? Hvordan kan folk ha forskjellig hudfarge da? Når ble folk "fargede", eller "hvite" for den sakskyld..
Vis hele sitatet...
Svaret er vel klima? Grunnen til at noen mennesker er svarte, er jo grunnet varmen solen gir. Når mennesket emigrerte nordover, som oppover her vi er, skjedde det en gravis tilvenning for å vende seg til klimaet. Rett og slett akklimatisering. Sånn regulerte huden seg etter klimaet, og ble til slutt hvit. Vi trengte jo ingen beskyttelse mot solen her, når den var så svak. Men det gjorde og gjør fremdeles de som bor i varmere strøk som eksempelvis Afrika, og derav må huden beskytte dem mot dette - rett og slett som en overlevelsesmekanisme. Huden blir på en måte et skall for beskyttelse.

Sitat av fetter Vis innlegg
Denne syns jeg blir for tynn. Det finnes da masse mennesker som har bodd i varme land i mange generasjoner uten at de har blitt negere. Fillipinere og koreanere bor i forholdsvis varme land, og er ikke blitt helt svarte i huden.
Vis hele sitatet...
Har også med klimaet å gjøre. Gradene mennesker er "svarte" avgjøres av hvor på planeten man er i forhold til solens styrke. Derfor er det jo veldig logisk at det kalde nord fra naturens side består av hvite mennesker. Det har det selvsagt ikke alltid gjort, men det var slik det omsider ble når de første mennesker slo seg ned her oppe. Rett og slett tilpasning, kan man si.
Trodde ikke rasebegrepet eksisterte lenger? Altså at det ikke brukes i vitenskapelige sammenhenger lenger.
For det første, om vi stammer fra Adam og Eva er vi alle opphav av kvalmende incest. Er ikke dette direkte imot Gud sine regler?

For det andre, ikke prøv å si at Noahs Ark er en sann hendelse i historien vår. Om det er én eneste historie i bibelen som er langt over grensen er det den.

1) Hvordan skulle Noah ha kunne hentet ca. to millioner dyre raser verden over i løpet av den tiden han hadde?
2) Hvordan skulle de forskjellige dyrene som alle krever forskjellig næring og klima overlevd i samme båt?
3) Hvordan fikk de plass til disse millionene av dyr i en liten båt?
4) Hvor fikk de all maten fra?
5) Hvor gjorde de av avføringen?
6) Hvordan forklarer du at det ikke er noe bevis for en flom som skulle ha dekket HELE jorden for et par tusen år siden?
7) Hvordan kunne Gud si at det bare var et par verdige mennesker? Så vidt jeg har forstått skal det litt til for en toåring å begå en av hans synder.

http://2.bp.blogspot.com/_zPsyjCql8DY/Sp_03Ep8E5I/AAAAAAAAAI4/vt9Vcrg_y_I/s320/science-religion-SupportingExistingFacts.gif

Vil også bidra med et par lenker til noen youtube-filmer. Selvfølgelig kan vi diskutere til tidenes ende om man kan regne filmer postet på det nettstedet som troverdige kilder, men la oss nå gi dem en sjanse:

http://www.youtube.com/watch?v=5svTzxVa-xQ

http://www.youtube.com/watch?v=CccaGaKOlSI

Dette var mine to ord som er helt ute av kontekst med tanke på det originale temaet.
du har jo han thailand fyren som har bodd 90% av livet sitt i thailand, men er helt norsk. han ser ut som en asiat
Sitat av Angelina Vis innlegg
SGradene mennesker er "svarte" avgjøres av hvor på planeten man er i forhold til solens styrke. Derfor er det jo veldig logisk at det kalde nord fra naturens side består av hvite mennesker.
Vis hele sitatet...
For øvrig, derfor synes jeg det er patetisk at enkelte skal misbruke dette naturbetingede fenomenet med rasepåstander, hvorpå den "hvite rase" settes høyest i hierarkiet. Når det kommer til IQ, er denne jevnt fordelt over hele verdensbefolkningen, uavhengig av fargen mennesker måtte ha. Det kan finnes dumme som smarte blant den europeiske befolkningen likesom den afrikanske.

De primitive samfunn som ikke har samme tilgang på skole og utdanning som vi har, får jo logisk nok ikke tak i så mye informasjon som vi gjør. Hvilket fint forklarer enkelte intelligensforskjeller, da man selvsagt ikke kan forvente at et menneske i et utviklingsland skal være like belest og opplært som det en fra et industriland har klart å bli. Det er synd noen har misbrukt alt dette i en slik fatal retning, bare for å stille nordmannen i et overlegent lys. Slik mange oppfører seg her til lands, skulle ingenting tilsi at vi var fortjent en slik plass på rangstigen.
Hvorfor er ikke ekimoer lyse i huden? De ser mer asiatiske ut. Hvis de har emigrert fra Asia, hvorfor har ikke de blitt lyse i huden som europeere når de har kaldere klima? (uten at jeg vet verken hvor de har emigrert fra eller hvor lenge de har bodd der de endte opp)
Sitat av Angelina Vis innlegg
For øvrig, derfor synes jeg det er patetisk at enkelte skal misbruke dette naturbetingede fenomenet med rasepåstander, hvorpå den "hvite rase" settes høyest i hierarkiet. Når det kommer til IQ, er denne jevnt fordelt over hele verdensbefolkningen, uavhengig av fargen mennesker måtte ha. Det kan finnes dumme som smarte blant den europeiske befolkningen likesom den afrikanske.

De primitive samfunn som ikke har samme tilgang på skole og utdanning som vi har, får jo logisk nok ikke tak i så mye informasjon som vi gjør. Hvilket fint forklarer enkelte intelligensforskjeller, da man selvsagt ikke kan forvente at et menneske i et utviklingsland skal være like belest og opplært som det en fra et industriland har klart å bli. Det er synd noen har misbrukt alt dette i en slik fatal retning, bare for å stille nordmannen i et overlegent lys. Slik mange oppfører seg her til lands, skulle ingenting tilsi at vi var fortjent en slik plass på rangstigen.
Vis hele sitatet...
En interessant artikkel angående dette, finnes her. DNA-analyse viser at menneskene som migrerte fra Afrika formerte seg med Neanderthalere som befant seg rundt Midt-Østen, og at alle mennesker utenom etniske afrikanere har "Neandertal-blod" i seg. Artig smack-in-the-face for alle "ren-blodslige" ariske rasister, ettersom Neandertalere ikke er kjent for å være de glupeste!
(Ikke misforstå - er ikke ment som noe bevis på at enkelte folkegrupper er "bedre" enn andre. Er kun enkelte minimale DNA-sekvens som er like, såvidt jeg har forstått - ubetydelige smårester.)

Hvorfor er ikke ekimoer lyse i huden? De ser mer asiatiske ut. Hvis de har emigrert fra Asia, hvorfor har ikke de blitt lyse i huden som europeere når de har kaldere klima? (uten at jeg vet verken hvor de har emigrert fra eller hvor lenge de har bodd der de endte opp)
Vis hele sitatet...
Eskimoer/Inuitter, og alle etniske Nord- og Søramerikanere ("Indianere") vandret trolig inn til amerika gjennom nord-østlige asia og over til Alaska, og nedover sør igjen. Derfor har alle disse asiatiske trekk, som de karakteristiske, smalere øynene og flere mørke pigmenter i huden. Dette skjedde for rimelig kort tid siden (sett fra et evolusjonært perspektiv), og derfor har ikke disse trekkene "evolusjonert" seg tilbake.
Sist endret av TeumessianFox; 21. mai 2010 kl. 15:28.
Galilei, Kepler og Kopernikus påsto at universets sentrum var solen, imens kirken mente det var jorden, derfor ble de tre astronomene beskyldt for å fornekte Guds forsyn.

Den første som foreslo det heliosentriske system skal ha vært Aristarkhos (ca 310-230 f.Kr.)

At kirkens og da spesielt bibelens gammel testamente kan tas så bokstavelig i det 21-århundre er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Himmel, satan og pilt!
En ark er IKKE en båt, det er en boks.

