Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3761
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vin eller plastbrenner for best resultat som smaker godt?

Evnt øl?

Om det blir vin eller plastbrenner. Hva tenker dere er best å ha innholdet i? Ser at det går å få kjøpt tomme vinposer samt pappkasse til denne. Er det å anbefale? Eller er gode gamle flasker best?
liker du vin el sprit best..?

ang lagring så bare pass på at det er godkjent for mat og tåler alkohol om det er sprit.
er det øl/cider/vin så må det også skjermes for lys og luft, altså tappes på tette egnede og mørke beholdere.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenker da på lagring på denne. https://vinsenteret.no/produkt/bag-in-box-3liters-pose/

Drikker engentlig helst øl/ sprit. Men må gjøre det billigst mulig så da tenkte je på vin.

Til plastbrenner, fungerer denne? https://vinsenteret.no/produkt/dyppv...helautomatisk/
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ingen som vet?
Kjør på
Mener jeg kjørte på 45*c, tar litt tid men fungerer, ja
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker da på lagring på denne. https://vinsenteret.no/produkt/bag-in-box-3liters-pose/

Drikker engentlig helst øl/ sprit. Men må gjøre det billigst mulig så da tenkte je på vin.

Til plastbrenner, fungerer denne? https://vinsenteret.no/produkt/dyppv...helautomatisk/
Vis hele sitatet...
ja og ja. varmeren er plug and play, så trenger ikke tenke på temp. bare monter som i plastbrenner pdf'en.
parker hele bøtta så kaldt som mulig for sterkest sprit.
en liten flis el.l under den ene kanten vil tippe bøtte litt (doh), som får kondensen til å lettere renne bort og ned kantene, istedenfor å dryppe tilbake i innerbøtta så det må redestilleres.

og ikke minst vær renslig med satsen, og la den gjerne stå langt over tiden om du ikke trenger den med en gang den er ferdig (men lagring som ferdig sprit tar jo seff mye mindre plass).

lykke til
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da får jeg ordne med vinposer å dyppvarmer hehe. Takk for svar sjef
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Siste spørsmål. Hvor lenge skal satsen stå i '' brenneren'' før den er ferdig? Kan ikke bli allverden med 10l sats i bøtta. Tenkte jeg på da hehe
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siste spørsmål. Hvor lenge skal satsen stå i '' brenneren'' før den er ferdig? Kan ikke bli allverden med 10l sats i bøtta. Tenkte jeg på da hehe
Vis hele sitatet...
spørs på prosent på sats, temp i omgivelser osv osv.
for at det skal bli no bra med plastis så anbefaler jeg så sterk sats du kan (15-20%), så seff kullfiltrering, resten er vel sagt tror jeg.

..følg med på nivået, åpne den å se om du vil, men husk at da unnslipper litt dampen du vil samle.
når du ser klart at det "stopper opp" og ikke egentlig kommer no mer så er du nok ferdig, når ca 1/2-2/3 av satsen er borte (men kan variere en del pga temp)
..og sørg for å ha innebøtta høyt hevet, om "sprit-nivået" i ytterbøtta når opp til bunn av innerbøtta vil den slutte å destillere.

edit: ja plastisene bruker tid, laaaang tid. men skal være bra alkis om du klarer drikke alt bare 1 passiv plastis gir ut, og klarer du det er ikke det noe du vil klare lenge før organene svikter.. :P
Sist endret av Munted Artist; 21. mars 2020 kl. 07:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet du sånn ca prosent å mengde som kommer på 20l sats med si 18-20%? Veeeeeeldig nysgjerrig på dette med plastbrenner, høres for god ut til å være sant haha
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet du sånn ca prosent å mengde som kommer på 20l sats med si 18-20%? Veeeeeeldig nysgjerrig på dette med plastbrenner, høres for god ut til å være sant haha
Vis hele sitatet...
som sagt, temperatur. er det 20+ der den står er det nesten like greit å bare filtrere satsen.. er med -20 konstant skal jeg vedde på det første som kommer er 80-90%, men vil veldig fort komme ned i 50-70 et sted, som fortsatt er for kraftig for deg da du vil filtrere i kull.
-da skal du ikke over 40-45% før spriten renser kullet istedenfor motsatt.

om du er ute etter maks % sett bortifra temps osv blir det å brenne-vanne ut om nødvendig til 40-45%, rense, redestillere, altså bare det siste steget ekstra.

mengde fra plastis fra sånn sats regner jeg med litt over en tredjedel etter filtrering osv er gjort, så på 20l si 7-8l med 40%.

