Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3451
Hei
I forbindelse med "plakat-aksjonen" vår her på forumet tenkte jeg at dersom media tar opp saken, kunne det vært greit å ha noe litt mer utfyllende klart som vi kan sende inn til aviser rundt om i landet. Rett å slett ri litt på media-bølgen (er da lov å drømme ihvertfall) Planen er at folk rundt om i landet sender innlegget inn til lokalavisene der de bor, og på den måten spre det gode ord veldig effektivt til hele Norge.

Dette er da det jeg foreslår. Kom gjerne med kritikk; er det noe viktig jeg har glemt? er kildene dårlig/har du bedre kilder? er noe feil? vil avisene trykke noe slikt? anonymt?


Legalisering av cannabis

Hei.
For det første håper jeg avisen tillater og skjønner hvorfor jeg vil holde meg anonym. Cannabis er fortsatt ulovlig, og jeg vil helst unngå eventuelle reaksjoner fra arbeidsgiver/politi/dealer etc.

Hva er cannabis?
La oss starte med litt fakta. Cannabis er en plante som opprinnelig kommer fra Asia. Det finnes 3 typer cannabis: Cannabis sativa, Cannabis indica og Cannabis ruderalis. Planten inneholder mer enn 400 kjemiske forbindelser, der de mest aktive er THC og CBD. Den vanligste formen av cannabis som finnes i Norge kalles hasj. Hasj er laget av trikomer fra toppskuddene (den delen av planten som inneholder mest THC og CBD) til cannabisplanten, som blir presset sammen til en plate. Dette gjør hasjen veldig kompakt i forhold til planten, og dermed mye enklere å smugle. Cannabis har blitt brukt medisinsk, rituelt og rekreasjonelt i lang tid. Et av de eldste funnene er gjort på en gammel gravplass i Romania, der det ble funnet rester av brente cannabisfrø, datert ca 3000 år f.k.

Er cannabis farlig?
Det finnes forskning som indikerer at cannabis kan fremskynde en schizophrenisk lidelse hos personer som er predisponert for lidelsen, men det er omdiskutert og det er ikke funnet en tydelig sammenheng mellom disse. (http://www.time.com/time/health/arti...005559,00.html) I motsetning til hva mange tror, finnes det ingen klar sammenheng mellom cannabis og lungekreft. (http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...052501729.html) Cannabis kan være skadelig for en hjerne i utviklingsfasen, og bør derfor ikke røykes før hjernen er ferdig utviklet, vanligvis i 20-årene. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19039723) De fleste vil føle seg sløv under rusen, og kanskje dagen derpå også, men det er ikke påvist noen langtidseffekter fra cannabis. Korttidshukommelsen kan også bli nedsatt, men bare under påvirkning, og går tilbake til normal etter at rusen er gått ut. (http://www.drugpolicy.org/facts/drug-facts/marijuana) Det finnes ingen tilfeller der et menneske har dødd av en overdose cannabis. Tester utført på mus viser at forholdet mellom en dødelig overdose og en vanlig brukerdose er ca. 5000:1. (http://www.drugwarfacts.org/cms/node/58) Til sammenligning ligger det samme forholdet for alkohol på mellom 4:1 og 10:1.

Vil en legalisering føre til at flere bruker cannabis?
Det finnes ikke noe fasitsvar, men statistikk fra Portugal viser at etter avkriminaliseringen av alle narkotiske stoffer i 2001, gikk forbruket av cannabis noe opp for de i aldersgruppen 20-24, men ned for de mellom 15-19, den aldersgruppen der de fleste begynner å bruke rusmidler. (http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=10080) Samtidig har det totale antallet av dødelige overdoser fra andre stoffer sunket fra ca. 400 i 2001 til ca 290 i 2006, og i samme periode har antall nye HIV-tilfeller (pga bruk av skitne nåler for å injisere heroin o.l.) sunket fra ca 1400 til 400. (http://www.scientificamerican.com/ar...riminalization) Dessuten kan en argumentere med at selv om flere skulle prøve cannabis etter en legalisering, trenger ikke det å være noe negativt. Jeg tror dette ville ført til at færre hadde brukt alkohol som rusmiddel, og det igjen ville ført til mindre vold og utagerende festing.