Og, kjære FpsDog, dinosaurene var store skapninger, med store territorier. Om jorda er 6000 år gammel, burde det ikke da vært nevnt noe om dinosaurer i bibelen?
Det er forsket på høyde i forhold til bosted, å mye kan (uten at jeg har noen direkte kilder på det) tyde på at høyde har (også) noe med trivsel å gjøre. (Lest det i avisen)

Human height can be changed by many factors. Since the development of modern medicine and plentiful food in the developed world average height has increased dramatically. Nutrition is the most important factor in height, and height records from military records and other documents can be used to quite accurately compare nutrition in various eras. Evidence has shown that height decreased in Britain in the early nineteenth century, before beginning its long increase around mid-century. Increase in height has not been constant, however. The European Dark Ages were an era of considerable height with men of above six feet (183 cm) considered unremarkable. In Europe human height reached its nadir at the start of the nineteenth century. The average height in Napoleon's army was about five feet (152 cm). Until the general rise in human health the general trend was as urbanization increased height declined.

Americans were far taller in the nineteenth century, the tallest in the world. However since the Second World War the height of Europeans have grown to surpass Americans by a fair margin, and has shown no sign of slowing. For instance the Netherlands was in the late nineteenth century a land renown for its short population, but today it has one of the tallest averages in the world with men averaging 6'0" (182.5 cm) tall. Average height in impoverished Vietnam and North Korea remains very small (5'4"/162.5 cm and 4'11"/150 cm respectively, for young men), especially in contrast to the extreme growth occurring in surrounding Asian populations with higher standards of living (young South Koreans are about a foot taller than their North Korean counterparts, on average).

Height has important social ramifications. For men shortness is often a disadvantage with women finding short men less attractive and other men less likely to respect them. For instance taller politicians have a tendency to win elections. Studies have found taller men marry earlier and earn higher wages. (However, some studies suggest that it is not adult height but rather the usually-correlated height during adolescence that is the determinative factor, suggesting that it is the impact of height on self-image that is operative.) It is almost the opposite for women where great height can be seen as unattractive.

Height can also play a role in sports. For most sports, height is useful as it affects the leverage between muscle volume and bones towards greater speed of movement. It is perhaps most valuable in basketball and volleyball where extreme height is a great advantage. In some sports such as horse riding and gymnastics a compact frame is far more valuable.

The study of human growth is known as axiology. Growth and height have long been recognized as a measure of the health and wellness of individuals, hence part of the reasoning for the use of growth charts. Genetics is a major factor in determining the height of individuals, though it is less influential in regard to populations. Average height is increasingly used as a measure of the health and wellness of populations. This is attributed as a significant cause for the trends of increasing height for egalitarian populations where medical care and proper nutrition are more equally distributed. Diet, exercise, fitness, pollution exposure, sleep patterns, and climate are other possible factors.

The relationship between genetics and environment is uncertain. Certainly there are substantial relationships in the general heights of biological families; and the heights of parents and family are a fairly good predictor for the height of their children. However, as cited, there is strong environmental influence as well. Asian populations were once thought to be inherently shorter, though it now seems that humans as a species probably have a similar genetic height potential, and it is clear that genotypic size has not yet been realized.

Country Average Male Height Population
Netherlands 182.5 cm 16,318,199
Denmark 181.5 cm 5,413,392
Switzerland 180.5 cm 7,450,867
Germany 180.2 cm 82,424,609
Croatia 180.0 cm 4,496,869
Norway 180.0 cm 137,253,133
Sweden 179.6 cm 8,986,400
Iran 178.7 cm 67,503,205
Austria 178.2 cm 8,174,762
Finland 178.2 cm 5,214,512
Czech Republic 178.0 cm 10,246,178
Romania 178.0 cm 22,355,551
South Africa 177.4 cm 42,718,530
Zimbabwe 177.2 cm 12,671,860
Australia 177.0 cm 19,913,144
Canada 177.0 cm 32,507,874
United Kingdom 177.0 cm 60,270,708
Greece 176.8 cm 10,647,529
France 176.6 cm 60,424,213
Ukraine 176.5 cm 47,732,079
Iraq 176.3 cm 25,374,691
Lebanon 176.2 cm 3,777,218
Ireland 176.1 cm 3,969,558
Zambia 176.0 cm 10,462,436
Russia 175.9 cm 143,782,338
Belgium 175.6 cm 10,348,276
United States 175.5 cm 293,027,571
Uzbekistan 175.4 cm 26,410,416
Poland 175.3 cm 38,626,349
Egypt 175.0 cm 76,117,421
New Zealand 175.0 cm 3,993,817
Senegal 175.0 cm 10,852,147
Portugal 174.6 cm 10,524,145
Saudi Arabia 174.6 cm 25,795,938
Argentina 174.4 cm 39,144,753
Uruguay 174.3 cm 3,399,237
Brazil 174.0 cm 184,101,109
Cuba 174.0 cm 11,308,764
Peru 173.8 cm 27,544,305
Thailand 173.6 cm 64,865,523
Spain 173.4 cm 40,280,780
Korea, South 173.3 cm 48,598,175
Paraguay 173.1 cm 6,191,368
Syria 173.0 cm 18,016,874
Chile 173.0 cm 15,823,957
Morocco 173.0 cm 32,209,101
Turkey 172.5 cm 68,893,918
Tunisia 172.3 cm 9,974,722
Colombia 172.3 cm 42,310,775
Algeria 172.2 cm 32,129,324
Mexico 171.8 cm 104,959,594
Cameroon 171.0 cm 16,063,678
Indonesia 170.0 cm 238,452,952
China 169.7 cm 1,298,847,624
Pakistan 169.3 cm 159,196,336
Japan 168.3 cm 127,333,002
Mongolia 168.0 cm 2,751,314
India 167.6 cm 1,065,070,607
Italy 165.6 cm 58,057,477
Philippines 165.0 cm 86,241,697
Korea, North 164.9 cm 22,697,553
Malaysia 163.5 cm 23,522,482
Vietnam 162.5 cm 82,689,518
Singapore 162.2 cm 4,353,893
Cambodia 160.0 cm 13,363,421


http://www.muziqpakistan.com/board/i...howtopic=63115


kilde: GOOGLE
Sist endret av jassågitt; 21. mai 2010 kl. 22:12.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nå føler jeg denne tråden sporer veldig av. For det første er denne tråden om rase, ikke helio-/geosentrisme og store båter med 2 millioner dyr i, for det andre er det å diskutere med religiøse stort sett like produktivt som å stange hodet gjentatte ganger i en murvegg..
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg da? Jeg er nordmann, men også lav. Jeg kan ikke si at jeg har spist noe mindre eller annerledes enn andre av mine venner som er oppe i 1,85, mens jeg bare er rundt 1,70.

Så du sier altså at hvis jeg hadde spist litt annerledes så kunne jeg blitt rundt 10cm høyere? Høres veldig rart ut i mine øre...
Vis hele sitatet...
Husk: Arv og miljø. Kostholdet spiller en stor rolle for veksten, men samtidig har vi et biologisk tak i genene våre som begrenser mengden av veksthormon osv. Kort sagt: Skyld på foreldrene dine! :P
Si meg, hvordan kan du se at en er Nordmann, kontra en Svenske eller Danske eller Islending for den saks skyld. Tåpelig utsagn.
Til opplysning: Vi stammer IKKE fra apene. Ja, vi er i slekt, men det er ikke sånn at mennesker har utviklet seg i fra apen.
Nei, menneskene ble jo skapt av gud. Å gud skapte jo apene også. Så selvfølgelig er vi i slekt
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
Til opplysning: Vi stammer IKKE fra apene. Ja, vi er i slekt, men det er ikke sånn at mennesker har utviklet seg i fra apen.
Vis hele sitatet...
Delvis riktig, delvis feil. Vi stammer ikke fra apene, fordi vi er aper (og muligens apekatter hvis du vil ha en koherent definisjon av apekatt, men det er en litt anna diskusjon.).

