Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5823
Har lett rundt en stund nå etter noe lovverk som tilsier at det ikke er lov å slakte kjæledyr. Ser flere nevner ulovligheten på nettet, men de henviser aldri til kilder. Lurer derfor på om dere har noen kilder og eventuelle tanker rundt dette.
Hvorfor lurer du på dette?

Jeg finner ingenting om det. Du kan jo ta kontakt med Mattilsynet å spørre dem. De bør kunne gi deg svar.
Kaniner går for å være både kjæledyr og mat. Vet ikke hvordan det er med hunder, sånn bortsett fra det kulturelle. Er jo litt uvanlig for oss å spise dyr som hund, katt, rotte, hest osv..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er regelverk om forsvarleg avliving. Lovverket går ikkje inn på kva du gjer med skrotten etterpå, naturleg nok - ettersom føremålet med regelverket er å sikre dyrevelferd.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Var det jeg kanskje trodde, men klarte ikke finne noen kilder. Fikk nettopp svar fra en veterinær som trodde det ikke var noe forbud. Kun strenge regler for slakt og salg av mat osv. Men slakt og spising av eget dyr burde ikke være noen juridisk utfordring.

Grunnen til at jeg lurer på det er fordi jeg var i en samtale om etikk. Jeg mener det ikke burde være noe forbud, også får man på emosjonelt grunnlag velge selv hva man skal spise. Et forbud vil kun ha grunnlag i følelser.
Min personlige grense går på kognitive funksjoner og miljø. Når selvbevisste dyr som hunder, elefanter, hvaler, gorillaer sørger over sine døde på samme måte som mennesker, da er etikkspørsmålet åpenbart.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Min personlige grense går på kognitive funksjoner og miljø. Når selvbevisste dyr som hunder, elefanter, hvaler, gorillaer sørger over sine døde på samme måte som mennesker, da er etikkspørsmålet åpenbart.
Vis hele sitatet...
Så storfe, svin, kylling osv. sørger ikke over sine døde, men det er
vel bevissthet der også? Man er avhengig av å se lik oppførsel som oss selv for å i det hele tatt være villig til å se på det etiske?
Det er jo fasinerende. Det er nok sånn for dem aller fleste.
Sist endret av Valadar; 20. september 2018 kl. 07:13.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Kaniner går for å være både kjæledyr og mat. Vet ikke hvordan det er med hunder, sånn bortsett fra det kulturelle. Er jo litt uvanlig for oss å spise dyr som hund, katt, rotte, hest osv..
Vis hele sitatet...
Aldri spist hestepølse på skiva? :P
Det sier mye om et menneske som ikke er empatisk ovenfor dyr. Ingenting er verre enn lyden av ei ku som blir fratatt kalven sin alt for tidlig, for at vi skal få melk. Eller norske gårder som driver med griser som er innesperret i en trang binge hele livet. Også blir purka ofte fastbundet liggende på siden, i opptil en uke når de føder, uten mulighet til å snu på hodet. Økologisk bacon er det minste du kan handle, hvis du ikke klarer deg uten!

Det er godt kjent at griser er en av de smarteste dyrene vi holder i fangenskap; og at griseavl skal ha mykere retningslinjer enn hundeavl er for meg uforståelig.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Aldri spist hestepølse på skiva? :P
Vis hele sitatet...
Jo, har det.. men ikke spist ferskt hestekjøtt så vidt jeg vet.
Sitat av Valadar Vis innlegg
Så storfe, svin, kylling osv. sørger ikke over sine døde, men det er
vel bevissthet der også? Man er avhengig av å se lik oppførsel som oss selv for å i det hele tatt være villig til å se på det etiske?
Det er jo fasinerende. Det er nok sånn for dem aller fleste.
Vis hele sitatet...

Aner ikke hvordan det er med kyllinger men etter å ha holdt på mye med "minigriser" så kan jeg si, med 100% sikkerhet, at svin kan både savne og sørge.
Så hvis det er kriteriet så er det bare å legge skinka på hylla med en gang.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Aner ikke hvordan det er med kyllinger men etter å ha holdt på mye med "minigriser" så kan jeg si, med 100% sikkerhet, at svin kan både savne og sørge.
Så hvis det er kriteriet så er det bare å legge skinka på hylla med en gang.
Vis hele sitatet...
Kyllinger er litt av samme ulla som griser.
Vi blir opplært til å tro at de er dumme som brød så vi ikke skal føle oss bedritene når vi spiser kylling men i realiteten så er kyllinger smarte.

