Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  237 23214
Kaster kanskje inn en brannfakkel her. Men jeg mener i alle fall at dette PRIDE-opplegget har gått for langt. Folk går i tog, media går av hengslene, logoer til bedrifter og organisajoner endres, benker, males, flagg heises i flaggstenger, overgangsfelt kommer i pridefarger, barn i barnehager får tilpassede opplegg, osv. Med tanke på det siste, så føler jeg at dette kan være ganske skummelt for ett stakkars barnesinn. Barn som i den alderen har mer enn nok med seg selv og sin egen legning og seksualitet, får dette pådyttet over en lav sko. De må lage tegninger, får besøk av menn som danser rundt med fargesprakende skjørt og ringer både her og der. Sikkert veldig kjekt for barn, men samtidig så er ikke unger dumme. De er også i stand til å stille kritiske spørsmål. Som ett barnebarn sa: «Emilie i barnehagen har to pappaer – hvordan ble hun laget da frøet ble sådd»? Da prøver man å forklare så godt det lar seg gjøre at det ikke går an å lage barn hverken med to pappaer eller to mammaer. Men kanskje hun ble hentet hos to andre mammaer og pappaer? Eller at hun ble til i ett avlangt glass med frø og ett egg oppi. Så sitter barnet der som ett stakkars spørsmåltegn med stadige kritiske spørsmål. «Ble ikke mammaen og pappaen lei seg når de måtte gi Emilie fra seg»? Hvordan får ett egg plass oppi ett slikt glass? Og så videre. Undervisning om dette får de ikke i barnhagen, men jepp, besøk av skeive får de.
Det er mulig jeg begynner å bli gammel og ikke skjønner bæret av dette med Pride.
Det er sikkert noen hundretusener i min aldersgruppe her i landet som ikke henger helt med heller. Da vi var ung og gikk på skolen, var samvær med en av samme kjønn forbudt, og ble straffet med fengsel. Naturfaglæreren på ungdomsskolen fortalte om faren for alvorlige infeksjoner og sykdommer, spesielt blant menn. Han var noe forutseende, for på -80 tallet kom HIV og AIDS. I dag informerer FHI om det samme (har tillatt meg å legge til en lenke under – det er skummel lesning). Kanskje det kan være greit å gå i tog, også for å glemme alt dette?
Jeg kan heller ikke forstå den strenge kirken som nå skal fjerne «mann og kvinne» og fruktbarhet fra liturgien.
Jeg skulle ønske at også heterofile kunne fått anledning til å markere seg. Det er tross alt vi som skal føre verden videre slik som naturen har skapt oss. Det trengs oppmerksomhet fra samfunnet her også.

Fra FHI 2020:

https://www.fhi.no/nettpub/smittever...ed-menn-og-sm/
Det er nok du som begynner å bli gammel.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av StorMage Vis innlegg
barn i barnehager får tilpassede opplegg, osv. Med tanke på det siste, så føler jeg at dette kan være ganske skummelt for ett stakkars barnesinn. Barn som i den alderen har mer enn nok med seg selv og sin egen legning og seksualitet, får dette pådyttet over en lav sko.
Vis hele sitatet...
"skummelt for ett stakkars barnesinn"
Da tror jeg du undervurderer barn.

Sitat av StorMage Vis innlegg
Det er mulig jeg begynner å bli gammel og ikke skjønner bæret av dette med Pride.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke utelukket det.

Sitat av StorMage Vis innlegg
Da vi var ung og gikk på skolen, var samvær med en av samme kjønn forbudt, og ble straffet med fengsel. Naturfaglæreren på ungdomsskolen fortalte om faren for alvorlige infeksjoner og sykdommer, spesielt blant menn.
Vis hele sitatet...
Er du født på slutten av femti, starten av seksti tallet?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg synes det er jævlig mye mas om Pride, og selve paraden og LGBT+-folk står for... tilnærmet null av det.

"Skadelig for barna?" Veldig originalt. Kilde.

Resten virker som (enda mer) vås, men hvis jeg gikk glipp av sentrale poenger i røra kan du godt sammenfatte dem uten alt det irrelevante.

At du ikke skjønner bæret skal jeg tillate meg å være 100% enig i. Kanskje du vil få lettere for dette hvis du slutter å henge deg opp i 100% hypotetiske situasjoner tatt rett ut fra anti-LGBT+-propaganda.
Sist endret av robhol; 8. juni 2023 kl. 16:37.
Vet du hva, ikke ett eneste barn har klaget over å få slik informasjon. Det kommer bare fra voksne som "på vegne" av barn skal klage.

Da er det ikke langt å strekke seg at barn har null skade av å lære at noen kan ha to pappaer, eller to mammaer eller hva faen det nå måtte være så lenge de tar vare på barnet og gir det akkurat samme mulighetene som andre barn.
Er vel grunnet folk med slike tanker som deg at det er slike markeringer. Informasjonsspredning fra en gruppe som har vært stigmatisert i mange år.