Vi stammer ikke fra noen andre, moderne aper, men vi har felles forfedre med orangutanger, gorillaer, bonoboer, simpansjer osv. Disse forfedrene var nok også aper.

Sitat av Searchfilter Vis innlegg
Trodde ikke rasebegrepet eksisterte lenger? Altså at det ikke brukes i vitenskapelige sammenhenger lenger.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvilke vitenskaper. Naturvitenskapelig brukes det ikke. Begrepet gir ikke mening. For eksempel er den genetiske diversiteten blant mennesker i Afrika større enn resten av verden til sammen.

Samfunnsfaglig brukes det jo, på linje med andre sosiale konstruksjoner.
Evolution my friend. Hudfarge, øyner, høyde osv. er alt med tellende i evolusjonen for best fit til miljøet rundt.
Grunnen til at asiatere har asiatiske øyne er ikke bevist, men de tror det har vært utvikling gjennom refleksjoner i miljøet fra solen, som gjorde at øynene måtte ta inn mindre sol.
Vi kan se dette igjen i nord norge, der faktisk en del har tegn til øyne som ligner.
I tillegg så er de forskjellige rasene stammet utifra utvikling av aper fra forskjellige perioder.
Caucasians, Africans og Mongoloids er noen av de få utviklingene i forskjellige tidssoner, hvorav Mongoloids er eldst og Africans er nyest. Dette er da selvsagt kun teori som baserer seg rundt på Darwins teorier.
Adam og Eva eksisterte ikke, vertfall ikke det konseptet vi skal ha det til.
Når de er sagt så er rase blitt utviklet fra hvor vi befinner oss i verden.
Mørkhudede i Afrika, lyshudede i Norden osv.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Bra innlegg Drachir, men da lurer jeg på et par ting:



Skjer da dette med afrikanere (les: negroide) i Norge?



Litt off topic, men hvordan har egentlig lys hud bedre mottak for solstråler? Det er jo mørke ting som trekker til seg mest solvarme. Svarte t-skjorter f.eks. er jo et helvete å ha på seg om sommeren.
Vis hele sitatet...
Det er ikke varmen som gjør deg brun, det er strålingen.

Hvit hud har ikke like mye Melanin(http://no.wikipedia.org/wiki/Melanin), som har som oppgave å blokkere en del av strålingen fra sola.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...
Vis hele sitatet...
Har du bevis? Jeg vet at kanskje ikke du tror det, men det har seg slik at ingen faktisk vet.

Er en grunn til at det kalles fortsatt kalles The "theory" of evolution.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Har du bevis? Jeg vet at kanskje ikke du tror det, men det har seg slik at ingen faktisk vet.

Er en grunn til at det kalles fortsatt kalles The "theory" of evolution.
Vis hele sitatet...
Det er også en grunn til at "young earth creationists" aldri vil bli tatt seriøst i en god diskusjon - nettopp fordi de ikke har forstått hva begrepet teori betyr i sammenhengen "evolusjonsteori".

Det betyr ikke at det mangler bevis, men at det er et rasjonelt utledet argument - kontra en lov som er basert på observasjoner. Evolusjonsteorien kan aldri bli evolusjonsloven. Evolusjonsteorien er sammenbygningen som forklarer hvordan de forskjellige fakta man observerer henger sammen - og alt dette tåler dagens lys og har støtte i evidens.

Det kalles fortsatt Newtons teori om hvorfor vi har gravitasjon - og man kan ikke bevise hvorfor objekter har tiltrekningskraft, men vi har observert at det er en tiltrekningskraft (lovene om gravitasjon og legemer) og så har vi en teori som er etterprøvbar og støtter alle våre eksperimenter og observasjoner som gir en forklaring på hvordan dette henger sammen. Det er fortsatt en teori og vil for all evighet fremtid være - en teori.
Sist endret av MrBlaine; 26. juli 2013 kl. 12:40.
dere tar bare for dere forskjellig hudfarge. Det er MYE annet enn bare hudfarge som er forskjellig i rasene. Høyde, kroppsbygging, pubertet osv osv. Noen folkeslag blir ofte mye mindre enn andre for eks kinesere. Irakere/pakistanere (vet ikke hva den felles folkegruppa der heter) osv kommer ofte i puberteten tidligere enn andre og får som regel mye mer hår.
Bare noe jeg kommer på i farten, men er mye mer enn det jeg nevnte. Noen som kan svare på dette?
Sitat av jassågitt Vis innlegg
kilde: GOOGLE
Vis hele sitatet...
Google er ikke en kilde
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
I tillegg så er de forskjellige rasene stammet utifra utvikling av aper fra forskjellige perioder.
Caucasians, Africans og Mongoloids er noen av de få utviklingene i forskjellige tidssoner, hvorav Mongoloids er eldst og Africans er nyest. Dette er da selvsagt kun teori som baserer seg rundt på Darwins teorier.
Vis hele sitatet...
Kilde takk. Meg bekjent er alle mennesker avkom frå samme slektslinje, og ingen moderne mennesker er nærare eller fjernare fra forfedrene. Homo Sapiens Sapiens er ei slektslinje, og ikkje fleire slik du prøver å påstå. Viare har du ikkje begrep om begrepet teori - det er det sterkaste bolverket vi har, og evolusjon er ikkjeSPAMkun ein teori...
Sitat av cold Z Vis innlegg
dere tar bare for dere forskjellig hudfarge. Det er MYE annet enn bare hudfarge som er forskjellig i rasene. Høyde, kroppsbygging, pubertet osv osv. Noen folkeslag blir ofte mye mindre enn andre for eks kinesere. Irakere/pakistanere (vet ikke hva den felles folkegruppa der heter) osv kommer ofte i puberteten tidligere enn andre og får som regel mye mer hår.
Bare noe jeg kommer på i farten, men er mye mer enn det jeg nevnte. Noen som kan svare på dette?
Vis hele sitatet...
Subpopulasjoner har forskjellig genmateriale og forskjellig fysisk miljø. Dette samspiller for å lage forskjeller i genyttrykk.

Grunnen til at hudfarge er så høyt oppe her er at de klassiske raseteoriene i hovedsak spiller på hudfarge. Og ignorerer den enorme genetiske diversititen i Afrika. Utenfor klassisk raseteori gir ikke begrepet rase noen god mening (ikke at det gir så god mening i klassisk raseteori heller, men snakker du om rase støtter du deg automatisk på det godset).
Mennesker er ikke hunder, med planlagt avl og definerte rasekriterier. Og hvis man prøver å sette opp sånn vil de fort ikke gi mening med mindre man begrenser veldig hva man ser på (f.eks hudfarge).

For å si det kort og godt: Menneskeraser er noe som oppstår i hodet på rasister. Er du ikke rasist bør du unngå å bruke begrepet med mindre du snakker om rasisme.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
For å si det kort og godt: Menneskeraser er noe som oppstår i hodet på rasister.
Vis hele sitatet...
Men det er også en kjensgjerning at folk fra forskjellige deler av verden ser forskjellige ut. Legitime spørsmål om dette innebærer ikke nødvendigvis at de forskjellige genuttrykkene settes i et tenkt hierarki, som i klassisk gammeldags raselære.

Jeg har sett nordmenn kalle afrikanere rasister fordi de diskuterer hvem av dem som er mørkest og lysest. Da kan man likesågodt være ærlig, si det man tenker ("Vår kultur er den eneste riktige") og drite seg ut.

Man skal selvsagt ikke dømme folk ut fra hudfarge. Det har de fleste oppegående folk fått med seg. Men vi bør heller ikke behandle ikke-hvite hudfarger som en tabubelagt sykdom som aldri skal snakkes om. Det er også nedverdigende.
Siden vi har dem som klager på kilder så hentet jeg pensumboka fra arkeologi The Complete World Of Human Evolution av Chris Stringer og Peter Andrews.

Siden jeg ikke gidder å omskrive de ~200 sidene som beskriver dette, skriver jeg heller av en enkel tabell fra s. 131.

