Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3602
Prøver å lese engelske bøker om PHP, så jeg har begynt på PHP & MySQL for Dummies, men problemet mitt er at jeg ikke klarer å konsentrere meg og lese ferdig boka. Jeg leser kanskje en side, så klarer jeg ikke å konsentrere meg om boka mer, kan være fordi den er engelsk. Har prøvd hardt, men klarer det bare ikke.

Flere som har det slik? Noen som har et tips eller to?
Har det slikt uansett hvilken bok jeg leser. Jeg prøver hardt å konsetrere men jeg begynner bare å tenke på noe annet. Feks. Hadde nettop 3-timers nynorsk stil på skolen. Greide ikke å komme på en eneste ting å skrive om..
Mangler du motivasjon? Vil du egentlig lære noe om det boka lærer deg, eller påtvinger du deg selv kunnskap?

Ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=150591
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Mangler du motivasjon? Vil du egentlig lære noe om det boka lærer deg, eller påtvinger du deg selv kunnskap?

Ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=150591
Vis hele sitatet...
Er vel litt delt dette. Jeg vil lære det, men er så kjedelig å lese. Har lenge ønsket å lære meg PHP skikkelig slik at jeg kunne begynt med JavaScript, men klarer bare ikke å konsentrere meg når jeg leser en bok.
Heisann du, har lenge hatt det samme problemet helt til jeg deltok i et kurs som heter "lære å lære".

Vet ikke om det står noe om dette i linken som "Grimdoc" postet men kan forklare litt basic.

Hjernen våres er delt opp i to, en høyre og en venstre hjernehalvdel. Den venstre består av matematikk, logikk og stress, mens den høyre består av kreativitet og hukommelse (bare for å nevne noe).

Det som jeg fant ut av, var at jeg jobbet for mye med den venstre halvdelen, altså der hvor man har høyere hjernesvingninger enn i høyre, og som fører til stress.

Og det som påvirker oss til å komme over i den høyrehjernehalvdel, hvor vi helst vil være når vi skal lære noe nytt, er ved å bruke farger, symboler/tegninger, tankekart med god oversikt, masse farger, høre på musikk, helst ukjent musikk med naturlyder og uten tekst.

Disse tingene er med på å få oss over i den kreative hjernehalvdelen, hvor vi også finner en større glede over det vi gjør enn i den venstre delen.

Noe som også hjelper er leseteknikker, og bruke fingeren eller en penn som støtte når du leser, som gjør at øynene lettere kan fokusere og følge linjene i boka uten at du blir forstyrret eller kommer ut av fokus.

Håper dette hjelper.
Sist endret av Thimalve; 15. mars 2010 kl. 17:47.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thimalve Vis innlegg
Heisann du, har lenge hatt det samme problemet helt til jeg deltok i et kurs som heter "lære å lære".

Vet ikke om det står noe om dette i linken som "Grimdoc" postet men kan forklare litt basic.

Hjernen våres er delt opp i to, en høyre og en venstre hjernehalvdel. Den venstre består av matematikk, logikk og stress, mens den høyre består av kreativitet og hukommelse (bare for å nevne noe).

Det som jeg fant ut av, var at jeg jobbet for mye med den venstre halvdelen, altså der hvor man har høyere hjernesvingninger enn i høyre, og som fører til stress.

Og det som påvirker oss til å komme over i den høyrehjernehalvdel, hvor vi helst vil være når vi skal lære noe nytt, er ved å bruke farger, symboler/tegninger, tankekart med god oversikt, masse farger, høre på musikk, helst ukjent musikk med naturlyder og uten tekst.

Disse tingene er med på å få oss over i den kreative hjernehalvdelen, hvor vi også finner en større glede over det vi gjør enn i den venstre delen.

Noe som også hjelper er leseteknikker, og bruke fingeren eller en penn som støtte når du leser, som gjør at øynene lettere kan fokusere og følge linjene i boka uten at du blir forstyrret eller kommer ut av fokus.