Vil ikke kalle det at dem dytter på barna dette, de fleste barn synes det er gøy å gjøre noe annet i hverdagen. Og tenkt på alt dem lærer om temaet.

Jo mer kunnskap, jo mindre stigmatisering. Synes det definitivt er den rette veien å gå så vi ikke igjen sitter her om 30 år med eldre som er redd for alt det ukjente.

Epidemien med HIV/Aids ble så stor som den ble grunnet manglende informasjon.

Større media gikk for hysteri vinkelen og nektet å informere folk om sykdommen, samt hvordan man kunne redusere risiko.
Du virker ganske på viddene her, hva er egentlig problemet? Jeg har aldri hørt om noe pride-opplegg i barnehagene utenom fra de som er så i mot det. Virker som noe USA politikk som har rent over hit, å være så imot dette. Men godt mulig det finnes, og at barn i barnehagen lærer at noen kan ha foreldre av samme kjønn. Hva er så farlig med det? Tror kanskje de pedagogisk utdannede i barnehager har mer greie på de "stakkars sarte barnesinnn" enn det du kanskje har?

Jeg er egentlig ikke spesielt "for" pride jeg heller, jeg føler det har utspilt sin rolle, om det noen sinne hadde noen. Føler homohat er relativt bekjempet her til lands. Selvsagt finnes det noen som ikke aksepterer det, men jeg hører aldri kollegaer eller bekjente her på bygda nevne noe negativt om homofile, i motsetning til rasisme, som er relativt dagligdags. Det er uansett ikke hva trygda folk skriver på facebook i fylla, som er "hets" og "homohat" imo, selv om det selvsagt er ubehagelig for de det gjelder også. Det er hvordan de blir behandlet i samfunnet og i IRL relasjoner jeg mener burde ha noe å si, men det er kanskje lett for meg å tenke som ikke er noen minoritet.

Jeg sliter uansett med å skjønne hvordan de mener pride skal virke som aktivisime, som sagt er de fleste positive eller helt likegyldig til homofile i Norge nå om dagen (etter min oppfatning) og jeg kan ikke skjønne at de som fortsatt ikke tolererer det (hovedsaklig religiøse fanatikere) skal bli omvendt av noe pride markeringer i form av regnbuer og parade. Hele sammensuriumet av homo, kink og trans er også lett forvirrende og burde ikke samles under en fane på den måten, imo.

Reagerte litt på denne saken, om kjendis-homo Benjamin Silseth sin nye bok da jeg leste den før i dag. Han påstår han fikk mye hets og hat på facebook når han reklamerte for boka, men screenshotene er kun av folk med halvveis saklige kommentarer om at de ikke liker sånne bøker rettet mot barn (han/artikkelen sier "unge"), og det må jo folk få lov å mene uten å bli kalt homohatere, tenker jeg. Det er ingen personangrep der eller noe rettet direkte mot hans seksualitet, så vidt jeg kan se. Hvis det er på dette nivået hatet homoer får om dagen, er, så er det "akseptabelt" for meg, som altså ikke er en del av minoriteten....De kommentarene virker litt som nevnt over, importert amerikansk politikk hvor de kristenkonservative i det senere har fyrt seg opp noe verre rundt trans og drag, og bl.a. innført lover i flere stater mot drag shows osv. Eller i Florida hvor det nå omtrent ikke er lov for en lærer å nevne noe om seksualitet i det hele tatt.

Men ja, hva er problemet ditt med at ting blir regnbuefarget? Er jo hovedsaklig "virtue signaling" og eventuelt ærlige forsøk på å få et mer tolerant samfunn for de med en annen legning enn hetero, vanskelig å se det negative i det. Å mene at vi på noen måte skal markere å være hetero er så dumt at jeg vet ikke om jeg gidder å argumentere i mot engang.
Altfor mye.
Dessuten er det helt sjukt hvordan det har blitt. «Enten er du med oss, ellers er du imot oss» er liksom mantraet. Jeg respekterer homoer men ikke faen om jeg skal flagge. Forøvrig helt vilt å se hvordan Thon hotel i går senket det norske flagg for å heise regnbueflagg. Og det på selveste 7. juni, en norsk offentlig flaggdag hvor vi markerer unionsoppløsningen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Føler homohat er relativt bekjempet her til lands.
Vis hele sitatet...
Det er mindre enn ett år siden folk ble skutt i hodet for å være på et "homofilt" utested, så... tror ikke det.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Altfor mye.
Dessuten er det helt sjukt hvordan det har blitt. «Enten er du med oss, ellers er du imot oss» er liksom mantraet. Jeg respekterer homoer men ikke faen om jeg skal flagge. Forøvrig helt vilt å se hvordan Thon hotel i går senket det norske flagg for å heise regnbueflagg. Og det på selveste 7. juni, en norsk offentlig flaggdag hvor vi markerer unionsoppløsningen.
Vis hele sitatet...
Mantraet er "enten oppfører du deg som folk og respekterer folks rett til å leve sine egne liv, eller så er du faktisk imot dette, og da må du ta på deg Stor Gutt-buksene og takle at det blir påpekt". Giftigheten fra LGBT-siden består i å peke ut shitty holdninger og ta valg derfra. Giftigheten fra andre siden består i å mobbe, overfalle, trakassere og myrde folk.