They can count, show some level of self-awareness, and even manipulate one another by Machiavellian means. In fact, chickens are so smart that even a limited amount of exposure to the living birds can crush longstanding preconceptions.
http://www.bbc.com/earth/story/20170...are-not-stupid
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det att vi leter etter og ilegger dyr forskjellige menneskelige egenskaper skal være hoved argumentet for hvorfor vi ikke burde spise de. Det spiller ingen rolle for meg hvor smart eller emosjonelt baconet mitt har vært.

Det som derimot er ett problem er den fabrikk tilnærmingen vi har til mat produksjon generelt og innen oppdretts næringen spesielt. Det er i veldig mange tilfeller snakk om rimelig shitty forhold for dyras del og det fører også til en del sykdommer hos mennesker.

Produsenter og distributører holder forbrukeren foran seg og skylder på att han krever lave priser. Det er ikke uriktig. Men den økte prisforskjellen som mere human oppdrett ville medført burde ikke faktureres forbruker alene, den bør vi i så fall dele med produsenten.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det att vi leter etter og ilegger dyr forskjellige menneskelige egenskaper skal være hoved argumentet for hvorfor vi ikke burde spise de. Det spiller ingen rolle for meg hvor smart eller emosjonelt baconet mitt har vært.
Vis hele sitatet...
Vel de som ønsker å skape disse forestillingene har så lenge jeg kan huske vært veldig gode på bruke akkurat det med følelser for å få frem poengene sine. Også vokser det og blir til sist nærmest en grunntanke hos folk. Lenge trodde jo til og med skolerte folk at selfangere var nærmest barbarere som hakket ihjel selene, fordi filmene av selfangst var klippet slik at de ikke viste at selene faktisk ble skutt. Hakkapikk ble bare brukt for å slepe sel som allerede var skutt død. Og som ekstra sikring for dyrevelferd, så kakket de jo selene i skallen for å være helt sikker på at de var død. Men hele prosessen kom jo med i filmene, bare det de selv ønsket å vise, for å farge budskapet. Målet var å stoppe selfangst, og budskapet var at selfangst var djevelens verk. Så ble filmene stadig mer klippet og redigert blant de som ønsket å spisse sitt budskap.

Som om noen ønsker å endre landbruket så er det jo nærliggende å tenke at det vil gi god effekt å menneskeliggjøre dyrene. Da får de spille på følelser og følelser er effektivt.


Det som derimot er ett problem er den fabrikk tilnærmingen vi har til mat produksjon generelt og innen oppdretts næringen spesielt. Det er i veldig mange tilfeller snakk om rimelig shitty forhold for dyras del og det fører også til en del sykdommer hos mennesker.

Produsenter og distributører holder forbrukeren foran seg og skylder på att han krever lave priser. Det er ikke uriktig. Men den økte prisforskjellen som mere human oppdrett ville medført burde ikke faktureres forbruker alene, den bør vi i så fall dele med produsenten.
Vis hele sitatet...
Idag har vi jo mange valg, vi kan også om vi vil betale mer for å spise dyr som har vokst opp med massasje, klassisk musikk og uten kraftfor. Dyr som har fått gå ute hele livet, som bare har spist mat som ikke er tilført sprøytemidler eller kunstgjødsel. Men det blir nesten litt drøyt å mene at de som lever at å produsere mat skal ta den kostnaden. Jeg tenker at om du ønsker organiske landbruksprodukter så er det ditt valg og jeg respekterer det. Men da må du også være villig til å betale de ekstra kronene det koster. Bonden skal jo leve av produksjonen, det er ingen gullgruve å være bonde. Og mye av inntektene på en bondegård er jo også nøye regulert. Som feks melkepris, min/maks kjøttpris. Når bonden slakter så får de betalt utifra hvordan slaktet klassifiseres. Det er en makspris. Så selv om bonden gjør alt rett så er det ikke mulig å få ubegrensede inntekter. Dermed så blir det feil å si at bonden skal betale for at du ønsker å spise økologisk, frittgående, eller gress-spisende.
Sist endret av random67489; 21. september 2018 kl. 02:42.
Det var ikke romantiske små gårder med 30-40 dyr jeg sikta til heller da. Jeg mente gigantiske oppdrettsanlegg med tusenvis av dyr, og hvor dyra har mest mulig minimale forhold for å maksimere profitten. Det meste av vestens kjøtt produksjon kommer ifra slike anlegg.