Håper dette hjelper.
Vis hele sitatet...
Kreativiteten min er veldig dårlig, men sliter litt med å konsentrere meg på skolen. Kan være at jeg er lat, og er ganske lei av skolen nå. Hører mye på musikk, hele tiden mens jeg er på PCen. Men er lite av rolig naturmusikk, er bare metall
Sist endret av SemiColon; 15. mars 2010 kl. 17:49.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kreativiteten min er veldig dårlig, men sliter litt med å konsentrere meg på skolen. Kan være at jeg er lat, og er ganske lei av skolen nå. Hører mye på musikk, hele tiden mens jeg er på PCen. Men er lite av rolig naturmusikk, er bare metall
Vis hele sitatet...
Alle har kreativitet, det er bare ikke alle som vet hvordan de bruker den på en god måte.

Om du hører på metal og prøver å lese, er det jo logisk at du blir stresset? det skjønner vel du også.

Om du prøver å få til disse tingene, vil jeg tro at du vil merke forskjell, men det er jo opp til deg selv.

psykologi går mye på hva du tror, hva du ønsker å få til, og vilje. Man kan for eksempel manipulere seg selv til å bli trøtt og sovne, om man bruker de rette metodene.

Og det kan ha en sammenheng med at du for eksempel sitter mye i ro, og ikke er i fysisk bevegelse. Så en treningsøkt kan påvirke dine konsentrasjonsevner i en positiv retning.

Så om du ønsker å få det til, er du nødt til å prøve det, og tro på at det fynker.

Jeg har blitt diagnosert adhd fra 7-9 klasse, og hatt store konsentrasjonsvansker, gått til homopat og psykolog. Og først nå etter dette kurset, har jeg funnet roen.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thimalve Vis innlegg
Alle har kreativitet, det er bare ikke alle som vet hvordan de bruker den på en god måte.

Om du hører på metal og prøver å lese, er det jo logisk at du blir stresset? det skjønner vel du også.

Om du prøver å få til disse tingene, vil jeg tro at du vil merke forskjell, men det er jo opp til deg selv.

psykologi går mye på hva du tror, hva du ønsker å få til, og vilje. Man kan for eksempel manipulere seg selv til å bli trøtt og sovne, om man bruker de rette metodene.

Og det kan ha en sammenheng med at du for eksempel sitter mye i ro, og ikke er i fysisk bevegelse. Så en treningsøkt kan påvirke dine konsentrasjonsevner i en positiv retning.

Så om du ønsker å få det til, er du nødt til å prøve det, og tro på at det fynker.

Jeg har blitt diagnosert adhd fra 7-9 klasse, og hatt store konsentrasjonsvansker, gått til homopat og psykolog. Og først nå etter dette kurset, har jeg funnet roen.
Vis hele sitatet...
Fysisk bevegelse har ingenting å gjøre med dette da jeg trener aktivt langrenn og trener 4-7 ganger i uka, men kan ikket rene nå.

Klarer faktisk å konsentrere meg nå, snodig. Men får til å lese, med noen pauser innimellom samtidig som jeg hører på Rob Zombie. Kan si deg at jeg øker konsentrasjonen min når jeg hører på litt rå musikk slik som Rob Zombie og Infected Mushroom(fungerer bra på prøver, øker tempoet mitt).

Men har noen tips til god lesemusikk? Gjerne Spotify spilleliste.
Sitat av Thimalve Vis innlegg
Alle har kreativitet, det er bare ikke alle som vet hvordan de bruker den på en god måte.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter litt med selvbilde, og derfor kreativiteten også. Håper det endrer seg med at jeg blir gamlere, men det er selvsagt ingen selvfølge heller..
Det kan være lurt å gi seg med lesingen før man mister konsentrasjonen og blir lei, også. Da vil du avslutte med et ønske om å lese mer, i stedet for en dårlig følelse av å ikke klare å konsentrere seg. Enkel klassisk betinging.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Fysisk bevegelse har ingenting å gjøre med dette da jeg trener aktivt langrenn og trener 4-7 ganger i uka, men kan ikket rene nå.