Trenger vi enda et rusmiddel?
Uansett hvordan en vrir og vender på det, er ikke cannabis et ”nytt” rusmiddel. Det er et av de mest brukte stoffene i verden og er blitt brukt i flere tusen år, og vil nok heller aldri forsvinne. I Norge har over 1 million nordmenn oppgitt at de har prøvd cannabis. (http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabi...nnabis_i_Norge)

Fører cannabis til bruk av sterkere stoffer?
Nei. Den såkalte gateway-teorien (prøver du hasj ender du opp som heroinmisbruker) har ingen rot i virkeligheten. Siden cannabis er så utbredt, har de fleste misbrukere av heroin på et tidligere tidspunkt prøvd cannabis, men dette er korrelasjon, ikke kausalitet. Cum hoc ergo propter hoc. Det er ikke veldig overraskende at brukere av noen av de minst populære rusmidlene også har prøvd de mest populære. (http://www.ukcia.org/research/gateway.php) De viktigste faktorene for de som ender opp som rusmisbrukere er derimot miljøet rundt stoffene, og personenes individuelle tendenser. (http://stopthedrugwar.org/speakeasy/..._debunkedagain) Så lenge cannabis er ulovlig, må de av oss som ønsker å bruke det bryte loven og ta kontakt med kriminelle nettverk. De fleste dealere har mange andre rusmidler de har lyst å selge, og for noen er det vanskelig å si nei når de blir tilbudt noe nytt. Dersom cannabis blir legalisert vil vi få et skille mellom cannabis og sterkere, farligere rusmidler som heroin, og vi vil kanskje få en nedgang i bruken av disse sterkere stoffene. (jf. avkriminaliseringen i Portugal)

Medisinsk bruk
Cannabis har flere bruksområder innenfor medisin. Et av de mest kjente er i sammenheng med behandling av kreft. Cellegiften som brukes i behandlingen er veldig kraftig, og har flere negative bieffekter, bl.a forårsaker den kvalme og tapt matlyst. Cannabis motvirker denne kvalmen, og det blir lettere for pasientene å spise og dermed bygge opp kroppen igjen. Mange pasienter forteller at livskvaliteten har økt etter bruk av cannabis. (http://www.ukcia.org/medical/cancerchemotherapy.php) Cannabis blir også brukt av pasienter med grønn stær, der cannabis minsker presset på øyet. (http://www.livescience.com/6232-marijuana-glaucoma.html) Det finnes indikasjoner på at cannabis har en stabiliserende effekt på fordøyelsessystemet, og kan hjelpe mot IBS (Irritable Bowel Syndrome). (http://www.gootoo.info/20110417/4742/) Tester utført på mus har vist at THC kan redusere og ødelegge hjernesvulster. (http://www.alternet.org/story/9257/?page=1) Kjemikalier i cannabis har også vist seg å stoppe utvikling av prostatakreft. (http://www.news-medical.net/news/200...er-growth.aspx)

Lover og regler
En legalisering av cannabis vil i motsetning til hva mange tror ikke si at det er fritt fram for røyking hele tiden overalt. Mange av de samme lovene vi har ang. alkohol og tobakk i dag vil også bli gjeldende for cannabis i fremtiden. Trafikkulykker blir ofte trukket opp når det er snakk om legalisering, men det vil selvfølgelig ikke bli lov å kjøre i beruset tilstand uansett rusmiddel. (Selv om farene ved å kjøre i cannabisrus er overdrevne. http://norml.org/index.cfm?Group_ID=7459) Å komme beruset på jobb vil være oppsigelsesgrunn uansett om det er pga alkohol eller cannabis. Røykeforbud på offentlige plasser er ikke urimelig. Begrensede utsalgssteder og åpningstider vil også kunne innføres, og selvfølgelig aldersgrenser. For mange unge under 18 vil det bli mye vanskeligere å få tak i cannabis dersom det blir legalisert, enn det er nå som det er ulovlig. Dealere spør ikke etter legitimasjon.

Inntekt til staten
Ved en legalisering vil cannabis bli skattlagt, og staten vil få en ny inntektskilde. Et overslag gjort om California sier at en skattlegging av cannabis ville gitt ca. 1.3 milliarder dollar ekstra i året i kassa for staten. (http://www.time.com/time/nation/arti...884956,00.html) Samtidig vil alt av politiets ressurser som blir brukt på cannabisbekjempelsen bli frigjort, og vil kunne brukes på andre områder.

Human narkotikapolitikk
Det finnes de som får problemer med sin cannabisbruk. Men mye av disse problemene skyldes stigmatisering og utstøtting av samfunnet, ikke cannabis i seg selv. Ved en legalisering vil det bli lettere å be om hjelp for de som trenger det, uten at de trenger å være redd for å bli stemplet som narkoman av sine nærmeste, eller som kriminell av politiet.