The course of human evolution over the past 6 million years.



Tallene på siden er millioner år siden.

Ser man på tabellen er det helt klart at vi eller slektningene våre utvandret fra Afrika for lenge siden. (og ja, den flotte tabellen er et resultat av paint!)

Kan også ta med de to teoriene som beskriver det som mange spør om. Hvordan de forskjellige trekkene utviklet seg. Blir direkte sitater fra boka her.

The Multiregional Model

Supporters of one extreme view, the Multiregional Model(now very much a minority view), belive that Homo erectus gave rise to Homo Sapiens across its whole range, which about 1 milion years ago, included Africa, China. Indonesia and, perhaps Europe. According to this view, when Homo erectus dispersed around the old world over a milion years ago it gradually began to develp both the modern features and the regional differences that lie at the root of of modern "racial" variation. Particular features in a given region developed early on, and persists in the local descendant populations today.

The out of africa model

The opposing view is that Homo sapiens had a restricted origin in time and space. Modern proponents of this idea such as Gunter Brauer and Chris Stringer, focus on Africa as the most inportant region. Some argue that the later stages of human evolution, like the earlier ones, where characterized by evolutionary splits, and the coexistence of separate species. They recognize an intermediate species between Homo erectus and Homo sapiens, called Homo heidelbergensis. On this view, by about 600,000 years ago some erectus populations in Africa and Europe had changed sufficiently in skull form to be rcognized as a new species, Homo heidelbergensis, named after a 500,000 years old jawbone found at mauer, near heidelberg, in germany. Members of this species had a less projecting face and, more prominent nose, and a more expanded braincase than erectus fossils. Homo heidelbergensis is known from Africa, Europe and possibly China, between about 600,000 and 300,000 years ago. From the "out of Africa" viewpoint, after about 400,00 years, heidelbergensis apparantly gave rise to two decandant species, Homo sapiens and Homo Neanderthalensis, the former evolving in Africa and the latter in Europe and Western Asia. About 100.000 years ago, the african stock of early modern humans started to spread from the continent into adjoining regions and eventually reached Australia, Europe and the Americas(probably by 50,000, 45 000, and 15,000 years ago respectively). Regional (racial) variation only developed during and after the dispersal, so that there was no continiuety of regional features between Homo erectus and present inhabitants in the same regions.

Huff, dette ble mye mer avskrift en først planlagt. Så de er begge noe kortet ned. Men de gir et bilde av hvordan man idag mener vi har utviklet oss forskjellig. Desidert størst støtte har den andre teorien. Det er også noen som mener at sannheten ligger en plass imellom disse teoriene. Men ideen var å skrive av boken siden jeg anså muligheten for at noen i denne tråden tilfeldigvis hadde boken hjemme som liten. Så å faktisk sjekke den kilden blir vanskelig.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Har du bevis? Jeg vet at kanskje ikke du tror det, men det har seg slik at ingen faktisk vet.

Er en grunn til at det kalles fortsatt kalles The "theory" of evolution.
Vis hele sitatet...
En vitenskaplig teori er en idé som er støttet under overvelmende bevis. Før det kalles det en hypotese. Minner om at det faktum at det er mikroorganismer (bakterier) som gjør oss syke kalles Germ theory. Og gjett om folk ikke trodde det var bs når det ble først foreslått.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde takk. Meg bekjent er alle mennesker avkom frå samme slektslinje, og ingen moderne mennesker er nærare eller fjernare fra forfedrene. Homo Sapiens Sapiens er ei slektslinje, og ikkje fleire slik du prøver å påstå.
Vis hele sitatet...
Some 200,000 years ago, our ancestors evolved in East Africa. They spread throughout the rest of the continent and then moved out into Asia and Europe. As they journeyed along coastlines and over mountains, they encountered Neanderthals and other human relatives. And at least once in a while, they had sex.
http://discovermagazine.com/2013/mar...s#.UfJzeGQpYXI
Så jo, asiatere og hvite er fjernere fra homo sapiens i Afrika for 200.000 år siden enn Afrikanere i dag.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Men det er også en kjensgjerning at folk fra forskjellige deler av verden ser forskjellige ut. Legitime spørsmål om dette innebærer ikke nødvendigvis at de forskjellige genuttrykkene settes i et tenkt hierarki, som i klassisk gammeldags raselære.

Jeg har sett nordmenn kalle afrikanere rasister fordi de diskuterer hvem av dem som er mørkest og lysest. Da kan man likesågodt være ærlig, si det man tenker ("Vår kultur er den eneste riktige") og drite seg ut.

Man skal selvsagt ikke dømme folk ut fra hudfarge. Det har de fleste oppegående folk fått med seg. Men vi bør heller ikke behandle ikke-hvite hudfarger som en tabubelagt sykdom som aldri skal snakkes om. Det er også nedverdigende.
Vis hele sitatet...
Det er for all del legitimt å snakke om genetisk diversitet og følger av dette. Og ulike populasjoner har ulike genetiske tendenser. Bildet er imidlertid litt mer komplisert enn det uttrykk som "rase" og "folk" fort gir. Og skillene som er av interesse følger i liten grad hudfarge. Særlig siden overgangene i Eurasia er veldig graderte, og skillene i Afrika (som stort sett blir forenkla til "svart" er både graderte og enorme).

Én ting som også er greit å ha i bakhodet er at den genetiske diversiteten i nabostammer av sjimpanser er større enn blant mennesker over forskjellige kontinent.
True phreak.
Sitat av Angelina Vis innlegg
For øvrig, derfor synes jeg det er patetisk at enkelte skal misbruke dette naturbetingede fenomenet med rasepåstander, hvorpå den "hvite rase" settes høyest i hierarkiet. Når det kommer til IQ, er denne jevnt fordelt over hele verdensbefolkningen, uavhengig av fargen mennesker måtte ha. Det kan finnes dumme som smarte blant den europeiske befolkningen likesom den afrikanske.

De primitive samfunn som ikke har samme tilgang på skole og utdanning som vi har, får jo logisk nok ikke tak i så mye informasjon som vi gjør. Hvilket fint forklarer enkelte intelligensforskjeller, da man selvsagt ikke kan forvente at et menneske i et utviklingsland skal være like belest og opplært som det en fra et industriland har klart å bli. Det er synd noen har misbrukt alt dette i en slik fatal retning, bare for å stille nordmannen i et overlegent lys. Slik mange oppfører seg her til lands, skulle ingenting tilsi at vi var fortjent en slik plass på rangstigen.
Vis hele sitatet...
Altså, nå tirrer jeg sikkert på meg en del mennesker her, for dette er ekstremt politisk ukorrekt (DISCLAIMER: Dette er kun spekulasjon, og ikke noe som påvirker mitt menneskesyn), men for meg er det logisk at det finnes genetisk incitement for slektslinjer som har utviklet seg i tøffere klima å utvikle seg i en retning som resulterer i høyere intelligens.

De basale forutsetningene som ligger til grunn for at en organisme skal overleve er næring, væske og stabil kroppstemperatur. I varmere strøk er klimaet mer stabilt, og næring er tilgjengelig året rundt. Samme med vann (med unntak av tørkeperioder, derav nomadelivsstilen som har oppstått i visse deler av verden). Stabil kroppstemperatur er heller ei noe problem.

I områder av verden med hardere klima er man derimot langt mer avhengig av kunnskap om årstidene, verktøy, klær, konservering av mat over lengre perioder osv. for å i det hele tatt være i stand til å overleve lenge nok til å videreføre genene sine. Naturen er en nådeløs og grusom elskerinne, og har her oppe i nord vært langt hardere mot slekter/individer som ikke har vært oppfinnsomme nok til å løse problemer som har oppstått. For å si det enkelt og greit: I kalde klima er intelligens en større evolusjonær fordel enn i varme klima.

