Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 8793
Hei med-Freaks!

Når jeg tar det smertestillende Oxycontin (depottablett) blir jeg så fryktelig redd når den begynner å virke.
Oxynorm (hurtigvirkende kapsel) måtte jeg bare kutte ut å ta da den virket for fort å gjorde meg dobbel så redd. Tok den for gjennombruddsmerter før Oxycontin (depottablett) begynte å virke.

Jeg har omtrent "vært gjennom felleskatalogen" for smertestillende og prøvd det meste, men enten ble det for mange bivirkninger og/eller det virket ikke for smertene så det ble Oxycontin/Oxynorm som ble skrevet ut til slutt.

Jeg trenger de til jeg har fått en operasjon, så det og ikke ta de er ikke et alternativ.

Startet på 20 mg og trappet opp og tilvent 60-120 mg, litt etter hvor mye smertene er * 2-3 ganger om dagen.

Noen som har noen tips, forslag eller som opplever det samme? Og hvorfor?
Hva er du redd for?
Ja, si det? Jeg blir bare kjemperedd når jeg kjenner litt i hodet når den begynner å virke.
De er jo sterke og skal være forsiktig. Kankje derfor jeg blir redd?
Sist endret av Huttetutta; 6. april 2014 kl. 23:44.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Ja, si det? Jeg blir bare kjemperedd når jeg kjenner litt i hodet når den begynner å virke.
De er jo sterke og skal være forsiktig. Kankje derfor jeg blir redd?
Vis hele sitatet...
Du er kanskje redd for respirasjonssvikt? Det kan jeg forstå, særlig før man skal legge seg og man får noia for at man ikke skal våkne igjen. Har opplevd det flere ganger etter jeg har tatt metadon, og som regelt valgt å holde meg våken til virkningen nesten er ute igjen.

Har du prøvd temgesic/buprenorfin? God smertelindrende effekt og samtidig liten til ingen dempede effekt på respirasjonen, så lenge du ikke kombinerer det med andre dempende medikamenter eller rusmidler.
Sist endret av Mexxy; 6. april 2014 kl. 23:55.
Haha, skjønte heller ikke helt hva du var redd for.

12 pils og 5 mg xanax gjør deg fryktløs

NotSrs
Sitat av random_kid Vis innlegg
Haha, skjønte heller ikke helt hva du var redd for.

12 pils og 5 mg xanax gjør deg fryktløs

NotSrs
Vis hele sitatet...
Du anbefaler ikke alkohol og xanax til noen som står på høye doser oxycontin!
Sist endret av Mexxy; 6. april 2014 kl. 23:57.
Kjenner meg igjen i det å bli redd når medisinen peaker, men med Stilnoct.
I starten av perioden jeg brukte Stilnoct, freaka jeg ut når Stilnocten peaka (rus), og ble veldig redd uten å kunne forklare hva jeg var redd for.

... Det gikk over etter et par uker.
Sist endret av Crisposjokolade; 7. april 2014 kl. 00:01.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Du er kanskje redd for respirasjonssvikt? Det kan jeg forstå, særlig før man skal legge seg og man får noia for at man ikke skal våkne igjen. Har opplevd det flere ganger etter jeg har tatt metadon, og som regelt valgt å holde meg våken til virkningen nesten er ute igjen.

Har du prøvd temgesic/buprenorfin? God smertelindrende effekt og samtidig liten til ingen dempede effekt på respirasjonen, så lenge du ikke kombinerer det med andre dempende medikamenter eller rusmidler.
Vis hele sitatet...
Der har du det! Var en gang jeg syntes at pusten var litt "sinkete" og da turte jeg faktisk ikke å legge meg ned selv om jeg var kjempetrett. Også føler jeg at jeg blir svimmel. Men er det så farlig da? Tenker på de som tar heroin, i forhold til hvor mye de tar så ofte og mye, og de våkner da.

Har prøvd Temgesic, men liker ikke det at den må holdes under tunga, føler at om jeg ikke får den til å ligge under tunga så detter virkningen bort. Også synes jeg at den virker så bra noenganger og andre ganger ikke, nettopp for at den sklir litt vekk fra under tunga.

Sitat av random_kid Vis innlegg
Haha, skjønte heller ikke helt hva du var redd for.

12 pils og 5 mg xanax gjør deg fryktløs

NotSrs
Vis hele sitatet...
Jeg gjetter at du er ung?
Derfor din tankegang.
Man er ung og fryktløs inntil man blir litt eldre og forstår at man ikke lenger er udødelig! Særlig når man får barn blir det faktisk dødsviktig at man overlever.
Sist endret av Huttetutta; 7. april 2014 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Du anbefaler ikke alkohol og xanax til noen som står på høye doser oxycontin!
Vis hele sitatet...
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Der har du det! Var en gang jeg syntes at pusten var litt "sinkete" og da turte jeg faktisk ikke å legge meg ned selv om jeg var kjempetrett. Også føler jeg at jeg blir svimmel. Men er det så farlig da? Tenker på de som tar heroin, i forhold til hvor mye de tar så ofte og mye, og de våkner da.