Forbud fungerer ikke
Det er på tide å prøve noe nytt. Det eneste forbudet er godt for, er de store kriminelle som sitter igjen med millioner av skattefrie kroner. Som sannsynligvis blir brukt på våpen og fremstilling av andre rusmidler. (Cannabis er relativt billig å produsere, men pga risiko for å bli tatt er prisen høy.) Jeg er helt sikker på at en gang i nærmeste fremtid vil cannabis bli legalisert uansett, fordi det finnes ingen gode grunner for å holde det ulovlig, og tilslutt vil de som styrer også finne ut av dette. Dessuten ser jeg på dette som en sjanse Norge har til å hevde seg blant landene i resten av verden. Som første land til å legalisere et av de mest utbredte rusmidlene i verden, første land til å se bort fra gammel propaganda og heller basere lovene på reell informasjon, vil vi sette et dypt spor i verdenshistorien. Cannabis kommer ikke til å forsvinne, spørsmålet er hvem som skal kontrollere bruken.
Vis hele sitatet...
De eneste jeg ser for meg trykke noe slikt er på høy tid. Alle aviser lener seg i en politisk retning om de infomøte det eller ei, og dette er en farlig politisk retning, så jeg tviler sterkt på at dette komme på trykk i en avis som betyr noe.
Kunne blitt dagens innlegg i Si: D i Aftenposten, eller under debatt i kulturdelen... Men burde ikke regne med at det blir forsideoppslag..
Sist endret av Vargas; 28. mai 2011 kl. 18:58.
Punktet ang Inntekt til staten mener jeg trenger en forandring

-Et overslag gjort om California sier at en skattlegging av cannabis ville gitt ca. 1.3 milliarder dollar ekstra i året i kassa for staten.
Her bruker du en utenlands kilde, og en utenlands valuta.
Er det california i USA som ville tjent så mye på det? eller er dette tallene på hva Norge vil tjene?
Antonald's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meteor freak
Punktet ang Inntekt til staten mener jeg trenger en forandring

-Et overslag gjort om California sier at en skattlegging av cannabis ville gitt ca. 1.3 milliarder dollar ekstra i året i kassa for staten.
Her bruker du en utenlands kilde, og en utenlands valuta.
Er det california i USA som ville tjent så mye på det? eller er dette tallene på hva Norge vil tjene?
Vis hele sitatet...
Ja ser nå at det var dårlig formulert. Det er staten California beregningene gjelder.
Godt initiativ.

Kanskje man ikke burde skrive at farene ved å kjøre bil påvirket av cannabis er overdrevne, for ikke å virke for forherligende?
Heller skrive at det faktisk er mindre farlig enn å kjøre bil full, og stresse enda mer at det selvfølgelig vil være ulovlig å kjøre påvirket, for å få frem at det ikke vil føre til flere trafikkulykker mener jeg.
Jeg har ikke lest alt enda, men jeg reagerte på den setningen her:

Planten inneholder mer enn 400 kjemiske forbindelser, der de mest aktive er THC og CBD.
Vis hele sitatet...
De mest aktive kjemiske forbindelsene? I hvilken sammenheng? I plantens metabolisme? Det kommer ikke fram at du snakker om plantens psykoaktive egenskaper her.

Hvor mange kjemiske forbindelser planten består av er dessuten uinteressant med mindre saken omhandler botanikk eller plantefysiologi. Det som er interessant er hvor mange cannabinoider som er påvist i planten, og eventuelt hvor mange av disse som har psykoaktive egenskaper.

Jeg pirker på dette fordi forfatteren av en slik artikkel bør fremstå som mest mulig akademisk for å ha mest mulig gjennomslagskraft. Du bør språklig sett fremstå som en fagmann hvis du ønsker å bli tatt seriøst når du fremlegger faktaopplysninger og forskningsresultater. Dropp derfor å nevne dealeren din i starten av innlegget. Gå nøye gjennom alt du har skrevet, og let etter små feilformuleringer eller annet som kan fremstå som amatørmessig.
Antonald's Avatar
Trådstarter
Sitat av G4ndj1
Kanskje man ikke burde skrive at farene ved å kjøre bil påvirket av cannabis er overdrevne, for ikke å virke for forherligende?
Heller skrive at det faktisk er mindre farlig enn å kjøre bil full, og stresse enda mer at det selvfølgelig vil være ulovlig å kjøre påvirket, for å få frem at det ikke vil føre til flere trafikkulykker mener jeg.
Vis hele sitatet...
Ja lurte litt på den selv, og du har nok rett.

Sitat av mentalmelt
De mest aktive kjemiske forbindelsene? I hvilken sammenheng? I plantens metabolisme? Det kommer ikke fram at du snakker om plantens psykoaktive egenskaper her.

Hvor mange kjemiske forbindelser planten består av er dessuten uinteressant med mindre saken omhandler botanikk eller plantefysiologi. Det som er interessant er hvor mange cannabinoider som er påvist i planten, og eventuelt hvor mange av disse som har psykoaktive egenskaper.