Hvorvidt dette er reelt, eller hvor stort utslag det eventuelt har hatt er jeg ikke kvalifisert til å si noe om.
Sist endret av Orph; 26. juli 2013 kl. 17:29.
Sitat av Orph Vis innlegg
Altså, nå tirrer jeg sikkert på meg en del mennesker her, for dette er ekstremt politisk ukorrekt (DISCLAIMER: Dette er kun spekulasjon, og ikke noe som påvirker mitt menneskesyn), men for meg er det logisk at det finnes genetisk incitement for slektslinjer som har utviklet seg i tøffere klima å utvikle seg i en retning som resulterer i høyere intelligens.

De basale forutsetningene som ligger til grunn for at en organisme skal overleve er næring, væske og stabil kroppstemperatur. I varmere strøk er klimaet mer stabilt, og næring er tilgjengelig året rundt. Samme med vann (med unntak av tørkeperioder, derav nomadelivsstilen som har oppstått i visse deler av verden). Stabil kroppstemperatur er heller ei noe problem.

I områder av verden med hardere klima er man derimot langt mer avhengig av kunnskap om årstidene, verktøy, klær, konservering av mat over lengre perioder osv. for å i det hele tatt være i stand til å overleve lenge nok til å videreføre genene sine. Naturen er en nådeløs og grusom elskerinne, og har her oppe i nord vært langt hardere mot slekter/individer som ikke har vært oppfinnsomme nok til å løse problemer som har oppstått. For å si det enkelt og greit: I kalde klima er intelligens en større evolusjonær fordel enn i varme klima.

Hvorvidt dette er reelt, eller hvor stort utslag det eventuelt har hatt er jeg ikke kvalifisert til å si noe om.
Vis hele sitatet...
Du starter med en forutsetning som er ganske omstridt. IQ-tester gir riktignok høyere resultat i vesten enn i Afrika, men det er all mulig grunn til å tro at det er andre ting enn genetikk som ligger bak dette.

Og forholdene du nevner kan like godt være forhold som har virket som et evolusjonært press mot intelligens og ikke for. Hjerner er kostbare organ. Det er satt fram hypoteser om at neanderthal-menneskene døde ut nettopp på grunn av for stor hjernekapasitet (og for store muskler) og energibehovet som kom fra dette.

For ikke å snakke om at du har ganske lignende press i mange klima. Ta for eksempel San-folket som lever i Kalahari.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvorvidt dette er reelt, eller hvor stort utslag det eventuelt har hatt er jeg ikke kvalifisert til å si noe om.
Vis hele sitatet...
Tid er relevant her, når skulle det i såfall skjedd? Med tanke på at oldtidens store riker, bygginger og oppfinnelser så og si utelukkende kommer fra langt sørligere strøk enn oss så har det vel neppe vært spesielt god tid for evolusjonen å jobbe for at vi her nord skulle rekke å utvikle noe superintelligens mellom feks. middelalderen og nå?
Folk flyttet nordover når de fikk teknologi til å overleve klimaet, så hvis intelligens skulle ha noe å si her så måtte vel den først utvikles av folk som alt har en trygg plass å bo og ellers gode vilkår til å drive med andre ting enn å overleve fra dag til dag.
Jo mindre tid du bruker på å dekke basisbehov, jo mer tid får du vel til å tenke på andre ting?
Sist endret av Mith; 26. juli 2013 kl. 17:56.
Redpilled alfahann
Sitat av Mith Vis innlegg
Tid er relevant her, når skulle det i såfall skjedd? Med tanke på at oldtidens store riker, bygginger og oppfinnelser så og si utelukkende kommer fra langt sørligere strøk enn oss så har det vel neppe vært spesielt god tid for evolusjonen å jobbe for at vi her nord skulle rekke å utvikle noe superintelligens mellom feks. middelalderen og nå?
Folk flyttet nordover når de fikk teknologi til å overleve klimaet, så hvis intelligens skulle ha noe å si her så måtte vel den først utvikles av folk som alt har en trygg plass å bo og ellers gode vilkår til å drive med andre ting enn å overleve fra dag til dag.
Jo mindre tid du bruker på å dekke basisbehov, jo mer tid får du vel til å tenke på andre ting?
Vis hele sitatet...
Neandertalere?http://news.discovery.com/human/gene...hal-110718.htm
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bennnern Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva har det der med saken å gjøre?
Redpilled alfahann
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva har det der med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...

Du argumenterte for at kaldt klima ikke har hatt noen betydning for utvikling av intelligens, fordi alle de store rikene i oldtiden lå i sørlige deler av verden. Artikelen jeg linket til viste at alle menneskene som skapte oltidsrikene har neandertalergener, som trolig har mutert i kaldere strøk.Afrikanere ,som ikke har neandertalergener, har heller ikke bygget sivilisasjoner som er på langt nær like avanserte.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Synes bare for en stund siden så var ikke dette med evolusjonsteorien helt 100% bevist. Men hvis dette er bevist, så er jo nesten hele det gamle testamentet oppspinn da. Noe som nok en gang motbeviser gud og mye av det kristendommen står for
Vis hele sitatet...
Nei. Det kommer den aldri til å bli, heller. Nevn én ting som er 100 % bevist. Jeg klarer ikke. Det nærmeste jeg kommer er "Cogito ergo sum".

Sitat av Bearass Vis innlegg
Teoretisk mulig... Men ingenting tyder på det. Undersøker man menneskers gener så kan man spore alle tilbake til Afrika. Kineserne hadde lenge en egen teori om at kineserne oppstod uavhengig av andre mennesker.. Altså at kineserne ikke stammer fra Afrika - men utviklet seg gjennom aper i Kina. Dette er sener blitt tilbakevist når man undersøker genmaterialet - og ser at genene til dem i Kina også stammer tilbake fra en felles stamfar i Afrika. Alt tyder altså på at alle mennesker har en felles stamfar i Afrika.
Vis hele sitatet...
Vil utdype dette litt ved å legge ved denne linken. Når man kartlegger variasjon i genmaterialet for hele nabolaget, kan man se hvor lenge dere har vært borte fra stamstedet. Dette fordi det gjennom historien har vært mer innavl i de gruppene som dro. Om 4000 mennesker drar på en ferd inn i det ukjente, så vil mange dø. Liten populasjon fører til innavl og dermed mindre variasjon.

Vi har ikke felles stamfar. Vi har felles stampopulasjon.

Sitat av Laivindil Vis innlegg
Kan ikke folk bare begynne å forstå at wikipedia IKKE under noe omstendigheter er en brukbar kilde? Hva med å henvise til tekster som i alle fall blir godkjent innenfor akademia?
Vis hele sitatet...
Hvis du er misfornøyd med Wikipedia som kilde, kan du jo ta en titt på primærkildene på bunnen av siden.

Sitat av Gamgee Vis innlegg
Skjer da dette med afrikanere (les: negroide) i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja.

Én ting jeg synes er fryktelig interessant (men som jeg tydeligvis ikke er interessert nok i til å ha giddet å lese mye om) er dagens evolusjon i vestlige land. Hvilken vei går vi i Norge? Og hvorfor?
Svarte afrikanere er jo gjennspeilet i genene til nesten alle store sivilisasjoner fra egypt til india er det store grupper svarte mennesker. De klarte også og komme seg til australia lenge før hvite mennesker.

Tilogmed thor heyerdal støttet teorien om at mennesker aldri ble hindret av havet men at havet var en mulighet for og spre kultur. Noe som kan tyde på at det er en del sannhet i bibelske historier som storflommen som er både beskrevet i bibelen , vediske dikt og andre verker.
Det er feks funnet store elveløp dannet rundt 7000-9000 år pga store mengder vann fra smeltende isbreer , disse elvene ble funnet via beskrivelser fra de vediske tekstene.

Datoen for når avanserte sivilasjoner startet og utvikle seg og det er mye som tyder på at mennesker allerede før sist istid hadde kolonsert og spredd seg utover store deler av kloden muligens i sammarbeid med andre arter menneskeape (mener det er funnet 5 forskjellige menneskeaper som alle var kapable til og lage verktøy)
, men at feks slutten av sist istid brøt kommunikasjonen og kollapset flere store sivilasjoner.

