Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 14804
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er derfor jeg ville foreslått et tiltak hvor sunne produkter blir lettere å anskaffe. Du sa tiltaket ville straffe deg, jeg mener det belønner deg gjennom å gjøre sunn mat lettere tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Mindre skatt og moms på sunn mat, kjempe bra ide! Ekstra skatt på usunne varer, not so much.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Så logikken din er at om du betaler skatt og du røyker er du en skade for samfunnet?

Vil nå si at om du betaler skatt, røyker og dette fører til sykehusregninger så har du krav på det.

Må si at om du legger så mye vekt på røykere bør du virkelig åpne øynene dine å se hva som skjer i landet vårt.

Hets heller folk som naver...
Vis hele sitatet...
Ingen liker folk som naver, men faktumet er at røyking er skadelig, akkurat som overvekt. Samfunnet er tjent med at minst mulig røyker,og at flest mulig ikke er overvektige. Såklart er du en byrde for samfunnet rent samfunnsøkonomisk hvis du er feit og røyker, men vi kan ikke gå rundt og hate folk som gjør det. Vi kan håpe at regjeringen øker avgiftene på det noe ekstremt.

Usa brukte foreksempel i 2008 147 milliarder dollar i helseutgifter, relatert til fedme.
Sist endret av Fritenker; 18. oktober 2012 kl. 00:53.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Mindre skatt og moms på sunn mat, kjempe bra ide! Ekstra skatt på usunne varer, not so much.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår jo at fra et forbruker-perspektiv så er det alltid kjekt med utelukkende fordeler som billigere produkter. Som bedriftseier er det også bra med mindre skatt og avgifter, men om man ser helheten i det fra et litt mer kollektivt syn og ikke bare tenker på seg selv, så vil vel til og med disse avgiftene dra med seg noe godt, tror du ikke?

I tillegg så er det dessverre slik som det er med alt, at ressursene er begrenset, det må gå i balanse et sted. Derfor må vi nok ta fra et sted, slik at vi kan gi til et annet.
Personlig er jeg DRITTLEI av at fedmediskusjoner angripes fra et genetisk standpunkt. Overvekt er en direkte konsekvens av et, over tid, for stort kcal-inntak ifht kcal-forbruk. Det er faktisk ikke vanskeligere enn +-matten de fleste burde lært seg lenge før de klarte å betjene en nettleser. Med mindre noen vil utfordre universets fysiske lover, selvfølgelig.

Fedme er noe folk velger selv, på samme måte som at røykere, snusere og alkoholikere velger å påkoste samfunnet sine uvaner. Jeg skjønner virkelige ikke at dette fortsatt er et diskusjonstema, ihvertfall ikke på faktabserte forum slik som freak. Harde fakta pleier alltid å vinne frem her, men så fort det er snakk om feitinger neglisjeres fakta til fordel for politske korrekte holdninger av typen "genetisk overvekt".

Fedme er et valg og dette valget koster samfunnet astronomiske summer. Hvordan kan avgifter på tobakk eller alkohol rettferdiggjøres i et samfunn er flertallet finansierer fedmeoperasjoner?

Jeg hater virkelige feite folk.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det er bevist kun svært liten forskjell på forbrenning grunnet gener. Hovedforskjellene er basalforbrenning grunnet muskelmasse, og akftivitetsnivå. Videre kan man oppholde seg ved forskjellige temperaturer, og kulde kan få kroppen til å øke forbrenningen for.å holde varmen.


Beklager malplasserte punktum. Tlf er vanskelig*
Vis hele sitatet...
Fedme handler om mer enn bare forbrenning, så gå bort ifra dette pga det blir feil.
F.eks hormoner?
Sist endret av sneipen; 18. oktober 2012 kl. 03:01.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Fedme er et valg og dette valget koster samfunnet astronomiske summer. Hvordan kan avgifter på tobakk eller alkohol rettferdiggjøres i et samfunn er flertallet finansierer fedmeoperasjoner?

Jeg hater virkelige feite folk.
Vis hele sitatet...
Såklart handler overvekt mye om kaloriinntak, men gener spiller en veldig stor rolle. Muskelmasse foreks, hormonnivå stress, mental helse, det er masse som spiller inn. Det er ingen unnskyldning, men det må taes med i betrakning når det gjelder overveksproblematikken.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Såklart handler overvekt mye om kaloriinntak, men gener spiller en veldig stor rolle. Muskelmasse foreks, hormonnivå stress, mental helse, det er masse som spiller inn. Det er ingen unnskyldning, men det må taes med i betrakning når det gjelder overveksproblematikken.
Vis hele sitatet...
Til og med viser enkelte undersøkelser også at det kan være genetikk som også gjør at enkelte rett og slett spiser mer mat enn andre. (De har lyst på mer selv om de egentlig er mette). Mens andre ikke blir like lett fristet av unsunn mat.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ingen liker folk som naver, men faktumet er at røyking er skadelig, akkurat som overvekt. Samfunnet er tjent med at minst mulig røyker,og at flest mulig ikke er overvektige. Såklart er du en byrde for samfunnet rent samfunnsøkonomisk hvis du er feit og røyker, men vi kan ikke gå rundt og hate folk som gjør det. Vi kan håpe at regjeringen øker avgiftene på det noe ekstremt.