Har prøvd Temgesic, men liker ikke det at den må holdes under tunga, føler at om jeg ikke får den til å ligge under tunga så detter virkningen bort. Også synes jeg at den virker så bra noenganger og andre ganger ikke, nettopp for at den sklir litt vekk fra under tunga.



Jeg gjetter at du er ung?
Derfor din tankegang.
Man er ung og fryktløs inntil man blir litt eldre og forstår at man ikke lenger er udødelig! Særlig når man får barn blir det faktisk dødsviktig at man overlever.
Vis hele sitatet...

Vet ikke om dere så at det sto "notsrs" i innlegget mitt?
Det betyr ihvertfall, "not serious, som igjen betyr ikke seriøs
Sitat av random_kid Vis innlegg
Vet ikke om dere så at det sto "notsrs" i innlegget mitt?
Det betyr ihvertfall, "not serious, som igjen betyr ikke seriøs
Vis hele sitatet...
Hei igjenn :-)
Nei, jeg så ikke det. Tanken slo meg om det var litt spøkefullt ment. Sånn kan det bli når det foregår skriftlig at man ikke klarer å oppfatte den humoristiske biten

Et spørsmål til siden Muradi fåreslo Temgesic, hjelper det når ketorax ikke hjalp?
Sitter nå å ikke tørr å legge meg siden jeg er redd. Dette var fælt. Håper jeg gidder å le av det i morgen
Sitat av random_kid Vis innlegg
Vet ikke om dere så at det sto "notsrs" i innlegget mitt?
Det betyr ihvertfall, "not serious, som igjen betyr ikke seriøs
Vis hele sitatet...
Jeg så det nå, men det gjorde bare innlegget ditt, tja, useriøst og til lite hjelp for TS.

Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Hei igjenn :-)
Nei, jeg så ikke det. Tanken slo meg om det var litt spøkefullt ment. Sånn kan det bli når det foregår skriftlig at man ikke klarer å oppfatte den humoristiske biten

Et spørsmål til siden Muradi fåreslo Temgesic, hjelper det når ketorax ikke hjalp?
Sitter nå å ikke tørr å legge meg siden jeg er redd. Dette var fælt. Håper jeg gidder å le av det i morgen
Vis hele sitatet...
Har dessverre ingen erfaring med Ketorax, men det skal være kraftige saker, om ikke mer dempende enn oxycontin.

Du får stole på legen din. Oxycontin er dessuten en depottablett. Virkestoffet slippes bare ut litt og litt.

Sitat av Huttetutta
Har prøvd Temgesic, men liker ikke det at den må holdes under tunga, føler at om jeg ikke får den til å ligge under tunga så detter virkningen bort. Også synes jeg at den virker så bra noenganger og andre ganger ikke, nettopp for at den sklir litt vekk fra under tunga.
Vis hele sitatet...
Det er bare en vanesak.

Eller så får du bare knuse tabletten og dra det opp nesa. Temgesic, subutex og andre tabletter som inneholder buprenorfin er det eneste unntaket av piller jeg snorter, siden det er tilnærmet 100% vannløselig og skal taes opp via slimhinnene uansett. Bare ikke fortell legen din det om du velger å gjøre det.
Sist endret av Mexxy; 7. april 2014 kl. 07:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, da våknet jeg ihvertfall :-)
Takk for svar. Ser det er en til som reagerer på å bli redd når medisiner virker. Det jeg leser om er hvor fantastisk OXY er og ble nesten litt glad når legen skrev ut det. Jeg klarer bare ikke å oppdage den biten og ender bare med å bli redd eller plagsom trøtt.
Har vel forandret meg da,

Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Man er ung og fryktløs inntil man blir litt eldre og forstår at man ikke lenger er udødelig! Særlig når man får barn blir det faktisk dødsviktig at man overlever.
Vis hele sitatet...
Sitat av Muradi Vis innlegg
Bare ikke fortell legen din det om du velger å gjøre det.
Vis hele sitatet...
He, he, he! Smilte litt av denne setningen.
Sist endret av Huttetutta; 7. april 2014 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var ung og fryktløs når jeg fikk ketorax på sykehuset, men da var jeg jo under observasjon. Fikk dog høye doser uten at jeg tenkte tanken på hvor sterkt det er for respirasjonen.

Uten om det har jeg prøvd heroin et par ganger. Sist gang var i en periode der jeg slet mye med dødsangst(gjør egentlig det fortsatt men slikt kommer i perioder). Klarte rett og slett ikke å nyte rusen uten å få angst for en eventuelt overdose. Ikke var det en spesielt sterk heroin og ikke tok jeg mye. Jeg sniffet det kun. Etter det har smaken på opioder forsvunnet litt med angsten.