Perspektiv.
Sist endret av robhol; 8. juni 2023 kl. 16:49.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Altfor mye.
Dessuten er det helt sjukt hvordan det har blitt. «Enten er du med oss, ellers er du imot oss» er liksom mantraet. Jeg respekterer homoer men ikke faen om jeg skal flagge. Forøvrig helt vilt å se hvordan Thon hotel i går senket det norske flagg for å heise regnbueflagg. Og det på selveste 7. juni, en norsk offentlig flaggdag hvor vi markerer unionsoppløsningen.
Vis hele sitatet...
Du og resten av oss har ganske forskjellige oppfatning av hva som er "villt".

Jeg syns det er ganske villt at man blir skutt på et utested for å ikke være heterofil, i Norge.
Sist endret av Expialidocious; 8. juni 2023 kl. 16:54.
Sitat av StorMage Vis innlegg
Jeg skulle ønske at også heterofile kunne fått anledning til å markere seg. Det er tross alt vi som skal føre verden videre slik som naturen har skapt oss. Det trengs oppmerksomhet fra samfunnet her også.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal heterofile markere seg? Vi er ikke undertrykket eller hatet noe sted i verden. Hva slags oppmerksomhet er det vi trenger?



Rent personlig synes jeg også Pride tar mye plass, men det er helt greit, for det handler ikke om meg, og alt må ikke være tilpasset mine personlige preferanser til enhver tid.

Det er sikkert ting man kan kritisere bevegelsen og arrangementet for, men jeg synes ikke du treffer noen av de spikerne her.
Synes Pride er helt magisk.
Er bare å poppe popcornet, lese kommentarfelt og besøke facebooksiden til Kari Jaquesson.
Samme greiene hvert år xD
Eneste er vel at de ikke trenger én dag, men 30
Jeg satt i fengsel på denne årstiden engang, da heiste dem regnbueflagget der inne også. TS minner meg om gamlingene der inne som reagerte veldig sterkt på dette.

Selv har jeg absolutt ingenting i mot PRIDE, jeg er bare «sjalu» i mangel på bedre ord. Skulle ønske rusmisbrukere ble like godt mottatt, heldigvis skjer det mye på den fronten også nå. Det er så mange likheter med måten man har behandlet begge disse gruppene på.
Mener ikke at folk som bruker rus nødvendigvis har hatt det like vondt eller blitt utsatt for akkurat det samme, men det er veldig mange likheter som gjør at jeg føler jeg kan relatere.
På tide å pensjonere seg
https://www.nettavisen.no/nyheter/re.../s/5-95-522327

Jeg hadde ikke tatt med ungen min i en slik parade, hvertfall.
Niesen min er trans. Hen har blitt mobbet gjennom hele ungdomsskolen Derfor reiser jeg prideflagget på balkongen med stolthet. Jeg har aldri gått i tog, men vurderer å prøve det bare for å se hvordan det er. Verdt et forsøk tenker jeg.
Sitat av Askar Vis innlegg
https://www.nettavisen.no/nyheter/re.../s/5-95-522327

Jeg hadde ikke tatt med ungen min i en slik parade, hvertfall.
Vis hele sitatet...
Og det er heldigvis et fritt land, så du trenger heller ikke ta kidden din med dit 🙂
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Vet du hva, ikke ett eneste barn har klaget over å få slik informasjon. Det kommer bare fra voksne som "på vegne" av barn skal klage.

Da er det ikke langt å strekke seg at barn har null skade av å lære at noen kan ha to pappaer, eller to mammaer eller hva faen det nå måtte være så lenge de tar vare på barnet og gir det akkurat samme mulighetene som andre barn.
Vis hele sitatet...
Hva vet DU om at et eneste barn (la oss si i Norge da) ikke har klaget over å få slik informasjon?

Vi kan konkludere med at følelsene tok overhånd når du skrev.

Ellers så vet vi at statisk, så har man lavere sosial status av å ha to mødre vs mamma og pappa. Den nr 4 og nr 5 fra nederst (sexually touched) var faktisk ganske skremmende. Borderline seksuelt overgrep??




Ellers så virker det ikke som lesbiske par har det så veldig ålreit.

