Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  396 77006
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg tror vi må starte kronerulling her for å skaffe til veie alle pengene de stakkars kongoleserne (eller hvordan de blir tittelert) skal ha fra staten norge.
De stakkars sivile advokatene her må ha sett litt vel mye på tv fra USA og fått med seg for mange syke søksmål derfra. Samtidig tror jeg de er på en evig tur med lalapiller og lykkesaft. Noe jeg egentlig kunne tenkt meg, for så på jorde som denne saken har havnet, er helt villt.
Vet ikke hvor jeg leste det, men noen skrev om at om det hadde vært to fra kongo ville de nok blitt dømt nord og ned av befolkningen i norge, det stemmer forsåvidt, men jeg har sterke tvil om at norge ville ha krevd kongo for 3080milliarder pga. et drap.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Du tror Norge kommer til å betale Kongo 1,3 ganger Oljefondets verdi?
Vis hele sitatet...
Derfor jeg editerte. Siste beløpet jeg så var den tråden over spelley sin, der det sto at de krevde 120millioner. Noe jeg tror Norge ville betalt. Men 3000mrd tror da heller ikke jeg at Norge kommer til å betale.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg lurer litt på hvordan dette har blitt dekt av den utenlandske pressen. Er det noen som vet, og eventuelt har noen linker fra det?
Vis hele sitatet...
prøvde å google navnene deres på forskjellige engelskspråklige sider, men fant ingen ting.. men det kommer sikkert i løpet av dagen. ikke hver dag at et land krever 3000 mrd kroner for en taxisjåfør..
Jeg synes denne rettsaken begynner å blir mer og mer latterlig.
Dette er jo bare sykt.
Norge kommer aldri til og betale, kongo blir sure og skyter Moland og French.

sikkert det som skjer.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Jeg synes denne rettsaken begynner å blir mer og mer latterlig.
Vis hele sitatet...
tror dommerne har fått heteslag jeg
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
tror dommerne har fått heteslag jeg
Vis hele sitatet...
heteslag ? De slafset i seg 13kilo khatt...
I begynelsen av denne saken, helte jeg litt mot at Moland of French var skyldige, men jo lengre denne saken har pågått heller jeg mer og mer mot uskyldige. Tror med disse kravene så ødelegger de bare for seg selv.
lurer på om det bare er den norske pressen som følger saken ? tilogmed ikke Aftonbladet har noe...
Sitat av Parkett Vis innlegg
I begynelsen av denne saken, helte jeg litt mot at Moland of French var skyldige, men jo lengre denne saken har pågått heller jeg mer og mer mot uskyldige. Tror med disse kravene så ødelegger de bare for seg selv.
Vis hele sitatet...
der traff du spikern på hodet! Helt enig i det du sa der
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det at rettsaken er helt latterlig betyr jo ikke at nordmennene har en haug med forklaringsproblemer.

Jeg tror de er skyldige, men synes uansett at de burde bli dømt i en skikkelig domstol, håper de får tatt det til Haag.
Åssen er det det erstatningskravet fungerer egentlig?

Er det dommeren i Kongo som skal bestemme hvor mye Norge må punge ut med, kan en vanlig rettsak bestemme sånt? Hva om Norge nekter å betale?

Og erstatningskravet mot de 2 nordmennene. Hva om de får et erstatningskrav på 500 millioner og ikke har råd til å betale det? Hva skjer da? Blir de ikke skutt etter de har blitt dømt uansett?

Om alt det her går til en internasjonal rettsak som noen skrev her, blir alt tatt opp på nytt? Tilogmed tiltalen mot de 2 nordmennene?
Man begynner jo å lure:

• Staten Kongo: Krever 500 milliarder dollar - 3038 milliarder kroner - fra staten Norge og de tiltalte, fordi de angivelig har handlet på oppdrag fra Norge.

• Vitnene som satt i bilen drapsdagen: Ifølge opplysninger ville de kreve rundt 500 000 dollar hver. Kravet som ble framsatt i retten, var på 10 millioner dollar til hver.

