Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 10917
XXX http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10014778 XXX


HVA MENER DERE OM DETTE?


Vi mennesker bør kunne velge selv hva vi drikker, spesielt etter fylte atten år. Er man myndig, så er man myndig.

- Riverton -
jeg er kanskje delvis enig i dette, jeg er 16 nå å drikker kanskje annenhver helg eller noe, men når det går i sprit så blir man fullere fortere.
på den andre siden så får man tak i det man vil ha tak i, hvis jeg vil ha 40% så får jeg tak i det
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg er kanskje delvis enig i dette, jeg er 16 nå å drikker kanskje annenhver helg eller noe, men når det går i sprit så blir man fullere fortere.
på den andre siden så får man tak i det man vil ha tak i, hvis jeg vil ha 40% så får jeg tak i det
Vis hele sitatet...
Det vil aldri være noe problem å skaffe den spriten man vil ha. Uansett alder.

Men jeg synes det blir for drøyt å nekte voksne (ja, per definisjon) mennesker å kjøpe sterkere drikke enn da 4,7 %
Jeg venter på at de skal forby førerkort før man er 25, og nekte alle under atten å sitte i en bil.
Sitat av Riverton Vis innlegg


Vi mennesker bør kunne velge selv hva vi drikker, spesielt etter fylte atten år. Er man myndig, så er man myndig.
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært slik at man automatisk blir voksen umiddelbart i det klokken bikker over på det døgnet som tilfeldigvis ble din attenårsdag.

Akkurat om de fjerner all spriten som ligger tett opp under 22% alkoholinnhold driter jeg i rent prinsipielt og rent personlig.

Dersom denne spriten fjernes vil jeg anta at "målgruppen" for spriten bare finner seg en vanlig billig vodka og kjører på med denne istedenfor.
Da vil ting kunne komme ut av kontroll enda fortere.

Selv kjøper jeg ikke denne spriten da jeg ikke drikker vodka lengre, men jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri har kjøpt den tidligere heller.
ja, det man vil ha klarer man å få, å når man er gammel nokk til å klare seg selv å kjøre bil så er man gammel nokk til å bestemme hva man vil drikke.

prenix: ja, jeg venter bare på at jeg ikke kan gå i byen etter kl 4 på en fredag fordi jeg kan se folk som drikker
Sist endret av xavi0n; 17. oktober 2011 kl. 10:27.
Ungdom får tak i uansett om det tar opp aldersgrensen. Jeg bryr meg ikke, blir like lett og kjøpe/skaffe som før
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av iSayHey Vis innlegg
Ungdom får tak i uansett om det tar opp aldersgrensen. Jeg bryr meg ikke, blir like lett og kjøpe/skaffe som før
Vis hele sitatet...
med en slik holdning kunne staten overta hele livet ditt, og du hadde argumentert med at du fortsatt pustet!!
Mn riverton, du som startet denne hva er DIN mening
Det kommer vel rimelig klart fram at det er viktigere å få velge selv hva man vil helle i gapet, enn å prøve å forebygge skadene ved det valget.
Tror det hadde hjulpet ved å "minske" tilgangen litt på sterkere sprit og lignende under russetiden.
Tanken er nok bra men om det hjelper er noe annet. Men selv syntes jeg alkohol med umenneskelig høy prosent burde bare fjernes fordi de som drikker det drikker det bare for å bli drita, og i mine øyne er det misbruk.
hva mener du er umennesklig høyt?
Sitat av Riverton Vis innlegg
Det vil aldri være noe problem å skaffe den spriten man vil ha. Uansett alder.
Vis hele sitatet...
Så beveger vi oss litt lengre ned i tråden:

Sitat av iSayHey Vis innlegg
Ungdom får tak i uansett om det tar opp aldersgrensen. Jeg bryr meg ikke, blir like lett og kjøpe/skaffe som før
Vis hele sitatet...

