Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4316
Hei.

Jeg var i Amsterdam for en 1,5 uke siden der jeg var på en restaurant.
Der opplevde jeg noe av det mest smertefulle jeg noensinne har kjent. Det var et eller annet hardt i maten og jeg knakk en jeksel i to der omtrent halve "kronen" av jekselen knakk av. Føltes som å hogge jekslene sammen mot en stein. Nå tror jeg nerven er helt åpen (kanskje roten av tanna?)
For når jeg tygger og får noe ned i den halve jekselen så føles det som noen banker en kniv ned i kjeven med et kraftig støt gjennom hele kroppen.

Jeg er nå nødt til å oppsøke tannlege med denne skaden. En ting er å ta den jevnlige konsultasjonen med tannlege for å sjekke status på tennene. Det kan jeg takle. Men jeg takler ikke større behandlinger, noe jeg mistenker at jeg må gjennomgå nå.

Jeg har så sykt tannlegeskrekk. Det er nesten på grensen av å være traumatisk. Jeg skjelver, jeg begynner å stamme, jeg får ikke sove og svetter hele natta og i god tid før jeg skal til tannlegen. Og jeg kan bli kvalm og kaste opp.
Det etter en veldig vond opplevelse jeg hadde hos tannlegen en gang der han ikke fikk bedøvelsen til å fungere og måtte borre. Denne smerten sitter i hukommelsen og jeg klarer rett og slett ikke.
Derfor vegrer jeg meg mot å ta opp mobilen og ringe tannlegen. Selv om jeg vet at jeg må. Det er mye jeg tør, men å gå til tannlegen setter meg ut.

Er det noen som vet om tannleger i Oslo som tilbyr behandling under narkose?
Jeg er nemlig i ferd med å flytte til Oslo. Og narkose ser ut som det eneste som kan fungere.
Sist endret av Banos; 24. august 2010 kl. 23:25.

Det har vært drevet tannlegepraksis i Bygdøy Allé 5 siden 1920 tallet. Tannlege Olaug Egeland overtok en mindre tannlegevirksomhet i 1997, som siden har blitt utviklet til det som nå er blitt et av Oslos større kompetansesenter innen tannbehandling. Den 1. september 2007 var det 10 år siden Bygdøy Allé Tannestetiske Senter AS ble etablert.

Kontaktinformasjon:
Kompetansesenteret i Bygdøy Allé
Bygdøy Allé Tannestetiske Senter
Bygdøy Allé 5
0257 Oslo
Telefon: 22 44 15 35
Telefaks: 22 44 30 50






Operasjons avdelingen

* Dr. Hans Erik Høgevold, dr.med., spes. kjevekirurgi, generell kirurgi

Vi kan gjennomføre operasjoner i full narkose eller sedasjon i klinikkens nye operasjons- og narkoseavdeling. Ved slik behandling deltar anestesilege/anestesisykepleier.
Behandling i narkose
Vi kan gjøre ulike behandlinger under narkose:

* Vanlig tannbehandling
* Fjerning av visdomstenner og andre mindre kirurgiske inngrep
* Implantater og bentransplantasjon.
* Bentransplantasjoner fra en del av kjeven til en annen del av kjeven/annen kjeve
* Bentransplantasjoner fra hofte til kjeve.

Hvis du tror du ønsker å få gjort tannbehandling i narkose vil vi alltid ha en vanlig undersøkelse først for å se om det trengs tannbehandling og i tilfelle bli enig med deg som pasient hva som skal gjøres. Deretter vil vi kunne lage en behandlingsplan som passer den enkelte best.