Between 24% and 90% of lesbians report being psychologically abused by their partners. Source: https://mainweb-v.musc.edu/vawpreven...actsheet.shtml

Up to 50% of lesbians have reported sexual abuse. Source: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9360290

99.8% of lesbian, gay and bisexual teens will change their sexual orientation within 13 years. Source: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26048483

Two thirds of self-identified lesbians later have heterosexual relationships. Source: http://psycnet.apa.org/books/11261/004

Identifying as lesbian, gay or bisexual does not end sexual questioning or confusion. Source: http://psycnet.apa.org/books/11261/004

Lesbians are 2.5x more likely than straight women to be obese. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Lesbians are twice as likely as straight women to have eating disorders. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Lesbians are twice as likely as straight women to be stalked or physically abused by their partners. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Married lesbians are 2-3 times more likely to divorce than straight couples. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Homosexuals, lesbians, and transsexuals are poorer than straight people. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print
Sist endret av Superspurv; 8. juni 2023 kl. 18:23.
Enig. Folk er forskjellige, folk skal få lov til å feire sitt, men må det trykkes oppi trynet på meg? Jeg har ikke noe imot noe i det hele tatt, bare når noen forstyrrer meg i min sinnsro.
Jeg er så trøtt av dette. Svaret mitt er derfor: Syns det er for mye diskusjon rundt PRIDE. Feirer du PRIDE? Flott, vi trenger det. Syns du det er problematisk? Finn på noe annet.

Ellers har dette blitt debattert tidligere flere ganger:
https://freak.no/forum/showthread.ph...36#post3777236
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har du kikket på personen bak dette studiet? Mark Regnerus har en bachelor og master i kunst, en doktorgrad i filosofi og har konvertert til katolisismen i voksen alder. Det her er langt forbi soft science, ingen med vitenskapelig bakgrunn kan ta et slikt studie seriøst.

Vis til noen seriøse metastudier!
Menn's Mental Helse måned blir helt borte i alt pride greiene. De kunne valgt en annen måned. Det er mange måneder i vinterhalvåret som det ikke skjer noen ting.

Jeg er for Mangfold, homofili og homofilt ekteskap. Jeg syns alle må få være seg selv.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Menn's Mental Helse måned blir helt borte i alt pride greiene. De kunne valgt en annen måned. Det er mange måneder i vinterhalvåret som det ikke skjer noen ting.

Jeg er for Mangfold, homofili og homofilt ekteskap. Jeg syns alle må få være seg selv.
Vis hele sitatet...
Juni er NATIONAL men’s mental health month i usa.
Sist endret av Askar; 8. juni 2023 kl. 19:20.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4771005/

Synes dog slike studier blir litt feil.

Det er så mange ting som spiller inn når det kommer til hvordan barn ender opp.
Omsorg og kjærlighet er i mine øyne mye viktigere enn om foreldrene har forskjellige kjønn.
Å bli oppdratt i det hjem der mor og far ikke tåler trynet på hverandre, kan heller ikke være bra.

Det mest naturlige og det beste er sikkert mor og far av forskjellige kjønn som elsker hverandre og barna.
Det virker derimot som det er en mangelvare om dagen.
Sist endret av ID-Brikke; 8. juni 2023 kl. 19:21.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva vet DU om at et eneste barn (la oss si i Norge da) ikke har klaget over å få slik informasjon?

Vi kan konkludere med at følelsene tok overhånd når du skrev.
Vis hele sitatet...
Følelsene ja, har du hentet den fra kvinnehatboka? Dette var grunnen de brukte til å nekte kvinner stemmerett, eller egentlig bare en paraplyforklaring fra drittsekker for å avfeie argumenter.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så vet vi at statisk, så har man lavere sosial status av å ha to mødre vs mamma og pappa. Den nr 4 og nr 5 fra nederst (sexually touched) var faktisk ganske skremmende. Borderline seksuelt overgrep??




Ellers så virker det ikke som lesbiske par har det så veldig ålreit.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke at det er nettopp pga slike som trådstarter, deg, personen som skjøt rundt i Oslo, de som skriver hat-meldinger til homofile, etc har hatt en innvirkning på nettopp dette? Tror du ikke det er mulig at det er vanskelig å leve et vanlig liv når så mange skal fortelle deg at "du" er feil? Familien din er "feil" og at ungen din kommer til å bli "feil"?
Jeg synes det er litt mye overalt. Men samtidig tenker jeg at det jevner seg ut etter en stund. Ikke ulikt blm bevegelsen.

Er for at en skal kunne være glad i den man vil uten å få pes for det, samtidig har jeg ingen interesse av flagging, tog eller annen feiring en hel måned. Av noe egt, det hadde blitt for mye om det skulle vært fagforbundsmarkering i hele januar og. Tldr: ja, men det skader meg ikke, så lenge jeg kan drive på som vanlig får de som vil bare holde på
Unger har godt av å lære at alle kan være kjereste med hvem de vil, men trenger ikke lage så stort styr ut av det.

Jeg føler ikke jeg blir påvirket så mye av pride. Ser noen logoer her og der og fargene ellers er jo fine. La de holde på.

