Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3655
hei, lurte bare på om det er vanskelig det er å komme inn på musikklinja . hvor god må man være for å komme inn . er opptak vriende. har spillt trommer snart et år og går i 10 klasse snart . er grei med trommer men jeg kommer til å øve mer videre
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det varierer frå fylke til fylke og frå år til år. Ulike fylker har ulike opptaksordninger.

Kor god du er på instrument er ikkje ein faktor i det; meg bekjent praktiserer ingen fylker opptaksprøver.
Trådstarter
4 0
det er skien fylke.
det pleier å være mange søkere . de tvinger oss ikke til å ta opptaket men det kan sikert gjøre sån at du har beder kjansje
Hvis musikklinja har 15-20 plasser på den skolen du søker på, så er det jo de 15-20 søkerne med best karakterer som får plass i det fylket/kommunen. Et år kan det være 4,8 i snitt. Et annet år kan det være 5,3 i snitt.

Om du ikke kommer inn så er det ikke verdens undergang. Musikklinja er vel som allmenfag + musikk. Du kan også ta høyere utdannelse innen musikk(ditt felt/instrument).
Sist endret av Superspurv; 29. juli 2020 kl. 23:31.
Hvis det er mange søkere, så er det lurt å gjøre så godt du kan for å få best mulig gjenomsnittskarakter frem til du skal søke.

Hvis opptaksprøven er valgfri, burde du allikevel velge å ta den. Det vil vise lærerne at du er ekstra motivert for å utvikle deg og studere hos dem, og de kan se at du har øvd litt og er interessant som elev.
Det er sikkert mange som søker uten å levere prøve, og da er det veldig vanskelig å vurdere på annet enn karakterer. Jeg antar at opptaksprøve kan ha mye å si for om du kommer inn eller ikke, men vet ikke hvordan reglene er.

Hvis du har dårligere karakterer enn snittet for å komme inn, vil kanskje en opptaksprøve kunne gi deg plass allikevel, derfor bør du absolutt øve videre og levere!
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis musikklinja har 15-20 plasser på den skolen du søker på, så er det jo de 15-20 søkerne med best karakterer som får plass i det fylket/kommunen.
Vis hele sitatet...
Husker selv da jeg gikk på VGS at musikklinjene der jeg bor hadde en tendens til å fylles opp med miljøskjerma flinkiser istedenfor helt utrolige talenter som virkelig elska musikk men som kanskje ikke hadde 5,5 i snitt..

Baklengs at de ikke vektlegger opptaksprøver mer en karaktersnitt på en musikklinje spør du meg.
Jeg var førstemann som gikk musikklinja (Tønsberg) for en del år siden, hadde et snitt på rundt 4.3 og ei elendig opptaksprøve. Kom likevel inn. Men mulig det er annerledes i dag. Husker ikke hvor mange søkere det var, men husker det var en del folk jeg aldri så igjen etter opptaksprøve. Hadde spilt en del år selv men aldri lært alt jeg burde. Hjalp med fast lærer på hovedinstrument.
Trådstarter
4 0
takk for svar alle sammen