Usa brukte for eksempel i 2008 147 milliarder dollar i helseutgifter, relatert til fedme.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du mener. Men det er slik at folk gjør hva de vill i vårt kjære norge (helt til regjeringen tar flatt av og du blir bare en slave som følger deres lover)

Tro meg jeg er fullt klar over at røyking er ille, men at de skal bli hengt ut gang på gang og at i tillegg så skal Staten tjene fett på moms o.l på røyk blir i mine øyne for dumt.

Det vi burde gjort va å bannlyse alt som heter røyk i landet...
men da tjener jo ikke staten noe på det
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Jeg ser hva du mener. Men det er slik at folk gjør hva de vill i vårt kjære norge (helt til regjeringen tar flatt av og du blir bare en slave som følger deres lover)

Tro meg jeg er fullt klar over at røyking er ille, men at de skal bli hengt ut gang på gang og at i tillegg så skal Staten tjene fett på moms o.l på røyk blir i mine øyne for dumt.

Det vi burde gjort va å bannlyse alt som heter røyk i landet...
men da tjener jo ikke staten noe på det
Vis hele sitatet...
Dette er noe som har blitt diskutert opp og ned i flere tråder her på forumet. Staten tjener ikke på at dere røyker. Som nevnt i andre tråder viser estimatene at i bestefall så dekker det kostnadene røyken påvirker samfunnet - og i værste fall så dekker det kun 10% av kostnadene.

Videre blir det for dumt å tro at røyk er lovlig fordi staten tjener penger på det. Det er lovlig fordi man er klar over at ved å illegalisere røyk så vil problemer blir større. Vi har prøvd å gjøre alkohol ulovelig før her i Norge - det fungerte dårlig og gjorde alkoholproblemene større og førte bare til mye større grad av smugling.

Men burde kanskje latt denne diskusjonen, da det er off-topic og tråden egentlig her handler om overspising - og man heller burde fokusere på det problemer.

Jeg ville og likt om folk her i tråden sluttet å prøve å putte finger på finne syndebukken til problemet, men i stede heller prøver å diskutere løsninger. Hjelper lite å stå å si "Det er dems egen feil", og så tro at problemet blir løst.

Hva kan man gjøre for å hjelpe folkene som har tatt feil valg og blitt overspisere - og hvordan kan vi hjelpe folk å unngå å gjøre de samme dårlige valgene?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Såklart handler overvekt mye om kaloriinntak, men gener spiller en veldig stor rolle. Muskelmasse foreks, hormonnivå stress, mental helse, det er masse som spiller inn. Det er ingen unnskyldning, men det må taes med i betrakning når det gjelder overveksproblematikken.
Vis hele sitatet...
Sitat av sneipen Vis innlegg
Fedme handler om mer enn bare forbrenning, så gå bort ifra dette pga det blir feil.
F.eks hormoner?
Vis hele sitatet...
Hvordan forbrenner hormoner fett?

Og selvfølgelig spiller muskelmasse inn, det varierer på samme måte som at aktivitetsnivå varierer. Hele poenget er at dette er noe folk bør være bevisst på, det er ikke noe hokkus-pokkus å finne ut sitt omtrentlige kcalbehov.

Det er ingen som påstår at alle mennesker forbrenner det samme, men at alle følger de samme universelle reglene for vektøktning. En av de viktigste faktorene er basalforbrenningen, altså hvor mye kroppen forbrenner "på tomgang" (når du sitter på en stol, sover etc. Fysisk aktivitet står ofte for så lite som 10% av totalt energikonsum.)

Folk later til å tro at kroppen er et stort mysterium, et sted der energi kan oppstå og forsvinne avhengig av denne uforklarlige genetikken. I realiteten er det ståre enkelt:

Kroppen fores med energi. Den tar opp tilnærmet 100% av næringen du
inntar, og eventuelle genetiske faktorer vil om noe påvirke dette negativt. Det er også umulig for kroppen å "kaste vekk" energi, slik f.eks atkinson hevdet å oppnå med sitt diettregime.

Det er ingen skjulte faktorer i dette regnestykket, det er faktisk jævlig enkelt. Spis det kroppen behøver, og du vil aldri gå opp i vekt. Uansett hvor magiske gener du har.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg ville og likt om folk her i tråden sluttet å prøve å putte finger på finne syndebukken til problemet, men i stede heller prøver å diskutere løsninger. Hjelper lite å stå å si "Det er dems egen feil", og så tro at problemet blir løst.