Hvis du virkelig vil kaste en brannfakkel kan du stille spørsmål om hvorfor kjønnsidentitet plutselig er en del av pride.
Sitat av StorMage Vis innlegg
Jeg skulle ønske at også heterofile kunne fått anledning til å markere seg. Det er tross alt vi som skal føre verden videre slik som naturen har skapt oss. Det trengs oppmerksomhet fra samfunnet her også.
Vis hele sitatet...
Troller du nå, eller bor vi på forskjellig planet? Ser du deg rundt i offentligheten, i reklameverden, i populærkulturen, i de store nettavisene etc etc og tenker i fullt fuckings alvor at du savner mer fokus på heterofil sex og kjærlighet?

Til dere som ikke er imot det men synes det blir for mye: Hannah Arendt sa at når du blir angrepet som jøde, så må du forsvare deg som jøde. Når du kjemper imot undertrykkelse så gjør du automatisk det du blir undertrykt for til identiteten din. At skeive er så veldig overdrevent in your face skeive i den kampen kommer av de står opp mot undertrykkelse for legningen sin, og da er det som representanter for legningen sin at de står på det lasteplanet.

Når du skal kjempe imot å måtte skjule deg, så må du gjøre det ved å være synlig. Når du skal kjempe imot skam, så må du gjøre det ved å vise at du er stolt. Det er ikke de som har valgt at privatlivet deres skal være en offentlig kampsak.
Sist endret av *pi; 8. juni 2023 kl. 22:09.
Jeg forbeholder meg retten til å la meg irritere over akkurat hva jeg vil. I likhet med mye annet synes jeg det er jævlig mye mas rundt pride, men støtter allikevel saken. Vi har fortsatt en lang vei å gå før folk kan være seg selv uten å bli diskriminert eller utsatt for ubehageligheter. Det samme ser vi med rasisme, samehets osv. Det lever i beste velgående i enkelte kretser selv om mange av oss i majoriteten ikke merker særlig til det. Det må dog være lov å stille kritiske spørsmål og debattere sak uten å få negative merkelapper klistret på seg, slik jeg opplever pride-leiren ofte gjør når folk stiller seg negative til saken. Hva med å komme med saklige motargumenter? Hvis man har en god sak burde vel ikke det være vanskelig? Eller fremstilles saken kanskje polariserende med overlegg fordi det skaper klikk og oppmerksomhet?
Pride - for mye nå?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder selve Pride, nei.
Det jeg derimot syns det blir for mye av er de mest ekstreme som står på hver sin side av saken og oppfører seg som idioter.
Sitat av aol069 Vis innlegg
Jeg forbeholder meg retten til å la meg irritere over akkurat hva jeg vil. I likhet med mye annet synes jeg det er jævlig mye mas rundt pride, men støtter allikevel saken. Vi har fortsatt en lang vei å gå før folk kan være seg selv uten å bli diskriminert eller utsatt for ubehageligheter. Det samme ser vi med rasisme, samehets osv. Det lever i beste velgående i enkelte kretser selv om mange av oss i majoriteten ikke merker særlig til det. Det må dog være lov å stille kritiske spørsmål og debattere sak uten å få negative merkelapper klistret på seg, slik jeg opplever pride-leiren ofte gjør når folk stiller seg negative til saken. Hva med å komme med saklige motargumenter? Hvis man har en god sak burde vel ikke det være vanskelig? Eller fremstilles saken kanskje polariserende med overlegg fordi det skaper klikk og oppmerksomhet?
Vis hele sitatet...
Hvis du forbeholder deg retten til irritere deg over hva du vil, så forbeholder jeg meg retten til å klistre hvilke klistremerker jeg vil på deg for det (med mindre du mener det med klistremerker helt bokstavlig, f eks "spark meg" på ryggen. Det ville jeg aldri gjort). Retten til å si hva du vil innebærer ikke retten til å ikke bli ansett som en idiot for det.
Jeg må gjerne synes du er en idiot, men i det jeg kaller deg for en så forlater jeg jo en saklig debatt og går over på personangrep. De argumentene man synes er idiotiske burde enkelt kunne parkeres med saklig argumentasjon om så var tilfellet. Men det ser man heller sjelden enn ofte i denne debatten. Den ender opp i skyttergravene.
Sitat av aol069 Vis innlegg
Jeg må gjerne synes du er en idiot, men i det jeg kaller deg for en så forlater jeg jo en saklig debatt og går over på personangrep. De argumentene man synes er idiotiske burde enkelt kunne parkeres med saklig argumentasjon om så var tilfellet. Men det ser man heller sjelden enn ofte i denne debatten. Den ender opp i skyttergravene.
Vis hele sitatet...
For all del, idiot var egentlig ikke ment som et eksempel på merkelapp. Tenkte mer på f eks homofobi, i denne sammenhenger. Eller rasisme i andre sammenhenger. Man kan ikke si hva man mener om homofili og samtidig synes det er urettferdig at andre mener at den meningen er problematisk.
Der er vi helt enig.
Sitat av aol069 Vis innlegg
Der er vi helt enig.
Vis hele sitatet...
Hvilke merkelapper var det du tenkte på da?
Jo, for all del, de merkelappene, når de fremsettes uten saklig argumentasjon som underbygger de. Hva er det konkret med holdning x som er problemetatisk og gjør deg til merkelapp y?
Sitat av Askar Vis innlegg
https://www.nettavisen.no/nyheter/re.../s/5-95-522327