Sitat av Riverton Vis innlegg
med en slik holdning kunne staten overta hele livet ditt, og du hadde argumentert med at du fortsatt pustet!!
Vis hele sitatet...
Ser du noe som skurrer her?

Uansett vinner ikke FRP valgkampen sin ved å sitte å grine over typiske høyrepopulistiske tullekonflikter, f.eks. det å skape en debatt om denne spriten.
På tide å komme opp med noe nytt mener nå jeg.
riverton skifter mening kjapt
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av xavi0n Vis innlegg
riverton skifter mening kjapt
Vis hele sitatet...
Har jeg endret mening her?

Det jeg har prøvd å få frem helt i fra starten er så enkelt som følgende:

Personer som er 18år skal få lov til å dra på polet og kjøpe den spriten de måtte ønske. At det er en grense på 22% synes jeg er forsvarlig og ett godt tiltak.

Jeg mener at denne "jeg får tak i uansett, så jeg bryr meg ikke" kulturen er svært skremmende. Dette med tanke på hvor giddalause folk faktisk er. Det er faktisk deres eget liv det er snakk om.

Jeg er ikke atten selv enda, men når jeg blir det, så har jeg veldig lyst til å kunne kjøpe meg en Tic Tac på polet

Sitat av Mith Vis innlegg
Det kommer vel rimelig klart fram at det er viktigere å få velge selv hva man vil helle i gapet, enn å prøve å forebygge skadene ved det valget.
Vis hele sitatet...
Det har du det jeg mener. Vi mennesker bør kunne stå for våre egne valg, og ta avgjørelser selv.

Noen dummer skal ikke få ødelegge gleden for mange.

Sitat av Knask Vis innlegg
Så beveger vi oss litt lengre ned i tråden:


Ser du noe som skurrer her?

Uansett vinner ikke FRP valgkampen sin ved å sitte å grine over typiske høyrepopulistiske tullekonflikter, f.eks. det å skape en debatt om denne spriten.
På tide å komme opp med noe nytt mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du mener. Men jeg håper du forstår hvorfor jeg reagerer.
Det må da være lov til å tenke litt fritt.

Bare fordi noen ikke klarer ansvaret ved å kunne kjøpe sprit, og da drikker seg sørpe. Så skal ikke dette ødelegge for alle de andre som faktisk klarer å holde seg i nakkeskinnet.
Hva med å lage øl på eks 2.5%
Som 16-17 åringer har lov til å kjøpe. Da vill jo flere drikke den lav promille øllen istede for sprit.

Hva syns dere?
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Hva med å lage øl på eks 2.5%
Som 16-17 åringer har lov til å kjøpe. Da vill jo flere drikke den lav promille øllen istede for sprit.

Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Eneste det kommer til å føre til er 16 åringer som triller handlevogner med "svak øl" ut av butikkene. På samme måte som 18 åringer idag kjøper kasser med øl. Hvorfor det? Jo, for at en 18 åring vet av erfaring at han trenger 10-12 halvlitere for å bli drita. Hadde det vært 18 års aldersgrense på sprit så hadde han kjøpt en flaske vodka på polet og that's it. Derfor mener jeg personlig at en differensiell aldersgrense ikke fungerer i det hele tatt. Det burde enten være 18 eller 21 års aldersgrense på kjøp av alle alkoholholdige produker uavhengig av alder.
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Hva med å lage øl på eks 2.5%
Som 16-17 åringer har lov til å kjøpe. Da vill jo flere drikke den lav promille øllen istede for sprit.

Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Det finnes vel. Er det ikke 16års grense på lettøl da?
Det har vel med hva man skal fronte/signalisere for ungdom/unge voksne at er greit å gjøre. Ungdom/unge voksne under 20 burde ikke drikke sprit (uansett om de kan få tak i det andre steder eller ikke). Det da hjernen som kjent er ferdig utviklet først rundt 25-årene og fordi den er spesielt sårbar i denne perioden, og jeg vil tro ekstra sårbar i ungdomstiden (før 20).