Jeg pirker på dette fordi forfatteren av en slik artikkel bør fremstå som mest mulig akademisk for å ha mest mulig gjennomslagskraft. Du bør språklig sett fremstå som en fagmann hvis du ønsker å bli tatt seriøst når du fremlegger faktaopplysninger og forskningsresultater. Dropp derfor å nevne dealeren din i starten av innlegget. Gå nøye gjennom alt du har skrevet, og let etter små feilformuleringer eller annet som kan fremstå som amatørmessig.
Vis hele sitatet...
Ser den. Har prøvd å være mest mulig faglig, men også litt "layman" for at folk flest skal kunne forstå innholdet. Jeg syntes nå det er litt interessant at det er så mange forbindelser, men det er kanskje bare meg
Ikke bruk en avis som kilde. Link direkte til den publiserte undersøkelsen, eller et anerkjent vitenskapelig tidsskrift. Wikipedia er heller ikke noe særlig, hvis det er reelle tall som er oppgitt burde du heller spore opp selve undersøkelsen.
Sitat av Antonald Vis innlegg

Ser den. Har prøvd å være mest mulig faglig, men også litt "layman" for at folk flest skal kunne forstå innholdet. Jeg syntes nå det er litt interessant at det er så mange forbindelser, men det er kanskje bare meg
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det er interessant, det er bare veldig lite relevant. Det er heller ikke spesielt mange. Det første jeg tenkte var at det høres veldig lite ut. Men ta det for all del med hvis du vil, jeg vil bare råde deg til å være mest mulig on topic.

Edit: Årsaken til det er at slike opplysninger ofte bare forvirrer leseren. Dette er særlig viktig å tenkte på når man skriver for allmennheten, og samtidig ønsker å fremme et spesifikt poeng. Hva betyr det at planten består av 400 kjemiske forbindelser? Hva skal leseren tro om det? For folk flest høres det antageligvis bare skummelt ut, siden veldig mange mennesker forbinder ordet kjemiske med noe usunt og farlig.
Sist endret av mentalmelt; 29. mai 2011 kl. 22:52. Grunn: tillegg
I Norge er vi ikke i en økonomisk krise. Å argumentere for legalisering ved at det vil gi staten inntekter vil være dumt, da folket vil se på det som at staten vil tjene penger på andres skade. I USA hvor frihetsprinsippet står mye sterkere, og hvor staten ikke skal være morra di, er dette et akseptabelt argument.

Det er meningsløst å trekke inn medisinsk bruk i en debatt om legalisering til rekreasjonelt bruk. Det er irrelevant. Hvis Statens Legemiddelverk hadde ment cannabis ville vært hensynsmessig å bruke medisinsk i Norge, gjør de det. Men det har ingenting å si for legalisering til rekreasjonelt bruk. Se for eksempel på morfin og amfetamin som begge er lovlige til medisinsk bruk i Norge men like fullt narkotika.

Jeg plukker ut noen eksempler på ting du bør gjøre noe med:

Cum hoc ergo propter hoc.
Vis hele sitatet...
Det er kult at du kan latinske uttrykk, men slik det står der får det deg til å virke som du tror du er smartere enn leseren. Janteloven. Ikke vær elitistisk, det skader saken.

IBS (Irritable Bowel Syndrome)
Vis hele sitatet...
Bruk norske navn på sykdommer. Mange som sliter med sånne sykdommer og er desperate etter en løsning. Det er lett å få støtte fra dem.

Tester utført på mus har vist at THC kan redusere og ødelegge hjernesvulster. (http://www.alternet.org/story/9257/?page=1)
Vis hele sitatet...
Finn en bedre kilde enn et aktivistnettsted. En seriøs artikkel om studien eller studien selv vil være langt, langt bedre. Hvis du ikke klarer å backe opp en så vill påstand med noe skikkelig bra, vil det bare komme tilbake å bite deg i ræva. Du bør egentlig bare fjerne dette argumentet. Det er et oppsiktsvekkende funn, og det er behov for mer enn en musestudie.

(Selv om farene ved å kjøre i cannabisrus er overdrevne. http://norml.org/index.cfm?Group_ID=7459)
Vis hele sitatet...
Nei, ikke inkluder dette. Unødvendig og tåpelig.

Det finnes de som får problemer med sin cannabisbruk. Men mye av disse problemene skyldes stigmatisering og utstøtting av samfunnet, ikke cannabis i seg selv. Ved en legalisering vil det bli lettere å be om hjelp for de som trenger det, uten at de trenger å være redd for å bli stemplet som narkoman av sine nærmeste, eller som kriminell av politiet.
Vis hele sitatet...
Utdyp.