Jeg hadde ikke tatt med ungen min i en slik parade, hvertfall.
Vis hele sitatet...
Enig. Sa det samme i denne tråden og fikk evig tyn:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=332436

Jeg syns likevel det var en spennende diskusjon selv om motparten ble litt sur i trusa
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva vet DU om at et eneste barn (la oss si i Norge da) ikke har klaget over å få slik informasjon?

Vi kan konkludere med at følelsene tok overhånd når du skrev.

Ellers så vet vi at statisk, så har man lavere sosial status av å ha to mødre vs mamma og pappa. Den nr 4 og nr 5 fra nederst (sexually touched) var faktisk ganske skremmende. Borderline seksuelt overgrep??




Ellers så virker det ikke som lesbiske par har det så veldig ålreit.

Between 24% and 90% of lesbians report being psychologically abused by their partners. Source: https://mainweb-v.musc.edu/vawpreven...actsheet.shtml

Up to 50% of lesbians have reported sexual abuse. Source: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9360290

99.8% of lesbian, gay and bisexual teens will change their sexual orientation within 13 years. Source: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26048483

Two thirds of self-identified lesbians later have heterosexual relationships. Source: http://psycnet.apa.org/books/11261/004

Identifying as lesbian, gay or bisexual does not end sexual questioning or confusion. Source: http://psycnet.apa.org/books/11261/004

Lesbians are 2.5x more likely than straight women to be obese. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Lesbians are twice as likely as straight women to have eating disorders. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Lesbians are twice as likely as straight women to be stalked or physically abused by their partners. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Married lesbians are 2-3 times more likely to divorce than straight couples. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print

Homosexuals, lesbians, and transsexuals are poorer than straight people. Source: http://takimag.com/article/the_strai...th_mccaw/print
Vis hele sitatet...
KP var med uhell.
Sitat av aol069 Vis innlegg
Jo, for all del, de merkelappene, når de fremsettes uten saklig argumentasjon som underbygger de. Hva er det konkret med holdning x som er problemetatisk og gjør deg til merkelapp y?
Vis hele sitatet...
Hva er det konkret som irriterer deg ved z? Det er helt klart en fordel å argumuntere hvis man vil ha en konstruktiv dialog. Men man kan ikke påberope seg retten til å være irritert (og uttrykke det høyt) og samtidig påberope seg retten til at noen reagerer negativt på det.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg er så trøtt av dette. Svaret mitt er derfor: Syns det er for mye diskusjon rundt PRIDE. Feirer du PRIDE? Flott, vi trenger det. Syns du det er problematisk? Finn på noe annet.

Ellers har dette blitt debattert tidligere flere ganger:
https://freak.no/forum/showthread.ph...36#post3777236
Vis hele sitatet...
Hva er konsekvensene når man velger å være nøytral og ikke ta del i Pride-bevegelsen? Ta Thon Hotel som et eksempel. Hva skjedde da de valgte å være nøytrale ved å ikke heise Pride-flagget, men heller det norske flagget for markeringen av unionsoppløsningen mellom Norge og Sverige?
Pride-markeringer er helt greit og har positiv virkning på mange ungdommer som føler seg sett og del av et fellesskap. Men, det er mye rart som skjer i diverse lgbtq-miljøer, spesielt i USA ... Slike bevegelser har alltid tiltrukket seg særinger og ekstremister, kanskje spesielt narsissister da de kan påberope seg moralsk overlegenhet. Jim Jones f.eks. som myrdet 900 mennesker var svært progressiv, for inkludering, antirasisme, sosial likhetet o.l.
Sist endret av Hans Høyhet; 9. juni 2023 kl. 00:40.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Enig. Sa det samme i denne tråden og fikk evig tyn:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=332436

Jeg syns likevel det var en spennende diskusjon selv om motparten ble litt sur i trusa
Vis hele sitatet...
Du mener den der folk skrev inngående, saklige svar til postene dine? Der du ble spurt utdypende spørsmål du ofte enten ignorerte eller svarte bemerkelsesverdig vagt på?

Den der du ble møtt med saklig argumentasjon og øyeblikkelig begynte å bråklage på wokehet og "at det er ulovlig å være uenig", etter at én person var litt mer likefrem om at de syntes meningen din var dass? Der det virket som om du faktisk tok det som et direkte påskudd til å unngå å svare på ett eller flere av disse utdypende spørsmålene?

