Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1524
Hei alle Freaks!

Vi her i familien holder på med et ganske omfattende prosjekt rundt restaurering av en 1935 Nash Lafayette som innen høsten 2015 skal være en lekker og (usynlig) moderne street rod med klassisk stil!

Jeg kan jo nevne det først som sist at jeg er elektriker av yrke, men kan svært lite om programmering av datamaskiner og styring av elektronikk via datamaskiner.

Problemstillingen min blir å installere en liten datamaskin inni bilen som skal ta seg av en rekke funksjoner.

Jeg vil at:
* datamaskinen skal kunne styre flere relè funksjoner via et grafisk grensesnitt
* skulle kunne fungere som en handfree for mobiltelefon (helst med medialyd)
* kunne sende lyd til en forsterker (til lydanlegg)
* kunne styres via touch display

Men jeg har jo ingen anelse om hvordan jeg skal få dette til?!?!?

Har prøvd å lese på nett ang. dette, men finner bare deler av den informasjonen jeg trenger for å kunne danne et helhetlig bilde av hva jeg har gitt men inn på!


Så kan noen her hjelpe meg igang med dette?

Hvilken type pc kan jeg bruke?
Hvordan får jeg en PC til å drive relèstyring?
Finnes det noen programmer som hjelper meg å enkelt lage (enkle) grafiske grensesnitt? (til å styre relène med)


TUSEN TAKK!
Hilsen en forvirra elektriker med hodet under vann
Er ingen ekspert på dette overhodet. Men nysgjerrig som jeg er googlet jeg litt, og dette kan være en mulighet?

Googlet: relay control with raspberry pi

Raspberry pi
En type pc du kan bruke, kanskje kombinert med arduino?

PiRelay
Relèstyring via telefonen. Regner med det skal gå ann å koble til en touchskjerm via hdmi. (ubekreftet)

Ikke mye, men oppdater tråden om du skulle finne en løsning eller prøver raspberry pi. (Har en liggende ubrukt, så veit du det :P )

Spennende prosjekt!


Lykke til!
alt untatt touch skjermen kan gjøres med en Raspberry PI. skjermen har en egen protokoll og kabel den sender via. du må bygge fra bunn- jeg kondolerer..
Nå er jo det i litt annet du skal prøve deg på da jeg regner med du må gjøre alt fra scratch.
Men kan tipse deg om en kar som har bygd inn et nettbrett inn i en Suzuki grand vitara. Så det viser jo at mye kan ordnes via et nettbrett :-)
http://www.bilforumet.no/topic/29023...-installasjon/
Takker for tilbakemeldingene!

Er det mulig å bruke en Windows 8.1 PC til styring av Relè? Da det va dette jeg har sett for meg :S
Har vært inne på tanken med en Raspberry Pi, men jeg hadde på følelsen at dette kom til å bli utfordrende med tanke på skjerm/grafisk grensesnitt som jeg ønsker meg.

Hmmmm... virker som et litt vanskelig prosjekt. Men håper jeg klarer å dra dette i land xD

Igjen, takk for tilbakemeldingene hittil
Hei!
Jeg synes faktisk du skal gå for RPi!
For min del syntes jeg faktisk at programmeringen gikk greit, det var ekstremt lett å styre GPIO-pinsene.
Den har også 3,5 og 5v ut, så jeg har prøvd å programmere et skript i PHP til å trigge et relé koblet til GPIO-pinsene.
Brukte Linux og Python.
Fungerte fjell!

Touchscreen-problemet kan du faktisk ordne, bare kjøp en egen skjerm (Helst LED) for seg selv, og en USB-touchplate som du plasserer foran skjermen og limer. Har gjort dette selv med stor suksess :-)

Send gjerne PM om du lurer på noe!
Om du er iphone bruker så kunne du jo bare en ipad mini passet?
Du kobler bare aux til hovedenheten, så har du tilkobling til anlegg.
Inkommende samtaler kommer på ipad + iphone.
Å så får du faktisk en god touch skjerm også til en mye billigere penge.
http://www.mccdaq.com/usb-data-acqui...SB-1024LS.aspx

Kan du bruke noe ala dette?

Krever jo igjen ligg programmeringskunskaper, men det kommer man vel ikke utenom tror jeg.
Hadde jeg vært deg så ville jeg gjort det enkelt ved å bygge inn et Android tablet (Nexus 7 eller Nexus 9 f.eks.) og så styrt eventuelle relêer gjennom OTG porten (det fins kretskort for dette).

Dette har blitt gjort før med stor suksess - det fins også egne Androidsuiter skreddersydd til å være mediesenter i bil.