Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2471
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fått lorazepam 1 mg for en tid tilbake grunnet søvnvansker. Ikke tatt noe av de for jeg glemte å spørre legen om hvor lang tid det tar fra inntak til jeg er kjørbar. Nå har jeg ikke sovet en eneste time på 4 døgn og det kjennes som jeg blir gal snart om jeg ikke får sove. Har tatt 1 stk 1 mg lorazepam tablett nå før kl 18 tror dere jeg kan kjøre bil trygt i morgen kl 12 tiden? Det er litt over 18 timer?

Alt jeg fant var dette som sie rnoe om blodkonsentrasjon men ingen ting om om timer. 1m80 høy ca 90 kg.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-01-12-19
Du har vel lorazepam i blodet, så de kan vel i teorien ta deg for ruskjøring, men du vil ikke være ruspåvirket.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da jeg brukte immovane 7.5mg ble det sagt 8 timer etter inntak kunne jeg kjøre. Kan jo forsøke å ringe politiet i morgen å sjekke med dem om de vet hvor mange timer en skal vente. Legen min er umulig å nå på telefon. Buss er en mulighet det bare gjør dagen min langt mer komplisert i morgen men om ingen vet antall timer en skal vente eller vet om det er noen lister som viser timetallet så får jeg nesten bare reise med buss da.
Jeg er mer bekymret for at du ikke har sovet på 4 døgn. Undersøkelser viser at søvnløshet etter bare en natt hos noen av deltagerne ville vært det samme som å kjøre med 0.3 promille.

Så for din egen og andres sikkerhet på veien ville jeg funnet noen som kan kjøre for deg eller ta buss/tog om du må et sted før du har fått sovet. Om det skulle skje noe vil mest sannsynlig du få skylden selvom du ikke er 'påvirket' av Lorazepamen.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nå kjører jeg kun når jeg må. Spaserer eller sykler til daglig. Kjører aldri om formen er redusert og kjører aldri om jeg har vært på fest eller før medisiner er ute av kroppen. Men disse medisinene har aldri tatt før, og jeg glemte å spørre legen om hvor lenge de sitter i systemet. Derfor postet jeg her.

I morgen har jeg et svært tett program, spredt utover geografisk og det å være uten bil kompliserer dagen betraktelig. Logistikken blir svært vanskelig. Men jeg klarer det nok. Med mindre det finnes et finnes et definitivt svar i tråden når jeg står opp i morgen.
Noe av problemet den typen medisiner er at du ikke alltid er klar over at fomen er redusert. Hvis du klarer å følge med på doser og timer så er det definitivt mer verdt enn din vurdering av din mentale status der og da. Selv om det fortsatt ikke er veldig god info.
Wikipedia sier det sitter i blodet i 12-24 timer mens effekten skal vare i 8-10 timer. Jeg ville ikke kjørt, i Norge
Sist endret av Bothrops; 11. desember 2019 kl. 20:12.
[quote=Viking85;3549116]Jeg er mer bekymret for at du ikke har sovet på 4 døgn. Undersøkelser viser at søvnløshet etter bare en natt hos noen av deltagerne ville vært det samme som å kjøre med 0.3 promille.

Tall ifra NAF sier 0.5 i promille etter 18timer.
24-timers uten søvn tilsvarte 1 i promille.

https://www.dinside.no/motor/du-far-...tthet/61625652
Ja, det kan du. Det er bedre enn å kjøre bil på 4 dagen våken. Har du i tillegg resept, så tar du med deg boksen eller lignende i bilen. Jeg går fast på sobriler, og kan kjøre 8 timer etter inntak. Det står på resepten.
At piller har rød varseltrekan vil ikke si at det er forbudt å kjøre bil. Varseltrekanten er kun veiledende. Det betyr at du skal utvise særlig aktsomhet ved bruk av medisinen. Selvsagt opp til en viss grense.

https://www.vi.no/helse/jo-du-kan-kj...ekant/70843847
Halveringstiden til lorazepam er på 10–20 timer. Dette stoffet har en molekylvekt på 321,2 g/mol. Altså ved å spise 1 mg, tilsvarer dette 0,000 003 113 325 mol = 3,113 325 µmol. Etter kilden din, så er du klarert på under 0,03 µmol. 3,113 er litt over 100 ganger mere enn 0,03. Hvis vi sier 128, så er det 27, altså litt under 7 halveringsperioder (rundt 6,5 kommer kanskje nermere). Så hvis du skal ned til 7 halveringsperioder, så betyr det 70–140 timer. Eller 3–6 døgn. Altså du er milevis langt ifra kjørbar i morgen. Skjer det noe, og/eller du blir tatt, så mister du førerkortet tvert. Kan hende du må betale en del erstatninger o.l. også.

