Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2001
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et par bøker snart, men er veldig usikker på hvilke bøker jeg bør kjøpe. Siden jeg først skal kjøpe meg et par bøker så tenkte jeg kanskje at jeg skulle kjøpe noen som er veldig kunnskapsrike om diverse ting. Alt ifra samfunnsproblemer til hvordan man skriver noveller osv. Hvordan man setter opp oppgaver osv.

Grunnen til det, er at jeg ikke går på skole, men har tatt samfunnsfag på NKS, nettstudie. Som de fleste vet er det jo finanskrise på gang og jeg har søkt jobb i så og si hele vinter. Har vært på kun ett jobbintervju hvor jeg ikke fikk jobben.
Jeg er heller ikke 18 enda, så dette kan jo være noe av grunnen til at jeg ikke har lykkes med jobb.
Det var da jeg fant ut at det kunne være lurt å starte å tenke på utdanning (Studiekompetanse i dette tilfellet).

Når jeg sier at jeg vil ha bøker som er kunnskapsrike så tenker jeg ikke på skolebøker, men bøker som omfatter mye av det som foregår på videregående (litt norsk, samfunnsfag, eldre historie), you name it.

Tenkte kanskje at jeg snart skal ta engelsk og norsk også, så kan jeg lese litt først så jeg ikke stiller med blanke ark

Blir kanskje litt vanskelig å finne noen bøker som dette, men det må da finnes.

Takker på forhånd
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Vil heller anbefale deg å kjøpe skolebøker av noen, da lærer du faktiske temaer som kommer til å bli tatt opp når du begynner skole igjen.

du kan alltids lese om alt fra filosofi til kvantefysikk, men det hjelper deg fint lite på VGS (desverre).
Trådstarter
Begynner dessverre ikke på skole igjen da jeg må starte med folk som er 16 år. altså 2 år yngre enn meg. Uansett, tar heller fag på nettet. blir noe dyrere, men funker. tenkte kanskje det fantes bøker som tok for seg temaer som man lærer om på videregående. som faktisk er lærerike og kan hjelpe på litt. om ikke, så går det bra
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av penduftw Vis innlegg
tenkte kanskje det fantes bøker som tok for seg temaer som man lærer om på videregående.
Vis hele sitatet...
som sagt, skolebøker..
Trådstarter
Men du skjønner vel egentlig ikke spørsmålet mitt. Altså, en bok som omfatter flere nyttige teamer i en og samme bok. En bok som omfatter samfunnslære, norsk, osv.. fortsatt samme bok <--
Kan anbefale å starte med Platons Samlede verker bind 1 til 9.
Kjøp en omgangen.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Bill Bryson - A short history of nearly everything kanskje? Finnes også på norsk, og er veldig innholdsrik og morsom.
Skolen har et pensum. Det er ingen bøker som er lagd for å inneholde pensum i flere forskjellige fag slik som du leter etter. Om du leser andre bøker, som Norges Historie, får du med deg mye men det er ikke garantert at du får med alt det som står i pensum. Du får med deg mye annet som du ikke trenger på VGS.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hvis du liker samfunnsfag, kan jeg anbefale to meget gode innføringsbøker i henholdsvis sosianantropologi og samfunnsgeografi:

Små steder - store spørsmål: innføring i sosialantropologi av Thomas Hylland Eriksen og Introducing Human Geographies redigert av Paul Cloke m.fl.

Begge er vel på drøye seks hundre sider, og er ganske greie å pløye gjennom, selv om det naturligvis er noe annet enn å lese samfunnsfagsboka fra videregående. Er geografi av interesse kan jeg også anbefale en innføringsbok i naturgeografi: An introduction to Physical Geography and the Environment redigert av Joseph Holden.

MYE spennende lesestoff.
Drit i det. Kjøp heller Arne Næss sin filosofihistorie. Sannsynligvis den beste filosofihistorien på norsk. En annen favoritt er Guns, Germs and Steel av Jared Diamond. Han stiller seg spørsmålet om hvorfor det var europeerene som koloniserte verden først, og ikke noen andre. Han går inn på ulike faktorer, for eksempel religion og politikk, men han legger særlig vekt på naturens rolle. For eksempel at Europa hadde et gunstig klima i forhold til mange andre steder, og hvordan miljøutfordinger har tvunget fram teknologi osv. Historien går fra menneskets spede utvikling fram til kolonitiden. Jeg følte jeg fikk en mye dypere innsikt i hva det vil si å ha en sivilisasjon når jeg leste denne boka.

Diamond er egentlig evolusjonsbiolog, og han går i dybden på mange spørsmål, noe som jeg liker. Blir etterhvert litt for platt med populærvitenskap som bare skraper overflaten mener jeg. Kan også anbefale en annen bok av ham: Collapse. Den går litt i samme bane og handler om hvorfor enkelte sivilisasjoner går under. Her går han særlig inn på den norrøne bosetningen på grønnland som gikk under 1500-tallet. Hvorfor gikk den under, mens inuittene som bodde i samme område klarte seg?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Slutter meg til pyramides anbefaling av Arne Næss' Filosofiens historie.

Kom på en annen bok jeg skulle nevnt, nemlig Fremtiden i våre hender fra 1972 av Erik Dammann, som to år seinere skulle bli utgangspunktet for organisasjonen med samme navn. Jeg siterer Store Norske Leksikon om boka:
Boken kom til å prege utviklingsdebatten i årene etter. Den representerer et skritt forbi miljøvernets våknende samvittighet og i retning menneskevernet og menneskeverdet; ikke minst den moderne vestlige forbrukskulturs absurde utslag løftes frem i søkelyset. Dammanns flammende hovedspørsmål til sin samtid ble: “Hvorfor må vi som har så mye få mer for at de som ikke har noe skal få nok?”
Vis hele sitatet...
statistikk er alltid spennende, statistic hacks er en bok som snart kjøpes for min del