Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3128
Anonym bruker
"Tilfreds Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Fått ordna meg noe seroquel for å få sovet. Er 50MG tabs.


Hva skjer om jeg tar 600mg før sengetid idag? Garantert søvn?



Brukt seroquel kun ved tidligere anledninger når jeg skal sove etter amf/molly/cola
600mg er en veldig høy dose som blir brukt i forbindelse med psykoser og schizofreni.

For søvn er det vanlig å få skrevet ut 25-50mg tabletter med Seroquel/Quetiapine.

Hvorfor ikke holde deg til mellom 50 og 100 milligram?
Sist endret av krystallkongen; 11. desember 2019 kl. 21:52.
Hvorfor vil du ta så mye? Maksimal døgndose for en person med schizofreni ligger på 800 mg. 50 mg holder i massevis.

https://www.drugs.com/dosage/quetiap..._Schizophrenia
Sist endret av Stray Wanderer; 11. desember 2019 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
25mg funka fett på meg, 50 burde holde i første omgang, heller begynne lavt så ta en til
Anonym bruker
"Tilfreds Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tok 200mg før idag og ble ikke engang trøtt
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leste noe om terskelgreier ang. søvn på dette preparatet og har erfart det samme selv: doser over 50 mg gir ikke økt søvndyssende effekt. Sannsynligvis er det ikke legemiddelet for deg, og hvorfor tar du det på dagtid? Da har du allerede bygget toleranse når kvelden kommer og effekten vil bli dårligere.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så med andre ord: det eneste du vil oppleve ved å ta 600 mg i kveld er økte bivirkninger, ikke mer trøtthet.
Kan også legge til at bivirkninger ved å bruke Seroquel jevnlig er ganske nasty.
Noen av dem er:
- Vektøkning
- Konsentrasjonsvansker
- Problemer med tale/snakking
- Økt risiko for diabetes, muligens pga. vektøkningen?
- Redusert sexlyst
- Problemer med motorikk

Det ville ikke falt meg inn å bruke det ekle legemiddelet der med mindre det hadde vært 100% nødvendig!

Du sier du har tatt amfetamin, coke og MDMA? Regner da med at du har kontakter i rusmiljøet - skaff deg heller noe hasj eller sobril å sove på.
600mg er unødvendig mye. Har alltid sovnet av 100 eller maks 200 noen få ganger, men selv da prøver jeg å ha størst mulig mellomrom mellom når jeg bruker det
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det ville ikke falt meg inn å bruke det ekle legemiddelet der med mindre det hadde vært 100% nødvendig!

Du sier du har tatt amfetamin, coke og MDMA? Regner da med at du har kontakter i rusmiljøet - skaff deg heller noe hasj eller sobril å sove på.
Vis hele sitatet...
Så du anbefaler å oppsøke et rusmiljø istedenfor å ta et legemiddel som anses som relativt trygt? Han nevner ingenting om nevnte bivirkninger, snakk om krisemaksimering. Glad vi har leger, hva med å gjøre det rasjonelle og prøve en annen antipsykotisk medisin, eventuelt SOVEmedisiner? Vival er forresten mer søvndyssende/hypnotisk enn Sobril.
En ukes søvn :P
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tolvon har funket bra for meg for å sove på makka form.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så du anbefaler å oppsøke et rusmiljø istedenfor å ta et legemiddel som anses som relativt trygt? Han nevner ingenting om nevnte bivirkninger, snakk om krisemaksimering. Glad vi har leger, hva med å gjøre det rasjonelle og prøve en annen antipsykotisk medisin, eventuelt SOVEmedisiner? Vival er forresten mer søvndyssende/hypnotisk enn Sobril.
Vis hele sitatet...
Jekk deg ned. TS har prøvd diverse harde narkotiske stoffer, så disse rusmiljøene har han oppsøkt på egenhånd allerede.

Les litt mer om Seroquel så ser du at langvarig bruk gir noen jævlige bivirkninger.
Det er en antagonist ovenfor 5HT2 og D2 reseptorer i hjernen. Stoffet kødder med andre ord med Dopamin og Serotonin i kroppen til de som bruker det, høres det fristende ut? Ikke med mindre du er schizofren eller psykotisk.
I tillegg blokkerer Seroquel enda fler reseptorer.