Mine cent
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av bennnern Vis innlegg
Du argumenterte for at kaldt klima ikke har hatt noen betydning for utvikling av intelligens, fordi alle de store rikene i oldtiden lå i sørlige deler av verden. Artikelen jeg linket til viste at alle menneskene som skapte oltidsrikene har neandertalergener, som trolig har mutert i kaldere strøk.Afrikanere ,som ikke har neandertalergener, har heller ikke bygget sivilisasjoner som er på langt nær like avanserte.
Vis hele sitatet...
Mhhhm, stemmer ikke helt nei, der må jeg arrestere deg litt.

Du har (husk blant annet er disse, og mange andre er ikke nevnt vel og merke);
- Kongedømmet Kush, - Kartago, - oldtidens Egypt, - oldtidens Nubia, - Aksum-riket, - Songhai-riket, - Mali-riket (Timbuktu)
- Almoravid-dynastiet, - Almohad-kalifatet

(...) Sånn at afrikanerne og Afrika generelt har hatt riker, kongedømmer og imperier som har vært rimelig imponerende. Kanskje ikke har de alltid vært de fremste innen teknologi, men jaggu meg innen kulturell utvikling og kultur. Helt til den hvite mann kom på 1800-tallet og ødela alt.
Så Afrika har sin "andel" av historie og historisk materiale, en annen ting er at vi, den hvite mann, ikke alltid vil innrømme det.

Dét at den hvite mann er overlegen sitter langt, langt inne ennå hos hvite europeere, hvite nord -og søramerikanere, og samt også hos folkeslag med lysere hud i Midtøsten (som anser seg som bedre og overlegne andre).
Sist endret av aeon_illuminate; 26. juli 2013 kl. 23:46.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Svarte afrikanere er jo gjennspeilet i genene til nesten alle store sivilisasjoner fra egypt til india er det store grupper svarte mennesker. De klarte også og komme seg til australia lenge før hvite mennesker.
Vis hele sitatet...
All den tid absolutt alle mennesker kommer fra Afrika er 'svarte afrikanere' gjenspeilet i genene våre ja. Det som derimot er interessant er at det er en kun en gruppering mennesker som utvandret og spredte seg utover hele verden. Hudfarge og alt annet kom sakte men sikkert seinere. Det har faktisk den morsomme konsekvensen av at det er mye, mye større genetisk variasjon innad i Afrika enn det er i resten av verden (du har selv etter all sannsynlighet mye større genetiske likheter med en tilfeldig kineser enn to afrikanere fra forskjellige stammer har). (kilde her)

Det legger man faktisk ganske tydelig merke til når man er der også; det er særdeles mye enklere å se forskjell på Nuer/Dinka, Bari og Murle utifra ansikts/kroppsform i Sør-Sudan enn det er å se forskjell på folk fra diverse europeiske land.


Sitat av bennnern Vis innlegg
Du argumenterte for at kaldt klima ikke har hatt noen betydning for utvikling av intelligens, fordi alle de store rikene i oldtiden lå i sørlige deler av verden. Artikelen jeg linket til viste at alle menneskene som skapte oltidsrikene har neandertalergener, som trolig har mutert i kaldere strøk.Afrikanere ,som ikke har neandertalergener, har heller ikke bygget sivilisasjoner som er på langt nær like avanserte.
Vis hele sitatet...
Min helt egne personlige synsing (basert mye erfaring fra store deler av Afrika) er at det overhodet ikke er signifikant forskjell i intelligens/potensial; men at det er påtalige merkbare forskjeller i lynne. Jeg mistenker at i land som Norge har de mest impulse og hissige menneskene hatt en viss tendens til å sulte ihjel iløpet av vanskelige vintre, så vi er i snitt blitt mer avmålte og flinkere til å sette følelser til side. Det er helt konsekvent at absolutt alle Afrikanere jeg har møtt, selv de særdeles intelligente jeg har høy respekt for, lever i øyeblikket og i følelsene sine der og da på en måte som en skandinav absolutt aldri ville gjort.

Jeg la også merke til som lærer at på adoptivbarn på skolen merker man ofte trekk fra land og kulturer de ikke vet noe om (Koreanere er ofte litt tilbaketrukne og lite selvhevdene, folk fra Jamaica ofte sosiale og utadvendte, indere har mye energi etc). Jeg har alltid tolket det som et rimelig sterkt indisium på at vi sterkt undervurderer hvor store genetiske forskjeller det er på lynne mellom folk og folkegrupper. Opplevde heller aldri der merkbare forskjeller i intelligens, selv om man åpenbart ikke kan utelukke det (fordi gode komparative intelligens-studier mellom land har bare ikke blitt gjort).
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Hvorfor er ikke ekimoer lyse i huden? De ser mer asiatiske ut. Hvis de har emigrert fra Asia, hvorfor har ikke de blitt lyse i huden som europeere når de har kaldere klima? (uten at jeg vet verken hvor de har emigrert fra eller hvor lenge de har bodd der de endte opp)
Vis hele sitatet...
Mye tyder på, at seleksjonstrykket går mot E-vitamin. Inuitter trenger ikke mye D-vitamin fra kosten, da de får så mye igjennom sitt tradisjonelle kosthold, der nesten alt av maten kommer fra havet.

http://www.nrk.no/programmer/radio/p...miet/1.4282986



Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
En interessant artikkel angående dette, finnes her. DNA-analyse viser at menneskene som migrerte fra Afrika formerte seg med Neanderthalere som befant seg rundt Midt-Østen, og at alle mennesker utenom etniske afrikanere har "Neandertal-blod" i seg. Artig smack-in-the-face for alle "ren-blodslige" ariske rasister, ettersom Neandertalere ikke er kjent for å være de glupeste!
(Ikke misforstå - er ikke ment som noe bevis på at enkelte folkegrupper er "bedre" enn andre. Er kun enkelte minimale DNA-sekvens som er like, såvidt jeg har forstått - ubetydelige smårester.)



Eskimoer/Inuitter, og alle etniske Nord- og Søramerikanere ("Indianere") vandret trolig inn til amerika gjennom nord-østlige asia og over til Alaska, og nedover sør igjen. Derfor har alle disse asiatiske trekk, som de karakteristiske, smalere øynene og flere mørke pigmenter i huden. Dette skjedde for rimelig kort tid siden (sett fra et evolusjonært perspektiv), og derfor har ikke disse trekkene "evolusjonert" seg tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er nå funnet ut, at neandertalerne sannsynligvis hadde større hjerne enn oss. Så dette er vel noe folk flest tar feil i, mener jeg. Men man finner ikke noe avanserte våpen eller redskap etter dem. Grunnen til dett kan være nevene, eller noe i hjernen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal



Sitat av bennnern Vis innlegg
Du argumenterte for at kaldt klima ikke har hatt noen betydning for utvikling av intelligens, fordi alle de store rikene i oldtiden lå i sørlige deler av verden. Artikelen jeg linket til viste at alle menneskene som skapte oltidsrikene har neandertalergener, som trolig har mutert i kaldere strøk.Afrikanere ,som ikke har neandertalergener, har heller ikke bygget sivilisasjoner som er på langt nær like avanserte.
Vis hele sitatet...
Som Aeon Illuminati sa, du tar feil ang. sivilisasjoner.

Men det stemmer kanskje, at IQ på steder i Afrika og andre tropiske land er lavere enn i tempererte soner. Men i så tilfelle mener jeg, at det ikke er noe genetisk, men miljøet. Her vil jeg påpeke 3 faktorer som påvirker IQ i negativ retning.