• Enka etter offeret, og offerets bror: Har til Dagbladet fortalt at de vil kreve rundt fire millioner til sammen. Det samlede kravet som ble framsatt fra familien i retten, beløper seg imidlertid til 17 millioner dollar.
Vis hele sitatet...
Hele greine er falt helt ut. Om de er skyldige eller ikke er ikke spørsmålet. Spørsmålet er hvor mye penger de klarer å prestere å lire ut av seg at de krever. Ich bin kvalm!

PS: Hvor mye får man egentlig om man blir voldtatt her i landet? Hvor mye får familien når noen blir drept? Vi snakker ikke spesielt mye. Og vi er et av de rikeste landene i verden. Skulle tro noen har satt ting på hodet her.
Sist endret av tafsern; 27. august 2009 kl. 17:43.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Det at rettsaken er helt latterlig betyr jo ikke at nordmennene har en haug med forklaringsproblemer.

Jeg tror de er skyldige, men synes uansett at de burde bli dømt i en skikkelig domstol, håper de får tatt det til Haag.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Er det bare noe du tror? For fra de bevisene jeg har sett så er det ikke et eneste ett som sier at de skal ha drept sjåføren...
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg lurer litt på hvordan dette har blitt dekt av den utenlandske pressen. Er det noen som vet, og eventuelt har noen linker fra det?
Vis hele sitatet...
Eneste jeg kan finne som har relevans: http://www.privatemilitaryherald.com...gin-on-friday/ Og dette er fra sikkerhets"folk". Dog er det rart at ingen andre har snappet opp at kongo vil ha 500milliarder buckaroos fra det rike Norge.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Olav Vis innlegg
Hvorfor det? Er det bare noe du tror? For fra de bevisene jeg har sett så er det ikke et eneste ett som sier at de skal ha drept sjåføren...
Vis hele sitatet...
Grunnen til det er alle forklaringsproblemene de har, hvorfor var de der, uten at noen visste om det for eksempel?

Hvorfor tar de bilde av at de vasker vekk blodet fra bilen? En ting at det muligens er en naturlig reaksjon å smile, men å ta bilde?
Om man er enig i skyldspørsmålet eller ikke mener jeg blir direkte irrelevant her. Når aktor presenterer bilde av en mann iført Street Fighter-beret og som tydelig peker på Kongo som et helt troverdig bevis på at det er hovedmannen, klarer ikke jeg å ta noe som helst som skjer der akkurat nå seriøst.

Det er så mange hull i forklaringene og bevisene til aktor, og den enorme summen de krever er jo et bevis i seg selv på at kongoleserne selv også har motiv i det hele.

Nordmennene har i alle fall et svar på hvorfor og hvordan ting skjedde. Uten vitner (som denne saken ikke lenger har!) eller faste bevis kan man ikke motsi nordmennene på det.

Skal jeg være helt ærlig hadde det vært det beste om Norge fikk de ut derifra, dette er ikke en rettferdig rettssak. Men jeg ser jo også at det er problematisk, og svært lite sannsynlig.
Sist endret av Keyser Söze; 27. august 2009 kl. 17:51.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Det at rettsaken er helt latterlig betyr jo ikke at nordmennene har en haug med forklaringsproblemer.

Jeg tror de er skyldige, men synes uansett at de burde bli dømt i en skikkelig domstol, håper de får tatt det til Haag.
Vis hele sitatet...
Merkelig at våpenet som normennene hadde er en hagle, og kulen som er tatt ut av sjåføren er 7.62mm.. Stemmer ikke i min bok iallefall..
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Grunnen til det er alle forklaringsproblemene de har, hvorfor var de der, uten at noen visste om det for eksempel?

Hvorfor tar de bilde av at de vasker vekk blodet fra bilen? En ting at det muligens er en naturlig reaksjon å smile, men å ta bilde?
Vis hele sitatet...
Spessielle ting absolutt, og de jobbet mest sannsynlig for et sikkerhetsselskap. Men at de skulle ha drept sjåføren finnes det alikavel INGEN bevis på.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Magisk Vis innlegg
Merkelig at våpenet som normennene hadde er en hagle, og kulen som er tatt ut av sjåføren er 7.62mm.. Stemmer ikke i min bok iallefall..
Vis hele sitatet...
Det har isåfall ikke jeg fått med meg, dårlig fra min side, beklager dette.

