Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2908
Blinker fotoboksene kun hvis du kjører over fartsgrensa? Jeg har sett mye rare historier på diverse forum om at noen tar bilder for å sjekke bilbeltet, mens andre for å bruke fart i statistikk.

I går kjørte jeg sterkningen Oslo - Kr. Sand. I området rundt Arendal kjørte jeg i en kø, og jeg så et skilt med fotoboks. Pga jeg for noen uker siden ble tatt i en er jeg veldig obs. Jeg lå rett under (70km/t var fartsgrensen) fartsgrensen, men plutselig så jeg det blinke rødt. Jeg skjønte nå ingenting å begynte å tvile på meg selv om jeg allikevel kunne kjørt over(?)

Noen km senere var det ny fotoboks, og her var fartsgrensa 80km/t. Jeg var nå helt alene, og sakket ned farten til 60km/t. Og allikevel kom det et helt likt lys.

Jeg skjønner ingenting av dette.

Kan det ha vært noe feil med boksene? Tar de bilder noen ganger for å sjekke om sjåfører bruker mobiltelefon? Har og hørt historier om at noen bokser "lader" seg ut etc..

Håper på hjelp
Mulig det var en streknings-ATK, altså en boks når du kommer inn i gjennomsnittsmålingen og en boks når du kommer til enden. Begge boksene tar bilde, og boksen på slutten regner så ut om du har kjørt for fort, og sender i såfall bildet videre. Hvis du er innenfor lovlig hastighet sletter den bildene
Aha. Det kan godt hende. Sjekket et kart over hvor slike bokser var satt opp, og tror det kan stemme med der jeg kjørte. Ser forøvrig at det skal blinke et gult lyst hvis man har kjørt for fort, og blir tatt Det roa nervene litt vertfall! Takk
Tenker du på fotoboksene øst for Arendal som blinker rødt? de skal blinke siden de måler gjennomsnittsfart.

Og nei, det er bare en vandrehistorie at de blinker pga bilbelte.
Men da er det oppklart! Var ikke så oppdatert at jeg hadde hørt om gjennomsnittsmålinger i den regionen.

Takk for svar! Kan jeg slappe av i helga
Håper ikke det kommer slike hit til østlandet!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Håper ikke det kommer slike hit til østlandet!
Vis hele sitatet...
Det er allerede to strekninger på østlandet minst som har dette. En ved neslandet hole og en annet etter lillehammer.


Det som skjer er at det er to fotbokser. Begge tar bilde av deg, så regner den ut om du har i snitt kjørt for fort.

Får du bot så er den en lampe 50-100 meter etter siste fotoboksen som vil lyse gult.

Kjører du for fort på en sånn strekke så er det bare å stoppe i en busslomme noen minutter å kjøre videre.