Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1404
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke helt hvilket forum jeg skal putte dette innlegget under, men jeg prøver her.

Jeg har lest en del om schizofreni i det siste og har noen spørsmål jeg ønsker å stille her for å få noen personlige meninger. Jeg har ikke på noen som helst måte noe med sykdommen å gjøre, jeg er bare interessert i å lære om den.

Jeg lurer på hvor ofte dere får utløst slike anfall med hallusinasjoner og stemmer i hodet osv?

Jeg har også sett en del videoer som skal gjenspeile slike anfall og det virker jo som tidenes verste lsd trip. Varer disse anfallene lenge og er de like intense som på videoene?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå har jeg ikke schizofreni men har lest endel på det.

Som med mange lidelser så schizofreni en samlebetegnelse på mange varierende grader. Noen veldig milde og noen som involverer slike horrible episoder du beskriver.

Det er noen videoer på YouTube som er myntet på å spre mer korrekt informasjon om lidelsen. Jeg vil anbefale denne og denne.
Sist endret av Dodecha; 19. april 2020 kl. 12:29.
Paranoid schizofren her, hører stemmer sånn ish konstant dog ikke så alt for ille men tidevis blir de ganske ille og høye, men kan vare alt fra rundt 1 t til mange dager, visuelle hallusinasjoner har jeg ikke så alt for mange av men de varer oftest mye kortre enn stemmene, men levbart
Det er forskjellige typer schizofreni.

Katatonisk: halisunasjoner og frtsninger i kropp.
Schizofren episode: periodevis delinrium og halisunasjoner.
Schitzottp personlighetsforstyrelse : paranoia og milde halisunasjoner.

Få få en diagnose på en av disse er ikke en dødsdom, 1/3 kan leve helt normale liv, 1/3 trenger poliklinisk oppfølging og 1/3 må institusjonaliseres.

Rus kan ikke utvikle disse diagnosene, men de kan trigges av de. Psykodelika og sentralstimulernede midler som amfetamin ser man ofte som triggere, men også stress kan trigge.

Har man personer i familie med disse lidelsene øker sjansen betraktlig.

Psykodelika som fleinsopp og LSD kan også skape forbigående psykoser, disse går gjerne over etter 1-3 dager med mindre benzo preperater administrerers.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke helt hvilket forum jeg skal putte dette innlegget under, men jeg prøver her.

Jeg har lest en del om schizofreni i det siste og har noen spørsmål jeg ønsker å stille her for å få noen personlige meninger. Jeg har ikke på noen som helst måte noe med sykdommen å gjøre, jeg er bare interessert i å lære om den.

Jeg lurer på hvor ofte dere får utløst slike anfall med hallusinasjoner og stemmer i hodet osv?

Jeg har også sett en del videoer som skal gjenspeile slike anfall og det virker jo som tidenes verste lsd trip. Varer disse anfallene lenge og er de like intense som på videoene?
Vis hele sitatet...
Dersom du opplever halisunasjoner uten å ha tatt et rusmiddel bør du kontakte fastlege, de vil da henvise deg til psykriater og sette deg på antipsykotiske medisiner for å holde halisunasjonene på plass. Jo tidligere man starter behandling jo lettere kan man bli frisk eller leve et normalt liv igjen

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke helt hvilket forum jeg skal putte dette innlegget under, men jeg prøver her.

Jeg har lest en del om schizofreni i det siste og har noen spørsmål jeg ønsker å stille her for å få noen personlige meninger. Jeg har ikke på noen som helst måte noe med sykdommen å gjøre, jeg er bare interessert i å lære om den.

Jeg lurer på hvor ofte dere får utløst slike anfall med hallusinasjoner og stemmer i hodet osv?