For de som husker det så sjenket de en liten gjeng med ungdomsaper med en drink hver dag i 11 måneder, med resultat av et innskrumpet hukommelsessenter. De har funnet tilsvarende funn på alkoholiserte mennesker, men kan ikke spikre disse funnene like godt da det kan ha vært andre påvirkningsfaktorer til enkeltindividene her. Den røde linjen går uansett igjen; drikker man hyppig i ungdomsårene (og for øvrig også i de voksne år, man er bare ikke like sårbar) så påfører man seg selv til syvende og sist hjerneskade.

– Tenårene utgjør en relativt sårbar periode i forhold til hjernens endelige utvikling og modning, og det er et tidspunkt hvor mange biologiske brikker skal falle på plass. Og det er akkurat i denne perioden at de unge eksperimenterer mest med store mengder alkohol, noe som kan trekke utviklingen av hjernevevet i feil retning, sier Penkowa.
Vis hele sitatet...
At massive fyllekuler går utover hjernens funksjon hos unge mennesker, er ifølge Milena Penkowa allerede kjent. Studier har for eksempel vist at et varig overforbruk av alkohol kan gå utover intellektet, dømmekraft og sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
At politiet ønsket å gjøre sitt for å hindre ungdom/unge voksne å nedgradere sin egen hjerne har jeg ingen problemer med. Om dette konkrete forslaget hadde hatt noen effekt er selvsagt ikke sikkert, siden det som det blir nevnt vil være ganske lett for denne ungdommen å få tak i det de vil ha uansett. Men da har de i det minste fått tak i dette på egen hånd, og ikke ved hjelp av staten. Men #2, dette er foreløpig bare et forslag fra politiet og det er langt i fra sikkert at staten vil stå bak forslaget. Så om jeg var en ivrig alkoholdrikker under 20 så ville jeg ikke bekymret meg enda.
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Det finnes vel. Er det ikke 16års grense på lettøl da?
Vis hele sitatet...
Nei. Alkoholfritt øl får du kjøpt uten å være atten, så fort det er merkbare mengder alkohol i ølet kommer aldersgrensen.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Eneste det kommer til å føre til er 16 åringer som triller handlevogner med "svak øl" ut av butikkene. På samme måte som 18 åringer idag kjøper kasser med øl. Hvorfor det? Jo, for at en 18 åring vet av erfaring at han trenger 10-12 halvlitere for å bli drita. Hadde det vært 18 års aldersgrense på sprit så hadde han kjøpt en flaske vodka på polet og that's it. Derfor mener jeg personlig at en differensiell aldersgrense ikke fungerer i det hele tatt. Det burde enten være 18 eller 21 års aldersgrense på kjøp av alle alkoholholdige produker uavhengig av alder.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk en veldig god løsning.

Men om det settes til 21, burde også myndighetsalder settes til 21?
Skal man kunne ta opp boliglån på flere titalls ganger egen inntekt, men ikke kjøpe en stusslig ølflaske?
Nok et idiotisk forslag... Er det bare jeg som har latt merke til utrolige mange forslag som er helt bak mål i de siste månende?
Hele greia er rævkjørt imo.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg venter på at de skal forby førerkort før man er 25, og nekte alle under atten å sitte i en bil.
Vis hele sitatet...
Og at de skal blokkere alle nettsider som de vil at vi ikke skal se, ala nFF.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Skal man kunne ta opp boliglån på flere titalls ganger egen inntekt, men ikke kjøpe en stusslig ølflaske?
Vis hele sitatet...
Slike er så misvisende syns jeg. Skal man kunne kjøpe flere hundretals øl, men ikke låne en liten eneste krone før fylte 18.

Og istedet for å slakte tiltakene, kom med alternativer. Klare tiltak for å få ungdomsfylla ned på et akseptabelt nivå.

Det er lettere å forby noe enn å heve myndighetsalder.