Klarer faktisk å konsentrere meg nå, snodig. Men får til å lese, med noen pauser innimellom samtidig som jeg hører på Rob Zombie. Kan si deg at jeg øker konsentrasjonen min når jeg hører på litt rå musikk slik som Rob Zombie og Infected Mushroom(fungerer bra på prøver, øker tempoet mitt).

Men har noen tips til god lesemusikk? Gjerne Spotify spilleliste.
Vis hele sitatet...
Jeg hører selv på epletrio når jeg leser, fynker veldig bra, rolig og behagelig musikk.

Man har faktisk best konsentrasjon like etter en treningsøkt, i og med at man produserer et stoff (som jeg ikke husker navnet på) når man er i fysisk hard bevegelse.

EDIT:

Riktig det som "provo" sier, en ting so mer viktig er å planlegge, hvor mye skal du lese, hvor lenge skal du lese, og ta pauser når du kjenner du begynner å bli sliten, gjør noe annet, for å så komme tilbake igjen. Og du finner fort ut hvor mye som er passende for deg å lese om gangen.

100%:

Det hjelper å filosofere, når du har dødtid, tenk på f.eks. hvordan ting lages, se for deg produksjonen av en gjenstand i din omgivelse. Still deg spørsmål, Hva er tid? Hva er lykke? Etc.

På den måten setter du i gang kreativiteten, at du må danne deg bilder og informasjon i hodet ditt fra ingenting.
Sist endret av Thimalve; 15. mars 2010 kl. 18:55.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thimalve Vis innlegg
Jeg hører selv på epletrio når jeg leser, fynker veldig bra, rolig og behagelig musikk.

Man har faktisk best konsentrasjon like etter en treningsøkt, i og med at man produserer et stoff (som jeg ikke husker navnet på) når man er i fysisk hard bevegelse.

EDIT:

Riktig det som "provo" sier, en ting so mer viktig er å planlegge, hvor mye skal du lese, hvor lenge skal du lese, og ta pauser når du kjenner du begynner å bli sliten, gjør noe annet, for å så komme tilbake igjen. Og du finner fort ut hvor mye som er passende for deg å lese om gangen.

100%:

Det hjelper å filosofere, når du har dødtid, tenk på f.eks. hvordan ting lages, se for deg produksjonen av en gjenstand i din omgivelse. Still deg spørsmål, Hva er tid? Hva er lykke? Etc.

På den måten setter du i gang kreativiteten, at du må danne deg bilder og informasjon i hodet ditt fra ingenting.
Vis hele sitatet...
Jazz er ikke helt meg
Du får prøve å finne interessen og det gode i det da, akkurat som du må prøve å finne interessen og en god følelse i det du leser.

Tenker du at du ikke liker det, og at det er kjedelig og uintressant, vil hjernen din heletiden bli avbrutt av andre tanker. Men hvis du derimot tenker at du liker dette, og det er intressant, vil du lettere kunne konsentrere deg om det.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thimalve Vis innlegg
Du får prøve å finne interessen og det gode i det da, akkurat som du må prøve å finne interessen og en god følelse i det du leser.

Tenker du at du ikke liker det, og at det er kjedelig og uintressant, vil hjernen din heletiden bli avbrutt av andre tanker. Men hvis du derimot tenker at du liker dette, og det er intressant, vil du lettere kunne konsentrere deg om det.
Vis hele sitatet...
Er jo dette jeg vil lære meg og liker å holde på med.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er jo dette jeg vil lære meg og liker å holde på med.
Vis hele sitatet...
Da har du iallefall et godt grunnlag, får bare sette deg inn i ditt eget hode, få kontroll over tankene dine, og prøv å kommuniser med hjernen, fortell at du skal lese dette, og du skal huske det, og du skal lese fremover uten å bli avbrutt, og repeter det, gjør ting du føler du må gjøre, gå på do, er du sulten? etc.