Så jeg skjønner akkurat hva du snakker om. Har blandet alkohol og beroligende noen ganger. Angsten er der kanskje litt de første timene men etterhvert blir man helt fryktløs. Og du våkner opp neste dag og tenker på at det du drev med kanskje kunne ha blitt farlig. Både med tanke på oppførsel og fysiske bivirkninger under rusen.

Mitt forslag er at du snakker med legen din om akkurat dette problemet. Han skal nok klare å forsikre deg om at den dosen du tar er helt trygg.
Sist endret av ZionRoad; 7. april 2014 kl. 21:02.
Jeg gjorde som Muradi anbefalte og fikk Temgesic. Er det ikke noe i de to legemidler som ikke passer sammen? Om jeg må vente en viss tid før Temgesic virker etter å ha tatt Oxycontin?
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Jeg gjorde som Muradi anbefalte og fikk Temgesic. Er det ikke noe i de to legemidler som ikke passer sammen? Om jeg må vente en viss tid før Temgesic virker etter å ha tatt Oxycontin?
Vis hele sitatet...
Temgesic/Buprenorfin blokkerer virkningen av andre opiater/opioider. Men oxykodon har bare en halveringstid på ca. 2-4 timer og så må du regne med litt ekstra tid siden oxycontin er en depottablett. Siden du allerede har stått på store doser oxycontin, så kan en kombinasjon med temgesic føre til abstinenssymptomer.

Men du kan fint kombinere temgesic med f.eks paracet eller iBux.
Sist endret av Mexxy; 8. april 2014 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei. Jeg er ny her inne. Har tatt på det meste 2 G oxycontine/oxynorm om dagen. Altså 1000mg morgen og kveld. Er nå på en heftig nedtrapping. Jeg har kroniske nervesmerter i høyre lår etter misslykket operasjoner. Oxy har hjulpet meg hele tiden og har brukt de fast i tre år. Nå har smertesenteret bestemt at jeg skal av disse? Og hva med smertene? Det skulle vi finne ut etterhvert. Men har dere spørsmål om oxycontine eller oxynorm er jeg rett mann å spørre. Jeg har vært meget tolerant mot disse og drukket alkohol osv med inntak på over 1000 mg. Og jeg lever enda
Sitat av kronisk pain Vis innlegg
Hei. Jeg er ny her inne. Har tatt på det meste 2 G oxycontine/oxynorm om dagen. Altså 1000mg morgen og kveld. Er nå på en heftig nedtrapping. Jeg har kroniske nervesmerter i høyre lår etter misslykket operasjoner. Oxy har hjulpet meg hele tiden og har brukt de fast i tre år. Nå har smertesenteret bestemt at jeg skal av disse? Og hva med smertene? Det skulle vi finne ut etterhvert. Men har dere spørsmål om oxycontine eller oxynorm er jeg rett mann å spørre. Jeg har vært meget tolerant mot disse og drukket alkohol osv med inntak på over 1000 mg. Og jeg lever enda
Vis hele sitatet...
Forsto jeg det riktig at du tok 1000mg morgen og 1000mg på kvelden?
Har aldri hørt om noen tidligere som har fått f.eks 2000mg pr.dag...
I så fall har du ei stor utfordring foran deg dersom du skal trappes helt ned..
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
noen som vet hvordan man injeserer de?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan det være at du evt har behov for noe beroligende i tillegg til de smertestillende? Som tidl.palliativ kreftsykepleier gav jeg(via lege selvf). ofte litt "milde" benzoer til pasienter på Oxy prep. F.eks lavdoser med Sobril, vival v behov osv. Dersom mulig vil jg også kanskje anbefale å prøve et smerteplaster i bunn istedenfor inntak av oxycontine (dep.tbl), så får du jevnere tilførsel og reduserer faren for opphopning av morfin. Dersom du opplever en rus (ubehag/redsel) ved inntak av hurtigvirkende så kan også plaster minske følelsene av set hurtigvirkende, og evt kan du henvende deg til sykehusenes smerteteam for mer info/råd. Vær forsiktig med å bruke høypotente benzo i tillegg til OXY, er du heldig kan også evt et antidepressiv medikament gi deg noe nedsatt sted (anti kortisol), men det hørtes ut som at du har prøvd det meste og har god erfaring i medikamentbruk, & husk at rekvirerende og behandlende lege alltid har et ansvar for medisinsk oppfølging, slik at legen bør kunne hastehenvise deg til en smertepoliklinikk evt.for vurdering av en bedre medisiering for deg, fordi å ha det slik pga a-og b prep skal man ikke måtte i lengden. Lykke til videre og håper du finner en god løsning! Tarqenig kan også sjekkes ut dersom legen ikke har nevnt den type morfinprep.