Den der du påstår at du "bruker vitenskapen", mens du egentlig bare oppsummerer synet ditt á la Chappelle, og avfeier den delen av biologien som ikke er "normal" nok til å passe poenget ditt?

Den tråden der du hevder å jobbe i helsevesenet, og glatt overser flere oppfølgingsspørsmål som én som jobber i helsevesenet sannsynligvis ville ha klart å besvare?

Den tråden?
Sitat av Sergantpepper Vis innlegg
Eneste er vel at de ikke trenger én dag, men 30
Vis hele sitatet...
Hadde de hatt 365 dager, som vi har, så hadde ikke behøvd å gjøre noe stort nummer av det.

Sitat av Askar Vis innlegg
https://www.nettavisen.no/nyheter/re.../s/5-95-522327

Jeg hadde ikke tatt med ungen min i en slik parade, hvertfall.
Vis hele sitatet...
Kunne godt vært med å diskutere hvilken rolle kink (som på bildet) bør ha i pride. Man må gjerne jobbe for å normalisere det også, men det er jo ikke sammenlignbart med legning og kjønnsidentitet. Identitet, kjærlighet og samlivsformer er viktige tema også for barn, så om man vil inkludere barnefamilier i toget så bør man kanskje ta voksentemaene på andre arenaer.

Har aldri sett noe bdsm-relatert i pridetoget her jeg bor. Mye bar hud med glitterspray, men det tar vel ingen skade av. Ungene her har i alle fall aldri uttrykt forvirring rundt temaet, bortsett fra at de ikke forstår hvorfor noen synes det er et problem.

Sitat av Wassam Vis innlegg
Hva er konsekvensene når man velger å være nøytral og ikke ta del i Pride-bevegelsen? Ta Thon Hotel som et eksempel. Hva skjedde da de valgte å være nøytrale ved å ikke heise Pride-flagget, men heller det norske flagget for markeringen av unionsoppløsningen mellom Norge og Sverige?
Vis hele sitatet...
Hadde argumentet vært at de for enkelthets skyld holdt seg til offisielle flaggdager eller noe, så hadde det sikkert ikke vært big deal. Men de begrunnet det med at de inkluderte flere ved å ikke flagge, og at det var like viktig å inkludere dem.

Hvis du mener det å stå opp mot undertrykkelse og det å stå opp mot kampen mot undertrykkelse er likestilte saker, da er du jo ikke nøytral. Da er du bare veldig opptatt av å ikke miste kunder fra land der undertrykkelse av homofile er normen.
Sist endret av *pi; 9. juni 2023 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg

Hadde argumentet vært at de for enkelthets skyld holdt seg til offisielle flaggdager eller noe, så hadde det sikkert ikke vært big deal. Men de begrunnet det med at de inkluderte flere ved å ikke flagge, og at det var like viktig å inkludere dem.

Hvis du mener det å stå opp mot undertrykkelse og det å stå opp mot kampen mot undertrykkelse er likestilte saker, da er du jo ikke nøytral. Da er du bare veldig opptatt av å ikke miste kunder fra land der undertrykkelse av homofile er normen.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor måtte Thon "begrunne" noe som helst? Hvorfor får de et spørsmål om hvorfor de ikke flagger med pride-flagget?
Det eneste jeg syns vi får for mye av er John Arne Riise, SoFie Elise (og andre influencere), Trump "nyheter" og journalister som ikke klarer bruke stavekontroll en gang. Pride er helt legitimt og ikke i nærheten av det samme evigvarende maset året rundt fra hjernedøde "kjendiser" som gjør og sier hva enn de kan for å holde seg i media.
endeløs visning av Pride-flagget og promotering av produkter med Pride-tema har nådd et overveldende nivå. De hele minner mer om en slags erobring, vært eneste sted skal markeres erobret av pride flagget.

deres ønske om frihet, et ønske om å få være ifred, har skiftet over til et krav og behov for konstant validering fra alt og alle.

samfunnet har faktisk utviklet seg til å bli mer fordomsfri mot homofili og andre legninger, samtidig er det ikke lenger tolerert å kritisere. Det er feil å ikke aktivt støtte lgbtq, det oppfattes som fientlighet og undertrykkelse.