Skjønner ikke at leger får seg til å skrive det ut for søvn.
Jeg vil påstå at forsvarlig bruk av Benzodiazepiner eller antihistaminer som Atarax er mye bedre for kroppen og psyken.
Om man ikke har anlegg for psykisk sykdom vil jeg også påstå at hasj er bedre.
Hvis du har fått 50mg tabletter så er dette depot. Du burde forsøke å få utskrevet vanlige tabletter hvis det skal brukes for søvn.

Hvis du bruker doser under 50mg så tror jeg den primært vil fungere som et antihistamin på samme måte som vallergan og atarax.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Les litt mer om Seroquel så ser du at langvarig bruk gir noen jævlige bivirkninger.
Det er en antagonist ovenfor 5HT2 og D2 reseptorer i hjernen. Stoffet kødder med andre ord med Dopamin og Serotonin i kroppen til de som bruker det, høres det fristende ut? Ikke med mindre du er schizofren eller psykotisk.
I tillegg blokkerer Seroquel enda fler reseptorer.

Skjønner ikke at leger får seg til å skrive det ut for søvn.
Jeg vil påstå at forsvarlig bruk av Benzodiazepiner eller antihistaminer som Atarax er mye bedre for kroppen og psyken.
Om man ikke har anlegg for psykisk sykdom vil jeg også påstå at hasj er bedre.
Vis hele sitatet...
Begynner å bli noen år siden jeg leste meg grundig opp på Seroquel og dets egenskaper, men mener å huske at effektene på dopamin og serotoninreseptorene ikke begynte å gjøre seg gjeldende før dosen oversteg 100 mg, og at i hvert fall opp til 50 mg var det stort sett antihistamineffekten som dominerte. Er åpen for at jeg husker feil, men det stemmer i hvert fall godt med med min egne erfaringer med både sporadisk og jevnlig bruk av medikamentet.

Har også anlegg for psykisk sykdom jeg har lagt stor flid i å opprettholde og videreutvikle for å forebygge fremtidige anfall av normalitet med alt ubehaget sånt kan medføre, og min påstand er at en kombinasjon av små doser av både seroquel og hasj er aller best, forutsatt at man for lengst har gått lei av bivirkningen den jevne stoner kaller hasjrus men egentlig bare er kødding med ymse signalstoffer jeg foretrekker at det køddes minst mulig med.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg tok 25 mg på kvelden før og jeg sovnet fint på det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Begynner å bli noen år siden jeg leste meg grundig opp på Seroquel og dets egenskaper, men mener å huske at effektene på dopamin og serotoninreseptorene ikke begynte å gjøre seg gjeldende før dosen oversteg 100 mg, og at i hvert fall opp til 50 mg var det stort sett antihistamineffekten som dominerte. Er åpen for at jeg husker feil, men det stemmer i hvert fall godt med med min egne erfaringer med både sporadisk og jevnlig bruk av medikamentet.
Vis hele sitatet...
Seroquel har ingen antihistamineffekter, da det ikke er et antihistamin. Det er et antipsykotikum.

At det generelt IKKE bør brukes for søvn, på grunn av bivirkningene, er bokstavelig talt noe av det første som er skrevet i wikipediaartikkelen om stoffet:
"Despite being widely used as a sleep aid due its sedating effect, the benefits of such use do not appear to generally outweigh the side effects.[8]"

Les om Seroquel/Quetiapine selv, så ser dere hvor nasty det er.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quetiapine

Denne medisinen forstyrrer den naturlige balansen til to av de viktigste hormonene vi har i kroppen.
Da sier det seg selv at det ikke er noe å leke med eller å bruke for søvn når det er så mye annet som hjelper.
Både av aktive tiltak som trening, døgnrytme, kosthold OG medisiner som spesifikt brukes for søvn.
Sist endret av krystallkongen; 12. desember 2019 kl. 11:25.
Du skriver at det ikke har antihistamine effekter, men du linker til en side hvor det står følgende; At very low doses, quetiapine acts primarily as a histamine receptor blocker (antihistamine) and α1-adrenergic blocker.
Dreit meg ut der, tar den!

Kjernebudskapet mitt er at bivirkningene er verre enn fordelene (at man sovner enklere) og det skriver artikkelen spesifikt.

Hvorfor ikke bare ta et antihistamin, hvis det er antihistamineffekt man vil ha?
Sist endret av krystallkongen; 12. desember 2019 kl. 11:39.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Hvorfor ikke bare ta et antihistamin, hvis det er antihistamineffekt man vil ha?
Vis hele sitatet...
Det er et godt spørsmål. Vet ikke hvorfor leger skriver det ut som godteri. Det er rimeligere for en pasient å få seroquel enn noe på hvit resept hvis det skal brukes fast. Kanskje noe med det. Vet ærlig talt ikke.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jekk deg ned. TS har prøvd diverse harde narkotiske stoffer, så disse rusmiljøene har han oppsøkt på egenhånd allerede.