Jevnt over bør du tenke mye mer på hvem målgruppa er, og du må finne bedre kilder enn aktivistnettsider. De har lite kredibilitet. Det vil også være fordelaktig å sage bort noen argumenter og utdype mer de som står igjen. Appeller mer til følelsene. Folk flest setter følelsene høyere enn fornuften.
Sist endret av Stratops; 29. mai 2011 kl. 16:07.
Du kan korte ned teksten en god del uten at du mister noen poeng her, keep it simple stupid.
Kildehenvisning bør samles til slutt med fotnoter.

Ta vekk det ang. å kjøre i ruset tilstand.

"inntekt til staten" kan kansje byttes ut med en forklaring på hvor mye penger forbudet forer kriminelle med.

Igjen; kort ned.
Ellers, meget bra tiltak, kp for det.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Papiravis eller nettavis? Internettlinker gjør seg dårlig i papiravisen
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Ikke for å være kuk, men "vanlige" nordmenn gidder ikke å lese slike lange tekster. Send heller inn noen korte setninger i ny og ne, med gode budskap. Tror det funker bra. Men for all del, send inn lange tekster også. Jo flere, jo bedre.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Du glemmer at man får bort mye kriminalitet også med legalisering, mafiaen/gjenger får mye mindre penger osv.
Sendt med modifikasjoner
Det å røyke sigg er langt fra så vanlig nå enn hva det var før. Dette fordi vi faktisk har opparbeidet oss bakgrunnskunnskap om sigg.

Det skrikes om strenge stengetider for tappekranene, fjerne fyllebråket, voldtekter osv.
Jeg mener personlig at dette bare er en følge av at dette er det eneste lovlige rusmiddelet man kan bruke/misbruke så mye man vil, uten at noen kan nekte deg det. Og dermed skapt en fyllekultur, hvor vi kan helt problemfritt skrive og snakke om hvor drita vi var, og hvor bra festen var...
Det er helt greit, det er bra vi har mulighetene til å sette egne grenser.

Men da burde et alternativ til rus/avkobling være tilgjengelig, ettersom alkohol faktisk gir en helt vanvittig rus.
Det er viktig å passe på eget bruk, så det ikke blir misbruk, noe som ikke burde være "normalt".
Men nå som cannabis bare er ett rusmiddel som blir kalt narkotika, er cannabisbruk misbruk av narkotika, uansett om det er snakk om en pipe i året, eller en i timen.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Sendt med modifikasjoner
Vis hele sitatet...
Huh? Er du Antonald?
Bytt ut
Jeg er helt sikker på at en gang i nærmeste fremtid vil cannabis bli legalisert uansett, fordi det finnes ingen gode grunner for å holde det ulovlig, og tilslutt vil de som styrer også finne ut av dette.
Vis hele sitatet...
med noe sånt som

Jeg er helt sikker på at cannabis vil bli legalisert i nær framtid, fordi det rett og slett ikke finnes gode argumenter for å holde det kriminelt og styresmaktene vil, med økt forskning og informasjon, også anerkjenne dette.
Vis hele sitatet...
Bedre strukturert setning. Ellers er jeg enig i kritikken du har fått tidligere i tråden. Uansett, flott initiativ du tar, og overall et ganske godt innlegg!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 31. mai 2011 kl. 22:23.
Det er alt i alt et fint innlegg. Vil anbefale deg å være enda mer konkret i språket. Skriv så profesjonelt du får det, ingen tar deg seriøst om det lyser laidback stoner av innlegget ditt. Få med det relevante og ha klare poeng. Styr unna ting som "Cum hoc ergo propter hoc". Jeg skjønner at du føler deg kjempetøff med latinen din, men det får deg til å virke overlegen. Du skal vise kunnskapen din på en folkelig måte!
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Huh? Er du Antonald?
Vis hele sitatet...
Antonald oppfordrer i første posten, slik jeg forstår det, andre til også å sende inn.

Sitat av Antonald
Planen er at folk rundt om i landet sender innlegget inn til lokalavisene der de bor, og på den måten spre det gode ord veldig effektivt til hele Norge.
Vis hele sitatet...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Huh? Er du Antonald?
Vis hele sitatet...
absolutt ikke, flaks har jeg heller ikke. Jeg har bare sendt inn en modifisert versjon av førsteposten til en lokal avis
Aha, skjønner. Man sender inn det samme innlegget. En noe underlig fremgangsmåte, men ok =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Aha, skjønner. Man sender inn det samme innlegget. En noe underlig fremgangsmåte, men ok =)
Vis hele sitatet...
til an annen avis, og modifisert? hm.. da er jeg vel underlig i fremgangsmåten da!