Uansett, så var hovedpoenget mitt at de burde få saken i en skikkelig domstol, feks Haag.
Har de i det hele tatt noen rettigheter, så norge kan få dem til haag?
Eller det kongo som styrer shappa?
Jeg lurer på hvordan Kongo skal gå frem for å kreve 3000 milliarder av Norge. Er det slik at en rettsal kan kreve såpass mye penger av en stat fordi personene som angivelig har drept personen har tjenestegjort i det norske militæret? Er Norge nødt til å betale denne summen om Kongo sin rettsal idømmer Norge denne erstatningssummen?

Vil det si det samme som at alle som har utført førstegangstjenesten sin er spioner for Norge når de er på ferie eller hva de nå måtte være?

Angående det bildet av personen som skal være "oppdragsgiveren". Jeg ser klare forskjeller på (av mangel på bedre ord) logoen på hodeplagget og logoen til SAS.

Har ikke fulgt med saken så veldig mye, og tar ikke noe standpunkt i om de er skyldige eller ikke. Er mer redd for at de ikke vil få en rettferdig rettsak. Tekstmeldinger på norsk som ingen bryr seg med å oversette, brudd på egen lov om varetekter osv.

Mulig jeg tar grundig feil i hva som har skjedd eller bakgrunnen til mye om saken. Rett meg om jeg tar feil
Sist endret av Remien; 27. august 2009 kl. 17:57.
3000 milliarder Kroner i erstattningskrav ja..
Var da veldig de skulle sko seg på dette problemet som mest sansylig ikke spiller noen rolle for andre enn de etterlatte av den drepte!
Kjenner jeg blir mektig provosert over dette regnestykket de har klusset sammen!
Sist endret av Knask; 27. august 2009 kl. 18:27.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Det hele ble enda mer latterlig, kreve en så stor sum. Det er virkelig noe som verdenspressen burde snappe opp. jeg lurer virkelig hvor han advokaten hadde hodet når han skrev ned det beløpet på arket sitt.
Ser man det, stormen har skrevet om det. Bra jobbet!
Jeg kan ikke noe annet enn å le. Jeg har lest mye mer om denne rettssaken nå, og hele opplegget er ufattelig dårlig. D blir beskyldt for å planlegge et attentat mot statslederen i samme åndedrag som de blir beskyldt for å ville stjele okapier (kongolesiske klovdyr). Dersom de blir dømt, etter påtalemyndighetenes mange logiske og konkrete svikter samt mangel på profesjonell seriøsitet, er jeg sikker på at hele den oppegående verden vil protestere så høylytt at Kongo blir tatt av verdenskartet.

Haha, hele greien er dritdumt. Det ser ut som et dukketeater. Hva i helvete holder de på med?
Jeg leste at da leiligheten deres i Uganda ble ransaket, så fant de bildet av Tjostolv som tørker blod i bilen. Men gutta dro da aldri tilbake til leiligheten sin? Så hvorfor blir bildet brukt som bevis? Kan Tjostolv og Joshua reise i tid nå også?
Kanskje Moland Og French ikke forteller den fulle sannhet da vettu
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de skulle ønske å drepe sin egen sjåfør helt uten videre?
De måtte jo forstått at dette kom til å lede direkte til dem! Enten som vitner eller gjerningsmenn!
Hva er motivet?
Hvorfor tok de ikke knekken på vitner?
Hvorfor holdt de seg ikke bedre skjult etterpå, dersom de er skyldige?
Sist endret av Knask; 27. august 2009 kl. 19:01.
Det er sikkert spørsmål vi aldri får svar på!
Haha, denne saken når nye høyder! Blir spennende å se hvordan UD utaler seg når den endelige dommen foreligger.
Jeg blir så satans provosert av hvordan de holder på! Maken til useriøse greier! Håper for guds skyld Norge kan statuere et eksempel på hvordan man håndterer slike situasjoner, og sender ut en klar melding om at de ikke skal fucke med nordmenn! 3,000,0000,000 ÆSJ! Dette er sikkert en latterlig kommentar, men jeg skulle ønske jeg kunne gitt aktor et solid ballespark og gjort verden en tjeneste ved å sterilisere han.. Slike nek burde ikke kunne reprodusere seg!
3.032.339.000.000 kroner er nye rekord :-)