dere har gått helt av skaftet.
Undertrykkelse av ytringsfrihet er hva det er, man blir jo livredd for å si feil ting.
Jeg synes også det er litt i meste laget, og ser ikke helt poenget med regnbueflagg overalt, selv om jeg har ingenting imot LGBT. Synes det er greit å feire det, men det går en grense, hvor det kan bli plagsomt, noe som vil ha en negativ virkning på hele greia. Problemet i dagens menneskesamfunn er spørsmålet om identitet. Folk er alt for dypt knyttet til sin "identitet", enten det er hudfarge, religion, etnisitet eller seksualitet. Jeg ser ingen forskjell i det å være stolt over sin seksualitet, som det å være stolt over sin hudfarge. Jeg synes samfunnet bør fokusere mindre på slike identitetsspørsmål, ikke mer. Vær heller stolt over dine handlinger, enn å være stolt over din oppdiktet identitet. All identitet er ego, noe som er oppdikted i ditt eget hode. Det finnes ingen homofile, heterofile, kristne eller hvite mennesker. All identitet er falskt og flytende. Fokusering på dette vil bare øke splittelsen i samfunnet, og det vil øke det egoistiske samfunnet. For at menneskeheten skal komme seg ut av mørketiden vi lever i, trengs det at vi legger bak oss steinalder-ideene vi har om identitet. Stolthet over å være hvit mann, og stolthet over å være homofil stammer begge fra den samme egoistiske-tankegangen. Det er dessverre veldig lite håp at vi mennesker legger disse ideene bak oss. Sterkere identitet, mer ego = mer konflikt.
Sist endret av neiass; 9. juni 2023 kl. 03:47.
Så en tidligere post på samme tema, hvor jeg likte svare. Husker hvor, eller når, men det var noe sånt som dette.

Er jeg for homofile? Ja.
Synes jeg kanskje pride blir litt mye av og til? Ja.
Er det min sak? Nei.

Det er ingen som tvinger noen til å gå i tog, eller vifte med flagg. Det vil få sosiale konsekvenser om man velger å komme med utspill som at jeg nekter alle mine bedrifter å flagge, men ingen bryr seg om man i det still bare velger å ikke flagge.

Selve paraden osv. Er vel kun en dag. Resten består av div krimskrams, logoer, og flagg med pride tema. Om det å se en mann gå i kjole, er dypt traumatiserende, så er det er "deg problem".

Sitat av neiass Vis innlegg
Jeg synes også det er litt i meste laget, og ser ikke helt poenget med regnbueflagg overalt, selv om jeg har ingenting imot LGBT. Synes det er greit å feire det, men det går en grense, hvor det kan bli plagsomt, noe som vil ha en negativ virkning på hele greia. Problemet i dagens menneskesamfunn er spørsmålet om identitet. Folk er alt for dypt knyttet til sin "identitet", enten det er hudfarge, religion, etnisitet eller seksualitet. Jeg ser ingen forskjell i det å være stolt over sin seksualitet, som det å være stolt over sin hudfarge. Jeg synes samfunnet bør fokusere mindre på slike identitetsspørsmål, ikke mer. Vær heller stolt over dine handlinger, enn å være stolt over din oppdiktet identitet. All identitet er ego, noe som er oppdikted i ditt eget hode. Det finnes ingen homofile, heterofile, kristne eller hvite mennesker. All identitet er falskt og flytende. Fokusering på dette vil bare øke splittelsen i samfunnet, og det vil øke det egoistiske samfunnet. For at menneskeheten skal komme seg ut av mørketiden vi lever i, trengs det at vi legger bak oss steinalder-ideene vi har om identitet. Stolthet over å være hvit mann, og stolthet over å være homofil stammer begge fra den samme egoistiske-tankegangen. Det er dessverre veldig lite håp at vi mennesker legger disse ideene bak oss. Sterkere identitet, mer ego = mer konflikt.
Vis hele sitatet...

Nå regner jeg med at du er som meg, og faller inni i disse kategoriene. Norsk, hvit, og heterofil.
Jeg har aldri opplevd å bli trakassert for min identitet, av en gruppe med makt til å gjøre meg skade.
Er du svart opplever du flere former for urettmessig diskriminering. Arbeidsgiver vil statistisk sett gi deg lavere lønn, for samme stilling, en om du er hvit. Politiet har større sannsynlighet for å stoppe deg" randomly".
Som Homofil har du større sjanse for å bli utsatt for blind vold, om du holder hender, eller på annet vis signaliserer at du er anderledes.
Snakker du dårlig norsk vil folk automatisk tenke at du er dummere, og ikke kvalifisert til det du driver med. Folk sier at de ikke diskriminerer, og at alle er like, men de fleste av oss er veldig dårlige på å se når vi diskriminerer.

Hva er skaden med pride? Kanskje ikke alle oppfører seg helt barnevennlig på Paraden, men det er vel slik ved alle høytider.
Sist endret av Neipådeg; 9. juni 2023 kl. 06:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt idiotisk hele pride greia. De har klart å fucke opp forholdet til Qatar og snart er de sikkert igang med Afrika. Sykdommer smitter oftere gjennom anal sex og jeg har null forståelse for at folk foretrekker å stikke sin kroppsdel hvor en annen person driter og gjør fra seg. Hvis vi skulle brukt fornuft og hva som er naturlig(som vi burde gjøre henhold til hvor fucka verden er) så burde det vært fengsel straff for å forurense verden med noe så jævlig sexuelle preferanser.

Jeg er ikke perfekt og også forsøkt anal sex ved ett tilfelle men forstår ikke prides fainasjon av det.