Edit: Jeg går utifra at jeg har sendt det til en annen lokalavis, mtp. at TS bor i Troms, og jeg bor langt, langt derfra
Sist endret av random42099; 31. mai 2011 kl. 22:35.
Jeg likte "artikkelen" din. Dagbladet.no er en arena som kanskje er åpen for noe sånt. Var en del artikler om den potensielle legaliseringen av marihuana. De har også, ved et par anledninger, hatt avstemmninger ala: Bør marihuana bli legalisert i Norge. Og som jeg husket stemte flest for ja. Det er jo en avis som hele tiden søker skandaler og oppslag, marihuana og narkotika generelt er et ømt tema som skaper debatt! Er det okay om jeg sender det til min lokale avis?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
til an annen avis, og modifisert? hm.. da er jeg vel underlig i fremgangsmåten da!

Edit: Jeg går utifra at jeg har sendt det til en annen lokalavis, mtp. at TS bor i Troms, og jeg bor langt, langt derfra
Vis hele sitatet...

hehe, ikke noe galt i det. Det var vel det trådstarter mente også. Synes bare det virker rart å sende inn tekster som er skrevet av noen andre, men godt mulig det er jeg som er den rare her
Sist endret av mentalmelt; 31. mai 2011 kl. 22:37.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
hehe, ikke noe galt i det. Det var vel det trådstarter mente også. Synes bare det virker rart å sende inn tekster som er skrevet av noen andre, men godt mulig det er jeg som er den rare her
Vis hele sitatet...
Du må ikke glemme at dette faktisk er Norsk Freakforum! Etter å ha vært leser her i noen år syns jeg ingenting er rart lenger
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
hehe, ikke noe galt i det. Det var vel det trådstarter mente også. Synes bare det virker rart å sende inn tekster som er skrevet av noen andre, men godt mulig det er jeg som er den rare her
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig bare en måte å hjelpe TS til å spre innlegget til så mange aviser som mulig, lokalaviser inkludert.
Antonald's Avatar
Trådstarter
Takk for alle tilbakemeldinger. Her er en litt revidert versjon:

Legalisering av cannabis
Hei.
For det første håper jeg avisen tillater og skjønner hvorfor jeg vil holde meg anonym. Cannabis er fortsatt ulovlig, og jeg vil helst unngå eventuelle reaksjoner fra arbeidsgiver/politi.

Hva er cannabis?
La oss starte med litt fakta. Cannabis er en plante som opprinnelig kommer fra Asia. Det finnes 3 typer cannabis: Cannabis sativa, Cannabis indica og Cannabis ruderalis. Den vanligste formen av cannabis som finnes i Norge kalles hasj. Hasj er laget av trikomer fra toppskuddene (den delen av planten som inneholder mest THC og CBD) til cannabisplanten, som blir presset sammen til en plate. Dette gjør hasjen veldig kompakt i forhold til planten, og dermed mye enklere å smugle. Cannabis har blitt brukt medisinsk, rituelt og rekreasjonelt i lang tid. Et av de eldste funnene er gjort på en gammel gravplass i Romania, der det ble funnet rester av brente cannabisfrø, datert ca 3000 år f.k.

Er cannabis farlig?
Det finnes forskning som indikerer at cannabis kan fremskynde en schizophrenisk lidelse hos personer som er predisponert for lidelsen, men det er omdiskutert og det er ikke funnet en tydelig sammenheng mellom disse. ( 1) I motsetning til hva mange tror, finnes det ingen klar sammenheng mellom cannabis og lungekreft. (2) Cannabis kan være skadelig for en hjerne i utviklingsfasen, og bør derfor ikke røykes før hjernen er ferdig utviklet, vanligvis i 20-årene. (3) De fleste vil føle seg sløv under rusen, og kanskje dagen derpå også, men det er ikke påvist noen langtidseffekter fra cannabis. Korttidshukommelsen kan også bli nedsatt, men bare under påvirkning, og går tilbake til normal etter at rusen er gått ut. (4) Det finnes ingen tilfeller der et menneske har dødd av en overdose cannabis. Tester utført på mus viser at forholdet mellom en dødelig overdose og en vanlig brukerdose er ca. 5000:1. (5) Til sammenligning ligger det samme forholdet for alkohol på mellom 4:1 og 10:1.