1) I den 3'dje verdenen er det mye hungersnød og dårlig kost. Det er forskning som tyder på, at hvis mor og barn forblir dårlig ernært i 1000 dager, fra sædcellen smelter sammen med egget og ut, forbli barnet underutviklet i hjernen. Eller på godt norsk dum. Og dette er noe som kalles "stunting".
http://en.wikipedia.org/wiki/Stunted_growth og http://radio.nrk.no/serie/ekko-hoved...213/25-04-2013

2) Studier tyder også på at malaria i en pasient, med en hjerne under utvikling, ødelegger permanent læringevne eller IQ. Læreevnen synker litt for hver malariafeberkule barnet har.
Kilde: Hør på de 3 episodene om malaria i "This week in parasitism", der Dickinson Despommier

3) Studier viser også, at tarmrundormen "hookworm" Ancylostoma duodenale, også senker læringsevnen, hvis en er infisert i barndommen.
http://www.microbeworld.org/podcasts...ip-22-hookworm Det er Dickinson Despommier som snakker her også.


Og når en tenker over hvilke odds de har mot seg, er jeg positivt imponert over hva mange får til. Og malaria kryr det av nesten over alt i tropene, bortsett fra Australia. Og "hookworm"en kryr det av i noen deler av Afrika. Så jeg syns heller, at vi skal prøve å hjelpe til med å fjerne/hindre disse 3 faktorene m.fl. Og ofte skal det veldig lite til, for å gjøre så enormt mye!

Og om det ikke er ille nok, dør det antageligvis 3 millioner mennesker av malaria hvert år.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Det du sier med at alle kan spores tilbake til afrika er ikke helt sant, noen kan men alle stammet ikke fra afrika
Vis hele sitatet...
Jo, alle stammer fra Afrika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Recent_..._modern_humans
Når vi knapt klarer og spore menneskeheten 10-12 tusen år tilbake i tid vil jeg si at det er feil og si at vi alle sammn er fra afrika, Selv om det var massevandringer fra afrika er det fortsatt rundt 28000 år eller mer igjen av menneskets historie.

ettersom gener er sporet som er fulgt blir det da mulig at de afrikanske utvandrerne kom fra europa da det før sist istid var tropiske klima helt opp til frankrike.

Det er utifra det mulig og gjette på at mennesker hadde langt større genetisk variasjon spredte seg over hele kloden for så få en mindre gen variasjon pga cross breeding og økt antall av menneskearten, noe som kan forklare rimelig isolerte nomadekulturer som ofte har særegne genetiske trekk, mens mennesker som lever i storsamnfunn har en mindre genetisk variasjon. mindre grupper menneskerfår større genetisk variasjon mye pga at innavl fremprovoserer genetiske mutasjoner

Dete gjør det også mulig at mennesker før hadde så særegne trekk at vi kunne sett på de som separate raser og at mennesker har blitt isolert mer enn en gang og at evolusjonen og spredningen av mennesker har skjedd i en blanding av isolasjon og expansjon over flere titalls om ikke hundretalls tusen år og at menneskets evolusjon tvilsomt kan spores gjennom en linje men heller gjennom ett nett uten start eller stopp.
Sist endret av Anders89; 27. juli 2013 kl. 21:18.
True phreak.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Du starter med en forutsetning som er ganske omstridt. IQ-tester gir riktignok høyere resultat i vesten enn i Afrika, men det er all mulig grunn til å tro at det er andre ting enn genetikk som ligger bak dette.
Vis hele sitatet...
Hvilken forutsetning skulle det være? At vi trenger mat, vann og stabil kroppstemperatur? Eller at intelligens gir en fordel i hardere klima sett fra et seleksjonssynspunkt?

At alle er like er den politisk korrekte meningen. Jeg kom med et forslag til hvorfor det kan vare annerledes. Jeg har forøvrig ikke nevnt IQ.

Og forholdene du nevner kan like godt være forhold som har virket som et evolusjonært press mot intelligens og ikke for. Hjerner er kostbare organ. Det er satt fram hypoteser om at neanderthal-menneskene døde ut nettopp på grunn av for stor hjernekapasitet (og for store muskler) og energibehovet som kom fra dette.
Vis hele sitatet...
Dersom det på permanent basis er snakk om lite næringstilgang, - ja, da kan jeg være enig. Men her er det snakk om sesongvariasjoner, som kan bøtes på v.h.a. oppfinnsomhet.

For ikke å snakke om at du har ganske lignende press i mange klima. Ta for eksempel San-folket som lever i Kalahari.
Vis hele sitatet...
Nå var argumentet mitt basert på seleksjonsfortrinn intelligens gir i kaldt vs. varmt klima, hvorpå jeg brukte nordlige landområder som eksempel. Jeg ekskluderte på ingen måte San-folket som lever i Kalahari.

Sitat av Mith Vis innlegg
Tid er relevant her, når skulle det i såfall skjedd?
Vis hele sitatet...
For å ta Norge som et eksempel: Kontinuerlig mellom da de første bosetningene ble etablert i Norge og ~1300-1400 tallet (her gjetter jeg vilt, men jeg vil tippe seleksjonstrykket ble betraktelig redusert etter at handel mellom isolerte samfunn ble ordentlig etablert)?

Med tanke på at oldtidens store riker, bygginger og oppfinnelser så og si utelukkende kommer fra langt sørligere strøk enn oss så har det vel neppe vært spesielt god tid for evolusjonen å jobbe for at vi her nord skulle rekke å utvikle noe superintelligens mellom feks. middelalderen og nå?
Vis hele sitatet...
Vel, la oss fortsette med Norge som et eksempel. De eldste sporene etter menneskelig bosetning antyder at mennesket vandret hit for rundt 10 000 år siden. Jeg har aldri nevnt noe om superintelligens, og det er jo heller ingen bombe at evolusjon tar tid, men 10 000 år er rimelig lenge. Det er 400 generasjoner, mer enn nok til å utgjøre en forskjell dersom det faktisk er slik at intelligens gir en selektiv fordel i kaldere klima.


Folk flyttet nordover når de fikk teknologi til å overleve klimaet, så hvis intelligens skulle ha noe å si her så måtte vel den først utvikles av folk som alt har en trygg plass å bo og ellers gode vilkår til å drive med andre ting enn å overleve fra dag til dag.
Jo mindre tid du bruker på å dekke basisbehov, jo mer tid får du vel til å tenke på andre ting?
Vis hele sitatet...
Du har et poeng, men det er ikke noe som motsier eller reduserer verdien til utgangsargumentet mitt, for mekanismene er ikke gjensidig utelukkende. At tilpasningsdyktighet belønnes, og mangel av tilpasningsdyktighet straffes i hardere klima (hos menneskearten er individuell tilpasningsdyktighet i stor grad bestemt av intelligens), og at økt tilpasningsdyktighet derfor gir en seleksjonsfordel er da vel ikke et utrolig provoserende argument, er det vel?

Vil også legge til at den siste glaciale perioden (som tok slutt for ca. 12500 år siden) vanskeliggjorde etablering av større samfunn langt i nord og langt i sør, og vil i det minste ha utslettet det meste av spor som måtte ligge igjen etter eventuelle storsamfunn som måtte ha blitt etablert i de rammede områdene. Sånn sett er det ikke så rart at vi ikke finner spor etter bosetninger eldre enn ~10000 år siden her i Norge, for eksempel.

Ei heller er det spesielt merkelig at etablering av strukturerte samfunn tok lengre tid i nord, og dermed også utvikling av skriftspråk, lovverk, filosofi, etc.
Sist endret av Orph; 27. juli 2013 kl. 22:13.
Sitat av amdb73 Vis innlegg

1) I den 3'dje verdenen er det mye hungersnød og dårlig kost. Det er forskning som tyder på, at hvis mor og barn forblir dårlig ernært i 1000 dager, fra sædcellen smelter sammen med egget og ut, forbli barnet underutviklet i hjernen. Eller på godt norsk dum. Og dette er noe som kalles "stunting".
http://en.wikipedia.org/wiki/Stunted_growth og http://radio.nrk.no/serie/ekko-hoved...213/25-04-2013
Vis hele sitatet...
Stunting er lav høyde for alder, ikke mental retardasjon (godt afrikastudier er godt for noe ). Men om man har vært såpass underernært som barn, er det uvanlig at det ikke fører med seg andre konsekvenser.

Enkelt forklart her.