Hva kan man gjøre for å hjelpe folkene som har tatt feil valg og blitt overspisere - og hvordan kan vi hjelpe folk å unngå å gjøre de samme dårlige valgene?
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt uenig, jeg mener at det første steget mot et slankere samfunn er at folk blir bevisst på at de, som alle andre, er i full stand til å gjøre noe med sitt eget vektproblem.

Det er utvilsomt en stor del av befolkningen, særlig de det gjelder, som er av den oppfatning at overvekt er en konsekvens av mer enn bare sin egen overspising.

Når folk føler seg mer eller mindre maktesløse så blir ikke engang forsøkene på å slanke seg helhjertet, og det er ihvertfall et elendig utgangspunkt.

Det første steget er å innse at en selv er 100% i kontroll over sin egen kroppsvekt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Her er jeg litt uenig, jeg mener at det første steget mot et slankere samfunn er at folk blir bevisst på at de, som alle andre, er i full stand til å gjøre noe med sitt eget vektproblem.

Det er utvilsomt en stor del av befolkningen, særlig de det gjelder, som er av den oppfatning at overvekt er en konsekvens av mer enn bare sin egen overspising.

Når folk føler seg mer eller mindre maktesløse så blir ikke engang forsøkene på å slanke seg helhjertet, og det er ihvertfall et elendig utgangspunkt.

Det første steget er å innse at en selv er 100% i kontroll over sin egen kroppsvekt.
Vis hele sitatet...
Men hvordan? Det er poenget mitt - det hjelper lite å si "Folk må få kontroll på sin egen kropp", for det er jo de fleste enig i. Men hvordan skal vi få dette til? Hva må vi gjøre for at folk skal klare å få denne kontrollen? Dette er spørsmålene som det er viktig å få svar på - og man må gå ned i detaljene. Og jeg mener og at når man skal svare på spørsmålet må man se på alle faktorene som spiller inn. F.eks. det at enkelte har mer annlegg for å overspise enn andre.

Referer her til et eksperiment jeg så på Discovery channel, hvor de hadde en klasse fra en barnehage hvor de serverte alle en relativt grei og god middag. Etter middagen spurte de alle om de var mette, noe alle sa de var.

Etterpå lot de ungene starte en aktivitet, tror det i dette forsøket var at de skulle tegne. Når alle ungene var godt i gang med å tegne tok de frem litt snacks (kjeks og lignende), og så på hvordan ungene ville reagere. Det de la merke til var at enkelte unger rett og slett ikke enset at de ble servert snacks - og bare fortsatte å tegne, og selv når de ble spurt om de hadde lyst på noe snacks så svarte de nei. Men enkelte andre barn stoppet helt opp å tegne, og i stede ville bare sitte å spise snacks.

Dette forsøket var relativt interesant, siden de tok for seg unger i 2-4 års alderen, som ikke har noe spesielt forhold til det med å tenke mye på kostholdet. Og allerede her ser man store tendenser til at enkeltel ett overspiser når de har muligheten - mens andre ikke gjør det.

--------

Videre mener jeg egentlig at fokuset i tråden har ligget for mye på hvem som er den skyldige - noe jeg mener ikke er så interesant med mindre man kan ta det videre til å komme frem til en mulig løsning på problemet.

Så mitt spørsmål blir da, gitt problemet vi står ovenfor og dagenssituasjon - hvordan skal vi gå frem for å løse problemet? Hva kan vi som samfunn gjøre for å redusere omfanget av problemet?
Sitat av etse Vis innlegg
Men hvordan? Det er poenget mitt - det hjelper lite å si "Folk må få kontroll på sin egen kropp", for det er jo de fleste enig i. Men hvordan skal vi få dette til? Hva må vi gjøre for at folk skal klare å få denne kontrollen? Dette er spørsmålene som det er viktig å få svar på - og man må gå ned i detaljene. Og jeg mener og at når man skal svare på spørsmålet må man se på alle faktorene som spiller inn. F.eks. det at enkelte har mer annlegg for å overspise enn andre.

Referer her til et eksperiment jeg så på Discovery channel, hvor de hadde en klasse fra en barnehage hvor de serverte alle en relativt grei og god middag. Etter middagen spurte de alle om de var mette, noe alle sa de var.

Etterpå lot de ungene starte en aktivitet, tror det i dette forsøket var at de skulle tegne. Når alle ungene var godt i gang med å tegne tok de frem litt snacks (kjeks og lignende), og så på hvordan ungene ville reagere. Det de la merke til var at enkelte unger rett og slett ikke enset at de ble servert snacks - og bare fortsatte å tegne, og selv når de ble spurt om de hadde lyst på noe snacks så svarte de nei. Men enkelte andre barn stoppet helt opp å tegne, og i stede ville bare sitte å spise snacks.

Dette forsøket var relativt interesant, siden de tok for seg unger i 2-4 års alderen, som ikke har noe spesielt forhold til det med å tenke mye på kostholdet. Og allerede her ser man store tendenser til at enkeltel ett overspiser når de har muligheten - mens andre ikke gjør det.