Vil en legalisering føre til at flere bruker cannabis?
Det finnes ikke noe fasitsvar, men statistikk fra Portugal viser at etter avkriminaliseringen av alle narkotiske stoffer i 2001, gikk forbruket av cannabis noe opp for de i aldersgruppen 20-24, men ned for de mellom 15-19, den aldersgruppen der de fleste begynner å bruke rusmidler. (6) Samtidig har det totale antallet av dødelige overdoser fra andre stoffer sunket fra ca. 400 i 2001 til ca 290 i 2006, og i samme periode har antall nye HIV-tilfeller (pga bruk av skitne nåler for å injisere heroin o.l.) sunket fra ca 1400 til 400. (7) Dessuten kan en argumentere med at selv om flere skulle prøve cannabis etter en legalisering, trenger ikke det å være noe negativt. Jeg tror dette ville ført til at færre hadde brukt alkohol som rusmiddel, og det igjen ville ført til mindre vold og utagerende festing.

Trenger vi enda et rusmiddel?
Uansett hvordan en vrir og vender på det, er ikke cannabis et ”nytt” rusmiddel. Det er et av de mest brukte stoffene i verden og er blitt brukt i flere tusen år, og vil nok heller aldri forsvinne.

Fører cannabis til bruk av sterkere stoffer?
Nei. Den såkalte gateway-teorien (prøver du hasj ender du opp som heroinmisbruker) har ingen rot i virkeligheten. Siden cannabis er så utbredt, har de fleste misbrukere av heroin på et tidligere tidspunkt prøvd cannabis, men dette er korrelasjon, ikke kausalitet. Det er ikke veldig overraskende at brukere av noen av de minst populære rusmidlene også har prøvd de mest populære. (8) De viktigste faktorene for de som ender opp som rusmisbrukere er derimot miljøet rundt stoffene, og personenes individuelle tendenser. (9) Så lenge cannabis er ulovlig, må de av oss som ønsker å bruke det bryte loven og ta kontakt med kriminelle nettverk. De fleste dealere har mange andre rusmidler de har lyst å selge, og for noen er det vanskelig å si nei når de blir tilbudt noe nytt. Dersom cannabis blir legalisert vil vi få et skille mellom cannabis og sterkere, farligere rusmidler som heroin, og vi vil kanskje få en nedgang i bruken av disse sterkere stoffene. (jf. avkriminaliseringen i Portugal)

Medisinsk bruk
Cannabis har flere bruksområder innenfor medisin. Et av de mest kjente er i sammenheng med behandling av kreft. Cellegiften som brukes i behandlingen er veldig kraftig, og har flere negative bieffekter, bl.a forårsaker den kvalme og tapt matlyst. Cannabis motvirker denne kvalmen, og det blir lettere for pasientene å spise og dermed bygge opp kroppen igjen. Mange pasienter forteller at livskvaliteten har økt etter bruk av cannabis. (10) Cannabis blir også brukt av pasienter med grønn stær, der cannabis minsker presset på øyet. (11) Det finnes indikasjoner på at cannabis har en stabiliserende effekt på fordøyelsessystemet, og kan hjelpe mot IBS (Irritabel tarm syndrom). (12) Kjemikalier i cannabis har også vist seg å stoppe utvikling av prostatakreft. (13)

Lover og regler
En legalisering av cannabis vil i motsetning til hva mange tror ikke si at det er fritt fram for røyking hele tiden overalt. Mange av de samme lovene vi har ang. alkohol og tobakk i dag vil også bli gjeldende for cannabis i fremtiden. Trafikkulykker blir ofte trukket opp når det er snakk om legalisering, men det vil selvfølgelig ikke bli lov å kjøre i beruset tilstand uansett rusmiddel. Å komme beruset på jobb vil være oppsigelsesgrunn uansett om det er pga alkohol eller cannabis. Røykeforbud på offentlige plasser er ikke urimelig. Begrensede utsalgssteder og åpningstider vil også kunne innføres, og selvfølgelig aldersgrenser. For mange unge under 18 vil det bli mye vanskeligere å få tak i cannabis dersom det blir legalisert, enn det er nå som det er ulovlig. Dealere spør ikke etter legitimasjon.

Inntekt til staten
Ved en legalisering vil cannabis bli skattlagt, og staten vil få en ny inntektskilde. Et overslag gjort om California sier at en skattlegging av cannabis ville gitt ca. 1.3 milliarder dollar ekstra i året i kassa for California. (14) Samtidig vil alt av politiets ressurser som blir brukt på cannabisbekjempelsen bli frigjort, og vil kunne brukes på andre områder.

Human narkotikapolitikk

Det finnes de som får problemer med sin cannabisbruk. Men mye av disse problemene skyldes stigmatisering og utstøtting av samfunnet, ikke cannabis i seg selv. Ved en legalisering vil det bli lettere å be om hjelp for de som trenger det, uten at de trenger å være redd for å bli stemplet som narkoman av sine nærmeste, eller som kriminell av politiet.

