Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1788
Er ute etter en ferdigbygget pc til ca 7500. Kan godt gå opp litt hvis det er god grunn.

Det som er viktig for meg er at det er muligheter for å oppgradere maskinen etter hvert.

Kjøper den gjerne på nett.

Noen forslag?
Trådstarter
24 1
Takk der røyk nok budsjettet for nå sikler jeg på den til 9.999kr
den til 7.5k er veldig bra den å. du får også råd til en skjerm da
Hvis du tenker å oppgradere i fremtiden er det veldig dumt å ikke bygge selv. Når du har bygget PCen er det langt enklere å oppgradere, pluss at du kan legge mere penger i komponenter som strømforsyning (en god strømforsyning trenger du aldri bytte ut).

http://www.prisjakt.no/list.php?l=155697&view=c

Denne maskinen har bl.a. kvalitetsstrømforsyning fra Seasonic, samt god plass for fremtidig oppgradering. Til sammenligning så har Komplett-maskinen dårligere hovedkort (mindre oppgradings-potensiale), dårligere kjøler på skjermkortet (varmere=kortere levetid+støy). Strømforsyningen er av ukjent fabrikant og leverer mindre strøm, pluss at den ikke er 80+ så den bruker mere strøm i tillegg (Mindre effektiv overføring).

Stor valgfrihet hvis du bygger selv, bytt gjerne ut kabinettet (f.eks. Define R5 hvis du liker stilrent, det er også støyisolert). Du kan også gå over til et Z97 hovedkort og en K prosessor (et par hundre kroner dyrere) slenger du da på en prosessorkjøler (f.eks. Hyper 212 til 250,-) kan du overklokke og få ut mere ytelse. Du kan også velge en SSD hvis du vil ha raskere lastetider.

OS (Operativsystem) er ikke med i min liste, men du kan kjøpe en lisens fra Reddit (r/microsoftsoftwareswap) til 200 spenn eller så kan du kjøre pirat. Du får visst Windows 10 gratis når det kommer ut uansett, (antageligvis i vår/tidlig sommer).

Jeg hjelper gjerne deg med å sette sammen en mere personlig liste, spør i vei. Alle kan bygge.
Sist endret av Fekillix; 28. mars 2015 kl. 12:10.
vet ikke om jeg ville ha overclocket noe særlig med den der kjøleren, men ellers er det en knall pc.
eneste er at du ikke får komplett garantien,
husk at han kanskje må ha mus, tastatur, headsett og skjerm hvist han ikke har det.
Sist endret av johavoll; 28. mars 2015 kl. 12:37.
Trådstarter
24 1
Det kabinettet ser bra ut. Trenger ikke hdd da jeg har en Samsung EVO liggende fra forige pc. Kan jo se på Z97 og K prosessor. Operativsystem har jeg.
Sitat av johavoll Vis innlegg
vet ikke om jeg ville ha overclocket noe særlig med den der kjøleren.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke stort lenger med en annen kjøler innenfor den dobbelte prisen. Den er knakende god den der. 4.6Ghz på 4790k går strålende. 4.7Ghz ble litt varmere enn det jeg ville og ved 4.8Ghz lukket jeg opp veranda døren.
4.8ghz med en kjøler til 250 spenn? Hva ligger tjmax på etter en time med blend da?
Sitat av gulsaft Vis innlegg
4.8ghz med en kjøler til 250 spenn? Hva ligger tjmax på etter en time med blend da?
Vis hele sitatet...
tviler sterkt på at den vil greie seg veldig lenge på noen som helst stress test og gjennomsnitts tempen må jo ligge ubehagerlig høyt.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
4.8ghz med en kjøler til 250 spenn? Hva ligger tjmax på etter en time med blend da?
Vis hele sitatet...
Kjøpte ikke cpu'en for å kjøre Prime95. Hva blir tempen hvis en kjører den i en time med stock kjøler da? Selv trenger jeg ikke kjøre Prime95. Kjører heller det maskinen brukes til.

Den gjør 4.6Ghz med 1.2v. 4.7Ghz med 1.25v og 4.8Ghz men da må den opp i 1.32v
Sist endret av sweem; 29. mars 2015 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sweem Vis innlegg
Kjøpte ikke cpu'en for å kjøre Prime95. Hva blir tempen hvis en kjører den i en time med stock kjøler da? Selv trenger jeg ikke kjøre Prime95. Kjører heller det maskinen brukes til.

Den gjør 4.6Ghz med 1.2v. 4.7Ghz med 1.25v og 4.8Ghz men da må den opp i 1.32v
Vis hele sitatet...
hva er idle og load temperaturene dine på 4.6?
Har ikke 4.6 for hånden. Men kan ta 4.7. Idle noen og 30 load 84
Sitat av sweem Vis innlegg
Har ikke 4.6 for hånden. Men kan ta 4.7. Idle noen og 30 load 84
Vis hele sitatet...
her snakker vi vell load som i at man spiller et spill og ikke stress test regner jeg med?
Sitat av johavoll Vis innlegg
her snakker vi vell load som i at man spiller et spill og ikke stress test regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Det var da fryktelig til mas her da. Nå har jeg optimalisert oppsettet mitt for max stillhet. Av den grunn har jeg ingen eksosvifte i kabinettet, kun inntak. Så det vil gjøre at tempen blir litt høyere enn hvis en har eksos vifte selvfølgelig. Kjørte en liten test slik at du kan se hvordan det ligger an. Så får du selv gjøre dine meninger.

var dette med stock kjøleren eller Hyper 212 som du anbefalte?
Har litt problemer med å ta ett slikt spørsmål seriøst...
du har jo tidligere i tråden sakt at det er mulig å få en slik overclock med den kjølern så jeg tenkte bare å få bekreftet at det var den. for i såfall er det relativt imponerende.
Som det står på bildet jeg postet er dette en 4.6Ghz klokk. Var derfor jeg mente det ble litt useriøst å koble inn stock kjøleren Kjøleren spiller ikke så stor rolle egentlig. Krever det f.eks 1.35v for å nå 4.5Ghz så er løpet kjørt uansett om du har Noctua D15 eller CM 212 evo. Det er derfor jeg mener en 212 evo ikke er noe dårlig kjøp.

Det hadde stilt seg litt annerledes hvis det hadde f.eks vært kjøler til 2500k/2600k en skulle handlet. Haswell blir varm, slik er det bare
En må bare håpe at en får en cpu som ikke krever så mye spenning for å nå målet en er ute etter. Kjører selv ingen oc i og med at det ikke er behov for det.