--------

Videre mener jeg egentlig at fokuset i tråden har ligget for mye på hvem som er den skyldige - noe jeg mener ikke er så interesant med mindre man kan ta det videre til å komme frem til en mulig løsning på problemet.

Så mitt spørsmål blir da, gitt problemet vi står ovenfor og dagenssituasjon - hvordan skal vi gå frem for å løse problemet? Hva kan vi som samfunn gjøre for å redusere omfanget av problemet?
Vis hele sitatet...
En veldig bra måte å få folk til å spise sunnere på er nettopp det Kari J. gjør. Vi må få det frem i media at det ikke er bra å være feit. Du er faktisk hva du spiser, og spiser du for mye blir du feit.

Media har en latterlig tendens til å rakke ned på tynne mennesker, mens de feite slipper unna. Man må slutte å si til jenter og gutter at de er flotte og frodige. Nei, du er ikke flott og frodig - du er feit og burde skamme deg.
Sist endret av Pledrik; 18. oktober 2012 kl. 17:43.
Sitat av etse Vis innlegg
Referer her til et eksperiment jeg så på Discovery channel, hvor de hadde en klasse fra en barnehage hvor de serverte alle en relativt grei og god middag. Etter middagen spurte de alle om de var mette, noe alle sa de var.

Etterpå lot de ungene starte en aktivitet, tror det i dette forsøket var at de skulle tegne. Når alle ungene var godt i gang med å tegne tok de frem litt snacks (kjeks og lignende), og så på hvordan ungene ville reagere. Det de la merke til var at enkelte unger rett og slett ikke enset at de ble servert snacks - og bare fortsatte å tegne, og selv når de ble spurt om de hadde lyst på noe snacks så svarte de nei. Men enkelte andre barn stoppet helt opp å tegne, og i stede ville bare sitte å spise snacks.

Dette forsøket var relativt interesant, siden de tok for seg unger i 2-4 års alderen, som ikke har noe spesielt forhold til det med å tenke mye på kostholdet. Og allerede her ser man store tendenser til at enkeltel ett overspiser når de har muligheten - mens andre ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Vinklingen her får det jo naturligvis til å høres ut som enkelte er genetisk disponert til overspising. Samtidig er det mer sannsynlig at kostholdet deres i hjemmet er det som skiller matinntaket og "lysten" på snacks. Det er jo godt kjent at de som spiser usunn mat; typisk fastfood eller mat med unormalt høyt sukkerinnhold - craver dette mer enn andre.

Ved å kutte ut usunn mat, snop og brus med sukker faller dette søtsuget bort innen relativt kort tid, faktisk. Det trenger igrunn ikke være mer mystisk enn det.
Sitat av etse Vis innlegg
Men hvordan? Det er poenget mitt - det hjelper lite å si "Folk må få kontroll på sin egen kropp", for det er jo de fleste enig i. Men hvordan skal vi få dette til? Hva må vi gjøre for at folk skal klare å få denne kontrollen? Dette er spørsmålene som det er viktig å få svar på - og man må gå ned i detaljene. Og jeg mener og at når man skal svare på spørsmålet må man se på alle faktorene som spiller inn. F.eks. det at enkelte har mer annlegg for å overspise enn andre.

Referer her til et eksperiment jeg så på Discovery channel, hvor de hadde en klasse fra en barnehage hvor de serverte alle en relativt grei og god middag. Etter middagen spurte de alle om de var mette, noe alle sa de var.

Etterpå lot de ungene starte en aktivitet, tror det i dette forsøket var at de skulle tegne. Når alle ungene var godt i gang med å tegne tok de frem litt snacks (kjeks og lignende), og så på hvordan ungene ville reagere. Det de la merke til var at enkelte unger rett og slett ikke enset at de ble servert snacks - og bare fortsatte å tegne, og selv når de ble spurt om de hadde lyst på noe snacks så svarte de nei. Men enkelte andre barn stoppet helt opp å tegne, og i stede ville bare sitte å spise snacks.

Dette forsøket var relativt interesant, siden de tok for seg unger i 2-4 års alderen, som ikke har noe spesielt forhold til det med å tenke mye på kostholdet. Og allerede her ser man store tendenser til at enkeltel ett overspiser når de har muligheten - mens andre ikke gjør det.

--------

Videre mener jeg egentlig at fokuset i tråden har ligget for mye på hvem som er den skyldige - noe jeg mener ikke er så interesant med mindre man kan ta det videre til å komme frem til en mulig løsning på problemet.

Så mitt spørsmål blir da, gitt problemet vi står ovenfor og dagenssituasjon - hvordan skal vi gå frem for å løse problemet? Hva kan vi som samfunn gjøre for å redusere omfanget av problemet?
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, det er her det virkelig blir vanskelig. Slik jeg ser det to flaskehalser: Motivasjon og kunnskap.

