Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2260
Hvordan funker det. Når man ikke kan dra på jobb, på grunn av ryggen? Hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg søke?
Spørs hvilken jobb du har. Har du så vondt at du ikke kan gå så tar du egenmelding, bestiller legetime og får tiltak mot vondtet. Tiltak er evnt utredning, medisiner, men hovedsakelig trening/tøying osv. Legen vil helst gi deg en gradert sykemelding der jobbben din får beskjed om å gjøre tiltak som kan holde deg i jobb.

Ofte dekker jobben fysioterapi opptil et beløp, det er et gode man ofte har.
oooog kan det kanskje være andre jobb varianter du kan gjøre i stedet for det du pleier, som ikke belaster ryggen på samme måte? Først av alt må du *ringe* din sjef/leder og si selv att du ikke kan komme på jobb pga vond rygg. Nå kjenner jeg jo ikke deg og din situasjon, men jeg hadde prøvd å gå på jobb, og heller gått hjem igjen hvis det ble helt umulig.

Ofte finnes det noe annet du kan gjøre på jobb som er lettere for deg pga vond rygg
Nå vet ikke jeg så mye om hvor vondt du har i ryggen, men hvis du er i tvil om du kan dra eller ei, heller jeg mot at du bør dra. Har selv tidligere hatt sjauejobber som tidvis har gitt meg vondt i ryggen. Det som har funket best for meg, har vært å dra på jobb og bare være supernazi på det å løfte riktig (rett rygg, løft med beina). Ev. be sjefen om lettere arbeid enn vanlig. Da har jeg normalt kommet på jobb med vond rygg, og gått fra jobb med god rygg. Det å bevege seg, er som regel den beste kuren. Selv om det gjør litt vondt om morran.

Ediy: Har også hatt full låsning i ryggen, men da var det så vondt at jeg måtte henge meg fra en dørkarm bare for å få rettet ut ryggen etter at jeg hadde sittet. I en sånn situasjon kan man selvsagt ikke jobbe.
Sist endret av kallisti; 27. juni 2018 kl. 11:01.
Man ringer sjefen, og sier man ikke kan dra på jobb grunnet x og x. Han har egentlig ikke krav på å vite hvorfor, du kan si du ikke er i form bare. På sykemelding fremkommer ikke årsak.

Så kan du være borte 3 dager betalt 3 ganger i året uten sykemelding, det heter egenmelding.

Uansett anbefaler jeg dra til legen og få sykemelding hver gang uansett, ser mer troverdig ut pluss at du slipper bruke opp egenmeldinginger.

Du har ikke 9 egenmelding dager i året, men 3 egenmeldinger, som er maks 3 dager hver.
Noen bedrifter kan ha mere egenmeldinger. Der jeg jobbet hadde vi 10 dager inntil 4 ganger i året.
Uansett håper jeg du har en sjef som er grei å snakke med.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Man ringer sjefen, og sier man ikke kan dra på jobb grunnet x og x. Han har egentlig ikke krav på å vite hvorfor, du kan si du ikke er i form bare. På sykemelding fremkommer ikke årsak.

Så kan du være borte 3 dager betalt 3 ganger i året uten sykemelding, det heter egenmelding.

Uansett anbefaler jeg dra til legen og få sykemelding hver gang uansett, ser mer troverdig ut pluss at du slipper bruke opp egenmeldinginger.

Du har ikke 9 egenmelding dager i året, men 3 egenmeldinger, som er maks 3 dager hver.
Vis hele sitatet...
Dette kommer vel an på om bedriften er en IA-bedrift eller ikke.

TS: er det slik at du har vondt i ryggen og derfor ikke kommer deg TIL jobb, eller er det slik at smertene gjør du ikke får gjort arbeidsoppgavene?