Men i tilfelle regneleif, så ring legen i morgen tidlig, og spør.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Blir nok buss i morgen eller egenmelding og legebesøk. Tre timer siden inntak og sover fortsatt ikke. Gir det 1 time til så så tar jeg en til. Om jeg fortsatt ikke sovner så får jeg reise til legen for da må jeg vel kanskje reise bort en stund for å unngå psykose.
1mg Lorazepam tilsvarer 15mg Sobril i følge denne nettsiden:

https://clincalc.com/Benzodiazepine/

Så vidt jeg husker går grensen for bilkjøring om man går på Sobril ved 30mg, så jeg TROR det skal være innafor
Men hør med legen din eller kanskje til og med politiet selv.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
1mg Lorazepam tilsvarer 15mg Sobril i følge denne nettsiden:

https://clincalc.com/Benzodiazepine/

Så vidt jeg husker går grensen for bilkjøring om man går på Sobril ved 30mg, så jeg TROR det skal være innafor
Men hør med legen din eller kanskje til og med politiet selv.
Vis hele sitatet...
Du må også se på halveringstiden på medikamentet. Denne er mye lengre på lorazepam enn Sobril (oxazepam). Altså lorazepam henger i mye lengre enn oxazepam.

Red: Ellers så skal TS ha ros, på grunn av et fornuftig valg!
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. desember 2019 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet ikke hva som er årsaken til at disse pillene virket så sakte men når de først virket så gjorde de en skikkelig jobb. Våknet i sofaen på morningen når alarmen på mobilen startet. Må ha sovnet foran pc'n ca kl 21 i går kveld. Før jeg har rukket å få i meg en tablett til. Tablettesken lå i fanget men bare en pille var tatt ut. Må ha sovet i litt over 11 timer helt i strekk. Litt mør i kroppen etter å ha sovet sittende men for en effekt. Hadde vært våken ca 110 timer sammenhengende og i går når jeg trodde tabletten ikke virket så hadde tenkt å be om innleggelse idag for å unngå psykose. Tipper den tabletten måtte roe ned hele systemet før søvnen inntraff. Var rimelig på tuppa igår pga søvnmangel. Tror aldri jeg har sovet hele 11 i strekk før. Hodet virker igjen. Var skikkelig groggy når jeg våknet, litt ustø og dårlig balanse på vei til toalettet men kviknet til når jeg fikk vasket meg og stelt meg. Snakket med sjefen like etterpå og når han hørte hvor lenge hadde gått våken fikk jeg beskjed om å ta tidlig helg. Så jeg trenger ikke kjøre noen plasser. Hos politiet ville de ikke si noe konkret om hvert enkelt legemiddel, de sa jeg var ansvarlig for bruken og måtte selv i samråd med lege vurdere om det var forsvarlig å kjøre og hvor mange timer etter inntak en måtte vente. Mer enn 1 tablett ville kunne mer enn doble tiden en må vente.
Hehe. Politiet sier du og legen må være enige i når det er forsvarlig å kjøre Høres ut som vi er ute i gråsona ass
Trukke du kommer langt med det hvis du blir stoppa og den snuten mener du er uforsvarlig påvirka. Dette ville jeg hatt skriftlig med stempel og underskrift fra overordnede

Men det var godt å høre at du fikk sove ut og slapp å kjøre i tvilsom tilstand!
Sist endret av Bothrops; 12. desember 2019 kl. 18:04.
Alle piller har en halveringstid så en lege vil kunne regne ut når pasienten er "kjørbar". Det finnes lister og oversikter over hva som er øvre grense for kjørbarhet på forskjellige medisiner. Og disse listene har legen din på kontoret eller har i det minste tilgang til. Politiet bruker nok helgarderingstrikset på deg, og sier ingenting for å sikre seg i å ikke si noe feil. Har selv en gang forsøkt å møte opp på en politistasjon for å be om blåsetest for å se om jeg kunne kjøre. Blankt avslag på blåsetest. Beskjeden jeg fikk at de viste jo ikke om jeg etterpå ville gå ut å tømme i meg en flaske vodka også sette meg bak rattet. Så den dagen ble det kun å ta taxi og la bilen stå.

Men dette er en enkel så og det fikser legen. D et er jo ikke slik at du og legen skal bli enige om noe - legen skal regne seg fram til når nivået av medisinen er under tillat grense. Det bør være en enkel operasjon.

Feks har du tatt 1 sobril er det vel 8 timer. Men om du tar 1 sobril og 1 sovetablett så har du 2 forskjellige virkestoffer som begge virker på samme mottakere og da vil det ta mye lengre tid enn de 8 timene.

For alle som tar medisiner med rød trekant så er det særdeles viktig å sette seg inn i hvor lang tid det går før en er kjørbar. Du kan føle deg fin men ha for store dose i blodet og bli dømt og fratatt lappen for kjøring i rus om du overskriver grenseverdiene. Pluss at du kan risikere å kjøre ihjel andre.
Sist endret av _abc_; 12. desember 2019 kl. 21:25.