Overvekt er også et stort problem i lavinntektsland. Billig mat er ofte dårlig mat. Det sees også i høyinntektsland, blant dem som har minst.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Stunting er lav høyde for alder, ikke mental retardasjon (godt afrikastudier er godt for noe ). Men om man har vært såpass underernært som barn, er det uvanlig at det ikke fører med seg andre konsekvenser.

Enkelt forklart her.

Overvekt er også et stort problem i lavinntektsland. Billig mat er ofte dårlig mat. Det sees også i høyinntektsland, blant dem som har minst.
Vis hele sitatet...
Da har vi tydeligvis kilder, som sier det motsatte her. Hør på denne, god info. om stunting.

http://radio.nrk.no/serie/ekko-hoved...213/25-04-2013

Men kanskje begge har rett, da det antageligvis avhenger av graden og typen av underernæring. Mens det er jo også logisk, at stor mangel på en del viktige byggestoffer for hjernen, må jo hindre denne å utvikle seg normalt, eller?
En svært viktig faktor å ta inn over seg når man snakker om IQ er hvem som utvikler testene, og hvilke forutsetninger de utvikles under.
Jeg sitter ikke med kildene her, men forskning har påvist en korrelasjon mellom kultur og hvilke oppgaver man feiler på. Som et banalt eksempel vil ikke bilde av gris og bacon naturlig høre sammen i muslimske land, og hverken i østen eller Afrika vil man nødvendigvis se noen sammenheng mellom horn og vikingskip.
Det har også betydning hvilke egenskaper man stimulerer i forskjellige samfunn. Abstrakt tenkning er langt viktigere i vesten enn for stammefolk på Borneo, som i langt større grad vil ha nytte av egenskaper knyttet til natur og overlevelse. I denne sammenheng får også begrepet intelligens medfart. En matematiker kan saktens være svært så intelligent sett med vestlige øyne, men en komplett idiot i andre deler av verden. Dog kan det bemerkes at flere av de fremste matematikerne i verden er fra India, som mange teorier anser for å være området den europeiske befolkningen stammer fra. Dette bidrar til å slå bena under påstanden om at man blir mer intelligent jo lenger nord og vekk fra opphavet man kommer.
Sitat av doseren Vis innlegg
En svært viktig faktor å ta inn over seg når man snakker om IQ er hvem som utvikler testene, og hvilke forutsetninger de utvikles under.
Jeg sitter ikke med kildene her, men forskning har påvist en korrelasjon mellom kultur og hvilke oppgaver man feiler på. Som et banalt eksempel vil ikke bilde av gris og bacon naturlig høre sammen i muslimske land, og hverken i østen eller Afrika vil man nødvendigvis se noen sammenheng mellom horn og vikingskip.
Det har også betydning hvilke egenskaper man stimulerer i forskjellige samfunn. Abstrakt tenkning er langt viktigere i vesten enn for stammefolk på Borneo, som i langt større grad vil ha nytte av egenskaper knyttet til natur og overlevelse. I denne sammenheng får også begrepet intelligens medfart.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å trekke paralleller mellom IQ og intelligens. Dette er en misforståelse.

Intelligens er bl.a. definert som evnen til å løse problemer. Fra Wikipedia:

Intelligens (fra latin intellego, å forstå, begripe, innse, avgjøre), i sammenheng med intellekt,[trenger referanse] er graden av den mentale evne til å forstå sammenhenger. Til intelligensen regnes vanligvis muligheten til å lære, å resonnere, å planlegge, å løse problemer, kritisk tenkning og abstrakt tenkning, samt til å forstå ideer, språk og kompliserte årsakssammenhenger.
Vis hele sitatet...
IQ er en konstruert metode for å måle intelligens, og enhver slik konstruksjon må nødvendigvis ha en viss bias, da vi alle ikke deler den samme kulturelle bakgrunnen, eller har den samme treningen (i form av skolegang) i å løse en spesifik type problemer. Urinnvånere på Borneo har nok ikke trent så mye på abstrakt problemløsning, fordi de ikke har hatt behov for det i like stor grad som oss vestlige, og vil derfor nok teste dårligere i IQ-tester. Den genetiske komponenten som påvirker intelligensen deres vil dog ikke påvirkes negativt av dette.


En matematiker kan saktens være svært så intelligent sett med vestlige øyne, men en komplett idiot i andre deler av verden. Dog kan det bemerkes at flere av de fremste matematikerne i verden er fra India, som mange teorier anser for å være området den europeiske befolkningen stammer fra.
Vis hele sitatet...
Du blander her mellom tillærte og genetiske egenskaper. Hvordan man oppfattes er fullstendig irrelevant.

Dette bidrar til å slå bena under påstanden om at man blir mer intelligent jo lenger nord og vekk fra opphavet man kommer.
Vis hele sitatet...
Nå antar jeg at det er påstanden min du svarer på her. Om det ikke er tilfellet får du beklage.

Du kommer ikke med noe relevant informasjon som motsier noe av det jeg har sagt tidligere. Jeg kom med en påstand om at intelligens ga en seleksjonsfordel i hardere klima (hvorpå jeg brukte nordlige områder som eksempel), og alt du kom tilbake med var standard politiske korrekte utsagn om at det finnes intelligente mennesker overalt, og at mennesker har ulik kulturell bakgrunn som gjør intelligens vanskelig å teste. Ingen fantastiske åpenbaringer der gitt, heller ingenting å være uenig i, men jeg må få spørre: Hvordan i alle dager slår du "bena under" påstanden (som egentlig var en nokså løst formulert spekulativ ytring, som jeg også påpekte) jeg kom med tidligere?
Sist endret av Orph; 1. august 2013 kl. 10:43.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Til alle dere som påstår at det moderne mennesket ikke stammer fra Afrika. Vit at dere snakker imot de fremste Antropologer og Arkeologer i verden som jobber med dette.

Man kan selvsagt diskutere hva som definerer et menneske, men det er alment akseptert at Homo rudolfensis og habilis viser de første tegn på menneskelig utvikling. Større hjerne(relativ til kropsstørrelse), bipedalisme og lang modningstid(les tid fra barn til voksen) er trekk på dette. Vil man ta neste ledd i utviklingen kommer man til Homo erectus som i alle trekk definitivt er menneskelige. Og dette er viktig: DE ELDSTE FUNNET ER FRA AFRIKA(1.9 mil år siden). Senere har de etter all sannsynlighet utvandret til Asia.

At mennesket utviklet seg forskjellig etter hvor på jorda de levde etter homo erectus er en selvfølge. Men mennesket utvandret fra Afrika. Kilder på dette finnes på forrige side hvor jeg postet utdrag fra nevnte pensumbok i arkeologi. Og før det kommer. Ja det er noen som tror at mennesket utviklet seg samtidig i flere regioner. Men alle bevis for dette er tilbakevist.
@ murloc og evt andre;

Mja, egentlig generelt enig med deg murloc men tenkte bare å tilføye til det du sa at faktisk så var det sånn at menneske-typene allerede før homo erectus var ganske utviklet, ..altså relativt sett ganske utviklet.
For det var jo en utfordring i første omgang å kolonisere Afrika i hele tatt, som er et enormt kontinent. Deretter spredte forskjellige mennesker-arter, (og særlig våre egen Homo Sapiens) seg ut over hele verden...

En artig funfact er at neandertalerne hadde større hjerner i volum enn homo sapienes! Vi _antar_ at dem ikke var mer intelligente, men for all del så tenkte de annerledes enn oss. Det hadde vært veldig interessant å ha vassekte neandertalere i dagens samfunn, om det gikk an. Og nå har jo europeere generelt (og i særlig grad søreuropeere) og folkegrupper fra Midtøsten gener direkte fra neandertalere (omlag 2-4% tror jeg det var?). Sapiens og neandertalere blandet seg sammen, kulturelt så vel som biologisk - men ikke i høy grad, siden Sapiens-befolkningens som skylte inn over Europa var flere ganger større enn neandertalerne. Derfor også utkonkurrerte "vi" "dem" til slutt...
Sist endret av aeon_illuminate; 20. august 2013 kl. 18:12.