Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4395
Jeg har de to siste nettene tatt tre piller av typen paralgin forte, utenå ekstrahere paracetamol for å få sove. Det jeg lurer på om jeg tar skade av dette?
Jeg har de to siste nettene tatt tre piller av typen paralgin forte.
Det jeg lurer på om jeg tar skade av dette?.

Det er sikkert ikke ekstremt skadlig men tviler på att du har godt av det i lengden.
Ville tatt en titt her: Felleskatalogen

Og som det er nevnt på siden så inneholder Paralgin Forte kodeinsulfat som betyr det samme som metylmorfin (når kodeinsulfat skal "renses" ut av kroppen i leveren så metaboliseres det til morfin) etter det jeg har skjønt fra andre her på forumet i tidligere poster... har jeg forstått det riktig?

Opiater er jo meget avhengighetssakpende og på ditt spørsmål om det er skadelig vil jeg si ja. Alle smertestillende og beroligende inneholder stoffer som skader leveren m.m.
Sist endret av el_bamso; 30. august 2005 kl. 07:37. Grunn: Endre til riktig term
Av to netter vil du neppe få noen skade nei. Det er først ved høye doser og/eller langvarig bruk det begynner å bli en risk.
Nei du tar ikke skade av svelge et par.
da blir man avhengi av det !!
Legen min sa at jeg skulle ta et par-tre stykker hver gang jeg tok... hadde brukket kravebenet (fløy på sykkel).
ho sa at jeg kunne holde på med det i ca. 14 dager om ikke smertene gav seg...
Men legen min er absolutt ikke til å stole på... Men orka ikke ete sånn, så jeg har ingen erfaringer selv...
Jeg har selv gått masse Paralgin Forte og Pinex Forte over et kortere tidsrom, f.eks. fra torsdag kveld til søndag formiddag. Da har vi et tidsaspekt; på den perioden fikk jeg 1-2 tabletter (Pinex midt på dagen og Paralgin før jeg skulle sove) ca. hver 3. time. Stoppet med inntaket veldig brått etter den jeg tok midt på dagen på søndag. Det resulterte i at jeg våknet mandag morgen med hodepine og letter skjelving; kontaktet legen min og han kunne fortelle at det var veldig vanlige symptomer på lettere avhengighet etter sykehusbesøk:

På 3-4 dager var jeg blitt lettere avhengig... så ja: DET ER AVHENGIGHETSSKAPENDE OG OPIATER SKADER DEG!
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Takk for svar.
Jeg har sett at det er 500mg paracetamol i pinex forte, mens det er 400mg i paralgin.
er da tre Pinex en større belastning for leveren enn tre paralgin?(begge har 30mg kodeinfosfat)
Alt som har med paracetamol er farlig for levra.
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
hva med mengde, hvor mange piller skal til for å gjøre akutt skade?
Det står jo i felleskatalogen at to piller i en omgang ikke bør overskrides, men så finnes det jo leger som sier at det er fire.
Hvor mange har dere tatt om gangen?

edit: leif
så vidt jeg husker er alle doser OVER 10g paracetamol dødelige/svært skadelig for leveren ,men varierer noe fra person til person altettersom leverens tilstand osv f.eks ved skrumplever/alkoholmisbruk ol.....
dog kommer symptomene før etter noen dager 2døgn ca. (koselig sant) men da er det som regel forsent ute hvis du ikke vet om noen som har en lever tilovers

Siden Pinex Forte/pinex Major, har mere paracetamol men like mye kodeinfosfat som paralgin forte/paralgin major sier deg seg jo selv

Nalokson er så vidt jeg husker antidot for paracetamol og kodeinfosfat
Sist endret av Bill_Gates; 1. september 2005 kl. 23:27.
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
det var da bra, jeg ligger ikke i faresonen, grunnen til jeg spør er at jeg har voldsom tannverk. Tannlegen min sa jeg kunne gå så høyt som til 3-4 hver 4 time.
skal gå bra det så lenge du ikke gjør dette over flere dager
tannverk er selve pesten og synes kanskje du burde fått litt sterkere lut inntil du kommer til tannlegen imorgen for med bare vanlig paracet og tannverk får jeg følelsen av å drepe ørn med fluesmekker (been there osv.)
Sist endret av Bill_Gates; 1. september 2005 kl. 23:42.
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
ja, du satte det på spissen, men jeg bruker pillene til å få sove, men blir nok bedre etter en tur hos tannlegen.
Spør heller om sovetabletter. Imovane el. likn. Det er også sunnere å røke en jazzsiggarett
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
sovetabletter er jo verre en paralgin, det virker enda mer avhengighetsskapende en kodein, iallefall for meg.
Imovane er en innsovnings tablett som ikke er mye avhengighetsskapende.
Men litt er den. Se paa Erowid... Folk har blitt avhengig av aa RUSE seg paa det. Til innsovning, thumbs up!