Jeg tenker att det finnes en mellom ting mellom økologisk småskala produksjon kontra det å stappe 40000 tusen kyllinger inn i en hall.

...jeg ser nå, utifra overskriften på tråden, att dette kanskje er en avsporing fra hva det opprinnelig blir spurt om. Men det så ut for meg som om debatten var vridd i denne rettingen.
Sist endret av Antimatter08; 21. september 2018 kl. 05:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det att vi leter etter og ilegger dyr forskjellige menneskelige egenskaper skal være hoved argumentet for hvorfor vi ikke burde spise de. Det spiller ingen rolle for meg hvor smart eller emosjonelt baconet mitt har vært.
Vis hele sitatet...
Vi mennesker er dyr, og vi dyr har riktignok like egenskaper og følelser. Alt liv er like mye verdt, og du verdsetter dine smaksløker framfor liv. Du minner meg om mink-bonden på TV som dreit i at minkene hadde spist opp hverandres lemmer i frustrasjon - fordi kunne jo umulig føle.
Formo:
"Du minner meg om mink-bonden på TV som dreit i at minkene hadde spist opp hverandres lemmer i frustrasjon - fordi kunne jo umulig føle."

Jeg har ikke sagt att dyr ikke har følelser eller att de ikke er smarte. Det jeg sa var att jeg ikke så på disse egenskapene som noe som skulle holde meg i fra å spise bacon.

Jeg har også flere ganger nå sagt att jeg syns vi burde behandle dyr mere humant og med respekt før vi spiser de.
Syns forøvrig sammenligningen med en såpass unyttig næring som mink oppdrett å matproduksjon er rimelig søkt.
Du sier deres egenskaper og emosjoner ikke skal være et argument, men igjen mener du at de skal behandles humant. Innser du ikke at det er inhumant å la andre medlemmer i flokken leve i livslang sorg, fordi du skulle ha bacon?
For vell bare være glad for att du ikke fortsetter å kalle meg mink-bonde, for det var ganske provoserende. Har alltid vært motstander av pelsdyr oppdrett eller annen form for meningsløs plaging av dyr. Men mat produksjon ser jeg ikke på som unødvendig.

Du er tydelig vis vegetarianer, det er ikke jeg. For meg handlet ikke dette om å spise kjøtt eller ikke, men om hvordan vi behandler dyr før slakt og mens vi driver oppdrett.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Formo:
Jeg har også flere ganger nå sagt att jeg syns vi burde behandle dyr mere humant og med respekt før vi spiser de.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan behandle et dyr humant. Men så lenge vi tar deres liv er det ikke humant lenger. Dyrene streber etter å overleve på lik linje som alle* levende vesen. I mitt hode kan ikke slakt eller utnyttelse av dyr rettferdiggjøres på noen måter. Jeg lurer på hvordan det hadde vært om de kunne snakke, tenkt over det?

Nortura gasser grisene til døde. Det høres helt forferdelig ut når du ser eller hører lydopptak av det.

Kjøper man melk/ost eller andre melkeprodukter i butikken bidrar du til at kuene blir fratatt barna sine, hannkalver går til slakt, mens hunnkalver blir vokst opp til samme slaveri som mor.

Kjøper du egg eller eggprodukter vil nyfødte hannkyllinger gå rett i kverna levende eller gasset, fordi dem ikke kan produsere egg. Hunnene vil gå til eggproduksjon.

For min del virker melke- og eggindustrien mer fæl ut enn kjøttindustrien.