Tror ikke at å fjerne spriten i seg selv vil løse noe som helst.
Men dette er en av flere tiltak og det må sees i sammen heng med de andre tingene ellers så blir det hele feil.
Sist endret av clarionify; 17. oktober 2011 kl. 12:08.
Hvor mange av dere husker faktisk når det ikke var lov å selge denne typen alkohol? Dette er noe EU har tvunget på oss for bare noen få år siden, så at det skal være så veldig kontroversielt å fjerne det igjen kan jeg ikke skjønne. (Selvfølgelig hvis man ser bort fra hva EØS har bestemt, men det er jo ikke akkurat det diskusjonen går på her på bruket.)
Sist endret av Mith; 17. oktober 2011 kl. 12:23.
Sitat av Riverton Vis innlegg
HVA MENER DERE OM DETTE?
Vis hele sitatet...
Jeg synes vi skal la kidsa drikke spriten sin jeg. Ungdommer er idioter på generell basis og det å fjerne 22%-spriten fra hyllene kommer ikke til å endre noe som helst. Da jeg var kid drakk vi oss fulle på fars cognac, dårlig hjemmelaget vin, hjemmebrent ol. Man klarer ikke holde ungdommen unna alkoholen, hvorfor ikke gi de et ordentelig alternativ ?

Er selv godt oppi 20-årene og kjøper varer under 22%grensa nå og da til å bruke i cocktails. Hadde vært veldig kjipt om utvalget skulle bli dårligere, da beveger vi oss i gal retning. Mer utvalg er en bra greie.

Forøverig mener jeg det er totalt feil og helt bak mål at politet skal legge seg opp i hvordan vinmonopolet skal drive butikk. Politet har ikke politisk makt, de skal håndheve lovverket. Jeg mener de skal holde seg til "det de kan best"; å etterfølge kriminelle handlinger. Nok et utbrudd fra lovens håndhevere vi godt kunne vært foruten.

Sitat av Riverton Vis innlegg
Vi mennesker bør kunne velge selv hva vi drikker, spesielt etter fylte atten år. Er man myndig, så er man myndig.

- Riverton -
Vis hele sitatet...
Selv om man er myndig kan man fortsatt være idiot. Litt usikker på om jeg mener 20års grensa for hardsprit er veien å gå, men det skadet ihvertfall ikke meg; snarere tvert imot.
Fryktelig vanskelig tema, da en økning i aldergrenser ikke vil hjelpe siden "alle får tak i det de vil. Uansett!"-tankegangen eksisterer og faktisk fungerer.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg synes vi skal la kidsa drikke spriten sin jeg. Ungdommer er idioter på generell basis og det å fjerne 22%-spriten fra hyllene kommer ikke til å endre noe som helst. Da jeg var kid drakk vi oss fulle på fars cognac, dårlig hjemmelaget vin, hjemmebrent ol. Man klarer ikke holde ungdommen unna alkoholen, hvorfor ikke gi de et ordentelig alternativ ?

Er selv godt oppi 20-årene og kjøper varer under 22%grensa nå og da til å bruke i cocktails. Hadde vært veldig kjipt om utvalget skulle bli dårligere, da beveger vi oss i gal retning. Mer utvalg er en bra greie.

Forøverig mener jeg det er totalt feil og helt bak mål at politet skal legge seg opp i hvordan vinmonopolet skal drive butikk. Politet har ikke politisk makt, de skal håndheve lovverket. Jeg mener de skal holde seg til "det de kan best"; å etterfølge kriminelle handlinger. Nok et utbrudd fra lovens håndhevere vi godt kunne vært foruten.


Selv om man er myndig kan man fortsatt være idiot. Litt usikker på om jeg mener 20års grensa for hardsprit er veien å gå, men det skadet ihvertfall ikke meg; snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...

Jeg er stort-sett enig i det du sier. Du har veldig mange gode poenger, som jeg kanskje ikke klarer å få frem like godt.

