Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4711
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gått på stesolid (variert mellom 4-6x 5mg tabeletter dagen) i snart 1 år. Dette begynte på lavere doser, men har holdt meg på denne dosen i ca 4-5 måneder. Jeg har i gjennomsnitt en dag i uken hvor jeg ikke tar noe som helst ettersom jeg ikke har behov for å ta det hvis jeg bare er hjemme hele dagen. Jeg har også brukt stesolid tidligere, men da i mindre doser, mindre fast og kortere perioder.

Jeg har nå snakket med legen min om å slutte på dette da jeg merker mer ulemper enn fordeler med å ta dette (dårlig hukommelse, hodepine, dårlig konsentrasjon osv.) Tidligere når jeg har sluttet har jeg ikke opplevd noen som helst bivirkninger, jeg kom derfor til enighet med legen min om å slutte på dagen istedenfor å drive med nedtrapping. Etter å ha lest litt mer om dette på egenhånd virker dette mer og mer som en dårlig ide da de fleste fraråder dette. Jeg har nå gått 3 døgn uten stesolid og har ikke merket noen spesielle bivirkninger.

Det jeg ønsker å vite:
1. Er det farlig å prøve å slutte på dagen? Er det noe jeg bør være ekstra obs på, noen faretegn eller lignende ved å slutte brått?
2. Hvilke bivirkninger er de mest normale?
3. Når kan jeg forvente at bivirkningene kommer og hvor lenge vil det normalt vare?


Takker for alle svar
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2)
• Angst, uro
• Søvnproblemer
• Muskelspenninger
• Svimmelhet
• Uvirkelighetsfølelse
• Tremor
Dette er de mest vanlige abstinensreaksjonene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Stesolid er et benzodiazepin og du vil IKKE, jeg gjentar, IKKE, bråslutte. Ja, det kan være farlig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Benzod...s_and_symptoms

Se også under "Rapid discontinuation", ie. bråstopp.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er mulig jeg opplever noe form for svimmelhet og uvirkelighetsfølelse, men ikke i alt for stor grad. Vil du anbefale at jeg venter til mandag og hører om jeg kan få en legetime da for å lage en ny plan om nedtrapping? Eller bør jeg ta noe stesolid allerede nå? (har noe ligende enda) Isåfall hvor mye anbefaler du at jeg tar da jeg ikke har noe lege å høre med for øyeblikket?

Jeg vet heller ikke hva som regnes som store doser med stesolid og om 20-30mg dagen er mye eller ikke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg er ikke kjent med dosene eller (konkret) hvordan de virker inn på symptomene - men valium er langtidsvirkende og det kan ta dager før det begynner å "ta av". Jeg vil anbefale å trappe ned veldig forsiktig.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vil enda helst ta minst mulig for å få det utav kroppen raskest mullig. Jeg tok 1x 5mg nå, regner med det ikke holder til en forsiktig nedtrapping.. Er det noen som er kjent med dosene og hvor lite jeg eventuelt kan slippe unna med? Jeg har ikke noe problemer med symtomer som ikke er skadelig, men utifra listen var det noen som kunne være dødelig. Dette er selvsagt ikke noe jeg vil risikere. Jeg regner med disse bare forekommer i svært høye doser eller kan det også forekomme med bråslutt av doser på 20-30mg? Jeg regner ikke med at legen min har gått med på å la meg bråslutte med dosen stesolid jeg tar hvis det kan medføre at jeg dør eller blir skadet på noe vis.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En nedtrappingsplan vil være på maksimalt 10% reduksjon pr uke, men du bør selvfølgelig gjøre dette her i samarbeid med en lege.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar! Jeg vil uansett kontakte lege igjen på mandag for å få laget en ny plan. Frem til da ønsker jeg å gå på lavest mulig dose uten at jeg risikerer at noe alvorlig skjer. I grunn regner jeg ikke med at det er noe risiko på den dosen jeg er på siden legen min i utgangspunktet sa det var greit at jeg bråsluttet og heller tok en hvis jeg kjente det absolutt var nødvendig. Jeg er selvfølgelig litt redd nå for at legen min ikke kjenner til disse alle symptomene ved å slutte brått.

Er det noen anbefalinger til hvilken dose jeg bør holde meg på frem til legetimen da jeg har null peiling på dette?
Diazepam tar i hvertfall 5-7 dager før man merker noenting, spesielt pga diazepam sin lange halveringstid. Du får nesten bare kjenne etter først 7 dager om du merker noe, hvis ikke er du en av de heldige
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan har dette gått?
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Etter flere råd bestemte jeg meg heller for å starte en rask nedtrappingsplan hvor jeg begynte på 10mg dagen. Har veldig få symptomer, gikk derfor raskt ned til 7,5mg. Få symptomer der også så gikk idag ned til 5mg. Hvis symtomene ikke blir betraktelig verre i løpet av 1 uke vil jeg gå ned til 2,5mg og stoppe helt etter det
Er du på 2,5 mg?? Du må holde oss oppdatert. Heier på deg!
Så bra at du hørte på rådene om å ta for deg en nedtrapping da det som folk sier er farlig å bråstoppe og ja det har lang halveringtid på opptil 100 timer som jeg tror er det lengste hvertfall for mainstream benzodiasepiner. Håper det fortsatt går bra med deg og at du opplever minimale plager. Blir det ille så er det ingen skam å trappe saktere ned ettersom du som du sier har tatt dette i nærmere et år.

Hvordan er det med matlysten og søvnen? Disse er viktig å kunne være i form til å få i deg nok av, spesielt under nedtrapping da disse ofte er berørt i den negative retningen. Under nedtrapping av dette sentraldempende middelet blir det en ubalanse i hjernekjemien jeg desverre ikke har kompetanse til å forklare helt ut så holder det til enkle begreper.

Det demper jo signaler på GABA reseptorene dine som styrer bl.a stress og ved seponering kan du oppleve at disse bruker litt tid på å oppnå sin gode balanse når du fjerner et introdusert middel som påvirker reseptorne. Ta deg god tid og hold ved motet, dette er ikke noe du har lyst til å bite over mer enn hva du kan tygge for å si det slik. Men i godt samråd med lege og lytting på hva kroppen sier iht nedtrappingstempo er det absolutt en positiv ting om du kan fungere uten.

Lykke til!
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for støtten

Jeg gikk videre ned til 2,5mg for 4 dager siden. Det er først på denne dosen jeg merker at abstinensene kan bli irriterende. Jeg tror jeg kommer til å stabilisere meg på denne dosen i hvertfall 2 ukers tid før jeg går videre ned. Abstinensene jeg opplever er: en del høyere angst i perioder, hjerteklapp, problemer med å tenke klart, svimmelhet.

Det er også litt feil informasjon fra meg at jeg har tatt det i 1 år, jeg har tatt det i denne perioden i 1 år ca i strekk, men jeg har vært av og på Stesolid/valium i ca 9 år hvor jeg alltid har hatt det tilgjengelig, men har ikke alltid brukt det i hverdagssammenhenger (bare i perioder som nå).

Matlysten min tror jeg er veldig normal, jeg har hvertfall ikke merket noe der. Når det gjelder søvn så sover jeg noe for lenge for øyeblikket (9-11 timer døgnet normalt).