Det er mtp motivasjonsaspektet jeg vektlegger nettopp dette med at alle kan, og burde, ta tak i sitt eget vektproblem. Røykere blir sosialt stigmatisert i mange samfunnslag, og jeg tror faktisk dette er en viktig grunn til at norge er i verdenstoppen når det gjelder kampen mot sigaretter. Jeg skjønner at det kan virke brutalt og svært politisk ukorrekt, men jeg synes det bør være minst like uglesett å være "et lass av fett" som å røyke som en skorstein. Jeg skjønner at dette nesten kan oppfattes som trolling av noen, så ikke vektlegg dette poenget altfor mye. Det er bare min mening.

Det største problemet er nok fortsatt mangelen på kunnskap om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. I hele grunnskolen, der man lærer alt fra å bøye verb på nynorsk til franske gloser, finnes det knapt noe brukbar informasjon om hvordan en regulerer egen kroppsvekt. Mange tror en joggetur på 15 minutter betyr noe som helst for energiforbruket, eller at havregryn, bananer og brød er sunt for en overvektig person. Folk får "fakta" servert fra bekjente som har hørt noe av sin bekjent, eller forsøker å finne frem i jungelen av (feil)informasjon man finner på nettet.

Hvor mange tror ikke juice er sunnere enn brus? Vitaminer er vel og bra, men fra et "overvektsperspektiv" er det akkurat det samme.

Myndighetene burde ta grep og utarbeide reelle faktabaserte kostholdsråd myntet på dagens situasjon, og helt uten det desperate behovet for å romantisere norsk bondekost. Å opplyse folket på emnet tror jeg ville hatt enorme resultater.
Hvorfor skal absolutt alt bli sett på fra et samfunnsmessig perspektiv? Når begynte individene å eksistere for samfunnet? Er konsekvensen av sosialisme at man skal drive en vendetta rettet mot alle individer som ikke har som formål å bidra etter en ideell samfunnsøkonomisk modell? Jeg vet jaggu meg ikke om jeg har lyst til å jobbe 16 timer hver dag for at samfunnet skal gå mest mulig i pluss.

Konsekvensene av å la folk drive på som Kari J., spesielt om man oppfordrer til det, er langt større enn å la folk trene og spise som de vil. Man vil oppleve et langt mer ulykkelig folkeslag, med økende selvmordsrater. Og er det noe som i hvert fall ikke bidrar samfunnsøkonomisk, så er det selvmord. Samfunnet eksisterer for individene. La individene være som de er. Man kan bidra med kunnskap. Man kan bidra med enkelte forbud og skjeve skatteordninger. Men å oppføre seg som drittsekker er noe man kan holde seg for god til.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du har helt rett, det er her det virkelig blir vanskelig. Slik jeg ser det to flaskehalser: Motivasjon og kunnskap.

Det er mtp motivasjonsaspektet jeg vektlegger nettopp dette med at alle kan, og burde, ta tak i sitt eget vektproblem. Røykere blir sosialt stigmatisert i mange samfunnslag, og jeg tror faktisk dette er en viktig grunn til at norge er i verdenstoppen når det gjelder kampen mot sigaretter. Jeg skjønner at det kan virke brutalt og svært politisk ukorrekt, men jeg synes det bør være minst like uglesett å være "et lass av fett" som å røyke som en skorstein. Jeg skjønner at dette nesten kan oppfattes som trolling av noen, så ikke vektlegg dette poenget altfor mye. Det er bare min mening.

Det største problemet er nok fortsatt mangelen på kunnskap om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. I hele grunnskolen, der man lærer alt fra å bøye verb på nynorsk til franske gloser, finnes det knapt noe brukbar informasjon om hvordan en regulerer egen kroppsvekt. Mange tror en joggetur på 15 minutter betyr noe som helst for energiforbruket, eller at havregryn, bananer og brød er sunt for en overvektig person. Folk får "fakta" servert fra bekjente som har hørt noe av sin bekjent, eller forsøker å finne frem i jungelen av (feil)informasjon man finner på nettet.

Hvor mange tror ikke juice er sunnere enn brus? Vitaminer er vel og bra, men fra et "overvektsperspektiv" er det akkurat det samme.

Myndighetene burde ta grep og utarbeide reelle faktabaserte kostholdsråd myntet på dagens situasjon, og helt uten det desperate behovet for å romantisere norsk bondekost. Å opplyse folket på emnet tror jeg ville hatt enorme resultater.
Vis hele sitatet...
Her er jeg veldig enig i dag, folk vet rett og slett for lite - spesielt i ung alder. Og som du sier, folk har hørt fra bekjente og dermed får feil informasjon. F.eks. merker jeg at mange snakker om sunn og usunn mat, og det eneste de da fokuserer på er antall kalorier per 100g, som om det er det eneste man må ta hensyn til når man skal velge sunn mat.

