Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1524
Hei alle Freaks!

Vi her i familien holder på med et ganske omfattende prosjekt rundt restaurering av en 1935 Nash Lafayette som innen høsten 2015 skal være en lekker og (usynlig) moderne street rod med klassisk stil!

Jeg kan jo nevne det først som sist at jeg er elektriker av yrke, men kan svært lite om programmering av datamaskiner og styring av elektronikk via datamaskiner.

Problemstillingen min blir å installere en liten datamaskin inni bilen som skal ta seg av en rekke funksjoner.

Jeg vil at:
* datamaskinen skal kunne styre flere relè funksjoner via et grafisk grensesnitt
* skulle kunne fungere som en handfree for mobiltelefon (helst med medialyd)
* kunne sende lyd til en forsterker (til lydanlegg)
* kunne styres via touch display

Men jeg har jo ingen anelse om hvordan jeg skal få dette til?!?!?

Har prøvd å lese på nett ang. dette, men finner bare deler av den informasjonen jeg trenger for å kunne danne et helhetlig bilde av hva jeg har gitt men inn på!


Så kan noen her hjelpe meg igang med dette?

Hvilken type pc kan jeg bruke?
Hvordan får jeg en PC til å drive relèstyring?
Finnes det noen programmer som hjelper meg å enkelt lage (enkle) grafiske grensesnitt? (til å styre relène med)


TUSEN TAKK!
Hilsen en forvirra elektriker med hodet under vann
Er ingen ekspert på dette overhodet. Men nysgjerrig som jeg er googlet jeg litt, og dette kan være en mulighet?

Googlet: relay control with raspberry pi

Raspberry pi
En type pc du kan bruke, kanskje kombinert med arduino?

PiRelay