Se denne:
https://www.youtube.com/watch?v=UcN7SGGoCNI
Sist endret av Chromatics; 21. september 2018 kl. 15:06.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Har alltid vært motstander av pelsdyr oppdrett eller annen form for meningsløs plaging av dyr. Men mat produksjon ser jeg ikke på som unødvendig.
Vis hele sitatet...
Kjøttproduksjon har ikke større nytte enn å tilfredsstille sansene dine, på lik linje med pels. Begge er unødvendig, inhumant og førstnevnte er attpåtil jævlig miljøfiendtlig. Det at du bruker næring som argument, blir det samme som å si at man blir varm av pels.
Att det er miljøutfordringer knyttet til kjøttproduksjon er jeg ikke uenig i. Det sagt så syns jeg vel også at det er det eneste vettuge du har kommet med.
Sist endret av Antimatter08; 21. september 2018 kl. 15:43.
Hvis du ikke klarer å innse at kjøtt handler kun om smak og behag så har jeg ikke mer å si. Eneste gyldige argumentet mot å totalforby kjøttproduksjon er arbeidsplasser, kapital og en praktisk vanskelig overgang - det argumentet ser jeg ikke fra deg.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Hvis du ikke klarer å innse at kjøtt handler kun om smak og behag så har jeg ikke mer å si.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg innser det. Det er i grunnen akkurat noe av det jeg sier, at jeg syns kjøtt smaker og at det behager meg.
At du ikke har mer å si går helt greit.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Hvis du ikke klarer å innse at kjøtt handler kun om smak og behag så har jeg ikke mer å si. Eneste gyldige argumentet mot å totalforby kjøttproduksjon er arbeidsplasser, kapital og en praktisk vanskelig overgang - det argumentet ser jeg ikke fra deg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare smak og behag, du får mange viktige vitaminer og mineraler fra kjøtt bla jern, b12 og dvitamin. Ja jeg vet at det finnes jern i linser og bønner men for meg er det helt uaktuelt å tygge på grønnsaker dagen lang for å få i meg samme næring som ett stykke biff.
Det er rett og slett praktiske årsaker.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er ikke bare smak og behag, du får mange viktige vitaminer og mineraler fra kjøtt bla jern, b12 og dvitamin. Ja jeg vet at det finnes jern i linser og bønner men for meg er det helt uaktuelt å tygge på grønnsaker dagen lang for å få i meg samme næring som ett stykke biff.
Det er rett og slett praktiske årsaker.
Vis hele sitatet...
Nå er du enten bare usakelig eller uvitende, for det er ingen forskjell i antall måltider eller lengden på måltidene mellom et animalsk og vegetabilsk kosthold.

Du spiser akkurat like mange måltider, og med mindre dine måltider består i å spise et halvkilo smør - som antakeligvis er raskere enn å spise et vanlig måltid med flere bestanddeler - så varer de akkurat like lenge. Forskjellen er utelukkende i hva du spiser.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ikke uventet at dette temaet tar av her. Men for å si noe om det opprinnelige innlegget, så er det vel ikke noen grunn til å anta at det er verre og spise kjæledyr enn andre dyr. Dette er jo i stor grad kulturelt betinget, og handler barne om følelser. Å spise et dyr er det samme uavhengig av hva man spiser, uansett hvor mye dette provoserer enkelte.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ja, du kan behandle et dyr humant. Men så lenge vi tar deres liv er det ikke humant lenger. Dyrene streber etter å overleve på lik linje som alle* levende vesen. I mitt hode kan ikke slakt eller utnyttelse av dyr rettferdiggjøres på noen måter. Jeg lurer på hvordan det hadde vært om de kunne snakke, tenkt over det?

Nortura gasser grisene til døde. Det høres helt forferdelig ut når du ser eller hører lydopptak av det.
Vis hele sitatet...

Dette er feil da Nortura bruker gass til å bedøve grisene før de blir hengt opp ned å stikker hull på hovedpulsåra.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Kyllinger er litt av samme ulla som griser.
Vi blir opplært til å tro at de er dumme som brød så vi ikke skal føle oss bedritene når vi spiser kylling men i realiteten så er kyllinger smarte.
Vis hele sitatet...
I beg to differ hadde 2 høns i en periode, før buret ble satt opp skulle jeg gi dem vann fra en skål.. siden den ene hoppet på kanten og velta skålen 3 ganger, så bestemte jeg meg for å holde vannskålen siden jeg ikke gadd å bytte skål akkuratt da. De sto litt for langt unna til at begge kunne drikke samtidig.. og da bommet den ene høna hver gang den prøvde å drikke, så
når jeg flyttet skålen så den andre også fikk vann, så bomma den andre høna også gang på gang på gang.. men de er ekstremt følsomme og du kan se og nærmest føle den ekstatiske fryden i øynene dems når du klapper og kjeler med dem.. so no more winner winner chicken dinner for me
“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.”
- feilaktig tilskrevet Mahatma Gandhi