Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3883
Hei.

Bor i en mellom stor norsk by, har vært en tulling og havnet i en ganske idiotisk situasjon. Skal i retten i midten av denne måneden, og selvom dommen enda ikke har falt så blir det nok rundt 40-60 dager fengsel (20 dager betinget). Konsekvensen i selv har jeg forsonet meg med, men jeg har riktignok en del praktiske spørsmål. For det første har det seg slik at jeg er aktiv student, og ettersom jeg får en dom på under 6 måneder ønsker jeg å søke om fotlenke.

1. Problemet er bare at jeg skal flytte til en annen norsk by for å studere der. Har allerede skaffet leilighet, som jeg skal flytte inni i begynnelsen av august, dvs. ca. 2 uker etter rettssaken. Hvilket kriminalomsorg kontor bør jeg kontakte for å få ordnet søknad osv.? Det i fylket jeg bor i nå, eller der hvor jeg skal flytte?

2. Haster det å få søkt? Ca. Hvor lang tid tar det fra søknaden om hjemmesoning blir godkjent til man får selve fotlenken?

3. Er det slik at det er mulig å studere på dagen og jobbe om kvelden? Kan jeg f.eks. ha en deltidsjobb ved siden av studiet?

4. Har en kompis jeg skal bo med, har det noe konsekvenser for hans del?

Takk for seriøse svar.
Mvh
Volt

Btw lurer også på hvordan de tester for rusbruk? Har ikke tenkt å ruse meg mens jeg soner men kan ikke utelukke at jeg har litt i kroppen fra tidligere
Sist endret av Volt; 9. juli 2020 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fotlenke er noe du må søke om i det du er i fengsel. Men at du er student og leilighet er det lett gjort å få dommen hele dommet betinget. Har du rusproblemer? Ikke rus deg fra og med idag til rettsaken starter. Gjerne start med urinprøver hos fastlegen så du kan bevise dette i retten.

Jeg rusa meg fast hver dag fra alder 18 til 23, ble rusfri halvt år til rettsaken og beviste mine urinprøver rene for retten. Det alene ga meg samfunnstraff, og hadde det ikke vært for det så hadde jeg sona den dag i dag.
Kontakt krimomsorgen der du bor nå og søk om fotlenke så fort som mulig, snakker av erfaring. Jeg fikk tilsendt søknaden om fotlenke ca 2mnd før jeg skulle inn og sone. Angående din romkamerat så blir han spurt om det er greit for han. Og ruser du deg på noe så må du regne med å bli testet jevnlig. Angående jobb og studier så er dette noe som blir prioritert i retten /dommen.
Sist endret av Grønne fingre; 9. juli 2020 kl. 18:32.
Kommer helt an på hva du har gjort om du kvalifiseres til fotlenke eller ikke
Volt's Avatar
Trådstarter
12 1
Bare hasj relatert og ruskjøring
Det bør ikke være noe problem å ha jobb ved siden av skole, så lenge arbeidstid og -sted er avklart på forhånd. De som 'programmerer' lenken din kan få til det meste hva angår hvor og når du har tillatelse til å oppholde deg. Det som er viktig er at du ikke bryter de rutinene som er godkjent i ditt tilfelle - UANSETT hvor god unnskyldning/forklaring du måtte ha.

Poenget med fotlenke er jo at du skal kunne leve et tilnærmet normalt liv hvor beviser at du kan overholde dine forpliktelser - dog (nesten) helt uten frihet til å 'forlyste deg'.

Har aldri selv hatt lenke, men har sittet inne og snakket med mange der som vurderte - og hadde erfaring med det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Volt's Avatar
Trådstarter
12 1
Hei. Dommen er nå satt, og det gikk bedre enn først antatt. Takk for gode svar!
Hvordan gikk det TS? Hva ble dommen
Volt's Avatar
Trådstarter
12 1
Aktors forslag ble halvert. Ble 10 000 i bot og ca 30 dager fengsel, hvor halvparten ble gjort betinget.
Gratulerer med utfallet.

15 dager på innsiden fikser du uten problemer