Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1465
Hei!

Lurer på om det går ann å bytte mellom rivotril, valium, og sobril for å unngå avhengiet? er ikke snakk om noe særlig mye, men si 10mg valium en gang i uken, 2mg rivotril en gang i uken, og sobril 30mg tre ganger i uken, og to dager hvor jeg ikke tar noen ting.

På forhånd, takk
Effekten vil nok være ganske begrenset, da alle benzodiazepiner har temmelig likt virkningsområde, altså på GABA-reseptorene. Toleranseoppbyggingen på ett benzodiazepin gjelder dermed for alle andre.

Men de kan også variere i deres selektivitet på subenhetene på GABA-reseptorene, altså at de har forskjellig bindested på selve reseptoren. Man har forskjellige GABAA-subenheter, som α1, 2, 3, γ1, β1, 2 osv. Bindestedet for benzodiazepiner ligger mellom γ2-subenheten og enten α1-, 2-, 3-, eller 5-subenheten.

Subenhet α1 er den med mest utpreget sedativ effekt, mens α2 har anksiolytisk effekt (grunnen til dette ligger mer i subenhetenes utbredelse i nervesystemet enn subenheten selv). Derfor vil stoffer som binder til bindestedet mellom α1 og γ2 virke hypnotisk (for eksempel z-hypnotika) og de mellom α2 og γ2 virke anksiolytisk (benzodiazepiner generelt)). Hvorvidt de benzodiazepinene du nevner varierer på denne måten i virkningsmåte, husker jeg ikke lenger, men det kan man vel sjekke opp. "diazepam gaba receptor subunit" eller noe sånt.
Trådstarter
Takk for svar ja skal lese litt om hvilke subenheter de forskjellige benzo virker på.
Men vil tolleransen bli så stor da? Og det jeg lurer mest på, blir man avhengi av denne mengden?
valar morghulis
skralle's Avatar
It's a slippery slope
Sitat av narni Vis innlegg
Takk for svar ja skal lese litt om hvilke subenheter de forskjellige benzo virker på.
Men vil tolleransen bli så stor da? Og det jeg lurer mest på, blir man avhengi av denne mengden?
Vis hele sitatet...
Toleransen på benzo'er bygges opp fortere og blir sterkere enn de aller fleste stoffer. Avhengigheten blir deretter, så anbefaler deg på det sterkeste å legge planene dine på hylla.
Sitat av narni Vis innlegg
Hei!

Lurer på om det går ann å bytte mellom rivotril, valium, og sobril for å unngå avhengiet? er ikke snakk om noe særlig mye, men si 10mg valium en gang i uken, 2mg rivotril en gang i uken, og sobril 30mg tre ganger i uken, og to dager hvor jeg ikke tar noen ting.

På forhånd, takk
Vis hele sitatet...
NEI det går IKKE

Selv om du hadde tatt alkohol et par av dagene hadde det ikke hjulpet,det er det samme stoffet som er felles i alle benzoer inkl half life benzoene som zopiclone og zopidem OG alkohol..GABA reseptorene dine blir endret i hjernen..også er det helvete når du kutter det ut om du driver med dette flere uker sammenhengene..TA pausedager ellers får du et hevlete du aldri vil glemme,jeg kom meg såvidt gjennom det og er dårlig enda,9mnd siden slutt..og jeg er sensitiv i flere og før jeg kan røre alkohol igjen feks,ellers får jeg et nytt anfall
Vet ikke om dette kan hjelpe, men jeg går på ulike smertestillende for sterke smerter. Nå føler jeg at ene ikke har like god vikrning lenger, så da hender det at jeg ber om en annen type fra legen en ukes tid, også går jeg tilbake på den vanlige. Kroppen blir jo "vant" og toleransen går ned. Men jeg for min del bruker det for smerter, så vet ikke om det hjelper deg noe.