og plastisen er god den, helt kurant sprit om gjort ca riktig.
men det beste og sikkert grunnen til at den er så populær (el hvertfall hvorfor jeg liker den så godt) er hvor enkel og trygg den er.
hell i sats, putt på lokk og sett i kontakta, sjekk tilbake om en ca uke+.

får ikke sterkognitti, men er skjedd no galt med huet ditt om du liker å drikke det rent.. :P
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Såppas ja hehe tusen takk for hjelpen mister.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aller siste spørsmål. Satte vin med hetvin gjær. Hvor lenge må hetvin gjære?
Vis hele sitatet...
til den er ferdig gjæret, eller du bestemmer deg for å stoppe den.
regn med minst 2 uker, og sjekk med oechselmåler.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har det noe å si om bollen i bunn er litt strørre? Den står til 10L på dunken?
Kan man bruke farget bøtte som skal stå inne i dunken?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Går det også ann å brenne vinen i plastbrenner? Har ferdig vin men skulle helst hatt sprit til helga haha
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det noe å si om bollen i bunn er litt strørre? Den står til 10L på dunken?
Vis hele sitatet...
hæ?

farget bøtte er som regel greit, sjekk hva den er laget av og om det tåler alkohol. anbefaler en med lokk du kan modifisere.

og alt med alkohol kan du brenne i plastisen, men funker dårlig å brenne svak sats/vin/whatever på den (da må det gjøres fler ganger evt).

setter du igang selve brenninga i dag har du nok en god skvett til helga..

altså neste helg*
Sist endret av Munted Artist; 27. mars 2020 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spriten etter første brenning ble på kun 30%, hva har jeg gjort feil? Brukte renere turbogjær å 6kg sukker som vist på pakken.
Kanskje for høy temperatur på dyppvarmeren. Du kan også brenne det du får ut første gang på nytt.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Varmen er på 45-50c
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Burde jeg bare brenne alt nå også brenne en runde til når alt er ferdig?
Hei!
Om du planlegger å brenne spriten på nytt, husk å vanne den ut, dvs. ikke ta 3 liter sprit og hell det oppi brenneren. Fyll opp med vann også, like mye vann som kreves for at dunken skal være full (like full som den var da du brente satsen altså!)
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spriten er på 30 prosent bare.. Kan jeg bare brenne 8l sprit på 30 prosent å håpe at den nye blir sterkere?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva får dere ut av en plastbrenner? Mengde å alkohol?
Hei!
Du har 8 liter sprit på 30%.
Du vil gjøre dette sterkere.
Det du kan gjøre da er:
Du har en plastbrenner som rommer 25 liter. Ha oppi 15 liter vann, og så spriten oppi. Totalt 23 liter.
Du MÅ vanne ut spriten før du prøver å brenne dette. Det gjør du ved å ha oppi minst like mye vann som sprit, i mitt eksempel 15 liter vann + 8 liter sprit.
Spriten vil sannsynligvis bli sterkere hver gang du gjør dette, innenfor en viss alkoholprosent.

Da jeg brukte plastbrenner, fikk jeg ut 40% sprit. Husker ikke mengden.
ehrm.
ikke vann det ut. du har latt plastisen stå for varmt el for lenge så det ble 30%.
ville kjørt det gjennom kull mens det er 30 så du har filtreringa gjort, så slenge det i plastisen igjen.
da er det ferdig filtrert når det kommer ut igjen, og har du det kaldt nok muligens 60+%

edit: ser også du har brukt 6kg sukker, på 25-30l..? synes personlig det blir altfor svakt for plastis, dette kan også være grunnen til at du bare får ut 30% første kjøringa
Sist endret av Munted Artist; 8. april 2020 kl. 05:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ehrm.
ikke vann det ut. du har latt plastisen stå for varmt el for lenge så det ble 30%.
ville kjørt det gjennom kull mens det er 30 så du har filtreringa gjort, så slenge det i plastisen igjen.
da er det ferdig filtrert når det kommer ut igjen, og har du det kaldt nok muligens 60+%

edit: ser også du har brukt 6kg sukker, på 25-30l..? synes personlig det blir altfor svakt for plastis, dette kan også være grunnen til at du bare får ut 30% første kjøringa
Vis hele sitatet...
Aktivt kull, ja! Det hadde jeg helt glemt at kan benyttes
Er du sikker på at det er så lurt å ikke vanne ut spriten? Det jeg lærte den gangen, var å være forsiktig med å brenne "ren" sprit, da det kunne være brannfarlig. Det gjelder kanskje sprit med litt høyere alkoholprosent da, eller?
Det er en stund siden jeg holdt på med slike ting..
Sitat av Stingray Vis innlegg
Aktivt kull, ja! Det hadde jeg helt glemt at kan benyttes
Er du sikker på at det er så lurt å ikke vanne ut spriten? Det jeg lærte den gangen, var å være forsiktig med å brenne "ren" sprit, da det kunne være brannfarlig. Det gjelder kanskje sprit med litt høyere alkoholprosent da, eller?
Det er en stund siden jeg holdt på med slike ting..
Vis hele sitatet...
siden det skal kjøres i plastis er jeg sikker, ja.