Det er bye bedre å drikke lovlig sprit med 20% enn hjemmebrent..
Tenk på de mulige skadevirkningene..
Jada, hev aldersgrensen på 18års spriten, så får jeg bare noen over 21 til å kjøpe den spriten jeg vil ha. Men hey! Hvorfor be ham kjøpe sprit under 22% når han over 21 uansett kan kjøpe 60% sprit for meg?!
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jada, hev aldersgrensen på 18års spriten, så får jeg bare noen over 21 til å kjøpe den spriten jeg vil ha. Men hey! Hvorfor be ham kjøpe sprit under 22% når han over 21 uansett kan kjøpe 60% sprit for meg?!
Vis hele sitatet...
Så når du var under 18, så drakk du på 60% sprit, men nå som du har blitt 18 så har du gått over til lavprosent sprit?
Gir ikke mye mening...
BTW: det er 20års grense på varer med mer enn 22%vol. Ikke 21 som mange tror.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Så når du var under 18, så drakk du på 60% sprit, men nå som du har blitt 18 så har du gått over til lavprosent sprit?
Gir ikke mye mening...
Vis hele sitatet...
Det er da ganske elementært, når man er under 18 trenger man en person til å kjøpe for seg. Om denne personen er over 20 så kan brennevin like gjerne kjøpes. Når man selv er 18 derimot velger man det man selv kan få kjøpt mot tiltaket det er å finne en som kan kjøpe for deg. (Som er nødvendig når man er under 18)

Selv liker jeg systemet slik det er nå, slik at ungdommen kan vant til sprit innen de er 20. Om alkohol under 22% fjernes fra polet før 20års alderen tror jeg altfor mange kan gå på en smell når det eneste de har drukket er øl for så å gå rett på brennevin uten noen "mellomting"
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Men selv syntes jeg alkohol med umenneskelig høy prosent burde bare fjernes fordi de som drikker det drikker det bare for å bli drita, og i mine øyne er det misbruk.
Vis hele sitatet...
Å drikke alkohol for å bli full er misbruk? Mener du også at å røyke cannabis for å bli høy, eller å ta en kopp kaffe for å vokne litt er misbruk?

Greit nok at du sikkert ikke liker å være full, og heller nyter et par rolige pils, sånn er jeg også. Men hvis folk liker å drikke mye, la dem drikke. Så lenge ingen andre blir skadet av det (selv om dette kan skje på alkohol) syns jeg man burde få lov.

Angående selve saken synes jeg det vil være idiotisk å fjerne <22% spriten, først og fremst prinsippielt, men også fordi dette (som sagt) vil føre til at man må få eldre til å kjøpe, og da er det jo ikke noe vits i å be om 20% sprit når du like lett får 40%.

Nå må da folk snart skjønne at å gjøre noe ulovlig ikke stopper bruken
Nå må da folk snart skjønne at å gjøre noe ulovlig ikke stopper bruken
Vis hele sitatet...
Er litt redd for at folk aldri vil forstå dette.
Sist endret av fth; 17. oktober 2011 kl. 13:10.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Nå må da folk snart skjønne at å gjøre noe ulovlig ikke stopper bruken
Vis hele sitatet...
Nei, men høy pris og lav tilgjengelighet gir lavt forbruk.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Så når du var under 18, så drakk du på 60% sprit, men nå som du har blitt 18 så har du gått over til lavprosent sprit?
Gir ikke mye mening...
Vis hele sitatet...
Synes at han under her forklarte det ganske fint