Forbud fungerer ikke
Det er på tide å prøve noe nytt. Det eneste forbudet er godt for, er de store kriminelle som sitter igjen med millioner av skattefrie kroner. Som sannsynligvis blir brukt på våpen og fremstilling av andre rusmidler. (Cannabis er relativt billig å produsere, men pga risiko for å bli tatt er prisen høy.) Jeg er helt sikker på at cannabis vil bli legalisert i nær framtid, fordi det rett og slett ikke finnes gode argumenter for å holde det kriminelt og styresmaktene vil, med økt forskning og informasjon, også anerkjenne dette. Dessuten ser jeg på dette som en sjanse Norge har til å hevde seg blant landene i resten av verden. Som første land til å legalisere et av de mest utbredte rusmidlene i verden, første land til å se bort fra gammel propaganda og heller basere lovene på reell informasjon, vil vi sette et dypt spor i verdenshistorien. Cannabis kommer ikke til å forsvinne, spørsmålet er hvem som skal kontrollere bruken.

1. http://www.time.com/time/health/arti...005559,00.html
2. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...052501729.html
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19039723
4. http://www.drugpolicy.org/facts/drug-facts/marijuana
5. http://www.drugwarfacts.org/cms/node/58
6. http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=10080)
7. http://www.scientificamerican.com/ar...riminalization
8. http://www.ukcia.org/research/gateway.php
9. http://stopthedrugwar.org/speakeasy/..._debunkedagain
10. http://www.ukcia.org/medical/cancerchemotherapy.php)
11. http://www.livescience.com/6232-marijuana-glaucoma.html
12. http://www.gootoo.info/20110417/4742/
13. http://www.news-medical.net/news/200...er-growth.aspx
14. http://www.time.com/time/nation/arti...884956,00.html
Vis hele sitatet...
I hovedsak har jeg:
-fjernet bilkjøring i ruset tilstand
-fjernet 400 kjemiske forbindelser
-fjernet hjernesvulst
-fjernet latin (tok det egentlig bare med fordi det første google-treffet er en interessant wiki-artikkel om correlation vs causation, men ser at det kan virke litt overlegent)

Sitat av Stratops
I Norge er vi ikke i en økonomisk krise. Å argumentere for legalisering ved at det vil gi staten inntekter vil være dumt, da folket vil se på det som at staten vil tjene penger på andres skade. I USA hvor frihetsprinsippet står mye sterkere, og hvor staten ikke skal være morra di, er dette et akseptabelt argument.

Det er meningsløst å trekke inn medisinsk bruk i en debatt om legalisering til rekreasjonelt bruk. Det er irrelevant. Hvis Statens Legemiddelverk hadde ment cannabis ville vært hensynsmessig å bruke medisinsk i Norge, gjør de det. Men det har ingenting å si for legalisering til rekreasjonelt bruk. Se for eksempel på morfin og amfetamin som begge er lovlige til medisinsk bruk i Norge men like fullt narkotika.
Vis hele sitatet...
Nei vi har kanskje ikke noen krise her, men jeg synes nå folk stadig klager over budsjettkutt o.l likevel, og dermed vil se det som positivt at staten får en ny inntektskilde. Ang. medisinsk bruk er det kanskje litt irrelevant, men jeg tror det vil hjelpe folk til å få et mer positivt inntrykk planten, istedenfor hasj/narkotika/gift-inntrykket noen har av cannabis.

Sitat av EpicSnusBox
Sendt med modifikasjoner
Vis hele sitatet...
Nice. Si ifra når/hvis det blir trykket.
Liker ideen, men føler teksten kunne vært langt bedre. Noen få tips:

Når man prøver å opplyse og informere om et så kontroversiell og svartmalt substans, er det viktig å formulere seg slik at lettest mulig effektivt fanger målgruppen: nordmenn med dypt forankrede fordommer og som er relativt uvitende om mange viktige aspekter, deriblant den faktiske forskningen.

Jeg ville anbefale at du setter deg ned og reformulerer teksten og prøver å gjør den så akademisk som mulig og kun inkluder det viktigste og de sterkeste argumentene. Skriv teksten for en utålmodig leser med dårlig tid. Bruk forskningsrapporter som kilder der du kan. En annen ting: Der du kommer med et spørmål, start med det "positive." Eks. "Er cannabis farlig?" - Besvar dette spørsmålet direkte i første setning og henvis til relevant forskning, dette med schizofreni kan komme senere.

Innledningen bør forøvrig omskrives. Forsøk å dra leseren inn (forklar indirekte hvorfor de bør ta seg bryet med å lese).