eller 3 peta rundt regna som vi data folk sier.
dette har utartet seg fra en kuriøs sak til den rene komedie..

hadde vært spennende og sett hvordan de hadde blitt behandlet i en nøytral og proffesjonell rettsal.
Stemmer det at Norge gir 250,000,000,- i støtte til Kongo og Uganda hvert år? I såfall er det på tide å snøre igjen pengesekken!
Jeg tror de er uskyldige. Hva har to leie soldater å tjene på å rane sin egen sjåfør? En bucket-ass bil i Kongo og en slant penger?
Kjære vene.
Vitnene krevde med et stooort smil om munnen 500.000 riksdaler hver for å holde kjeft. Det forteller meg at de, som advokatene, er etter penger og intet annet.
Og angående Molands breie glis... Hvis du kan din ABC psykologi, så vet du at noen blir komikere når de blir redde. Det blir jeg også. Jeg ble arrestert som 15-åring av snuten, og tok det forholdvis pent. Jeg skrek og lo, og ba kompisen ta bilde av meg når de satte på meg håndjern, fullt klar over hvor fullstendig fucked jeg var. Angrer jo selvfølgelig på det her i ettertid, men jeg kunne ikke noe for hvordan jeg reagerte.

Altså, hele rettsaken virker som fjas og tullball!
Norge burde handle umiddelbart for å redde to uskyldige nordmenn som er like fra justismord.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Stemmer det at Norge gir 250,000,000,- i støtte til Kongo og Uganda hvert år? I såfall er det på tide å snøre igjen pengesekken!
Vis hele sitatet...
Så du mener at det lutfattige folket i Kongo skal lide ennå mer pga et korrupt rettsvesen?
Hvis en utenlandsk statsborger dreper noen i Norge, skal vi jammen også kreve 3000mrd i erstatning, vi får enda mer om misstenkte drepte er en same.
Sist endret av mo3; 27. august 2009 kl. 19:48.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Så du mener at det lutfattige folket i Kongo skal lide ennå mer pga et korrupt rettsvesen?
Vis hele sitatet...
Nei, han mener at idiotene i rettsvesenet ikke skal få mer en det de allerede har fått.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Så du mener at det lutfattige folket i Kongo skal lide ennå mer pga et korrupt rettsvesen?
Vis hele sitatet...
Litt både og. Når rettsvesenet viser seg å være så hinsides all forstand begynner jeg å gruble litt over hvor pengene vi bidrar med tar veien. Jeg har ingen problemer med å gi penger til folk som bruker dem fornuftig, altså smarte penger, men folk som vil bruke papiret mitt til å tørke seg i rævva med får gå et annet sted og sutre om spenn..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Så du mener at det lutfattige folket i Kongo skal lide ennå mer pga et korrupt rettsvesen?
Vis hele sitatet...
Så du tror alle pengene som blir sendt til kongo går til disse fattige mennskene?
Sist endret av Rallo Tubbs; 27. august 2009 kl. 20:11.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Litt både og. Når rettsvesenet viser seg å være så hinsides all forstand begynner jeg å gruble litt over hvor pengene vi bidrar med tar veien. Jeg har ingen problemer med å gi penger til folk som bruker dem fornuftig, altså smarte penger, men folk som vil bruke papiret mitt til å tørke seg i rævva med får gå et annet sted og sutre om spenn..
Vis hele sitatet...
Norge har så vidt jeg vet ikke gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettssystemet, men man gir penger for å hjelpe fattige mennesker som dør av sult. Dette bistandsarbeidet blir blant annet drevet av FN og andre anerkjente organisasjoner som Røde Kors, Oxfam og flyktningshjelpen. Hvis Norge skulle ha stoppet all bistand til Kongo pga en parodi på en rettssak drevet av det kongolesiske militæret, så rammer det utelukkende sivilbefolkninga.