Jeg føler og at "lav-karbo" har blitt alt for sosialt akseptert, virker som mange tror dette rett og slett er en sunn måte å gå ned i vekt på, mens sannheten er en helt annen i de fleste tilfeller, hvor folk ender opp med å bytte ut karbohydratene med fett. Og jeg vil ikke si at fett er så veldig sunt å spise.

Men jeg tror også tilgjengelighet er noe som har gjort problemet større. Med større tilgjengelighet på usunn mat, så er det lettere å kjøpe dette. Og jeg merker at om jeg er en tur i byen og har lyst på noe litt rask mat så er utvalget som oftest: Pøler, hamburger og boller. Eventuelt kebab fra en av bodene.

Men for å svare på mitt eget spørsmål, hva kan vi gjøre? Her er svaret veldig komplekst. Vi må gjøre veldig mange forskjellige ting for å bedre dette. Og som du nevner er opplæring og kunskap veldig viktig - dåg tror jeg ikke stigmatisering er en god vei å gå- Stygt redd for at dette kan gjøre vondt værre, med at folk som er litt overvektige ender opp med å trøstespise p.g.a. stigmatisering og mobbing.

Jeg tror og større tilgjengelighet av rask og sunn mat er viktig. Mange veldig usunn mat fordi det er lettvint - burde vel være muligheter å gjøre det like lett å få tak i sunne alternativer?
Sist endret av etse; 18. oktober 2012 kl. 20:50.
Syntes det er helt greit st han kalles "et lass med fett"
Er feit selv, men ikke på samme nivå som det Jørgen Foss er.
Kan fortsatt spille fotball og være med på frisbeegolf å andre aktiviteter osv.
Å legge skylda på alle andre blir for dumt, syntes jeg.

Er jævlig glad i brus, energidrikker og drittmat generelt, men jeg klarer fortsatt og fungere selv. Jobber på lager der det løftes mye og gåes mye, men sitter med en Bmi på 39, kan jo ikke klandre andre enn meg selv. Jeg søker heller ikke sympati fra andre, syntes det er helt greit å bli kalt feit, fordi jeg alltid har vært det.
Sitat av Winchester Vis innlegg
Hvorfor skal absolutt alt bli sett på fra et samfunnsmessig perspektiv? Når begynte individene å eksistere for samfunnet? Er konsekvensen av sosialisme at man skal drive en vendetta rettet mot alle individer som ikke har som formål å bidra etter en ideell samfunnsøkonomisk modell? Jeg vet jaggu meg ikke om jeg har lyst til å jobbe 16 timer hver dag for at samfunnet skal gå mest mulig i pluss.

Konsekvensene av å la folk drive på som Kari J., spesielt om man oppfordrer til det, er langt større enn å la folk trene og spise som de vil. Man vil oppleve et langt mer ulykkelig folkeslag, med økende selvmordsrater. Og er det noe som i hvert fall ikke bidrar samfunnsøkonomisk, så er det selvmord. Samfunnet eksisterer for individene. La individene være som de er. Man kan bidra med kunnskap. Man kan bidra med enkelte forbud og skjeve skatteordninger. Men å oppføre seg som drittsekker er noe man kan holde seg for god til.
Vis hele sitatet...
Tror du mennesker som ikke klarer å fungere i samfunnet på grunn av overvekt generelt sett er lykkelige? At folk fungerer i hverdagen vil jeg faktisk tørre å påstå er en ganske god indikator på hvordan folk har det på et individuelt nivå.

Overvekt er et alvorlig helseproblem, ikke et selvstendig valg slik du later til å tro. Om logikken din holder vann bør vi vel la narkomane "være som de er" også?

Sitat av etse Vis innlegg
Her er jeg veldig enig i dag, folk vet rett og slett for lite - spesielt i ung alder. Og som du sier, folk har hørt fra bekjente og dermed får feil informasjon. F.eks. merker jeg at mange snakker om sunn og usunn mat, og det eneste de da fokuserer på er antall kalorier per 100g, som om det er det eneste man må ta hensyn til når man skal velge sunn mat.

Jeg føler og at "lav-karbo" har blitt alt for sosialt akseptert, virker som mange tror dette rett og slett er en sunn måte å gå ned i vekt på, mens sannheten er en helt annen i de fleste tilfeller, hvor folk ender opp med å bytte ut karbohydratene med fett. Og jeg vil ikke si at fett er så veldig sunt å spise.

Men jeg tror også tilgjengelighet er noe som har gjort problemet større. Med større tilgjengelighet på usunn mat, så er det lettere å kjøpe dette. Og jeg merker at om jeg er en tur i byen og har lyst på noe litt rask mat så er utvalget som oftest: Pøler, hamburger og boller. Eventuelt kebab fra en av bodene.

Men for å svare på mitt eget spørsmål, hva kan vi gjøre? Her er svaret veldig komplekst. Vi må gjøre veldig mange forskjellige ting for å bedre dette. Og som du nevner er opplæring og kunskap veldig viktig - dåg tror jeg ikke stigmatisering er en god vei å gå- Stygt redd for at dette kan gjøre vondt værre, med at folk som er litt overvektige ender opp med å trøstespise p.g.a. stigmatisering og mobbing.