Jeg har også sett en del videoer som skal gjenspeile slike anfall og det virker jo som tidenes verste lsd trip. Varer disse anfallene lenge og er de like intense som på videoene?
Vis hele sitatet...
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Paranoid schizofren her, hører stemmer sånn ish konstant dog ikke så alt for ille men tidevis blir de ganske ille og høye, men kan vare alt fra rundt 1 t til mange dager, visuelle hallusinasjoner har jeg ikke så alt for mange av men de varer oftest mye kortre enn stemmene, men levbart
Vis hele sitatet...
Har personlig hatt en psykodelisk krise (bad trip) på 800ug lsd. Trodde jeg døde og ble født på
nytt. Ringte 113, og ble lagt inn på tvungen psykisk helsevern til jeg kom ned ( etter 12 timer) absolutt ikke å anbefale, men stemmer hører jeg aldri
Sist endret av Psyche-loli; 19. april 2020 kl. 14:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei "Avhengig Flaggermus".
Før hadde jeg konstant stemmer i hodet.
Når jeg brukte amfetamin ble det 10 ganger verre.

Fant ut at jeg alltid fikk lyst på amfetamin, når jeg drakk alkohol.
Så jeg sluttet med det.

Nå bruker jeg antipsykotika, og alle symptomene er borte.
Sist endret av davidentotre; 19. april 2020 kl. 14:27.
Anonym bruker
"Forbauset Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det varierer fra person til person. Kjenner flere schizofrene. Ene får halliser visuelt og med lyd hver dag mange ganger om dagen om han ikke er medisinert eller medisinen begynner å gå ut før han har fått ny dose. En annen får lyd halliser noen ganger i uka og visuelle halliser hvis han drikker alkohol eller bruker andre rusmidler som hasj eller kokain.
Sitat av Psyche-loli Vis innlegg
Det er forskjellige typer schizofreni.

Katatonisk: halisunasjoner og frtsninger i kropp.
Schizofren episode: periodevis delinrium og halisunasjoner.
Schitzottp personlighetsforstyrelse : paranoia og milde halisunasjoner.
Vis hele sitatet...
Nei, schizotyp personlighetsforstyrrelse har veldig lite med schizofreni å gjøre, og det finnes 5 forskjellige typer schizofreni:

https://mentalhealthdaily.com/2014/0...schizophrenia/
Jeg har god erfaring med schizofreni. Både mtp. familie og i jobb. Slik jeg opplever det, er det en jævlig sykdom. Pasienten min hører stemmer konstant og er avhengig av hjelp 24/7 og er tungt medisinert på psykofarma. I familien min har vi en som er paranoid schizofren. Vedkommende hører stemmer, og tror at h*n blir overvåket av både tidligere sjefer og kollegaer, men også staten har en konspirasjon mot h*n.

Det er en avansert og vanskelig lidelse der vedkommende som er rammet, må hele tiden kjempe for å forstå hvilke tanker som er virkelige, og hvilke tanker som ikke er det. Vi har jo mellom 60-80 000 tanker hver dag - tenk deg å måtte skille disse tankene fra realitet/sykdom.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Antidote Vis innlegg
Jeg har god erfaring med schizofreni. Både mtp. familie og i jobb. Slik jeg opplever det, er det en jævlig sykdom. Pasienten min hører stemmer konstant og er avhengig av hjelp 24/7 og er tungt medisinert på psykofarma. I familien min har vi en som er paranoid schizofren. Vedkommende hører stemmer, og tror at h*n blir overvåket av både tidligere sjefer og kollegaer, men også staten har en konspirasjon mot h*n.

Det er en avansert og vanskelig lidelse der vedkommende som er rammet, må hele tiden kjempe for å forstå hvilke tanker som er virkelige, og hvilke tanker som ikke er det. Vi har jo mellom 60-80 000 tanker hver dag - tenk deg å måtte skille disse tankene fra realitet/sykdom.
Vis hele sitatet...
Fikk min første smak på psykose på amfetamin for litt siden. Masse stemmer som pratet høyt over hverandre og kom med "sannheter" om meg og livet generelt. Husker ikke hva det var, men at det var helt loka og at det ga mening for meg der og da. Husker jeg tok meg selv i å fysisk nikke anerkjennende til noe av det, selvom jeg "visste" det var tull. Følte jeg mistet min egen stemme og kun var observatør og at jeg ikke hadde evnen til å skille mellom virkelighet og fantasi. Ble bare liggende på gulvet og spise seroquel og la det kjøre på til jeg passa ut og våknet normal. Skumle greier, kan ikke tenke meg å ha dette som en normal selvom jeg var heldig og hadde noe bakkekontakt / forståelse for at det var en liten psykose.