Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2194
Hey

Jeg er på jakt etter interessante, relativt lettleste (men gjerne vitenskapelige) bøker om hjernen/sinnet. Hvordan den fungerer, hvilke prosesser som ligger bak det, kanskje spirituelle aspekter, osv.

Leste igjennom thedea.org sin kortfattete beskrivelse av hvordan de forskjellige signalsystemene i hjernen fungerer da jeg skrev den store MDMA-tråden. Var veldig interessant lesning generelt sett og følte det ga god innsikt i hva som ligger bak følelsene og sinnsstemningene våre. Og med større forståelse er det kanskje også mulig til en viss grad å styre sinnet vårt bedre.

Så langt virker disse interessante:
Head Case: How I Almost Lost My Mind Trying to Understand My Brain
[url=http://www.amazon.com/Sex-Drugs-DNA-Sciences-Confronted/dp/0230521126/ref=pd_bbs_sr_1/104-0868045-7008706?ie=UTF8&s=books&qid=1194483711&sr=1-1]Sex, Drugs and DNA[url] - Okey, ikke helt relatert, men virket spennende
[url=http://www.amazon.com/Mindful-Brain-Reflection-Attunement-Cultivation/dp/039370470X/ref=tag_dpp_lp_edpp_img_in/104-0868045-7008706]The Mindful Brain[url]
Og selvfølgelig er DMT: The Spirit Molecule på lista over planlagt lesning.

Men har ikke så langt funnet akkurat det jeg egentlig er ute etter.. er det noen som har noen tips?

Kan forresten anbefale å holde på utkikk etter Scientific American: Mind på Narvesen. De har til tider interessante artikler.
Interesangt emne du er interesert i. Kommer ikke på noen bøker i farta jeg vil anbefale, men om du har lyst til å lese en roman, les Nullpluss av Gert Nygårdshaug. Handler om Tremor Harding som bit for bit optemistisk spiser seg selv. Boken er skrivd på en absurd logisk måte, med mye filosofi og vitenskap bak. Absolutt favoritt og å anbefale. Men den får deg til å lure på menneskehjernen igjen...
Consciousness: A Very Short Introduction

Dritbra bok, finnes også i to andre, større og mer omfattende versjoner.
Leste nylig Conversations on Consciousness, som er en samling intervjuer. Mye interessant der.

Har tenkt å begynne på Mind Wide Open nå. Har hørt at den skal være bra.

Ellers kan jeg anbefale Madness Explained, hvis du er interessert det temaet.