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Det er da ganske elementært, når man er under 18 trenger man en person til å kjøpe for seg. Om denne personen er over 20 så kan brennevin like gjerne kjøpes. Når man selv er 18 derimot velger man det man selv kan få kjøpt mot tiltaket det er å finne en som kan kjøpe for deg. (Som er nødvendig når man er under 18)
Vis hele sitatet...
Er dessuten bare noen måneder til jeg kan kjøpe 60% selv. Selv om jeg planlegger å lage et HB-apparat og selge sprit til 13-14 åringer
Sist endret av KRS93; 17. oktober 2011 kl. 13:19. Grunn: "selge" forandret til "selge sprit"
Er det virkelig noen som kjøper 60% på polet? Er 22, og er innom polet ivertfall 2 ganger i mnd og har aldri kjøpt 60%.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Nå må da folk snart skjønne at å gjøre noe ulovlig ikke stopper bruken
Vis hele sitatet...
Enig.
I et slikt tilfelle som alkohol, øker dette bare lovbruddene for de over 20 som kjøper sprit til kompisene/veninnene sine.

Lykke til med å finne en 18åring som ikke har en venn/familiemedlem som er villig til å kjøpe over 4,7% for dem.
Da mener jeg av dem som faktisk drikker.

Jeg som 18, hadde dette bare resultert i at jeg hadde spurt om han kunne kjøpe 40% til meg istedenfor 22%, siden jeg må spørre han uansett kan jeg likesågodt spørre om det sterkeste.
Sitat av Sargath Vis innlegg
Er det virkelig noen som kjøper 60% på polet? Er 22, og er innom polet ivertfall 2 ganger i mnd og har aldri kjøpt 60%.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør ikke detselv, men er mange som gjør det, Kjøper det kun på taxfree
jeg er 16 nå å jeg drikker bestandig polsprit over HB, jeg er kanskje ikke den verste, men når det er fest så er det en 6er men øl å en halvliter med 40 elns som gjelder.
jeg drikker meg ikke fra sans å samling er gang, men det har hendt
Norskehesten
Alden's Avatar
Hadde vi og styremaktene hatt ett mer åpent forhold til alkehol feks med å selge VIN i butikkene og solgt sprit på polet til en aldersgrense ved 18år så tror jeg ikke vi hadde hatt noe problem i samfunnet ved dette (på lang sikt altså)

Hadde vi hatt en kultur der det var helt normaltå ta ett glass vin til middagen feks så tror jeg vi hadde sluppet den "norske fylla" og vi hadde respekert det mer.

Styremsmaktene må slutte å hele tiden gjøre ting strengere. Det blir bare verre og verre og vi nordmenn kommer til å bli enda mer "den" nasjonen som drikker oss totalt drita hver helg. Effekten av at noe er strengt gjør at vi får bare enda mer lyst til å drikke oss fulle. Styremaktene gjemmer seg bak aldergrensene og skylder på andre faktorer hvis ung forstetter å drikke ulovlig (alder) og styresmaktene blir enda strengere.
jeg tror du er inne på noe der Alden
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Det finnes en del ungdommer under 18 som ikke drikker. Dette er veldig bra.
Jeg mener uansett at brorparten av de over 18 er modne nok til å kunne kjøpe alkohol, og også opp til 22%.

Det å sperre av det over 22% til bare de over 20 synes jeg fortsatt er en god løsning.

Men å nekte de på 18%.. Det synes jeg er horribelt.

Sitat av Alden Vis innlegg
Hadde vi og styremaktene hatt ett mer åpent forhold til alkehol feks med å selge VIN i butikkene og solgt sprit på polet til en aldersgrense ved 18år så tror jeg ikke vi hadde hatt noe problem i samfunnet ved dette (på lang sikt altså)

Hadde vi hatt en kultur der det var helt normaltå ta ett glass vin til middagen feks så tror jeg vi hadde sluppet den "norske fylla" og vi hadde respekert det mer.

Styremsmaktene må slutte å hele tiden gjøre ting strengere. Det blir bare verre og verre og vi nordmenn kommer til å bli enda mer "den" nasjonen som drikker oss totalt drita hver helg. Effekten av at noe er strengt gjør at vi får bare enda mer lyst til å drikke oss fulle. Styremaktene gjemmer seg bak aldergrensene og skylder på andre faktorer hvis ung forstetter å drikke ulovlig (alder) og styresmaktene blir enda strengere.
Vis hele sitatet...

