Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3915
Hei.
Jeg skulle gjerne ha sletta noen bøker jeg har mista fra skole systemet, og har JÆVELIG liten løst te å bruke penger på gamle råttene bøker!
Programmet skolen bruker kalles BIBLIOFIL, det er lett å få tilgang til pc'n, men finner ikke ut hvordan man får slettet bøkene uten å ha bøkene!
Skåll
Kristffer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du søker dei opp i systemet, finner strekkoden, taster den inn når du skal registrere inn bøker.
Sitat av slashdot
Du søker dei opp i systemet, finner strekkoden, taster den inn når du skal registrere inn bøker.
Vis hele sitatet...
Kanskje vanskelig hvis han har mista bøkene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Butterfly
Kanskje vanskelig hvis han har mista bøkene.
Vis hele sitatet...
Om han ikkje veit kva bøker han har mista så kjem han ingen veg uansett...

Du må i praksis finne boka, enten ved tittel eller sjekk av lånetager sine bøker, og finne strekkoden som er på boka, og slette den fra systemet / levere inn igjen den boka.
Strekkoden er lik på like bøker, så er vel bare å ta en lik bok som den du missta og "levere" den
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drmight
Strekkoden er lik på like bøker, så er vel bare å ta en lik bok som den du missta og "levere" den
Vis hele sitatet...
Nei, det er den ikkje. Den er rimelig sikkert unik på kvar bok.
Sitat av slashdot
Nei, det er den ikkje. Den er rimelig sikkert unik på kvar bok.
Vis hele sitatet...
Er det da isbn i strekkoden+en unik verdi for hver enkel bok, hmm, virker faktisk logisk når jeg skriver/tenker igjennom det, men er isbn i strekkoden ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pidget
Er det da isbn i strekkoden+en unik verdi for hver enkel bok, hmm, virker faktisk logisk når jeg skriver/tenker igjennom det, men er isbn i strekkoden ?
Vis hele sitatet...
Nei, vanligvis er det ikkje ISBN i strekkoden. Strekkoden på boka er enkelt og greit et ID-nummer på boka, og er meiningslaust med mindre du kan relatere det til info om boka, via ei databaseløsning.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Å rote vekk eller ødlegge bøker burde vært en dødssynd. Bøker er hellige!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Neste år skriver du ned strek-koden / scanner boken slik at du kan miste dem så mye du orker

Jeg er dessverre redd at du må ha strekkoden for å narre systemet, som nevnt ovenfor.
Hvor er astronomene når vi trenger de?
Si at du puttet den i bok-kassen for lenge siden, og det må ha oppstått en feil.
En kompis av meg bøffa koranen på den måten.
Vert et forsøk ivertfall.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Chubby
Hvor er astronomene når vi trenger de?
Vis hele sitatet...
Owned... snakked faktisk om hvor sinnsykt dumme folk som klare og dele ordene feil er med faren min i går. Er selv medlem :P Sverter medlemskapet mitt nå!

Strekkoden strekkoden strekkoden strekkoden strekkoden.....
Yo kiddos

Jeg fant det ut! for folka som trenger dette:P her er oppskriften på mitt skolebiblotek

1. finn to bøker... skriv ned de seks første tallene, eller kortere lenger, kan variere fra skole til skole... i mitt tilfelde var det 989800

2. gå inn på din bruker, se helt til høyre, der står det Bok nummer, eller bok id eller lignende... for eksmpel 42496 6, skriv også dette ned på de bøkene du skal "fjerne"

3. nå svitsjer du over til innleverings siden, skriv i felte hvor nummeret på boken skal stå...

1. skole koden
2. bok koden
3. der hvor det er mellom rom mellom boknummeret skal det være en, to eller ingen nuller forran tallet så det blir tre siffer når det settes sammen

Da skal det tilslutt se slik ut, 98980042496006

dette er en veldig rotete guid for jeg er ikke god til og forklare, men får håpe at den hjelper noen til og spare et par hundre kr:P

mvh
Kristoffer
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
1."Rot vekk låne kortet"
2.Spørr om nytt og i tillegg si at noen andre bruker kortet ditt.
3. De sletter gammelt kort fra systemet.
4. De lager nytt,
5. Du har ingenting på det nye kortet.
På vår skole kan man ihvertfall se på sitt lånenummer hva man gar lånet og strekoden på bøkene skriv ned strekoden gå inn , innlevering, skriv inn koden, woila:P
det er somregel ikke lånekort på skolebibloteket... og vis du har mistet boka er det vanskelig og skrive ned strekkoden...
så for dere andre kan man prøve denne metoden:P
Sitat av KristofferA
det er somregel ikke lånekort på skolebibloteket... og vis du har mistet boka er det vanskelig og skrive ned strekkoden...
så for dere andre kan man prøve denne metoden:P
Vis hele sitatet...

Har dere lånenummer?
Vis dere har det så står alle bøkene og strekkodene under ditt nummer, gå inn på pc og finn det.
Sitat av KristofferA
det er somregel ikke lånekort på skolebibloteket... og vis du har mistet boka er det vanskelig og skrive ned strekkoden...
så for dere andre kan man prøve denne metoden:P
Vis hele sitatet...

På de skolene jeg gikk på, i nordland fylke skulle skolebeviset brukes som lånekort.. og hadde strek kode bak..
Sitat av slashdot
Nei, vanligvis er det ikkje ISBN i strekkoden. Strekkoden på boka er enkelt og greit et ID-nummer på boka, og er meiningslaust med mindre du kan relatere det til info om boka, via ei databaseløsning.
Vis hele sitatet...
Har da ikke strekkoden en verdi som gjør det "enkelt" med dagens systemer, bare å scanne den, så se hva bok det er ? Trodde, og hodet mitt sier det er sånn..
Men vennligst korriger meg !
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pidget
Har da ikke strekkoden en verdi som gjør det "enkelt" med dagens systemer, bare å scanne den, så se hva bok det er ? Trodde, og hodet mitt sier det er sånn..
Men vennligst korriger meg !
Vis hele sitatet...
Nope. ISBN er også bare et ID-nummer som ikkje har (stor) informasjonsverdi i seg sjølv. ISBN identifiserer utgave av boka unikt, og er bygd opp av landkode (82 for norge sin del), forlagskode, og utgavekode fra forlaget. Utgavekoden er /tilfeldig/, og for å ha nytte av landkode og forlagskode må du i praksis slå opp i en database for å finne det.

Et bibliotek har ofte fleire eksemplarer av samme utgave, og må kunne skille dei sikkert fra kvarandre. Da duger ikkje ISBN spesielt godt, så en tilordner dei et /tilfeldig/ ID-nummer. Tilfeldig som i at det ikkje gir deg info om boka, men kun er en nøkkel for oppslag i databasen.

/Alle/ strekkodesystemer er bygd opp på den måten : strekkoden inneholder kun en ID-tag som en kan stappe inn som nøkkel i en query og få opp meir info.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har aldri brukt BIBLIOFIL, men har brukt et annet system så jeg kjenner prinsippet. Det skal være en funksjon for å behandle en låner og se hva han har lånt. Der bør du hvertfall kunne se detaljer om bøkene og se strekkodenummeret. Det er mulig du har et valg der for å levere inn bøkene. Hvis du ikke finner det, noterer du strekkodene og går over i funksjonen for innlevering. Der skal det være et felt hvor kan skrive inn strekkoden og få den innlevert.