Jeg tror og større tilgjengelighet av rask og sunn mat er viktig. Mange veldig usunn mat fordi det er lettvint - burde vel være muligheter å gjøre det like lett å få tak i sunne alternativer?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du sier, med unntak av holdningen din til lav-karbo. Dette er dog litt på siden av diskusjonen, så jeg skal ikke skli helt ut. Tar forøvrig mer enn gjerne diskusjonen et annet sted =)
Sitat av etse Vis innlegg
Her er jeg veldig enig i dag, folk vet rett og slett for lite - spesielt i ung alder. Og som du sier, folk har hørt fra bekjente og dermed får feil informasjon. F.eks. merker jeg at mange snakker om sunn og usunn mat, og det eneste de da fokuserer på er antall kalorier per 100g, som om det er det eneste man må ta hensyn til når man skal velge sunn mat.
Vis hele sitatet...
Så langt er jeg helt enig, antall kalorier har ikke nødvendigvis noe med hvor sund maten er. 100 kcal med sukker er ikke bedre enn 200 kcal med fisk, naturligvis. Likevel må det presiseres at de som er kraftig overvektige fort spiser 4-5000+ kalorier per dag, og da begynner raskt både mengde og kalorier å bli helt essensielt for å forstå hvordan man kan reversere prosessen.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg føler og at "lav-karbo" har blitt alt for sosialt akseptert, virker som mange tror dette rett og slett er en sunn måte å gå ned i vekt på, mens sannheten er en helt annen i de fleste tilfeller, hvor folk ender opp med å bytte ut karbohydratene med fett. Og jeg vil ikke si at fett er så veldig sunt å spise.
Vis hele sitatet...
Akkurat lavkarbo har jo blitt diskutert i lang tid, og jeg tror mediene må ta sin del av skylda for feilinformasjon og tabloide artikler. Dette i forhold til at de snakker om "lavkarbo" som en diett skrevet i stein, samtidig som de refererer til den meste ekstreme varianten. Lavkarbo kan være så enkelt som å kutte ut brød, pasta og sukkerholdig leskedrikker som juice og brus.

Så til punkt nummer to: fett er bra, sunt og høyst nødvendig for en sunn og frisk kropp. Å si at "fett ikke er så veldig sunt å spise" er dessverre helt feil fra kostholds-standpunkt. Det er riktig at transfett- og mettede fettsyrer i større mengder har en dårlig innvirkning på kroppen, men i motsetning til karbohydrater og "norsk bondekost" er fett noe man er totalt avhengig av. Kroppen trenger faktisk ikke karbohydrater, og definitivt ikke sukker.

Merk deg at jeg definitivt ikke snakker om bacon her, som VG og DB likte å presentere lavkarbo som Forøvrig spiser de fleste som følger lavkarbo-prinsipper masse grønnsaker, som også inneholder karbohydrater (i mindre, og langt sunnere mengder enn folk flest).

Sjekk gjerne ut innholdet av både karbohydrater og kalorier generelt i diverse brødprodukter som taco-lefser, brød, hamburgerbrød og lignende, det er ufattelig mengder tomme kalorier.

Bortsett fra det er jeg veldig enig i det du skriver. Det er naturligvis et sårt tema som er vanskelig å gjøre noe med, men først og fremst tror jeg vi må få inn kosthold i læreplanen fra grunnskolen av. Gjerne som del av gym eller naturfag. Jeg syntes også vi må gjøre noe med voksne (som også lager all maten til barna), det være seg gjennom kampanjer, fastlege eller annet initiativ. Det er en skremmende utvikling som vi må ta tak i.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Akkurat lavkarbo har jo blitt diskutert i lang tid, og jeg tror mediene må ta sin del av skylda for feilinformasjon og tabloide artikler. Dette i forhold til at de snakker om "lavkarbo" som en diett skrevet i stein, samtidig som de refererer til den meste ekstreme varianten. Lavkarbo kan være så enkelt som å kutte ut brød, pasta og sukkerholdig leskedrikker som juice og brus.
Vis hele sitatet...
Riktig, labkarbo gjort riktig kan nok være bra. Men de fleste jeg kjenner til som går på labkarbo gjør det helt feil - med store mengder smør.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Så til punkt nummer to: fett er bra, sunt og høyst nødvendig for en sunn og frisk kropp. Å si at "fett ikke er så veldig sunt å spise" er dessverre helt feil fra kostholds-standpunkt. Det er riktig at transfett- og mettede fettsyrer i større mengder har en dårlig innvirkning på kroppen, men i motsetning til karbohydrater og "norsk bondekost" er fett noe man er totalt avhengig av. Kroppen trenger faktisk ikke karbohydrater, og definitivt ikke sukker.
Vis hele sitatet...
Enig, men igjen - var egentlig ute etter varianten som mange som slanker seg i dag bruker hvor det er mye egg og bacon stekt i store mengder smør. Og alt av karbohydrater er byttet ut med fettholdige produkter, i stede for grønnsaker.
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er noe som har blitt diskutert opp og ned i flere tråder her på forumet. Staten tjener ikke på at dere røyker. Som nevnt i andre tråder viser estimatene at i bestefall så dekker det kostnadene røyken påvirker samfunnet - og i værste fall så dekker det kun 10% av kostnadene.