ser for meg at det kan bli litt for mye fres i en vanlig brenner om man prøver brenne sprit, så skulle jeg prøvd det ville jeg vært veldig forsiktig..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei igjen. Noen tips til å få spriten sterkere? Bruke 2 dyppvarmere samtidig? Spriten ligger på 40%,men etter rensing ca 30. Skulle gjerne hatt sen sterkere..
Optimalt sett så bør vindunken stå utendørs i mange minusgrader. Etter å ha vasket kullet så ligger det ofte igjen vann i kullet, og den første delen av spriten som kommer ut er veldig svak, du kan smake deg frem på det som kommer ut og sette til side den svakere spriten.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okey. Men nå er det sommer, så sliter litt med temperaturen da jeg ikke har mulighet til å sette den så kaldt.. Men hva tror du om 2 dyppvarmere?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okey. Men nå er det sommer, så sliter litt med temperaturen da jeg ikke har mulighet til å sette den så kaldt.. Men hva tror du om 2 dyppvarmere?
Vis hele sitatet...
Er noe usikker på det. Ville heller ha fokusert på å kjøle ned bøtta. Har selv tenkt tanken på å legge den i en stor fryserboks alene sammen med ei vifte. Har null peiling på om det ville fungert men det hadde vært interessant å se.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spennende. Skulle ønske jeg hadde plass i fryseren sjæl hehe. Noe annet tips til å få sterkere sprit? Og hvordan rense spriten skikkelig? Har til nå brukt trakt, kaffefilter å kull, men blir liksom ikke ordentlig rein på en måte..
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvordan renser dere med aktivt kull?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel det vanlige er å fylle et vvs rør med aktivt kull. Også lar du tyngdekraften gjøre jobben. En meter går kanskje nærmere 2m lengde er vanlig. Fyll spriten på toppen så kommer den ferdig renset ut nede. Det finnes også rørbenn slik at du kan lage kompliserte knekk i røret om du har dårlig plass etc slik at røret med kull likevel blir langt nok til at spriten blir renset. Kaffefilter og kull høres ut som en dårlig løsning.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okey forstår. Hva bruker dere til å tette bunnen av røret med men samtidig få det til å dryppe da spriten blir renset
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Lørdags kveld å jeg trenger virkelig hjelp til renseprossesen. Får det ikke til, spriten som kommer etter filtrering er 20%. Før rensingen så er den 39%... Vil ha noe sterkt å drikke, ikke 20 prosent...
Det blir fryktelig mange spørsmål, prøv å les deg litt opp selv. 40->20% høres merkelig ut, husket du å smake på det første som ble filtrert igjennom, og satte til side det som det er mye vann i?
Sist endret av Relevant; 7. juni 2020 kl. 06:14.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Trenger kun å vite hvordan jeg renser, hvordan rør, hvordan plugg osv..
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Renseprosessen er enkel.
Dersom spriten blir svakere når den kommer ut så er det fordi den er blandet med vann. kullet fjerner ikke 20%.

Du trenger et rør på minst en meter, helst så langt som mulig, jo lengre jo bedre. Rør kan du få tak i på f.eks biltema, om du ikke får tak i dette så kan du som et nødstilfelle kappe bunnen av en 1,5l brusflaske eller lignende. Dette fungerer som en nødløsning, kun kaffefilter blir altfor lite. Nederst på røret kan du teipe f.eks et kaffefilter for å holde kullet på plass.

Fyll opp røret/flaska med kull, hell gjennom varmt vann. Grunnen til at du bør bruke varmt vann er at du da kan kjenne på røret når spriten begynner å komme. Hell så spriten etter, når du kjenner at røret er kaldt nederst så er det sprit som begynner å komme gjennom.
Etter at du har renset alt ferdig, kan du helle etter varmt vann for å presse ut det som ligger igjen i kullet, når du da kjenner at røret er varmt i bunnen så er det vannet som kommer gjennom. Enklere blir det ikke.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anbefaler også å kjøpe en litt stor trakt eller beholder som du fester i toppen av røret. Så kan du fylle denne opp med sprit for å slippe å stå å helle etter hele tiden.
http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

Her er all informasjonen du behøver for å brenne sprit i plastdunk.