Sett på noe musikk, rudd området du skal sitte ved, og gjør deg selv komfortabel, få vekk bekymringer, f.eks har du et glass med vann, vil underbevistheten din alltid være bekymret overa t det kan velte over arbeidet ditt (hvis du har skrevet notater/tankekart etc)....

Alle disse begrepene er med på å føre deg inn i en mer behagelig og kreativ tankegang...

Prøv deg frem
Personlig klarer jeg ikke musikk med vokal når jeg leser. Når jeg leser tar vokalen over konsentrasjonen min, så litt behagelig ambient musikk er alltid en slager.

Det at du ikke klarer å konsentrere deg kan også ha noe med i hvilken fysisk og psykisk form du er i. Noen dager har jeg mest lyst til å løpe ut og hoppe over autovern, mens andre dager er jeg helt kake. Disse kakedagene fungerer ypperlig til å tilegne seg PHP-skills
Sitat av crEpi Vis innlegg
Personlig klarer jeg ikke musikk med vokal når jeg leser [...]
Vis hele sitatet...
Slik er det for meg også, og i enda større grad radio hvor det normalt prates veldig mye. Selv bruker jeg musikk for å stenge ut andre lyder (normalt sett når jeg sitter på skolen). Da kan det sitte mange folk rundt meg å prate, mens jeg sitter i min egen lille boble og konsentrerer meg fullstendig.

Siden trådstarter liker metal, kan jeg kanskje foreslå noe instrumentell rock. Prøv deg fram med artister som normalt utgir bare intrumentelle plater. Yngwie Malmsteen, Buckethead, Paul Gilbert, Steve Vai osv. Finnes også band som utgir intrumentaler i ny og ne. Sitter på skolen nå, så får ikke mekket spilleliste i Spotify. Kan gjøre når jeg kommer hjem (hvis jeg husker det). Bruker forøvrig å ha høvelig lavt volum på, slik at musikken ikke overdøver så alt for mye.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av raze Vis innlegg
Slik er det for meg også, og i enda større grad radio hvor det normalt prates veldig mye. Selv bruker jeg musikk for å stenge ut andre lyder (normalt sett når jeg sitter på skolen). Da kan det sitte mange folk rundt meg å prate, mens jeg sitter i min egen lille boble og konsentrerer meg fullstendig.

Siden trådstarter liker metal, kan jeg kanskje foreslå noe instrumentell rock. Prøv deg fram med artister som normalt utgir bare intrumentelle plater. Yngwie Malmsteen, Buckethead, Paul Gilbert, Steve Vai osv. Finnes også band som utgir intrumentaler i ny og ne. Sitter på skolen nå, så får ikke mekket spilleliste i Spotify. Kan gjøre når jeg kommer hjem (hvis jeg husker det). Bruker forøvrig å ha høvelig lavt volum på, slik at musikken ikke overdøver så alt for mye.
Vis hele sitatet...
Buckethead var rå musikk. En i klassen som hørte mye på det før, og må si at jeg liker det.
Personlig sliter jeg med å lære det jeg synes er uinterressant. Begynte å ta Eye-Q etter jeg så noen tipse om det på forumet, og enten det er placebo eller ikke, så merker jeg forskjell.
Uansett, så hører jeg på klassisk musikk når jeg leser lekser, gjerne pianomusikk fra Beethoven. Avslappende, og får meg i "leksehumør"
Men hver sin smak såklart. Det skal sier at hvis jeg leser en roman e.l så trenger jeg total ro.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Har ikke dysleksi, ADHD tviler jeg litt på.
Sitat av Thimalve Vis innlegg

Noe som også hjelper er leseteknikker, og bruke fingeren eller en penn som støtte når du leser, som gjør at øynene lettere kan fokusere og følge linjene i boka uten at du blir forstyrret eller kommer ut av fokus.

Håper dette hjelper.
Vis hele sitatet...
Har slitt med det samme når jeg leser tung tekst,og jeg kan anbefale å bruke et bokmerke, en papirbit/strimmel, eller en linjal. Helst så enkel og ensfarget som mulig, men det spiller ikke alltid noen rolle.