Videre blir det for dumt å tro at røyk er lovlig fordi staten tjener penger på det. Det er lovlig fordi man er klar over at ved å illegalisere røyk så vil problemer blir større. Vi har prøvd å gjøre alkohol ulovelig før her i Norge - det fungerte dårlig og gjorde alkoholproblemene større og førte bare til mye større grad av smugling.
Vis hele sitatet...
Det skal nevnes at jeg ikke røyker selv.
Men jeg bryr meg også lite om hva andre gjør. At vi skal gå så hardt mot en gruppe er i bunn og grunn ren mobbing.

Liker vinklingen din med hva il legalisere vil føre til.
I bunn og grunn hvorfor medisinsk marihuana bør bli legalisert, i tillegg alle fordeler det bringer med seg.
Sist endret av kizzaw; 18. oktober 2012 kl. 21:33.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvordan forbrenner hormoner fett?

Det første steget er å innse at en selv er 100% i kontroll over sin egen kroppsvekt.
Vis hele sitatet...
Testosteronnivået i folk har mye og si for forbrenning, testosteron henger sammen med hvor muskelmasse du har, uavhengig av trening. Folk som er stresset utvikler hormoner, kortisol, som gjør at man forbrenner mindre. Hvor fettet samler seg har også innvirkning på forbrenning, enn som har masse fett på magen forbrenner mindre enn som har det mer jevnt fordelt. Dette er også forbundet med hormonproduksjon.

Såklart spiller kalorier inn og ut en veldig stor rolle, men du forenkler det litt. Skal man ordne med overvekt men man ta det seriøst, og se på alle faktorene. I usa er 2 av tre overvektige i 2017 regner de med at 3 av 4 vil være det. USA brukte 147 millarder dollar på helseutgifter i 2008 og 190 millarder dollar i 2011, som var relaterte til overvekt. Har alle disse menneskene lav selvkontroll? Mennesker lever i et samfunn som gjør folk flest syke og overvektige, så en må ha en politikk for å motvirke dette. Grunnen til at jeg nevner USA, er at norge også kommer til å få en slik utvikling.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Testosteronnivået i folk har mye og si for forbrenning, testosteron henger sammen med hvor muskelmasse du har, uavhengig av trening. Folk som er stresset utvikler hormoner, kortisol, som gjør at man forbrenner mindre. Hvor fettet samler seg har også innvirkning på forbrenning, enn som har masse fett på magen forbrenner mindre enn som har det mer jevnt fordelt. Dette er også forbundet med hormonproduksjon.

Såklart spiller kalorier inn og ut en veldig stor rolle, men du forenkler det litt.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke jeg som forenkler det, men du som kompliserer det.

Ja, hormoner kan stimulere lipolyse, og dette er årsaken til den vanlige feiloppfatningen at hormoner i seg selv kan øke/senke kroppsvekten. Hormoner er utvilsomt avgjørende, men først og fremst via indirekte mekanismer, eksempelvis økt muskelmasse som du nevner eller ved å legge til rette for fettforbrenning.

Økt lipolyse i seg selv vil dog kun føre til en økt mengde frie fettsyrer i blodet. Disse vil bli reabsorbert om de ikke forbrennes, så den avgjørende faktoren vil uansett være sluttsummen på kcalbudsjettet ditt.

Hormoner kan fortsatt ikke trylle energi ut av kroppen! Så lenge du ikke kan forklare en mekanisme der energi fordufter ut av kroppen uten å anvendes til noe konkret kan jeg ikke forstå annet enn at du har missforstått.

Men ikke missforstå, hormoner vil uansett være en avgjørende faktor i alle praktiske sammenhenger. Men det er ikke vits å gjøre ting vanskeligere enn det trenger å være når problemet i utgangspunktet nettopp er mangelen på grunnleggende forståelse for problematikken.

Jeg vil forresten gjerne at du utdyper hvordan fettansamlingers beliggenhet på kroppen påvirker den totale fettforbrenningen. For meg høres det ut som tullball.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er faktisk ikke jeg som forenkler det, men du som kompliserer det.
Vis hele sitatet...
Wow, jeg visste ikke alt det der. Kan visst ikke så mye som jeg tror. Jonas Gahr støre tar ansvar som helseminister, han er på dagsnytt 18 nå, og snakker om fedmeepidimien som herjer Norge.