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Så du tror alle pengene som blir sendt til kongo går til disse fattige mennskene?
Vis hele sitatet...
Nei det tror jeg ikke, men et kutt i bistanden vil gjøre en katastrofal situasjon enda verre.
Nei vettu hva, nå mista iallefall jeg totalt respekten for den kongolesiske stat og domstol. Over 3000 MRD i erstatning? Hva i huleste?!

Har faktisk full forståelse for at de velger å tie, noe så useriøst skal man se langt etter. Burde ha vært et langt større engasjement fra den norske side - hvilket sikret dem en seriøs og rettferdig rettsgang med tolker som iallefall gjorde at begge parter kan forstå hverandre.

Hadde det vært opp til meg så hadde de to vært henta ut for lenge siden...
Sist endret av Dibsent; 27. august 2009 kl. 20:30.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Dibsent Vis innlegg

Hadde det vært opp til meg så hadde de to vært henta ut for lenge siden...
Vis hele sitatet...
For å dømme dem her? Kan bli litt kronglete etterforskning det også.
Sitat av luni Vis innlegg
For å dømme dem her? Kan bli litt kronglete etterforskning det også.
Vis hele sitatet...
Ikke her nei, men et sted hvor de kunne fått en seriøs rettsgang, uten morsomheter og alt det tullet de kommer med. Skulle vært henta ut og brakt til Haag.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Norge har så vidt jeg vet ikke gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettssystemet, men man gir penger for å hjelpe fattige mennesker som dør av sult. Dette bistandsarbeidet blir blant annet drevet av FN og andre anerkjente organisasjoner som Røde Kors, Oxfam og flyktningshjelpen. Hvis Norge skulle ha stoppet all bistand til Kongo pga en parodi på en rettssak drevet av det kongolesiske militæret, så rammer det utelukkende sivilbefolkninga.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke insinuert at Norge har gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettsystemet, har jeg vel? Det som sto skrevet mellom linjene var at landet er korrupt tvers igjennom, og om 10% av pengene Norge bidrar med faktisk blir forvaltet slik at de hjelper fattige mennesker, så er ikke det nok for meg. Da må vi stille strengere krav, eventuelt etablere en bedrift som tar seg av investeringer. Jeg har det ikke greit med at mesteparten av pengene Norge bidrar med faktisk går til de som trenger det minst. Spessielt ikke når vi har problemer i vårt eget land som etter min mening burde håndteres først.


Nei det tror jeg ikke, men et kutt i bistanden vil gjøre en katastrofal situasjon enda verre.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å si at det at to personer som frontkoliderer i 90 km/t ikke hadde sikkerhetsbelte på, gjorde hele situasjonen værre. Situasjonen er katastrofal, og den har ikke blitt bedre. Vi har åpnet pengesekken og forsøkt å hjelpe dem på den måten, men det fungerer åpenbart ikke. Da er det vel på tide å prøve noe nytt? Eller foreslår du at vi skal fortsette med å stange hodet i veggen?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Hvis du tror staten har råd til å betale dette er du dum.
Vis hele sitatet...
det er ingen som sier det.. det er da rent hypotetisk!
Lurer på hvordan denne saken hadde blitt løst hvis det var to amerikanere som satt arrestert der nede?
Sitat av diabolus Vis innlegg
Lurer på hvordan denne saken hadde blitt løst hvis det var to amerikanere som satt arrestert der nede?
Vis hele sitatet...
Dem hadde nok blitt henta ut av spesialstyrker, ja. Blir oppriktig flau over å leve under et så inkompetent og handlingslammet styre. Akkurat som med Mullar-Krekar saken (Off-Topic).....