Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3636
Nå er det jo en voldsom streik på gang i kommunene, og alle videregående-elever spør seg i likhet med meg selv; slipper vi da eksamen?

Jeg vet at det er slik at om streiken avblåses før 09:00 en skriftlig eksamen skal avholdes, går eksamen som normalt. Er det noen som vet hvordan dette er med muntlig eksamen? Disse er jo lokalgitt, og sensor trenger vel litt tid å forberede seg?

Men hvor lenge må streiken vare før en muntlig eksamen, til vi slipper å ta den?
Går på kroken ungdomsskole i Tromsø, vi har fått beskjed fra lærere at vi ikke skal ha muntlig eksamen på torsdag.

Dette er på grunn av at sensorene må ha litt tid på å forberede seg, men på grunn av streik har de ikke tid nok
Skriftlig går som normalt og muntlig slipper, det har vi fått beskjed om på min vgs
Jeg skal vertfall ha tverrfaglig eksamen i morgen, ser ikke ut til at den bli av blåst.
Men om det skulle bli streik slik at studenter ikke får tatt eksamener i morgen, blir de utsatt eller "slipper" man dem da?
Trådstarter
For min del gjelder det VG3 i Bergen. Det er vel slik at sensorene har et minimumskrav til forberedelsesdager? Spørsmålet er jo hvor mange dager dette er?
Sist endret av Toak; 1. juni 2010 kl. 15:19. Grunn: tillegg
Faglærer får beskjed en uke før uke uttrekk om hvor mange elever han får opp i de forskjellige fagene. Han skal deretter snarlig sende oppgavene til sensor som skal godkjenne dem.

Det skal altså være en prossess i forkant, men det er fint mulig å få det unna på 2-3 dager. Såvidt jeg vet er det ingen spesifikke regler på hvordan eventuell streik i forkant av en muntlig eksamen skal behandles, så jeg antar at det kommer til å praktiseres forskjellig fra skole til skole og sensor til sensor.
Slepper ikkje, tar den igjen sener.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Slepper ikkje, tar den igjen sener.
Vis hele sitatet...
Håper du snakkes før deg selv, for dette gjelder ihvertfall ikke alle
Sitat av plipp Vis innlegg
Håper du snakkes før deg selv, for dette gjelder ihvertfall ikke alle
Vis hele sitatet...
Me fekk beskjed om det vertfall.
Trådstarter
Vi har fått beskjed at om vi kommer opp i streik, så slipper vi å ta den opp igjen, fordi det regnes som om vi ikke ble trukket opp til eksamen i det hele tatt
Du skal ha 48 timers forberedelsestid, om det er streik innen den tiden blir eksamen altså avlyst. Du trenger ikke ta den igjen seinere.
Vi skal ha tverrfagling eksamen på mandag, men vi har ikke noe skole de neste dagene på grunn av streiken.
Du får ikke håpe på det om du går i 3. klasse ihvertfall.
Igår fikk vi beskjed av klassestyrer om at hvis skolen blir tatt ut i streik og kan det hende vi ikke får standpunktkarakter, og derfor må ta opp fag til høsten.
Sist endret av etsi; 1. juni 2010 kl. 16:35.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Grunnen til at tverrfaglig eksamen går som normalt er vel at de fleste yrkesfaglærer er medlem i andre organisasjoner enn almenlærere. Går data og elektronikk i Bergen, vi må møte som normalt på skolen og ha timer der lærerne ikke er i streik(Bare elektrolærere). I timer lærer er i streik har vi bare fritimer men må være på skolen som normalt og vil få fravær vist du ikke møter opp.
Det er faglærere som setter standpunktskarakterer.
Jeg tror de tar hensyn til at har vært streik.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Det er faglærere som setter standpunktskarakterer.
Jeg tror de tar hensyn til at har vært streik.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke kontaktlæreren min, som jeg har i to fag.
Men er forhåpentligvis bare noe hun sier for å få oss til å slutte å mase om streiken.
Sist endret av etsi; 1. juni 2010 kl. 16:49.
Tja. Vi må forberede oss hver dag hele uken (Først lage et produkt, for så å levere, for så å forberede framføring, for så å ha eksamen/presentere), selvom vi ikke har sensor. Sensoren er nemlig i streik. Likevel må vi jobbe med alt, øve, og møte opp klar til å ha eksamen. Tilfelle streiken bli avblåst.
Skolen snakket med UDIR folka, og dette er meldingen:

Mulig utsettelse om det ikke blir eksamen i vår; eksamen må taes på førstkommende høst, for de som skal inn på skolen blir et spesielt vitnemål opprettet midlertidig.
Våren 08 ble min muntligeksamen avlyst pga streik, så man må ikke da den senere. Man får et skriv med vitnemålet hvor det er foklart hvorfor man ikke har karakter i faget man blir trukket opp i.
Skal ha eksamen i RLE imorra:O
Hei, jeg skal opp til muntlig eksamen nå til uka og det har lenge vært spekulert i (og håpet på) at streiken rammer oss.

I utgangspunktet bor jeg i en kommune som foreløpig ikke er rammet av lærerstreiken, men sensorene vi vil få, kommer fra flere kommuner hvor mange er i streik. Vi fikk derimot beskjed i dag om alt sannsynligvis vil gå som planen. Det var visst nemlig sånn at sensorene likevel kan være til stede da de vil bli lønnet av en annen kommune enn den de er ansatt i.

Missforstå meg rett, jeg vil gjerne ha min muntlige eksamen, men prinsipielt sett, er ikke dette et brudd på streikeloven?
Sist endret av zerto; 4. juni 2010 kl. 23:38.
Sitat av etsi Vis innlegg
Du får ikke håpe på det om du går i 3. klasse ihvertfall.
Igår fikk vi beskjed av klassestyrer om at hvis skolen blir tatt ut i streik og kan det hende vi ikke får standpunktkarakter, og derfor må ta opp fag til høsten.
Vis hele sitatet...
du vil få standpunkt karakter. Men du vil få den karakteren du fikk til jul... Dette er siden lærerne ikke får føre karakterene når dem streiker, men heller ikke før eller etter den datoen karakterene skal settes.
Ved streiken for to år siden slapp jeg muntlig eksamen i naturfag (10. klasse). Det hadde forsåvidt vært en gratis femmer, men jeg slapp. Flere skoler i nærheten slapp også fordi sensorene skulle komme fra vår skole.

På barneskolen rett ved meg var det kun en lærer som ikke var medlem av fagforbundet. Én klasse av de 15 som var der måtte ha skole, mens de andre hadde fri. :P
Ved streiken for to år siden, slapp jeg skriftlig Spansk. Det eneste notatet jeg har fått på vitnemålet er at eksamenskarakteren ikke er der pga streik.

For nysgjerrigheten sin skyld: ser at en rekke med ungdomsskoler slipper muntlig eksamen førstkommende Onsdag (trekk 7.juni) kilde: https://www.bergen.kommune.no/aktuel.../article-70260
Hvordan er det da med Videregående skoler som skal etter planen avvikle muntlig eksamen samme tid som ungdomsskolene?
vi, på otterøy ungdomskole, fikk vite i dag hva vi kommer opp i til muntlig eksamen på torsdag... Samfunnsfag... ser ikke ut til at streiken skal påvirke oss så mye heller, så det blir nok ingen skipping av eksamen til oss i hvert fall
Vi fikk melding om at muntlig eksamen på fredag er avlyst. (VGS)
6-er på eksamen da )
hehehe, jeg slapp samfunnsfag muntlig eksamen de som ihvertfall er heldige, er de som fikk fremmedspråk (tysk, spansk, fransk) fordi de slapp også :P