Les litt mer om Seroquel så ser du at langvarig bruk gir noen jævlige bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Jekk deg ned selv, og vær grei å kom med en kilde på det siste utsagnet der så er det kanskje mulig å ta bro-sciencen din litt mer seriøst. Tror mer på legen min enn deg, vil gjerne se noen stats på at alle som bruker Seroquel ender opp som diabetikere. Selv opplever jeg mye mindre antihistamin-effekt av disse enn rene antihistaminer.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man trenger ikke ta mer enn 25-50mg for søvn, histaminreseptorene blir metta fort og seroquel har høy affinitet og preferanse for å binde seg til histaminreseptorene, eller enn å antagonisere de fire store som er deres psykiatriske virkning i høyere doser.

Dere som frivllig tar store doser for søvn, overdoserer veldig på et risikabelt psykiatrisk legemiddel assosiert med all fra arytmi, til vektøkning og parkison.

For all del, jeg tar seroquel noenganger selv fordi det er lett tilgjengelig og konge på søvn, og kan også drepe enhver mani eller psykedelisk trip. Men det bør ikke tas daglig, og det bør brukes så lite som mulig.

Ingen sovemidler er bærekraftige til daglig bruk

@OP 600 mg er mye mer enn du trenger for søvn, med mindre du her crazy tweaket på meth
Sist endret av meaculpaUIO; 12. desember 2019 kl. 12:28.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jekk deg ned selv, og vær grei å kom med en kilde på det siste utsagnet der så er det kanskje mulig å ta bro-sciencen din litt mer seriøst. Tror mer på legen min enn deg, vil gjerne se noen stats på at alle som bruker Seroquel ender opp som diabetikere. Selv opplever jeg mye mindre antihistamin-effekt av disse enn rene antihistaminer.
Vis hele sitatet...
Har allerede jekket meg ned og innrømmet at det jeg sa angående antihistamineffekt er feil.

Det jeg sa angående effekter på Serotonin, Dopamin m.m. derimot stemmer. Mennesker som er psykotiske har så vidt jeg har forstått for mye dopamin i synapsene, og høye doser Quetiapine fikser dette problemet. Er derfor det brukes på psykotiske mennesker.

"Common side effects include sleepiness, constipation, weight gain, and dry mouth.[6] Other side effects include low blood pressure with standing, seizures, a prolonged erection, high blood sugar, tardive dyskinesia, and neuroleptic malignant syndrome.[6]... Quetiapine is believed to work by blocking a number of receptors including serotonin and dopamine.[6]"

"Quetiapine treatment has been reported to be associated with the development of hyperglycemia and new-onset diabetes mellitus with most cases of hyperglycemia occurring within three months."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2719437/

Jeg er ingen ekspert, prøvde bare å opplyse om at det er mange rare bivirkninger ved bruk av dette stoffet.

Personlig kommer jeg ikke til å takke ja om legen min tilbyr meg dette. Jeg er ganske sikker på at det finnes bedre alternativer for å få sove. Du må såklart bestemme selv

Avslutter med å si, igjen, at jeg tok feil angående et par av tingene jeg åpnet med å si, men det er ingen tvil om at Quetiapine har omfattende effekter på hormonene i kroppen din.
Sist endret av krystallkongen; 12. desember 2019 kl. 13:35.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seroquel blir brukt som søvnmedisin fordi det kan ha søvndyssende effekt på noen, derfor det blir skrevet ut til alle og en hver.
Anbefaler å lese denne kronikken om bruk av kvetiapin/seroquel mot søvn.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det går igjen i nevroleptika at man søker å nedregulere // antagonisere dopaminerg aktivitet, og ofte særlig D2 (dopamin2-reseptoren)
Anonym bruker
"Identisk Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner meg ikke igjen i det som blir skrevet om quetapin. Fungerer utmerket mot søvn for meg og eneste bivirkningen jeg har merket er at jeg blir groggy dagen etterpå ved for store doser. Skal sies at jeg bare bruker det sporadisk da jeg ikke får det skrevet ut selv. Men er sykt digg å bli så trøtt at man ikke klarer å holde seg våken.
Husk at mange av disse bivirkningene ikke skjer over natten, det skjer ved jevnlig bruk over tid.