Jeg er helt enig
Sitat av Alden Vis innlegg
Hadde vi og styremaktene hatt ett mer åpent forhold til alkehol feks med å selge VIN i butikkene og solgt sprit på polet til en aldersgrense ved 18år så tror jeg ikke vi hadde hatt noe problem i samfunnet ved dette (på lang sikt altså)

Hadde vi hatt en kultur der det var helt normaltå ta ett glass vin til middagen feks så tror jeg vi hadde sluppet den "norske fylla" og vi hadde respekert det mer.
Vis hele sitatet...
Flott at du mener noe, men så og si all forskning på området taler deg midt imot så du kommer ikke så langt med meningene dine.
Vi vet at tilgang og konsum går hånd i hånd, vi vet at alkohol er svært skadelig for samfunnet og vi vet at skadene ikke blir mindre om vi sprer inntaket utover uka. Land som har den drikkekulturen du etterlyser har svært ofte både større totalkonsum og større skader, både direkte og indirekte.
Klarer meg utrolig fint med øl når jeg er på fylla, så gjør ikke meg så mye vist di fjerner det, men er enig med mange andre her inne, totalt unødvendigt og meningsløst.
Sitat av Mith Vis innlegg
vi vet at skadene ikke blir mindre om vi sprer inntaket utover uka.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, det er bedre å drikke lite ofte enn mye på engang. Skade effektene av såkalt "binge drinking" er godt dokumentert. Du kan bla. lese om det her; http://www.drinkaware.co.uk/facts/binge-drinking
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Dette er feil, det er bedre å drikke lite ofte enn mye på engang. Skade effektene av såkalt "binge drinking" er godt dokumentert. Du kan bla. lese om det her; http://www.drinkaware.co.uk/facts/binge-drinking
Vis hele sitatet...
Men binge-drinking i ditt tilfelle er døddrukken, som eksemplet viser: 6 glass vin på en time. Det er ikke normalt på en lørdagskveld, selv ikke for den mest døddrukne nordmann. Hvis du derimot ser på effekten av å drikke et glass vin hver kveld eller 5-6 glass spredt over en lørdagskveld så er skadene så og si de samme.

EDIT: Eksemplet tar høyde for 6 enheter alkohol, ikke glass. Så mer korrekt blir da altså 2-3 glass vin i timen, noe man også skal være rimelig tørst for å klare.
Sist endret av Mith; 17. oktober 2011 kl. 14:37.
Sitat av Alden Vis innlegg
Hadde vi og styremaktene hatt ett mer åpent forhold til alkehol feks med å selge VIN i butikkene og solgt sprit på polet til en aldersgrense ved 18år så tror jeg ikke vi hadde hatt noe problem i samfunnet ved dette (på lang sikt altså)
Vis hele sitatet...
Uannsett hvor uenig jeg er i regjeringens alkoholpolitikk på et prinsipielt grunnlag er det ingen tvil om at den faktisk har ført til lavere forbruk.

http://www.finfacts.ie/Private/bestp...iceseurope.htm
Sist endret av Unsub; 17. oktober 2011 kl. 14:44.
Ja bare fortsett å stem AP, så skal dere se hva som skjer
Voksne folk as, skal ødelegge moroa for oss. De har da vel vært ung en gang de og, de er sikkert bare kjempemisunnelige på at de ikke kan party wild lengre ^^ Eller så husker de det bare ikke.

Mer seriøst svar, skjønner ærlig talt ikke vitsen... Folk kommer til å få skaffa brennevin uansett, og hvis de fjerner 18-årsgrensespriten så kommer det fort til å gå i Absolut og Vikingfjord og i mine øyne så er det verre. Klart, du kan drikke deg way beyond dritings på vikingfjord delight også, men du blir kanon dritings mye fortere på sterkbrennevin