Det er noe dyrere å gjøre tannbehandling i narkose enn vanlig behandling. Dette fordi narkoselege og narkosesykepleier må være tilstede for å utføre narkosen og sikre deg riktig og trygg behandling.
Vis hele sitatet...
var det jeg fant. Kilde.
Sist endret av mo3; 24. august 2010 kl. 23:32.
Ring tannlegevakta i tøyen og hør med dem hvor i oslo du kan få behandling under narkose: http://www.toyentannlegevakt.no/

Du kan også få henvisning til sykehus av fastlege, som denne dama har gjort: nybaktmamma - Jeg fant en tannlege som tilbyr FULL narkose!

også: Tannlege som tilbyr narkose (Østfold)

Jeg må på sykehuset for å få tannbehandling med narkose. Nå er dette i Bergen, men jeg tviler på at vanlige tannklinikker tilbyr narkose da det krever anestesipersonale. Hør med tannlegen din, hun/han må sikkert henvise deg.
Vis hele sitatet...
[EDIT:] oh, og vurder lystgass!
Sist endret av Turbolego; 24. august 2010 kl. 23:34.
Vet om flere som har tannlegeskrekk og får utført behandlingen på sykehuset her i Fredrikstad. Koster jo noe mer, men jeg har full forståelse. Tannlege er IKKE gøy
Seriøst, kjør lystgass. Kommer ikke til å angre.
Jeg forstår din redsel, men det er ikke verdt kostnadene og risikoen å få full narkose. Jeg kan Love deg at du ikke vil føle smerte dersom du sier til tannlegen at du er redd og vil ha full bedøvelse. Du kan dessuten få en Vival eller annet beroligende dersom du sier du har tannlegeskrekk. Du må huske på at det er en stor risiko ved å gå inn i narkose. Det er faktisk mer risiko ved det enn å ta i mot bedøvelse som normalt gis ved tannlegebesøk.
Trådstarter
17 5
Tusen takk for svar alle sammen.

Ja, kanskje hvis det går an å få et eller annet for å få nervene i sjakk så kunne det latt seg gjøre. Ellers så har jeg god fysikk, et sterkt hjerte og en relativt "levedyktig" kropp. Så risikoen kan vel ikke være så stor? Spesielt ikke som de skriver, når en narkoselege er med for å overvåke det hele.

Tok et lite speil idag og inspiserte skaden litt selv med lommelykt. Ser ut som "kjøttet" inni tanna er eksponert men at mye av jekselen er intakt. Så kanskje en tannlege klarer å redde jekselen med fylling eller noe. Å heller rotfylle. Det må vel bli et stort krater der om tanna ikke står til å redde og de må trekke den.

Og typisk at dette må skje i en periode der en ikke har så mye midler å rutte med. Så en akuttbehandling får isåfall gå på mastercard. Jeg som aldri har betalt noe på kreditt før. Shit au.

Så det er andre her med tannlegeskrekk på nivå med meg som kan gå god for at tannlegene er flinke til å håndtere folk med tannlegeskrekk?
Sitat av Banos Vis innlegg
Så det er andre her med tannlegeskrekk på nivå med meg som kan gå god for at tannlegene er flinke til å håndtere folk med tannlegeskrekk?
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte.
Narkose er ikke særlig risikofylt i disse dager.
Gå til legen, du kan få valium mot tannlegeskrekk.
Hvor finner man tannleger som bruker laser eller hva ny teknologi det eksisterer istedenfor tradisjonell bor?
Synes og huske dem viste noe på nyhetene for lenge siden.
Trådstarter
17 5
Så fastlegen kan hjelpe til i en slik situasjon?

For eksempel jeg sier at jeg må til tannlegen men har tannlegeskrekk av traumatisk kaliber.
Føler bare at han vil si at dette ikke er hans problem.
Sitat av Banos Vis innlegg
Så fastlegen kan hjelpe til i en slik situasjon?
Vis hele sitatet...
Jeg ble henvist til selve narkosebehandlinga av tannlegen, men gikk også til fastlegen først for å få premedikasjon (xanor). Hvis det å få noe beroligende kan hjelpe deg til å få tannbehandling uten narkose, burde jo fastlegen være glad for å kunne hjelpe til med at det blir mulig (de er ikke så begeistra for å legge folk i narkose uten at det er helt nødvendig).